Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / VM i snabbschack + blixt-VM
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Författare Meddelande
Vert
Medlem
#151 Skrivet: 31 Dec 2016 10:10 - Redigerad av: Vert

Citerar: rodel, #149:
I morgon nyårsafton, då hoppas jag vi får njuta av flera halvfulla glas! Gott Nytt År!

Synnerligen fyndigt! Gott nytt år, allesammans!

HSK_Andreas
Moderator
#152 Skrivet: 31 Dec 2016 12:35

Citerar: sture_lindberg, #147:
Så klart han vill det..Och då kan man inte nedslås av att man tar 11 av 21 mot världseliten.

Jag tycker hans insats är bra, men över hälften av motståndarna hade under 2600 så de kan väl knappast räknas till världseliten. Spelare under 2500 gör det iallafall inte. Mot de allra bästa hade han dock ett riktigt bra resultat.

sture_lindberg
Medlem
#153 Skrivet: 31 Dec 2016 13:42

Citerar: HSK_Andreas, #152:
Mot de allra bästa hade han dock ett riktigt bra resultat.

Ja vad är det då att klaga på.

Citerar: HSK_Andreas, #152:
Jag tycker hans insats är bra,

Skoj att även du tycker det.

Landroval
Medlem
#154 Skrivet: 31 Dec 2016 13:53

Citerar: Vert, #141:
En intressant aspekt är följande:

- Mot 2800-2899-spelare tog Grandelius 1,5/2, dvs. 75%
- Mot 2700-2799-spelare tog Grandelius 0,5/3, dvs. 17%
- Mot 2600-2699-spelare tog Grandelius 2,0/4, dvs. 50%
- Mot 2500-2599-spelare tog Grandelius 4,0/5, dvs. 80%
- Mot 2400-2499-spelare tog Grandelius 2,5/5, dvs. 50%
- Mot 2300-2399-spelare tog Grandelius 0,0/1, dvs. 0%
- Mot 2200-2299-spelare tog Grandelius 0,5/1, dvs. 50%

Nog är det någonting som inte stämmer med den här fördelningen? Han tar ju fler poäng mot spelarna över 2600 än spelarna under 2500... Blir han överkreativ mot sämre spelare? Någon som har sett några av partierna mot de sämre spelarna och har några teorier?

Jag såg inte hans partier mot sämre rankade men kikade på flera av de mot bättre. Och där tycks det mig i mångt och mycket som om hans motståndare ofta ville för mycket. Både segern mot Aronian och mot Karjakin i snabbschack kom i sämre ställningar där DE överpressade, missade. Så det är nog snarast det som är förklaringen i den ändan av spektrat iaf.

sture_lindberg
Medlem
#155 Skrivet: 31 Dec 2016 14:32

Citerar: Landroval, #154:
hans motståndare ofta ville för mycket.

Det kan ju knappast Nils lastas för.

rodel
Medlem
#156 Skrivet: 31 Dec 2016 21:12

Det kan nog vara i båda ändar, kanske därför att Grandelius tappade mot lägre rankade också. Krävs nog att ta risker om man ska kunna vara med i toppen. Om man inte heter Karjakin eller Carlsen, för se skövlade som bekant det mesta som fanns.

LNO1
Medlem
#157 Skrivet: 1 Jan 2017 13:09

Citerar: sture_lindberg, #135:
Han är nog ganska nöjd över att ha kommit 3a i snabbschacket och 2a i blixtschacket skulle jag tro.

Om du googlar lite på Magnus Carlsen kommer du upptäcka att han vid flera tillfällen har sagt att han aldrig är nöjd om han inte vinner. Det finns inget som indikerar att det skulle förhålla sig på något annat sätt. Vi kan alltså konstatera att du är nöjd med hans insats,men knappast MC själv.

sture_lindberg
Medlem
#158 Skrivet: 1 Jan 2017 13:36

Citerar: LNO1, #157:
Vi kan alltså konstatera att du är nöjd med hans insats,men knappast MC själv.

Läste en intervju där han uttalade sig om detta (kommer inte ihåg var ),men där uttryckte han att han var nöjd. Så det stämmer vad jag skriver.

Vert
Medlem
#159 Skrivet: 1 Jan 2017 13:36 - Redigerad av: Vert

Citerar: lubbeluring, #144:
Nåja, nu är nog Nils nöjd.
Bra spelat.

