Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Allsvenska serien 2016-2017
Författare Meddelande
HSK_Andreas
Moderator
#1 Skrivet: 7 Dec 2016 09:10 - Redigerad av: HSK_Andreas

Ämnet rör allsvenska serien i schack som arrangeras av Sveriges SF, men även distriktsserier (division 4 och 5) är ok.

Hur har säsongen varit hittills för dig och/eller laget?
Hur kommer det sluta?
Har du spelat ett fint part?
Här dugjort en rejäl groda?
Är du nöjd?
Andra tankar?

HSK_Andreas
Moderator
#2 Skrivet: 7 Dec 2016 09:20

Mina egna tankar så här långt:

Laget har börjat med tre förväntade förluster. Vi gick upp förra året och har nu mött de förväntade topplagen. Vi får kämpa för att hänga kvar.

Mina egna resultat är jag klart nöjd med även om spelet inte varit felfritt.
Två remier och en vinst mot motståndare med 300, 80 och 150 poäng högre ranking. Min prestationsranking just nu är 300 högre än vad jag hade 1 september.

Vert
Medlem
#3 Skrivet: 7 Dec 2016 09:39

Jag spelar inte i allsvenskan den här säsongen, så jag har inte så mycket att bidra med för egen del. Däremot ska jag följa den här tråden med stort intresse. Jag tycker att det vore välkommet om man också publicerade något parti, t.ex. om man har spelat remi mot en stormästare e.d.! (Ja, det är en hint till HSK_Andreas!)

Gugubben
Medlem
#4 Skrivet: 7 Dec 2016 10:27

Skriv vilket allsvenskt lag ni spelar i och i vilken division, utan den informationen blir det ganska ointressant.
Jag skulle också vilja veta om ni har tjejer i laguppställningen och åldersfördelning i laget.

chessexplorer
Medlem
#5 Skrivet: 7 Dec 2016 10:31 - Redigerad av: chessexplorer

Citerar: Vert, #3:
Jag tycker att det vore välkommet om man också publicerade något parti, t.ex. om man har spelat remi mot en stormästare e.d.! (Ja, det är en hint till HSK_Andreas!)

Det är inte vilken stormästare som helst heller. En remi mot Pia känns nästan mer meriterande än en remi mot Nils Grandelius eftersom vi bara har en kvinnlig stormästare i Sverige.

rodel
Medlem
#6 Skrivet: 7 Dec 2016 10:45 - Redigerad av: rodel

Citerar: HSK_Andreas, #2:
Laget har börjat med tre förväntade förluster. Vi gick upp förra året och har nu mött de förväntade topplagen. Vi får kämpa för att hänga kvar.

Mina egna resultat är jag klart nöjd med även om spelet inte varit felfritt.
Två remier och en vinst mot motståndare med 300, 80 och 150 poäng högre ranking. Min prestationsranking just nu är 300 högre än vad jag hade 1 september.

Kul när man får bra start. Så har det varit för mig också även om jag inte mött någon spelare som varit i närheten av så hög klass som Pia - Grattis till prestationen Andreas !
För egen del har jag vunnit mina 3 partier - mot 2 spelare mellan 2100-2200 i Elo och en på runt 1800. /Håkan
Och jag spelar i div ett för Jönköpings SS
/Håkan

rodel
Medlem
#7 Skrivet: 7 Dec 2016 10:55

Citerar: rodel, #6:
Kul när man får bra start. Så har det varit för mig också även om jag inte mött någon spelare som varit i närheten av så hög klass som Pia - Grattis till prestationen Andreas !
För egen del har jag vunnit mina 3 partier - mot 2 spelare mellan 2100-2200 i Elo och en på runt 1800. /Håkan
Och jag spelar i div ett för Jönköpings SS
/Håkan

Och jag spelar för Jönköping SS div 1.

HSK_Andreas
Moderator
#8 Skrivet: 7 Dec 2016 11:20

Citerar: Gugubben, #4:
Skriv vilket allsvenskt lag ni spelar i och i vilken division, utan den informationen blir det ganska ointressant.
Jag skulle också vilja veta om ni har tjejer i laguppställningen och åldersfördelning i laget.

