Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Mikhail Tal
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#31 Skrivet: 14 Dec 2016 11:01 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #30:
Jag minns den första matchen mellan Botvinnik och Tal

Mycket trevlig läsning, själv är jag så ung (!) att jag inte kunde följa deras match, det måste ha varit en fantastisk upplevelse att se Tals partier när de var rykande färska!

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #30:
och jag hade egentligen inte tillåtelse att hålla på med schack skoldagar

En idé för att få fler ungdomar att spela schack kan ju vara att man förbjuder dem att spela schack på skoldagar...

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#32 Skrivet: 14 Dec 2016 14:26 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Citerar: LNO1, #31:
att se Tals partier när de var rykande färska!

Som sagt var de en eller två dagar gamla när man såg dem. Ofta kom det först en liten notis på tio rader om resultatet och sedan fick man vänta. Ibland var det kommenterade partier och då var det först på söndagen man kunde spela igenom dem. Annars kom dragföljden bara som en lång text. Och det kunde hända att sättaren gjrot fel så man fick gissa vilket drag som spelats.

Jag har för mig, men jag kan ha fel, att Gideon Ståhlberg kommenterade vissa partier.

Vert
Medlem
#33 Skrivet: 14 Dec 2016 14:37

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #32:
Jag har för mig, men jag kan ha fel, att Gideon Ståhlberg kommenterade vissa partier.

Pratar vi om matchen 1960? Han var väl domare i den matchen och kunde således kommentera från första parkett. Jag har för mig att han t.o.m. skrev en bok om matchen.

rodel
Medlem
#34 Skrivet: 14 Dec 2016 14:51

Citerar: LNO1, #31:
En idé för att få fler ungdomar att spela schack kan ju vara att man förbjuder dem att spela schack på skoldagar...

Så sant, så sant !

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#35 Skrivet: 14 Dec 2016 20:50 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Citerar: rodel, #34:

På den tiden vaar det sex dagar i veckan man gick i skolan. Men bara halvdag på lördagen...

Bara för att tala om för er vilket hårt liv jag levt.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#36 Skrivet: 14 Dec 2016 21:50 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Var det inte någon skandal också, med att domarna flyttade bräden, pjäser och klocka från estraden till ett stängt rum för publiken var för bullersam? Jag tror jag minns det. Tal missade ett direkt vinnadne drag på det. Men jag kommer inte ihåg om han vann i alla fall.

Jag har för mig att det var ett parti med Tal som svart och jag tror att det var efter ett spektakulärt offer som Tal gjort. Många i Sverige spekulerade i att ryssarna inte ville att en balt skulle vinna och att de gjorde det för den saken, så att Tal skulle tappa tråden.

Men jag minns inte vilket parti det var. Eller det kanske var nästa VM-match. Kan någon hjälpa till?

Det var ett slags slutspel och jag minns att jag lärde mig det där med att ställa tornet snett framför en bonde som stod på andra raden och tornet kan inte slås för då blir det dam. Jag var inte speciellt duktig schackspelare då, men jag minns att jag tänkte "Aha! Så kan man göra", men jag sa det inte högt för jag trodde att min schackkompisar redan visste.

Vert
Medlem
#37 Skrivet: 14 Dec 2016 22:56

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #36:
Var det inte någon skandal också, med att domarna flyttade bräden, pjäser och klocka från estraden till ett stängt rum för publiken var för bullersam? Jag tror jag minns det. Tal missade ett direkt vinnadne drag på det. Men jag kommer inte ihåg om han vann i alla fall.

Jag har för mig att det var ett parti med Tal som svart och jag tror att det var efter ett spektakulärt offer som Tal gjort. Många i Sverige spekulerade i att ryssarna inte ville att en balt skulle vinna och att de gjorde det för den saken, så att Tal skulle tappa tråden.

