Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vassily Ivanchuk
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#1 Skrivet: 8 Jan 2017 06:04

Kasparov hit och Fischer dit, men schack handlar inte bara om att stå högst på pidestalen jämt och ständigt och att anses vara den störste genom alla tider.

Nej, säger jag, det handlar främst om kärlek till spelet som sådant, istället för den egenkärlek som de två nyss nämnda uppvisade, understundom till publik beskådan (vilket ju måste anses vara en smula oklädsamt) och en ödmjukhet inför spelets alla svårigheter och för oss människor oöverblickbara myller av varianter.

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=10607 50
https://www.youtube.com/watch?v=C-UmzF7w1HE

GOTT NYTT ÅR!

olaloke
Medlem
#2 Skrivet: 8 Jan 2017 09:20

Citerar # 1, LNO1: kärlek till spelet. Är inte " kärlek" ett alldeles för starkt ord om man liker att spela schack, eller tycka om, som man säger på svenska. Jag har sett det förut på SOL och jag reagerar varje gång. Håller med om att egenkärlek inte är klädsamt på schackspelare, även om jag själv har svårt att gratulera någon till vinsten, vilket man bör göra.( Det funkar inte att kursivera på en mobiltelefon). Tycker det är bra att dagens toppspelare inte har så mycket hyss för sig.

PeterTrsavec
Medlem
#3 Skrivet: 8 Jan 2017 11:24

Citerar: LNO1, #1:

Kasparov hit och Fischer dit,

Vad menar Du med det?

LNO1
Medlem
#4 Skrivet: 8 Jan 2017 13:34

Citerar: olaloke, #2:
Är inte " kärlek" ett alldeles för starkt ord

Det tycker jag inte, allt beror ju på vilka värderingar man lägger in i ordet. En skidåkare kan känna kärlek till skidåkningen, det behöver ju inte betyda att det är samma sorts kärlek man känner till sina barn som ett exempel.

Citerar: PeterTrsavec, #3:
Vad menar Du med det?

Jag tog ett exempel på två stycken herrar som när de stod på toppen av sin förmåga och utklassade sina konkurrenter knappast exelerade i grenen ödmjukhet, vilket enligt mitt sätt att se det är en berömvärd egenskap när man står på toppen. Det finns väl inget krav på att man ska vara ödmjuk men nog är det alltid klädsamt, speciellt om man står på toppen.

PeterTrsavec
Medlem
#5 Skrivet: 8 Jan 2017 14:01

Citerar: LNO1, #4:
toppen av sin förmåga

Visst är ödmjukhet en storhet, men om man läser Kasparovs böcker, lovar jag att man ändrar uppfattning kring honom som person, där han till och med hyllar Karpov i hans schack. Sen kan ödmjukhet visas på olika sätt, ett ex i fotbollen. Alla tycker Ronaldo är en diva och saknar ödmjukhet, men granskar man honom är det en fantastisk människa som skänker stora mängder pengar årligen till olika organisationer, hjälper sjuka barn med operationer/behandlingar och mycket annat. Samma med Zlatan, största egot enligt många, men vilken personlighet utanför planen där han hjälper flera organisationer med stora summor. Det finns många personer/spelare som förändras när man sätter sig vid brädet eller på planen, men som Du skriver, ödmjukhet är en storhet

rodel
Medlem
#6 Skrivet: 8 Jan 2017 14:06

Ronaldo var en stor lagspelare i EM.

gubbengrå
Medlem
#7 Skrivet: 8 Jan 2017 14:20

Citerar: olaloke, #2:
Är inte " kärlek" ett alldeles för starkt ord om man liker att spela schack, eller tycka om, som man säger på svenska. Jag har sett det förut på SOL och jag reagerar varje gång.

Ja, "kärlek" är ett vackert ord, och man kan argumentera för att allt för vackra ord inte bör användas, när man diskuterar eller beskriver mänsklig aktivitet, eftersom människan inte är en alltför vacker varelse.

Likväl talar jag gärna om "kärlek till spelet". Ett argument för att göra detta, är att verksamheten hos en vanlig schackklubb torde bli ganska så dysfunktionell, om medlemmarna bara vore ute efter att tillfredsställa sin egen personliga fåfänga. Tillräckligt många måste ha andra drivkrafter för att det skall kunna fungera.