Bra synpunkter

Jag spelar för Hässelby SK i division 1 norra.
Inga kvinnor i laget tyvärr.
Åldersfördelningenär väl strax över 20 till lite drygt 70.

PS. Vill man vara anonym och ändå skriva här är det helt ok att inte avslöja klubb etc.

chessexplorer
Medlem
#9 Skrivet: 7 Dec 2016 11:58 - Redigerad av: chessexplorer

Jag spelar för Falköpings Schacksällskap som ingår i en allians som heter Östra Skaraborgsalliansen.

Östra Skaraborgsalliansen har två lag i seriespel. A-laget åkte ur division I Västra förra säsongen och spelar nu i division 2, grupp 6. Vi har börjat med tre vinster men har inte mött något av topplagen ännu. Nästa rond möter vi Alingsås. De åkte i likhet med oss ur division I Västra förra säsongen, och har också startat med tre vinster, så det mötet blir en seriefinal. Jag har vunnit mina tre partier, men motståndarna har haft lägre rating än mig. Åldersfördelning A-lag: 20-70.

Östra Skaraborgsalliansens B-lag spelar i division 3. De har börjat med en vinst och 2 förluster. Åldersfördelning 40-90.

Sedan har Falköpings SS ett lag som spelar i Distriktsserien. Det består av ganska nya medlemmar som inte platsar i alliansens A- eller B-lag. Spelarna i det laget har lyckats skrapa ihop en remi så här långt, och ligger sist i Distriktsserien, men det känns väldigt kul att vi har ett gäng nya medlemmar. Åldersfördelning 10-50.

Det finns tyvärr inga tjejer/kvinnor i lagen.

HSK_Andreas
Moderator
#10 Skrivet: 7 Dec 2016 13:30

Härligt med ett lag för nya medlemmar. Jag önskade att vi hade tillräckligt med spelare till det. Vi har lite nya spelare och de måste ju få chansen också om de vill (och de vill oftast). Sista hade 12 spelare anmält intresse att spela, en annan rond får man kämpa för att få med 8

rodel
Medlem
#11 Skrivet: 7 Dec 2016 13:36

Att få med tjejer i lagen och också på ett smidigt sätt få med ungdomar är viktigt. Kanske man ska satsa mer i distriksserierna också?

sture_lindberg
Medlem
#12 Skrivet: 7 Dec 2016 18:20

Jag spelar för Kristallens sk.
Vi har 3 allsvenska lag som spelar i division1,2 och 3. Samtliga dessa lag ligger just nu i topp i sina respektive divisioner.
Själv spelar jag i division3-laget som till dags datum har 2 vinster och en oavgjord match.

Dessutom har vi 3 lag som spelar i DM-serien.Där bara Stockholmslag deltager.
Där har vi ett lag i Elitserien,ett lag division 2 och ett lag (som jag är lagledare för) i division3.

Vi har än så länge spelat 4 matcher med en vinst och 3 förluster.
En helt avgörande match i januari avgör om vi håller oss kvar i serien eller inte.Spännande !

HSK_Andreas
Moderator
#13 Skrivet: 7 Dec 2016 22:26

Bra Sture. Hur går det för dig personligen? Någon fin skalp? Något härligt slutspel?

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 7 Dec 2016 22:37

Har ca 50 procent både i allsvenskan och i DM.
Tappat 22 i rating i höst. Så en medelbra(dålig) säsong för mig har det varit.

MEN till vårsäsongen,då jäklar

Blixtanders
Medlem
#15 Skrivet: 7 Dec 2016 22:58

Var med Schack08 II i söndags och vann med 8-0!

Rutavdrag
Medlem
#16 Skrivet: 7 Dec 2016 23:02

Vad kul Anders! Vann du ditt parti ;)?

HSK_Andreas
Moderator
#17 Skrivet: 8 Dec 2016 06:47

8-0. Tror att vi vunnit med det någon gång men jag är inte säker. Vi har aldrig förlorat med de siffrorna vaf jag vet iallafall. Stiligt!

Gugubben
Medlem
#18 Skrivet: 8 Dec 2016 06:56

Endast en gång har jag varit med i allsvenskt lag och vunnit med
8-0, och det med spel på alla bord! Och på bortaplan.
Jag bjöd på tårta den första klubbkvällen efter den omgången.

Du måste logga in för att kunna posta!