Men jag minns inte vilket parti det var. Eller det kanske var nästa VM-match. Kan någon hjälpa till?

http://www.chessgames.com/perl/chess.pl?tid=54299

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#38 Skrivet: 14 Dec 2016 23:07 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Tack! Just det, Tal missade 28.-, Txc3 följt av Td1! och det finns inte ens en schack på c8!

Tack!

Michla
Medlem
#39 Skrivet: 14 Dec 2016 23:27

Vilket av partierna?

Vert
Medlem
#40 Skrivet: 14 Dec 2016 23:45 - Redigerad av: Vert

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #38:
Tack!

Väl bekomme!

Citerar: Michla, #39:
Vilket av partierna?

En stor del av texten i länken handlar om parti 6, där även dragen Nisse_i_Högdalen nämner passar in.

sture_lindberg
Medlem
#41 Skrivet: 15 Dec 2016 00:02

Tal vann väl ändå det 6e partiet?

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#42 Skrivet: 15 Dec 2016 02:06 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Jo det gjorde han.
Men han missade det förhållandevis enkla vinstdraget och det sades att det berodde på att domarna, mitt under partiet flyttade det, för det var sånt liv i spelhallen. Och andra sa att det var för att störa Tal.

Texten där talar om hur det var, men på den tiden hade man en massa konspirationsteorier om allt möjligt. Och vi småkillar lyssnade med stora ögon på "farbröderna" i klubben som analyserade partiet. Nästan alla höll på Tal.

IvarBlå2
Medlem
#43 Skrivet: 15 Dec 2016 16:05

Var Botvinnik så mycket bättre än Tal som verkligheten visar eller fick Botvinnik de bästa sekundanterna medan Tal fick hålla tillgodo med några halvtaskiga lettiska kibitzers

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#44 Skrivet: 15 Dec 2016 20:55

Är det någon som vet vilka som var sekundanter till de båda?
Tal levde ett rätt utflippat liv med mycket röka och kröka. Det pallar ingen hur länge som helst. Det finns en lång rad schackunderbarn som gått den vägen.

IvarBlå2
Medlem
#45 Skrivet: 15 Dec 2016 21:11

Jag tror inte attc Tal börjat kröka då. Om jag inte minns fel rökte Spasskij också men det jag fra vill säga är att Botvinnik var regeringens skötebarn och därför var det sannolikt så att de favoriserade Botvinnik och tyckte att nu var det dags att sätta p för den lille letten

LNO1
Medlem
#46 Skrivet: 15 Dec 2016 21:18 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #44:

Jag vill minnas att Nezmedtdinov var om inte sekundant så i alla fall behjälplig Tal

IvarBlå2
Medlem
#47 Skrivet: 15 Dec 2016 21:26

Jag måste säga att jag aldrig hört om något underbarn som har gått under av ett utflippat leverne

Vert
Medlem
#48 Skrivet: 15 Dec 2016 21:30 - Redigerad av: Vert

Citerar: Vert, #33:
Jag har för mig att han t.o.m. skrev en bok om matchen.

Jag roade mig med att titta lite i boken "Världsmästarschack. Botvinnik-Tal" av Gideon Ståhlberg och Jostein Westberg, utgiven 1960 på Rabén & Sjögren förlag. Boken, som finns i mitt digra (nåja) schackbibliotek, handlar om VM-matchen 1960.

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #44:

Jag kan nämna några saker jag snappade upp från boken, nämligen (i) att Tal blev tidernas yngste världsmästare, (ii) att Botvinnik var dubbelt så gammal som Tal vid tiden för matchen och (iii) att Tal och Botvinniks sekundanter var Koblenz respektive Goldberg. Med Koblenz avses Alexander Koblencs, flerfaldig lettisk mästare.

Men vem är Goldberg? Kan det vara Grigory Abramovich Goldberg?

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#49 Skrivet: 15 Dec 2016 23:24 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Citerar: Vert, #48:
Jag roade mig med att titta lite i boken "Världsmästarschack. Botvinnik-Tal" av Gideon Ståhlberg och Jostein Westberg, utgiven 1960 på Rabén & Sjögren förlag.

