Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Rilton-turneringarna
Författare Meddelande
HSK_Andreas
Moderator
#1 Skrivet: 28 Dec 2016 19:28

Rilton Cup har dragit igång, liksom Rilton Elo, medan Rilton 1800 och Rilton 1600 ännu inte startat.

Är det någon här som är med?

Några tips om slutsegrarare?

Eller andra kommentarer angående Rilton?

Vert
Medlem
#2 Skrivet: 28 Dec 2016 20:24

Jag har svårt att känna något riktigt engagemang för Rilton-turneringarna. Hade toppgruppen bestått att 2700-spelare hade man kunnat se fram emot schack på den allra högsta nivån och hade den toppats av 2500-spelare hade man kunnat hoppas på svenska framgångar, men nu har vi ett mellanting - dvs. en handfull 2600-spelare - och därmed kan vi inte hoppas på vare sig schack i absolut världsklass eller svenska framgångar. Synd, tycker jag.

Hade jag spelat själv så hade det varit i Rilton Elo, men så blev det nu inte, delvis p.g.a. min jobbsituation. Jag har sagt det flera gånger tidigare, men kanske nästa år... Jag ska dock försöka gå förbi och titta någon dag, kanske efter nyår. Är alltid trevligt att titta förbi en stund.

sture_lindberg
Medlem
#3 Skrivet: 28 Dec 2016 20:35 - Redigerad av: sture_lindberg

Jag tänker gå dit på måndag och titta.
Har deltagit i Rilton ELO 3 gånger och i Rilton 1800 en gång.

Visst finns det svenskar med vinstchanser.
Tänker i första hand på : Blomqvist,Tikkanen och Tiger.. finns några andra också.

HSK_Andreas
Moderator
#4 Skrivet: 28 Dec 2016 20:42

Jag tycker startfältet är rätt intressant. Gata Kamsky är ju inte vem som helst till exempel, även om han inte är på samma nivå som när han var bäst. Tycker även att det är kul att man fått med så många lovande unga.

sture_lindberg
Medlem
#5 Skrivet: 28 Dec 2016 21:22

Citerar: HSK_Andreas, #4:
Jag tycker startfältet är rätt intressant

Ja det är till och med MYCKET intressant !

Vert
Medlem
#6 Skrivet: 28 Dec 2016 22:01

Citerar: HSK_Andreas, #4:
Jag tycker startfältet är rätt intressant. Gata Kamsky är ju inte vem som helst till exempel, även om han inte är på samma nivå som när han var bäst. Tycker även att det är kul att man fått med så många lovande unga.

Jag köper att startfältet i sig är intressant, i så måtto att det finns en del intressanta spelare med. Problemet, som jag ser det, är dock att det inte känns som en svensk turnering. Vad skiljer denna öppna turnering från en öppen turnering i Schweiz eller Singapore?

Man har lockat hit stormästare från många olika länder, vilket såklart är trevligt om man vill ha med många stormästare, men det som har kännetecknat Rilton genom åren är att de bästa svenska spelarna har haft god chans till turneringsseger. Jag citerar ur minnet, men spelare som Ornstein, Schüssler, Schneider, Åkesson, Wedberg och Hillarp-Persson har vunnit tävlingen, men nuförtiden får svenskarna slåss om smulorna efter att israeler, ryssar m.m. plockat de stora hem prispengarna. I livesändningen ser man inte många svenskar på toppborden, och då har jag svårt att känna något riktigt engagemang. Jag skulle aldrig följa Singapore Open eller Schweiz Cup e.d. om startfältet toppades av ett tiotal internationella 2600-spelare, så varför ska jag intresserad mig för motsvarande turnering bara för att den råkar spelas just i Stockholm?

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 28 Dec 2016 22:04

Citerar: sture_lindberg, #3:
Visst finns det svenskar med vinstchanser.
Tänker i första hand på : Blomqvist,Tikkanen och Tiger.. finns några andra också.

Du glömda kanske detta ?

Vert
Medlem
#8 Skrivet: 28 Dec 2016 22:06

Citerar: sture_lindberg, #7:
Du glömda kanske detta ?

Ja, det har du uppenbarligen redigerat in efter att jag läste inlägget, så det missade jag. Den bäste av de du räknar upp är emellertid rankad som nummer 12, så det ska mycket till för att han (Blomqvist) ska blanda sig i den absolut toppstriden. Men jag hoppas såklart att jag har fel - vore kul om han, mot bakgrund av sin fina form det senaste året, gjorde en bra insats och spelade jämnt med 2650-spelarna.

rodel
Medlem
#9 Skrivet: 28 Dec 2016 23:07

Jag tror att de svenska spelarna får svårt att kunna vinna turneringen , även om det skulle vara kul. Grandelius däremot skulle nog ha en hyfsad chans.

Gugubben
Medlem
#10 Skrivet: 28 Dec 2016 23:09

Sverige är tyvärr en bakgård i den globala schackstaden så vi får nog försöka glädjas över att ha möjlighet att gå till Rilton och se de fantastiska schackspelare som ändå deltar.
I alla fall om man är stockholmare

sture_lindberg
Medlem
#11 Skrivet: 29 Dec 2016 00:01

Ja det är ju tur att man inte behöver åka långa vägar för att kika på denna starka turnering

Falconetti
Medlem
#12 Skrivet: 29 Dec 2016 07:04 - Redigerad av: Falconetti

Har följt tråden lite.
Om att svenskar inte har någon chans
2014/2015 blev Tiger Hillarp tvåa på samma poäng som Hammer.
2015/2016 blev Erik Blomqvist trea och Tiger fyra. Erik B hade vid den tiden när turneringen startade under 2500 i ELO.