IvarBlå2
Medlem
#8 Skrivet: 9 Jan 2017 12:34 - Redigerad av: IvarBlå2

Peter Trsavec, det är lätt att skänka massor med pengar när man har fem lyxvillor och tjänar flera miljoner i månaden. Och kanske framställa sig som en ödmjuk person vilket jag menar att Zlatan inte är. Hur Ronaldo är vet jag inte men han visar ingen ödmjukhet på plan som Messi som jag bara fuskat en gång, med Guds hand. Foppa är ett annat ex på en mycket ödmjuk person. Googla på Zlatancitat: Tippa.se så förstår du

rodel
Medlem
#9 Skrivet: 9 Jan 2017 12:55

Citerar: IvarBlå2, #8:
Hur Ronaldo är vet jag inte men han visar ingen ödmjukhet på plan som Messi som jag bara fuskat en gång, med Guds hand.

"Guds hand" var Maradona som använde i en match mot England.

IvarBlå2
Medlem
#10 Skrivet: 9 Jan 2017 13:09

Messi har också gjort det. Googla på Messi Guds hånd så får du upp klipp

Vert
Medlem
#11 Skrivet: 9 Jan 2017 13:14

Ja, det finns faktiskt lite roliga likheter mellan Maradona och Messi; Messi har lyckats "kopiera" båda Maradonas klassiska mål - soloräden och "Guds hand" - men än så länge inte lyckats leda sin nation till VM-guld.

I denna tråd är ämnet emellertid Vassily Ivanchuk, så nu håller vi oss till honom! Ett personligt minne av Ivanchuk och någonting som visar hans enorma skicklighet på "rätt" dag är det faktum att han i kandidatturneringen 2013 slog båda de spelare som delade segern, dvs. Carlsen och Kramnik. (Carlsen vann på särskiljning.)

Carlsen vs. Ivanchuk, 0-1
Ivanchuk vs. Kramnik, 1-0

PeterTrsavec
Medlem
#12 Skrivet: 9 Jan 2017 13:42

I
Citerar: Vert, #11:
Ivanchuk

Helt rätt! Nog en madrömsmotståndare för många spelare. Han är väl en av de få som har plus på Carlsen?

Vert
Medlem
#13 Skrivet: 9 Jan 2017 13:59

Citerar: PeterTrsavec, #12:
Han är väl en av de få som har plus på Carlsen?

Om man får tro chessgames.com så leder Carlsen med 8-3 (med 16 remier) i klassiskt schack, men om man inkluderar alla spelformer (snabbschack, uppvisningsschack m.m.) så leder Ivanchuk med 17-16 (med 29 remier). Så man får nog ändå säga att Carlsen har bättre statistik i det som räknas. Lite lustigt, dock, att Ivanchuk har bättre statistik än Carlsen i snabb- och uppvisningsschack då Carlsen väl av somliga anses vara än mer överlägsen i snabbschack.

LNO1
Medlem
#14 Skrivet: 9 Jan 2017 20:02

Citerar: Vert, #13:
Lite lustigt, dock, att Ivanchuk har bättre statistik än Carlsen i snabb- och uppvisningsschack då Carlsen väl av somliga anses vara än mer överlägsen i snabbschack.

I videon jag länkade så framlade Yermolinsky tesen att snabbschack kanske är den gyllene medelvägen för lite äldre spelare, då han menar att långpartier är mer tröttande generellt för den äldre spelaren och att blixt passar den taktiskt alerta ungdomen bättre. I snabbschacket kan den äldre spelaren dra full nytta av sin bredare erfarenhet och han har också dessutom tid att göra blunderkontroller. Intressant tes, som i mina ögon mycket väl kan vara riktig.

Vert
Medlem
#15 Skrivet: 9 Jan 2017 20:30

Helt klart en intressant tes. Det vore intressant att titta på om det kan tänkas stämma; att döma av resultaten i det nyligen avklarade snabb- och blixtschacks-VM verkar det inte helt tydligt, men det är ju å andra sidan bara en tävling. Ivanchuk gjorde f.ö. en bra insats även i blixten.

