Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / VM i snabbschack + blixt-VM
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 .
Författare Meddelande
Landroval
Medlem
#181 Skrivet: 1 Jan 2017 21:03

Citerar: sture_lindberg, #210:
Ingen av dom var missnöjd rättare sagt...

Men bara lägg ner nu, du lovade ju det för flera inlägg sen. Vad vill du ens uppnå med ditt trollande?

sture_lindberg
Medlem
#182 Skrivet: 1 Jan 2017 21:19

Citerar: Landroval, #181:
Vad vill du ens uppnå med ditt trollande?

Kanske... sanningen...

peking011
Medlem
#183 Skrivet: 1 Jan 2017 21:36

Starkt gjort av Nils att säga att han är missnöjd. Bara att komma igen nästa gång

sture_lindberg
Medlem
#184 Skrivet: 1 Jan 2017 23:19 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: peking011, #183:
Starkt gjort av Nils att säga att han är missnöjd

Missnöjd har han ju aldrig sagt.

LNO1
Medlem
#185 Skrivet: 2 Jan 2017 02:37

Citerar: sture_lindberg, #178:
Vilken artikel och vilken video.??.

Jag missade att länka, här är den, MC verkar som sagt vara måttligt road...
http://www.vg.no/sport/sjakk/konfetti-og-fyrverker i-da-ble-det-for-mye-for-magnus-carlsen/a/23886018 /

peking011
Medlem
#186 Skrivet: 2 Jan 2017 06:33

Tror nog att han har sagt missnöjd många gånger i sitt liv. Ganska vanligt ord

Landroval
Medlem
#187 Skrivet: 2 Jan 2017 08:25

Vet inte om ni sett detta, men Ivanchuk är ju en lirare alltså...
https://www.youtube.com/watch?v=6fQPPvR9GFk
https://www.youtube.com/watch?v=2HOfX_sd_N4

peking011
Medlem
#188 Skrivet: 2 Jan 2017 09:14

Han är rolig att titta på

Vert
Medlem
#189 Skrivet: 2 Jan 2017 09:16

Om någon nu till äventyrs trodde att Carlsen var nöjd med att komma tvåa och trea så kan han/hon också läsa denna artikel: http://www.vg.no/sport/sjakk/carlsen-tapte-vm-titt elen-i-lynsjakk-etter-drama-jeg-er-forbannet/a/238 85615/

Det är väl denna vinnarskalle och strävan efter bättre resultat - dvs. att inte vara nöjd med en andra- eller tredjeplats - som har tagit Carlsen till positionen som världens bästa spelare. Att Grandelius visar tendenser till samma inställning genom att inte vara nöjd med en godkänd insats är lovande för hans framtid.

peking011
Medlem
#190 Skrivet: 2 Jan 2017 09:18

Han släpper inte blommorna ifrån sig ens när han kommer tillbaka. En annan hade redan hivat upp dem på läktaren

Vert
Medlem
#191 Skrivet: 2 Jan 2017 09:20

Citerar: Landroval, #187:
Vet inte om ni sett detta, men Ivanchuk är ju en lirare alltså...

Fantastiska klipp! Trevlig avslutning på dampartiet, också!

sture_lindberg
Medlem
#192 Skrivet: 2 Jan 2017 16:14

Citerar: LNO1, #185:
Jag missade att länka, här är den, MC verkar som sagt vara måttligt road...

Jo men det var ju om Grandelius vi pratade om

rodel
Medlem
#193 Skrivet: 2 Jan 2017 16:19

Tack för länken. Underbart att se någon så intresserad som Ivanchuk. Fortsätter blixtpartiet med blommor i handen.

Vert
Medlem
#194 Skrivet: 2 Jan 2017 16:22

Citerar: rodel, #193:
Underbart att se någon så intresserad som Ivanchuk. Fortsätter blixtpartiet med blommor i handen.

Värt att notera är ju att de inte spelar schack, utan dam. Jag undrar (även om det kanske inte är någonting att diskutera djupare i denna tråd) hur duktiga de är på dam och andra brädspel. Det är väl ungefär samma sätt att tänka, så jag kan tänka mig att de är ganska duktiga. Morozevich och Tiger Hillarp-Persson spelade ju en go-match som var ganska uppmärksammad och Grischuk har väl spelat en hel del poker, så det känns inte omöjligt att schackspelare har lätt för att bli duktiga i andra bräd-/strategispel. Nåväl, en parentes!

sture_lindberg
Medlem
#195 Skrivet: 2 Jan 2017 16:36

Finns många schackspelare som även är duktiga på bridge. Jag är en av dom

rodeby
Medlem
#196 Skrivet: 2 Jan 2017 16:43

Både schack och bridge fordrar matematisk begåvning!

sture_lindberg
Medlem
#197 Skrivet: 2 Jan 2017 16:48

Ja och beräkningsförmåga ,iderikedom,vinnarinstinkt och tålamod icke att förglömma.

Vert
Medlem
#198 Skrivet: 2 Jan 2017 16:50

Ja, schack och bridge känns utan tvekan som den vanligaste kombinationen, åtminstone historiskt. Det känns emellertid som om det finns två typer av bräd-/strategispel, dels de där man bara behöver se framåt och dels de där man ocskså behöver se "bakåt", dvs. ha minne. Schack (och även dam, antar jag) kännetecknas ju av att man inte behöver veta vad som hänt tidigare i partiet (frånsett eventuella dragupprepningar), medan t.ex. bridge är helt omöjligt att spela utan att veta vad som har hänt tidigare, vilka kort som har gått och vilka som är kvar. Så det är på det sättet helt olika tankesätt, vilket kunde tala för att det är svårare att kombinera med schack. Å andra sidan kanske schackspelare har tillräckligt bra minne för att klara detta!

sture_lindberg
Medlem
#199 Skrivet: 2 Jan 2017 16:55 - Redigerad av: sture_lindberg

Jag spelar som sagt både bridge och schack,det är helt rätt det du skriver om bridge.Där måste man hela tiden hålla reda på vilka kort som har "gått" och på vilka kort det finns kvar. Man behöver ha ett bra "kortminne" helt enkelt.

Ett annat tänk än i schack. Ja visst.
Bridge är ett mycket intressant och roligt spel. Jag ska öppna en bridgetråd så får vi se om det finns andra som spelar bridge här på SO

Landroval
Medlem
#200 Skrivet: 2 Jan 2017 18:38

Citerar: Vert, #194:
Värt att notera är ju att de inte spelar schack, utan dam. Jag undrar (även om det kanske inte är någonting att diskutera djupare i denna tråd) hur duktiga de är på dam och andra brädspel. Det är väl ungefär samma sätt att tänka, så jag kan tänka mig att de är ganska duktiga. Morozevich och Tiger Hillarp-Persson spelade ju en go-match som var ganska uppmärksammad och Grischuk har väl spelat en hel del poker, så det känns inte omöjligt att schackspelare har lätt för att bli duktiga i andra bräd-/strategispel. Nåväl, en parentes!

Ivanchuk skippade ju olympiaden för att det krockade med eN turnering i draughts (Dam fast på 10x 10 som jag förstått det ). Så han spelar ju rätt seriöst. Även om jag hörde honom prata väldigt beundrande om eliten, så känns som han är lite efter de bästa iaf.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 .
Du måste logga in för att kunna posta!