Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Är ryska schackspelare dopade?
Författare Meddelande
Svedjeholmen
Medlem
#1 Skrivet: 17 Dec 2016 14:24

Dopning i Ryssland uppdagas...Undra om schackspelare oxå är dopade?

IvarBlå2
Medlem
#2 Skrivet: 17 Dec 2016 14:27

Är Red Bull doping?

rodel
Medlem
#3 Skrivet: 17 Dec 2016 17:47

Sitting Bull var nog inte dopad .

IvarBlå2
Medlem
#4 Skrivet: 17 Dec 2016 18:40

Nej, han hade nog två Bulls eyes

Vert
Medlem
#5 Skrivet: 17 Dec 2016 19:16

Citerar: Svedjeholmen, #1:
Dopning i Ryssland uppdagas...Undra om schackspelare oxå är dopade?

Jag har svårt att tro det. Det finns, såvitt jag vet, inga medel som förbättrar den schackliga förmågan, t.ex. genom att förbättra den intellektuella kapaciteten, minnet eller liknande. Olika konditionsförbättrande medel skulle sannolikt ha så begränsad effekt att det inte är värt att ta risken. Det skulle möjligen vara om det finns någonting som kan förbättra koncentration/fokus, men jag känner inte till något sådant medel. Nej, dopning inom schacket tror jag inte förekommer (men däremot finns såklart datorfusk, vilket i någon mån kan liknas med dopning).

sture_lindberg
Medlem
#6 Skrivet: 18 Dec 2016 00:10

Kaffe förekommer dock.Nu vet jag inte om koffein ska klassas som doping ,men ändå

Gugubben
Medlem
#7 Skrivet: 18 Dec 2016 00:35

De flesta sporter har nog gränser för hur mycket koffein man får sätta i sig.
Jag vet inte, men skulle centralstimulerande droger kunna användas i dopingsyfte för schackspelare?

Vert
Medlem
#8 Skrivet: 18 Dec 2016 01:00

Citerar: Gugubben, #7:
Jag vet inte, men skulle centralstimulerande droger kunna användas i dopingsyfte för schackspelare?

Jag är ingen expert på området, men visst är centralstimulerande medel sådana som man ger till t.ex. ADHD-patienter för att förbättra koncentrationen? Man undrar ju - i analogi med diskussionen kring astmamediciner för friska skidåkare - huruvida detta har någon effekt på personer utan ADHD-liknande symptom.

F.ö. tror jag att koffein klassas som dopning över en viss gräns, men jag är långt ifrån säker.

Gugubben
Medlem
#9 Skrivet: 18 Dec 2016 01:12

Med tanke på dopingmisstankar/bevis mot kanske tusen Ryska idrottare är trådrubriken motiverad. Men vi ska inte inbilla oss att det endast är ryssar som använder sig av doping i ett större organiserat sammanhang. Jag är rädd att flera nationer har högt utvecklade dopingprogram i vissa sporter.
Men jag tror inte det finns några såna dopingprogram inom schacket.
Individuella spelare kan nog gå över gränsen ibland vad gäller doping preparat, men jag tror det är i mycket liten omfattning.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#10 Skrivet: 18 Dec 2016 07:52 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Citerar: Vert, #8:
men visst är centralstimulerande medel sådana som man ger till t.ex. ADHD-patienter för att förbättra koncentrationen? Man undrar ju - i analogi med diskussionen kring astmamediciner för friska skidåkare - huruvida detta har någon effekt på personer utan ADHD-liknande symptom.

Det är väl i princip Ritalina man ger till vissa personer med ADHD. Ritalina och amfetamin används av narkomaner och de upplever eufori och frånvaro av trötthet och hunger. Så det skulle för schackspelare utan ADHD-diagnos förmodligen i rimliga doser ge större uthållighet. Det var ju från början ett bantningsmedel.

tornado
Medlem
#11 Skrivet: 18 Dec 2016 09:15

Citerar: sture_lindberg, #6:
Kaffe förekommer dock.Nu vet jag inte om koffein ska klassas som doping

Nästan alla dricker kaffe och det är gott och uppiggande,men att sätta i sig större mängder för att dopa tror jag har motsatt verkan. Har du hört talas om "kaffedarra" ?

ChessOxygene
Medlem
#12 Skrivet: 18 Dec 2016 22:15

Har för mig någon gång mitten på 90 -talet att de var förslag från Sveriges schackförbund. Att max 4 muggar Kaffe å utöver det skulle räknas som att vara doppad! Men egentligen är den dagliga optimala kaffedoseringen och intag 1½ liten kopp för att hjärnan skall vara topptrimmad! Ju mer Kaffe du dricker har bevisats att du drar förhastade slutsatser och beslut i den gråa vardagen..... Om ni vill läsa mer om hur kaffet påverkar din Hjärna --- läs då Mirakelhjärnan skriven av Jean Carper etc. Ett tips är att boken även tar upp olika saker inom kost å hälsa hur du på bästa sätt trimmar din Hjärna

Svedjeholmen
Medlem
#13 Skrivet: 22 Dec 2016 18:34

72 St testade med badolja! Gick sådär...

IvarBlå2
Medlem
#14 Skrivet: 22 Dec 2016 18:46

En sak jag måste fråga trådens skapare: Varför just ryska? Varför inte norska ?

greogorypeck
Medlem
#15 Skrivet: 22 Dec 2016 18:50

Citerar: IvarBlå2, #14:
Varför just ryska? Varför inte norska ?

