Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Talanger i Sverige
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
IvarBlå2
Medlem
#1 Skrivet: 17 Dec 2016 13:51

Finns säkert många men vi lär få vänta på ett underbarn vilket vi fö aldrig haft

Svedjeholmen
Medlem
#2 Skrivet: 17 Dec 2016 14:19

Men jag då?

IvarBlå2
Medlem
#3 Skrivet: 17 Dec 2016 14:32

Du kanske är en talang men knappast något underbarn för då hade du varit en.rikskändis

Svedjeholmen
Medlem
#4 Skrivet: 17 Dec 2016 14:48

chessexplorer
Medlem
#5 Skrivet: 17 Dec 2016 18:23

Alla vet väl vem Svedjeholmen är? Det är han med över 3000 i rating.

rodel
Medlem
#6 Skrivet: 17 Dec 2016 18:30

Om Magnus Carlsen hade +3000 i rating hade han varit jättenöjd.

chessexplorer
Medlem
#7 Skrivet: 17 Dec 2016 18:39

Ja, det måste ha varit något Ryskt mygel som gjorde att Karjakin fick spela VM-matchen. Det borde ha varit en uppgörelse mellan Sverige och Norge.

rodel
Medlem
#8 Skrivet: 17 Dec 2016 18:41

Absolut.

IvarBlå2
Medlem
#9 Skrivet: 17 Dec 2016 18:43

Ja, Svedjeholmen mot Magnus

tornado
Medlem
#10 Skrivet: 17 Dec 2016 19:15

Spännande

IvarBlå2
Medlem
#11 Skrivet: 17 Dec 2016 20:43

Ja det finns många härinne som skulle ha chans mot honom Varför har vi inte ELO ranking härinne också?

Vert
Medlem
#12 Skrivet: 17 Dec 2016 20:51

Det finns ingen här inne som skulle ha någon som helst chans mot Carlsen på lika villkor.

Vad gäller Elo-rating så förstår jag inte riktigt hur du menar? Att ha "officiell" Elo-rating låter sig givetvis inte göras. Man skulle såklart kunna låta alla ratingtal beräknas utifrån Arpad Elos formler, men jag ser inte riktigt poängen med det.

IvarBlå2
Medlem
#13 Skrivet: 17 Dec 2016 21:09

Man hade fått en värdemätare på.hur pass bra man var i förhållande till närschack och fråga innan partierna om de använde bok. Sen stod det hoonom. fritt att spela eller inte göra några drag och på så sätt inte gå ner i ranking

rodel
Medlem
#14 Skrivet: 17 Dec 2016 21:47

Elo i SO funkar nog inte så bra. Vill man satsa på att få ELO i partier med lång betänketid är nog korrschack lämpligt.

IvarBlå2
Medlem
#15 Skrivet: 18 Dec 2016 07:21

Du har rätt där. Ett korrschackselo är nog det enda som man har användning av och då är det här bättre

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#16 Skrivet: 18 Dec 2016 07:47

Citerar: Vert, #12:
Man skulle såklart kunna låta alla ratingtal beräknas utifrån Arpad Elos formler

Vilken sannolikhetsfördelning beräknas det från då? Är det något som Erik snickrat ihop själv?
Jag har för mig att jag kollade någon gång och att det stämde hyfsat med LASK. Men jag kanske gjorde fel.

IvarBlå2
Medlem
#17 Skrivet: 18 Dec 2016 09:35

Om viska återgå till ämnet: Kommer vi någonsin att få en Magnus Carlsen i Svefige eller får vi nöja oss med talanger som Uffe och Hellers Samtidigt kan man fråga sig varförNorge har detAgdestein har ju varit hans tränare men ryssarna har så mycket bättre dål och hade botvinniks skola. Är det slumpen som gör att ett land med 5 milj får fram en superstjärna Dett har ju inte funnits någon schackkultur där

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#18 Skrivet: 18 Dec 2016 09:51 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Det är väl så slumpen fungerar. En talang, föräldrar som såg talangen, tränare som förstod sig på honom och personer som tydligen hade pengar nog att matcha internationellt. Det är många faktorer som ska stämma.
I gamla Sovjet hade de ju en klar målsättning att ta vara på talangerna, de letade konsekvent bland alla ungdomar, de skolade dem och matchade dem. Och i stora Ryssland behöver man itne åka internationellt för att få stimulerande motstånd. Det kanske blir något liknande nu i USA med Sinqfield och hans satsningar.
Sveriges Schackförbund satsar nu på kanske tio ungdomar som visat framfötterna i schackfyran och andra tävlingar. Kanske kn det komma någon ur den gruppen. Men troligast är väl att det blir en bra spelare men inte i världsklasas.

