Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Underbarn
Författare Meddelande
IvarBlå2
Medlem
#1 Skrivet: 17 Dec 2016 09:37

Jag vet iaf ett som gjorde simultanuppvisningar när han var tolv men hans föräldrar förbjöd honom att satsa på schack.Reshevsky. Men aldrig hört om något som har fått karriären förstörd av vilt lleverne.förväntar mig en drös av oseriösa försvaga men de nonchalerad jag

Elrey
Medlem
#2 Skrivet: 17 Dec 2016 09:45

God Jul och Gott Nytt (Schack) År!

JC

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#3 Skrivet: 17 Dec 2016 10:59 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Citerar: IvarBlå2, #1:
Men aldrig hört om något som har fått karriären förstörd av vilt lleverne.

Pillsbury är väl den som först kommer upp i skallen. Schackgeni, fantastiska partier, slog merparten av sin tids stora, t.ex. Lasker, Steinitz och Tarrasch. Spelade många blindsimultanmatcher. Söp, knullade och dog i syfilis. Det är vad jag kallar vilt liv...

IvarBlå2
Medlem
#4 Skrivet: 17 Dec 2016 11:01

Det var en av "många"

rodel
Medlem
#5 Skrivet: 17 Dec 2016 11:02

Pilskbury hade kanske varit ett ännu mer passande namn?

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#6 Skrivet: 17 Dec 2016 11:05 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Och Pillsbury var väl heller inget underbarn egentligen för han började inte spela förrän 1890 och då var han 18 år.

Capablanca var ett underbarn (spelade som 4 åring har det sagts) och han var vild på damerna. Jag vet inte hur det var med alkohol men han var nog ingen absolutist. Men han fick inte karriären förstörd av det. Så det finns exempel på motsatsen också.

Gugubben
Medlem
#7 Skrivet: 17 Dec 2016 12:36

Käre IvarBlå! Att dessa talanger som fick sin karriär som schackspelare förstörd fick troligen också andra delar av livet förstört pga alkohol och andra droger och därför aldrig gjort sig något namn.
De är och förblir anonyma.

Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.