Har Johaug börjat med schack nu?

IvarBlå2
Medlem
#16 Skrivet: 22 Dec 2016 19:30

Nä men Carlsen har gjort det och han har haft 20 år på sig

Vert
Medlem
#17 Skrivet: 22 Dec 2016 20:20

Med tanke på att det kom ett avslöjande om att omkring 1000 ryska idrottare misstänks för dopning och/eller inblandning i dopningsärenden var det väl naturligt att fråga sig om det inkluderar även schackspelare. Att norsk skidåkning haft två fall det senaste året gör inte Norge till lika starkt misstänkt som Ryssland.

knightrider
Moderator
#18 Skrivet: 22 Dec 2016 20:28

Citerar: Vert, #17:
Att norsk skidåkning haft två fall det senaste året gör inte Norge till lika starkt misstänkt som Ryssland.

Nej, men astma verkar vara väldigt vanligt bland norska skidåkare.

IvarBlå2
Medlem
#19 Skrivet: 22 Dec 2016 20:50

Vert, USA erkände efter ett OS eller VM någon gång i början av millenniet att hälften av deras idrottare varit dopade Det kunde man göra för ingen kunde peka ut någon. Betyder det att många amerikanska schackspelare är dopade ?

Vert
Medlem
#20 Skrivet: 22 Dec 2016 21:03

Citerar: knightrider, #18:
Nej, men astma verkar vara väldigt vanligt bland norska skidåkare.

Liksom bland de svenska.

IvarBlå2
Medlem
#21 Skrivet: 22 Dec 2016 21:16

Vert, hur tror du att det var innan muren föll.var det fler eller färre idrottare och schackspelare som misstänktes vara dopade?

Vert
Medlem
#22 Skrivet: 22 Dec 2016 21:23

Citerar: IvarBlå2, #19:
Vert, USA erkände efter ett OS eller VM någon gång i början av millenniet att hälften av deras idrottare varit dopade Det kunde man göra för ingen kunde peka ut någon. Betyder det att många amerikanska schackspelare är dopade ?

Jaha. Det kommer jag inte ihåg. Det betyder naturligtvis inte att många amerikanska schackspelare är dopade, men det gör - enligt min mening - det mer befogat att ställa frågan.

Citerar: IvarBlå2, #21:
Vert, hur tror du att det var innan muren föll.var det fler eller färre idrottare och schackspelare som misstänktes vara dopade?

Jag vet inte. Jag antar att det var många idrottare som misstänktes vara dopade då och det är många idrottare som misstänks vara dopade nu. Det var förmodligen få schackspelare som misstänktes vara dopade då och det är få schackspelare som misstänks vara dopade nu. Oavsett om det är troligt att ryska schackspelare är dopade eller ej kan man ju diskutera frågan samt - mer allmänt - huruvida det är möjligt att dopa sig som schackspelare.

IvarBlå2
Medlem
#23 Skrivet: 22 Dec 2016 21:55

Jag tycker också det är värt att diskutera och komma med infallsvinklingar. Om jag inte minns fel har man dopingtester i några turneringar. Vet dock inte vad de letade efter. Är det någon som känner till detta eller är det bara en skröna? Det ska stå dopingtestat

Vert
Medlem
#24 Skrivet: 22 Dec 2016 22:13

Jag känner också igen att man gjort dopningstester i vissa turneringar. Schacket har ju med jämna mellanrum satsat på att komma in i OS - mer om detta här - och som ett led i denna satsning tror jag att man genomförde dopningstester i någon olympiad. Det är väl tveksamt om man hittade någonting - minns åtminstone inte att man gjorde det.

Gugubben
Medlem
#25 Skrivet: 22 Dec 2016 22:13

Är ryska schackspelare dopade? Nej, det är de inte!
Alla är oskyldiga tills motsatsen är bevisad.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#26 Skrivet: 23 Dec 2016 12:33

Frågan kan ju för att passa formalia omformuleras till:
Finns det skäl att misstänka ryska spelare för att vara dopade?

Detta torde vara en fråga som det är fritt fram att spekulera i utan att någon därför förklaras dömd utan prövning.

Sedan är frågan om dopning i schack egendomlig. Vad jag vet följer FIDE IOK:s regler för dopning och de är regler anpassade till fysiskt ansträngande sporter. Det är för mig ganska osäkert om ryssfemmor förbättrar ens schackliga prestation. så om någon åker fast för dopning kan det mycket väl vara sådant som inte alls höjer den schackliga prestationsförmågan.

Lugubert
Medlem
#27 Skrivet: 24 Dec 2016 18:00

Existerar det överhuvudtaget någon substans som förbättrar tankeförmågan? Den fysiska förmågan kan ju ökas med miljoner olika preparat. Man kan väl annars konstatera att dagens toppspelare undviker sådant som tycks försämra tankeförmågan...

Du måste logga in för att kunna posta!