Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / VM i snabbschack + blixt-VM
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#31 Skrivet: 28 Dec 2016 19:06

Inga särspel

1a Ivanchuk 11 poäng
2a Grisschuck 11 poäng
3a Magnus C 11 poäng

IvarBlå2
Medlem
#32 Skrivet: 28 Dec 2016 19:06

Kanske för att han inte fått in sina slutspel

sture_lindberg
Medlem
#33 Skrivet: 28 Dec 2016 19:07

Otroligt bra spurtat av Magnus !

rodel
Medlem
#34 Skrivet: 28 Dec 2016 19:10

Vilket getingbo och fantastiska insatser. Jag tyckte nog att Carlsens fick in flera fina slutspel. Men Grichuk och Ivanchuk imponerar. Anand gjorde en grov bortsöttning i bra ställning annars hade nog han också varit med.

Landroval
Medlem
#35 Skrivet: 28 Dec 2016 19:34

Riktigt kul att Ivanchuk vinner tycker jag... Kreativ kille och jag fascineras av att han presterar så bra när han verkar så himla nervös hela tiden.

sture_lindberg
Medlem
#36 Skrivet: 28 Dec 2016 19:49

Grandelius kom på 60e plats av 106 startande.Han tog 7,5 poäng på de 15 ronderna..Klart godkänt

lubbeluring
Medlem
#37 Skrivet: 28 Dec 2016 20:05

Absolut godkänt.
Bra.

Vert
Medlem
#38 Skrivet: 28 Dec 2016 20:20

Såvitt jag kan se placerade sig Grandelius på plats 59 av 106 startande. Detta kan jämföras med hans placering i startlistan, där han var rankad som nummer 57. Hans Elotal var, inför tävlingen, 2618 vilket kan jämföras med hans prestationsrating på 2561. Han vann endast tre partier, varav två mot klart lägre rankade. Jag har svårt att se att hans betyg kan bli annat en ett ytterst, ytterst knappt godkänt.

Vad gäller tävlingen som helhet lyckades Carlsen dela segern med avseende på poäng, men blev lidande av att han förlorade/remiserade en del partier i början av tävlingen och därmed inte nådde lika hög särskiljning som de övriga. Kul att Ivanchuk vann!

sture_lindberg
Medlem
#39 Skrivet: 28 Dec 2016 20:54

60
Grandelius, Nils
7½/15 2618

60 plats står det i allafall i slutresultatet.

Vert
Medlem
#40 Skrivet: 28 Dec 2016 21:14 - Redigerad av: Vert

Jag kollade på Chess-Results men det kanske inte är de officiella resultaten. Det ändrar hur som helst inte särskilt mycket i mitt omdöme.

sture_lindberg
Medlem
#41 Skrivet: 28 Dec 2016 21:21

Vare sig han kom 59 eller 60 så kvarstår klara fakta att han bara förlorade 3 partier av 15 i yttersta världselit..Och ger inte det honom klart godkänt så vet jag inte hur du tänker.

Vert
Medlem
#42 Skrivet: 28 Dec 2016 21:50

Citerar: sture_lindberg, #41:
Vare sig han kom 59 eller 60 så kvarstår klara fakta att han bara förlorade 3 partier av 15 i yttersta världselit..Och ger inte det honom klart godkänt så vet jag inte hur du tänker.

Han presterade under sin rating. Han vann endast tre av 15 partier, varav två mot klart lägre rankade och ett efter att ha vänt en sämre ställning när motståndaren (Karjakin) pressade för hårt. Jag tycker inte att det är klart godkänt, utan knappt godkänt, men det är väl också en fråga om bedömningsgrunderna, dvs. vilka krav man ställer. Mina krav är väl högre än dina. Jag vågar emellertid påstå att Grandelius själv knappast är nöjd.

sture_lindberg
Medlem
#43 Skrivet: 28 Dec 2016 21:58 - Redigerad av: sture_lindberg

Vi får väl se när han blir frågad om detta så småningom.
Själv gissar jag på att han är nöjd.

Och han förlorade endast TRE partier,som jag redan nämnt.

Vert
Medlem
#44 Skrivet: 28 Dec 2016 22:03

Här rapporterades efter dag två och spekulerades i att Grandelius knappast är nöjd. Å andra sidan spelar det mindre roll för mig vad Grandelius tycker; jag tycker inte att insatsen är mer än knappt godkänd givet hans spelstyrka. Hans insats i EM senast var mycket bättre och med den i färskt minne hade jag trott och hoppats på en bättre insats här i VM.

sture_lindberg
Medlem
#45 Skrivet: 28 Dec 2016 22:08 - Redigerad av: sture_lindberg

Efter dag 2 hade Grandelius bara 4 av 10,han spurtade mycket bra och tog hela 3,5 poäng på de 5 sista partierna och det tror jag han är mer än nöjd med.

Att DU inte är nöjd över hans resultat tror jag han inte fäster sig något över.