Citerar: sture_lindberg, #145:
Så klart han är det

Nu kan man se på Sveriges Schackförbunds hemsida vad Nils Grandelius tycker om sin insats: http://www.schack.se/karjakin-tog-revansch-vann-bl ixt-vm-fore-carlsen/

I en kommentar till Ingemar Falk säger Grandelius att blixt-VM inte var någon höjdare direkt.

- Ganska trist att jag aldrig lyckades få mer än +1, trots många försök. Däremot har jag inget att skylla på – det är bara hårdare blixtträning som gäller – jag var för dålig helt enkelt. Men alla turneringar som denna ger mycket för utvecklingen och jag kommer komma igen, säger Nils Grandelius.

Så var det med den saken.

sture_lindberg
Medlem
#160 Skrivet: 1 Jan 2017 14:23

Du glömde detta dock :

citat /Sverigeettan Nils Grandelius hade en bra andradag och tog 5 poäng på de nio ronderna som spelades dag två. Det gav honom sammanlagt 11 poäng vilket räckte till en 48:e plats.

Slut citat / så allt är relativt.

peking011
Medlem
#161 Skrivet: 1 Jan 2017 14:27

Han var för dålig helt enkelt enligt han själv ja tydligare än så blir det inte. Då vet vi vad han tycker. Skönt att det är klarlagt då en gång för alla. Bra Vert.

Vert
Medlem
#162 Skrivet: 1 Jan 2017 14:51

Citerar: sture_lindberg, #160:
så allt är relativt.

Vi konstaterade visst tidigare att det skulle vara upp till Nils att avgöra om han var nöjd eller ej. Du skrev, om jag inte missminner mig, att det var självklart att han skulle vara nöjd. Du hade fel. Jag misstänkte att han inte skulle vara nöjd. Jag hade rätt, för det visar sig nu att han inte är nöjd. Huruvida insatsen var bra eller inte är givetvis upp till betraktaren att avgöra, men huruvida han själv är nöjd eller ej är inte det minsta "relativt".

sture_lindberg
Medlem
#163 Skrivet: 1 Jan 2017 14:57

Citerar: Vert, #162:
givetvis upp till betraktaren att avgöra

Så riktigt,där har du helt rätt.

Citerar: Vert, #159:
Men alla turneringar som denna ger mycket för utvecklingen och jag kommer komma igen, säger Nils Grandelius.

Där menar han också att denna turnering var nyttig. Så han ser det positivt och inte negativt. Så tolkar i alla fall jag det.

Landroval
Medlem
#164 Skrivet: 1 Jan 2017 15:05

Citerar: sture_lindberg, #163:
Där menar han också att denna turnering var nyttig. Så han ser det positivt och inte negativt. Så tolkar i alla fall jag det.

Visst menar han att turneringen var nyttig där är vi nog överens. Men det är ju knappast ovanligt att beskriva en besvikelse på just detta vis - att man har lärt sig mycket av det.

Det är ju knappast så att segraren pratar om hur lärorik turneringen har varit för hans utveckling, utan även detta uttalande tyder ju på att han inte är nöjd. Och att han säger rakt ut att han måste bli bättre i blixt - ja, det är ju så tydligt det kan bli.

peking011
Medlem
#165 Skrivet: 1 Jan 2017 15:22

Turneringen var nyttig ja men han var ändå missnöjd. Det är hur tydligt som helst.

sture_lindberg
Medlem
#166 Skrivet: 1 Jan 2017 15:22 - Redigerad av: sture_lindberg

En tolkningsfråga enigt mig. Man kan alltid tolka allt som man själv vill.Ungefär som fan läser bibeln

Jag vill avsluta denna debatt för min del och skriva att jag tyckte Grandelius gjorde en bra turnering.Att andra inte tycker det kan jag inte göra så mycket åt...