IvarBlå2
Medlem
#19 Skrivet: 18 Dec 2016 10:18

Jag tycker att din kommentar är motsägelsefull. Först säger du att. Det är väl så slumpen fungerarSen räknar du upp alla förutsättningar för att få fram en ny Carlsen. Om det vore rätt förutsättningar. Varför har inte andra betydligt folkrikare länder fått fram någon ?

rodel
Medlem
#20 Skrivet: 18 Dec 2016 10:22

Jag tyder det som att slumpen är en del, men för att personen med talangen ska få rätt förutsättning krävs bla pengar.

IvarBlå2
Medlem
#21 Skrivet: 18 Dec 2016 10:40 - Redigerad av: IvarBlå2

Men även om Norge är ett rikt oljelandet så finns tex Tysklannd och Holland och England som har betydligt bättre förutsättningar om jag sätter 50 engelsmän och 50 tyskar o cv 7 norrmän på en ödd ö med varsin schAckbok och Dett brädde så ärväl inte det mest sannnolika att han blir bäst därför trolr jag bara på slumppen Om de sen har föräldrar som stöttar är betydelselöst

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#22 Skrivet: 18 Dec 2016 11:02

Citerar: IvarBlå2, #19:
Jag tycker att din kommentar är motsägelsefull. Först säger du att. Det är väl så slumpen fungerarSen räknar du upp alla förutsättningar för att få fram en ny Carlsen.

Jag måste ha uttryckt mig dåligt. Det ber jag om ursäkt för. Slumpen, som jag ser det, är att alla de olika faktorer jag räknade upp (och kanske fler) måste vara för handen för en specifik individ för att chansen skall finnas. Det är många faktorer som inte är styrda på något sätt. Och om många saker på en gång på ett ställe skall vara på ett vistt sätt är det liten sannolikhet att så sker.

Och att det itne uppstår så ofta är väl just det osm talar för att sannolikheten är liten i system som fungera spontant. Men lägger men till systematiskt letande och systematiskt skolning så får man troligen fler talanger och dete kanske bevisas av Sovjet/rysslands framgångar.

IvarBlå2
Medlem
#23 Skrivet: 18 Dec 2016 11:12 - Redigerad av: IvarBlå2

Jag uttryckte mig också fel Jag menar att de folkrikaste länderna har störst chsns Alltså måste det vara slumpen. Som är avgörande Det finns en del undantag Som Spanien och Italien som inte haft någon stjärna i modern tid vad. Jag vetFattiga länder som Latinnamerikanska heller inte de med någon tradition Pakistan so
m nästan barare bra i landhockey Men vi ser det högteknologiska Indien komma och likaså Kkna Däremot inte arabländerna där det är Backgammon son gäller

greogorypeck
Medlem
#24 Skrivet: 18 Dec 2016 14:22

Citerar: IvarBlå2, #23:
Men vi ser det högteknologiska Indien komma

Anand har väl bevisat att de redan anlänt

IvarBlå2
Medlem
#25 Skrivet: 18 Dec 2016 14:38

Ja, men vad jag menar är att det kommer en bunke flygande gäss efter honom

olaloke
Medlem
#26 Skrivet: 18 Dec 2016 14:40

Gick in på nätet för att kolla Bobby Fischer och av en slump kom det upp ett parti från den lettiska finansministern, en fyrabarnsmamma som slog den kinesiska världsmästarinnan i kvinnliga schackolympiaden i Baku i september - och det var inget turparti. Som kommenterorn säger. Hon spelade ut världsmästaren. Som en kommentar till spelet sade hon senare att hon gör av med så mycket energi på sitt jobb, så hon behöver schack som ger henne energi. En mycket snygg upprullning av motståndarens kungsställning. Kolla själva. Hoppas att inlägget passar för rubriken.

greogorypeck
Medlem
#27 Skrivet: 18 Dec 2016 15:52

Citerar: IvarBlå2, #25:
en bunke flygande gäss

Sorry, missade det gässtråket. Omgärdad som jag är av endast kanadagäss

IvarBlå2
Medlem
#28 Skrivet: 18 Dec 2016 17:18

Jag tror knappast att de "Kanadensiska gässen" är smartare än andra gäss. Jag tror inte att det finns gäss i Indien. Det var en metafor

IvarBlå2
Medlem
#29 Skrivet: 18 Dec 2016 17:56

Och om det nu mot. Förmodan skulle finnas gäss i Indien tror jag att de är smartare än de kanadensiska för vad har Kanada fått fram i schackväg Nu talar jag bildspråk igen

rodel
Medlem
#30 Skrivet: 18 Dec 2016 18:43

Folk mängden i Indien ger ju också större urval än i Canada. Hur det är med antalet gäss vet jag dock inte.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!