Det viktiga är ju att han själv är nöjd

lubbeluring
Medlem
#46 Skrivet: 28 Dec 2016 22:15

Är Nils klart nöjd, knappt nöjd eller bara nöjd?
jag är böjd att tro att den höjd på spelet han höll
gjorde honom ganska nöjd.

sture_lindberg
Medlem
#47 Skrivet: 28 Dec 2016 22:20

Citerar: lubbeluring, #46:
ganska nöjd.

Håller med dig

Vert
Medlem
#48 Skrivet: 28 Dec 2016 22:21

Den här diskussionen börjar bli ganska töjd, men var spelet verkligen någon fröjd? Godkänt, på sin höjd! Nåväl, vi får se om han är nöjd.

Afrikan
Medlem
#49 Skrivet: 28 Dec 2016 22:23 - Redigerad av: Afrikan

För alla, som inte redan vet: Skaffa NRK 2 på TV:n, så kan ni följa Carlsens eskapader live, med massor av kommentatorer, digitala analysbräden och insidereportage under flera timmars sändning! De direktsänder från "avspark" till "slutsignal. Norrmännen sitter klistrade i timmar vid TV:n. Vid VM-matchen i New York var det som när Stenmark en gång härjade i pisterna. Folk satt uppe halva nätterna och många orkade inte gå till skolan/jobbet på dagarna! Som tur är så är jag pensionär numera, så jag kan sova på dagarna.

rodel
Medlem
#50 Skrivet: 28 Dec 2016 22:40

Grandelius mötte en del spelare med lågt rating (sett från det här oerhört starka sällskapet). Jag tror inte Grandelius är helt nöjd, men han är ju fortfarande lite ny på den här nivån så ganska ok kanske, även om det inte motsvarade hans rating.

sture_lindberg
Medlem
#51 Skrivet: 28 Dec 2016 22:43

Citerar: rodel, #50:
även om det inte motsvarade hans rating.

I stort sett jo. Marginellt.

Landroval
Medlem
#52 Skrivet: 28 Dec 2016 23:30

Citerar: Vert, #48:
Den här diskussionen börjar bli ganska töjd, men var spelet verkligen någon fröjd? Godkänt, på sin höjd! Nåväl, vi får se om han är nöjd.

Jag tycker som dig att det är knappt godkänt. Att säga annat tycks mig lite bakvänt. I år han klivit framåt med stora steg, men på detta resultat verkar det som att han nästan blivit lite feg?

sture_lindberg
Medlem
#53 Skrivet: 28 Dec 2016 23:57 - Redigerad av: sture_lindberg

Jag tyckte stundtals han spelade väldigt bra.
Och då var ju allt som det skulle va.

Han förlorade bara partier tre.
Och det måste ju alla i alla fall medge.

Att det var finemang att han var Sveriges representant
Och för det borde han få en slant.

Och i morgon och på fredag VM i blixt ska spelas
ska vi hoppas på att då inget honom felas.

lubbeluring
Medlem
#54 Skrivet: 29 Dec 2016 09:16

Vann han mot Karjakin?
Ja, då är han säkert nöjd.

LNO1
Medlem
#55 Skrivet: 29 Dec 2016 10:45

Jag under julen varit bortrest (spelat schack i Malmö Open bl.a. förhoppningsvis en ny tradition för mig) och därför inte kunnat följa tävlingen som jag velat. Min glädje över Ivanchucks resultat är dock lika stor för det, en underbar spelare när han är i slag och har ordning på sina nerver.

LNO1
Medlem
#56 Skrivet: 29 Dec 2016 10:50

Citerar: Vert, #38:
Hans Elotal var, inför tävlingen, 2618 vilket kan jämföras med hans prestationsrating på 2561. Han vann endast tre partier, varav två mot klart lägre rankade. Jag har svårt att se att hans betyg kan bli annat en ett ytterst, ytterst knappt godkänt.

Han kan (ska) inte vara nöjd med det resultatet om han är yrkesspelare. Det tror jag inte han är heller.

IvarBlå2
Medlem
#57 Skrivet: 29 Dec 2016 11:21

Pdf topic. Hur gammal är Nisse och vad tror ni är hans potential?

Landroval
Medlem
#58 Skrivet: 29 Dec 2016 11:30

Han är född 93. Tror han kan ta sig över 2700 men kommer mestadels ligga mellan 2650 och 2700. Är mitt tips. Hoppas dock såklart att han kan etablera sig i gänget runt 2750

G_arvid
Medlem
#59 Skrivet: 29 Dec 2016 12:17

I princip tycker jag nog det är upp till Nils själv att till sist bestämma hur nöjd eller missnöjd han vill vara.

chessexplorer
Medlem
#60 Skrivet: 29 Dec 2016 12:31

Han är nog inte så nöjd just nu, men förlusterna och remierna glömmer han fort. Vinsten mot Karjakin kommer han inte att glömma.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!