Undrar lite på hur många poäng ni själva skulle tagit...jag VET att det inte har med saken att göra ,men ändå...

peking011
Medlem
#167 Skrivet: 1 Jan 2017 15:44

Jag hade inte tagit en enda poäng det vet jag. Hade jag varit nöjd med det? Ja för jag hade inte väntat mig något annat. Sen när Nils säger att han inte är nöjd ja då är han inte nöjd. Så tolkar han själv det och nästan alla andra. Det behövs ingen tolk för att fatta det.

sture_lindberg
Medlem
#168 Skrivet: 1 Jan 2017 16:18

Citerar: peking011, #167:
nästan alla andra

Ja i alla fall några här på SO

peking011
Medlem
#169 Skrivet: 1 Jan 2017 16:22

Precis nästan alla var det ja

Vert
Medlem
#170 Skrivet: 1 Jan 2017 16:28

Citerar: peking011, #167:
Jag hade inte tagit en enda poäng det vet jag.

Säg inte det - kanske hade du haft en god chans mot nollpoängaren från Djibouti och ytterligare någon eller några av de lågrankade i botten av tävlingen!

Det här är egentligen inte en särskilt komplicerad fråga. sture_lindberg tycker att Nils Grandelius gjorde en bra insats som han kan vara nöjd med. Jag tycker att Grandelius gjorde en acceptabel insats. Själv var Grandelius inte nöjd, men han tycks ha rätt inställning och försöka dra lärdom av tävlingen. Grandelius har också utvecklats en hel del det senaste året, så förmodligen tar han fler poäng nästa år.

rodel
Medlem
#171 Skrivet: 1 Jan 2017 16:34

Jag tror också att man får se det som att Grandelius tar nya steg och skaffar sig rutin.Jag kan inte bedöma om Grandelius har den talang som krävs för att ta steget till världseliten eller ej.

lubbeluring
Medlem
#172 Skrivet: 1 Jan 2017 16:44

– Det är viktigt att göra sitt bästa och vara nöjd med det.

Så har Grandelius sagt i en intervju.
Man får ju anta att han alltid gör sitt bästa och då är han således nöjd.

peking011
Medlem
#173 Skrivet: 1 Jan 2017 16:55

Den här gången var han inte nöjd dock. Sa han ju själv klart och tydligt.

sture_lindberg
Medlem
#174 Skrivet: 1 Jan 2017 18:11 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: lubbeluring, #172:
Det är viktigt att göra sitt bästa och vara nöjd med det.

Så har Grandelius sagt i en intervju.
Man får ju anta att han alltid gör sitt bästa och då är han således nöjd.

Just så är det. Han gjorde sitt bästa och är således nöjd att han gjorde det.

Dessutom drar han lärdom av dessa partier. Och dessutom är de flesta svenskar nöjda med hans spel..kan ju inte vara så mycket bättre.

Att det finns såna som gnäller och klagar... tror jag han har överseende med'
Går ju inte att göra ALLA till lags

rodel
Medlem
#175 Skrivet: 1 Jan 2017 19:23

Hur som helst, det är roligt att ha med en svensk spelare i de stora sammanhangen.

sture_lindberg
Medlem
#176 Skrivet: 1 Jan 2017 19:29

Citerar: rodel, #175:
Hur som helst, det är roligt att ha med en svensk spelare i de stora sammanhangen.

Absolut ,och vi borde vara stolta över honom tycker jag

LNO1
Medlem
#177 Skrivet: 1 Jan 2017 19:34 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #158:
Läste en intervju där han uttalade sig om detta (kommer inte ihåg var ),men där uttryckte han att han var nöjd. Så det stämmer vad jag skriver.

Denna artikel ger inte direkt intrycket av en nöjd ung man. Jag förstår om Magnus inte är nöjd med att komma 2a eller 3a... kolla gärna videon också

sture_lindberg
Medlem
#178 Skrivet: 1 Jan 2017 20:22

Citerar: LNO1, #177:
Denna artikel ger inte direkt intrycket av en nöjd ung man. Jag förstår om Magnus inte är nöjd med att komma 2a eller 3a... kolla gärna videon också

Vilken artikel och vilken video.??.Du har ju inte länkat till något...

Dessutom pratar vi om Nils.kanske du missat det ?

peking011
Medlem
#179 Skrivet: 1 Jan 2017 20:41

LNO1 du har nog fått det om bakfoten. Nils var missnöjd med sitt spel inte Magnus.

sture_lindberg
Medlem
#180 Skrivet: 1 Jan 2017 20:56

Citerar: peking011, #179:
Nils var missnöjd med sitt spel inte Magnus.

Ingen av dom var missnöjd rättare sagt...

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!