Vad trevligt! Jag tror någon av mina kompisar hade den boken. Eller fick den som pris efter någon klubbturnering. Jostein Westberg var med i samma schackklubb som jag och jag tror han skänkte en del böcker som priser, eller sålde till klubben. Han hade det inte så gott ställt.
Så jag och några kompisar spelade igenom flera partier, minns jag. Men vi hade nog inte riktigt klart för oss hur man kunde lära sig något genom att studera andras (eller egnas) partier.

Detta väcker många minnen!

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#50 Skrivet: 15 Dec 2016 23:31 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Citerar: IvarBlå2, #45:
Botvinnik var regeringens skötebarn och därför var det sannolikt så att de favoriserade Botvinnik och tyckte att nu var det dags att sätta p för den lille letten

Detta kunde mycket väl spelat in. Det fanns också de rent nationalistiska motsättningarna att ryssar såg ner på balterna, det drabbade ju Keres också. Även om det inte officiellt var så. Schack var ju väldigt politiserat i Sovjetunionen och Tal var en loose canon.

Det där ser man överallt också i t.ex näringslivet. Strukturalister och chefer (sådana som jag) blir ibland skrämda av de kreativa, gränsöverskridadne typerna. Om man vet med sig att man är en instängd jävel så måste man komma över det och i så fall kan det uppstå något slags symbios mellan struktur och kreativitet som ofta är oerhört slagkraftig. Men i ofta så försöker strukutralisterna kväva kreatörerna. Tal och t.ex. Kasparov är ju sådana där lösa kanoner.

Tal var inte alls alkoholiserad eller så, men han var från brännvinsbältet coh vodka var billigt i Sovjet. De festade helt enkelt. Det är ju lätt att efter anspänningen efter ett parti ta sig en grogg för att varva ner.

Se på våra egna, som Ståhlberg. Jag träffade Ståhlberg många gånger på 60-taleet och han var då rätt nersupen. Men det hade börjat med att han tog några groggar efter partiet och lira lite blixt. Så gjorde ju gubbarna på den tiden.

Vert
Medlem
#51 Skrivet: 17 Dec 2016 19:24

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #49:
Vad trevligt! Jag tror någon av mina kompisar hade den boken. Eller fick den som pris efter någon klubbturnering. Jostein Westberg var med i samma schackklubb som jag och jag tror han skänkte en del böcker som priser, eller sålde till klubben. Han hade det inte så gott ställt.
Så jag och några kompisar spelade igenom flera partier, minns jag. Men vi hade nog inte riktigt klart för oss hur man kunde lära sig något genom att studera andras (eller egnas) partier.

Detta väcker många minnen!

Kul! Ja, det finns helt klart en del trevliga partier i boken. Ett lustigt öppningsdrag förekom i tredje partiet, då Tal spelade 1. e4 c6 2. Sc3 d5 3. Sf3 Lg4 4. h3 Lxf3 5. gxf3 (?!) och sedermera nästan förlorade.

Ett parti som fascinerade mig när jag såg det första gången var det nionde matchpartiet, se här. Tal gjorde, enligt Ståhlberg, "spelöppningsdragen i blixttempo" och offrar i elfte draget pjäs för två bönder och angrepp. Trots att Botvinnik rimligtvis inte sett offret tidigare hittar han hela tiden det bästa draget och konsoliderar sin merpjäs. Imponerande!

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#52 Skrivet: 18 Dec 2016 08:04

Ja, det nionde partiet, nu när jag ser det igen! Det var nästan caféspel. Jag och min kompis Wladde lade ner rätt mycket tid på att finna något bättre för Tal, speciellt 21. Dg3 trodde vi var dåligt för det gav Botvinnik möjlighet att byta dam och vit fick dubbelbonde. Jag måste säga att det ser inte så bra ut nu heller...

<< . 1 . 2 .
Du måste logga in för att kunna posta!