Om att Rilton Cup inte särskiljer sig mot andra öppna turneringar:
Rilton Cup, har med sin hisoria en speciell aura i schackvärlden. Läs bland annat artikeln på Chessbase India inför årets turnering. http://chessbase.in/news/rilton-preview/
Tyska Chessbase har också en artikel; https://de.chessbase.com/post/rilton-cup-mit-matth ias-bluebaum
Att Gata Kamsky själv mejlade och frågade om han fick vara med i Rilton Cup är ytterligare ett bevis på att turneringen har ett bra rykte.
2700-spelare som var intresserade valde att spela i pågående blixt-VM, vilket är förståeligt.

Rond 3 denna torsdag bjuder på:
Bord 1: Kamsky–Tiger. Bord 2: Världens bästa 13-åring, Awonder Liang, mot Sasikiran.
På de åtta toppborden på scenen finns sex svenskar: Tiger, Erik Blomqvist, Ari Ziegler (!), Rauan Sagit, Oskar von Bahr (!), Hans Tikkanen.

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 29 Dec 2016 15:20

Citerar: Falconetti, #12:
På de åtta toppborden på scenen finns sex svenskar: Tiger, Erik Blomqvist, Ari Ziegler (!), Rauan Sagit, Oskar von Bahr (!), Hans Tikkanen.

Ja det finns många svenskar med chans.

HSK_Andreas
Moderator
#14 Skrivet: 3 Jan 2017 00:57

Efter 6 ronder har vi Blomqvist i delad ledning på 5 poäng, samma som Kamsky.

Ingen här på SO som spelar själv?

Jag jobbar tyvärr så inget spel för min del.

sture_lindberg
Medlem
#15 Skrivet: 3 Jan 2017 01:17

Nej men i morgon ska jag dit och titta

Stockholm98
Medlem
#16 Skrivet: 3 Jan 2017 02:09

Jag spelar Rilon för 5:e gången. Har än så länge 50% vilket jag får betrakta som godkänt

sture_lindberg
Medlem
#17 Skrivet: 3 Jan 2017 03:10 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Stockholm98, #16:
Har än så länge 50% vilket jag får betrakta som godkänt

Du har spelat mycket bra Stockholm98 !) vi ses i morrn

HSK_Andreas
Moderator
#18 Skrivet: 3 Jan 2017 07:44

Citerar: Stockholm98, #16:
Jag spelar Rilon för 5:e gången. Har än så länge 50% vilket jag får betrakta som godkänt

Härligt. Deltagarrekord. Märks det?
Flyter tävlingarna på bra?
Någon skillnad mot tidigare år?

Stockholm98
Medlem
#19 Skrivet: 3 Jan 2017 13:39

Tävlingarna flyter absolut på bra och den skillnaden jag främst märkt är det stora antalet juniorer från hela världen som man bjudit in. I övrigt är det väldigt fina lokaler och trevliga miljöer

Landroval
Medlem
#20 Skrivet: 3 Jan 2017 16:39

Blomqvist står fint idag och vid seger är han med ordentligt, kul!

Falconetti
Medlem
#21 Skrivet: 3 Jan 2017 17:04

Erik Blomqvist och Anna Cramling pratade i TV 4 om Rilton Cup, och fick programledaren Peter Jihde att bli svettig.
Länk: http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/jihde-mot-sch ackmästarna-jag-måste-duscha-3719372

Svedjeholmen
Medlem
#22 Skrivet: 3 Jan 2017 17:42

Bra klipp!!!

IvarBlå2
Medlem
#23 Skrivet: 3 Jan 2017 18:37 - Redigerad av: IvarBlå2

Nä,det är aldrig för sent att börja spela,Peter Sympatiska, både Anna och Erik. Anna är en härlig tjej, öppen och spontan

IvarBlå2
Medlem
#24 Skrivet: 4 Jan 2017 09:45 - Redigerad av: IvarBlå2

Hur.gick det för Erik igår?

Landroval
Medlem
#25 Skrivet: 4 Jan 2017 09:49

Han fick stryk till slut.

IvarBlå2
Medlem
#26 Skrivet: 4 Jan 2017 10:00

Synd, hur är ställningen? Chess 24 kan jag inte få in längre om den visas där...

Landroval
Medlem
#27 Skrivet: 4 Jan 2017 10:15

http://chess-results.com/tnr218810.aspx?lan=6&art= 1&rd=7&wi=821

Ställningen

IvarBlå2
Medlem
#28 Skrivet: 4 Jan 2017 10:30 - Redigerad av: IvarBlå2

Svenskarna har hamnat lite efter. Vi får hoppas att han Blommar ut igen

Landroval
Medlem
#29 Skrivet: 5 Jan 2017 15:54

Förlust för Blomqvist - igen!

5 av 9 slutar han på, tyvärr klart under vad man kunde hoppats på. Tikkanen ser ut att vinna sista och blir isf bästa svensk på 6/9. Tiger slutar på 5,5 och Åkesson kämpar fortfarande - hade 5/8 inför sista.

sO-kändisen Westerberg landar också på 5,5-

Du måste logga in för att kunna posta!