LNO1
Medlem
#16 Skrivet: 9 Jan 2017 20:33

Någon kanske undrar varför jag började svamla om ödmjukhet i en tråd namngiven Ivanchuck,men det beror på det faktum att jag tycker att Vassily är ett sant föredöme vad gäller just detta, kolla denna segerintervju där genuin glädje paras med ödmjukhet:

https://www.youtube.com/watch?v=4hcIioa5fUQ

IvarBlå2
Medlem
#17 Skrivet: 9 Jan 2017 21:12

Så rätt! Bara för att man är originell behöver man inte vara en diva. Något för många att ta efter, särskilt fotbollsspelare

rodel
Medlem
#18 Skrivet: 9 Jan 2017 21:45

Håller med dig LNO1 att det är en härlig intervju med Ivanchuk. Inga stora ord, bara kärlek till spelet.Påminner om Ulf Andersson som ju också är en väldigt ödmjuk spelare.
Skulle vara roligt att någon gång få se Ivanchuk i aktion.

LNO1
Medlem
#19 Skrivet: 10 Jan 2017 02:54

Citerar: rodel, #18:
Påminner om Ulf Andersson som ju också är en väldigt ödmjuk spelare.

Genom Sala SK fick jag tillfälle att både spela och tala med Ulf några gånger. Jag kan inte annat än hålla med dig helt och fullt.

LNO1
Medlem
#20 Skrivet: 10 Jan 2017 02:57

Citerar: rodel, #18:
Skulle vara roligt att någon gång få se Ivanchuk i aktion.

Som tur är har vi tillgång till partierna i alla fall.

LNO1
Medlem
#21 Skrivet: 10 Jan 2017 02:58

Citerar: Vert, #15:
Helt klart en intressant tes.

Ja som tes är den intressant och låter plausibel. Det borde gå att forska på saken för någon sifferbitare.

Dreadsome
Medlem
#22 Skrivet: 10 Jan 2017 17:51

Tesen låter bra men granskar man den så visar det sig att det inte ligger något i den
Det beror såklart på vad man menar med äldre spelare och om man pratar om den yttersta eliten eller schackspelare i allmänhet.Bland top femtio i världen har vi följande antal spelare födda på sjuttitalet eller tidigare
Standard: 9 spelare
Rapid : 8 spelare!
Blixt: 9 spelare.

Och det ska kanske tilläggas att även efter VM så skiljer det 50 Elo mellan Carlsen och Ivanchuk och det är ganska mycket där uppe! Så vem som är bäst råder det inga tvivel om. Men fan vilken schack han levererade under VM, mycket värdig vinnare!

sture_lindberg
Medlem
#23 Skrivet: 10 Jan 2017 17:55

Citerar: Dreadsome, #22:
Men fan vilken schack han levererade under VM, mycket värdig vinnare!

Benägen att hålla med !

rodel
Medlem
#24 Skrivet: 10 Jan 2017 19:00

Håller med och att Carlsen är världsetta har han visat. Han är ju faktiskt i topp både i snabbschacket och blixten förutom att han blev världsmästare. Sen är det ju små margimaler vem som kommer allra först, men snittet på hans prestation är verkligen hög.
Håkan

sture_lindberg
Medlem
#25 Skrivet: 10 Jan 2017 19:02

Citerar: rodel, #24:
är verkligen hög.

Mycket..han står i särklass just nu.

LNO1
Medlem
#26 Skrivet: 11 Jan 2017 12:51

Att Carlsen varit i särklass ett bra tag står utom allt tvivel. Men för att återgå till trådämnet, så hoppas jag att den här framgången för Vassily gör honom mer attraktiv att bjuda in till de riktigt stora tävlingarna. Visst hade varit kul att se honom i Sinquefield Cup t.ex?

Vert
Medlem
#27 Skrivet: 11 Jan 2017 13:12

Verkligen! En sådan som Topalov får ju en hel del inbjudningar och deltar i en hel del turneringar (GP-serien?) trots att han mer eller mindre uttryckligen sagt att han inte satsar på schack längre. Jag hade gärna sett Ivanchuk i GP-serien.

Landroval
Medlem
#28 Skrivet: 11 Jan 2017 13:26

Ja, ser ju mycket hellre Ivanchuk än Topalov som Topa spelat på slutet.

IvarBlå2
Medlem
#29 Skrivet: 11 Jan 2017 13:45

Ivantjuk har en mycket högre högstanivå än Topalov. Lägstanivå lika. Min uppfattning är att Topalov gjort sitt i världseliten

Dreadsome
Medlem
#30 Skrivet: 11 Jan 2017 15:29

Ivanchuk före Topalov alla dagar i veckan!

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!