Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Utbyte av övningsmaterial klubbar emellan?
Författare Meddelande
HSK_Andreas
Moderator
#1 Skrivet: 4 Dec 2016 21:59

Hej,

På vår klubb håller vi då och då föredrag av olika slag. Det kan vara att man går igenom ett parti, att man går igenom en spelöppning, tittar på olika slutspel etc.

Oftast, men inte alltid, är det jag som sätter ihop föredraget och jag brukar då skriva ett litet dokument som stöd för genomgången. Om jag går igenom en öppning så visar jag grunduppställningen och förklarar sen vits plan och svarts plan och sen tittar man på ett partiexempel. Ibland har vi följt upp med en snabbschackturnering där man måste spela just den öppningen.

Jag misstänker att fler klubbar har samma upplägg och undrar om det finns något intresse av att utbyta dessa förberedelser?
Det skulle innebära att man får skriva lite tydligare än om man bara skriver för sig själv, men materialet kan återanvändas av både en själv och andra lättare då och om flera är med kan man spara tid genom att utnyttja andras arbete ibland.

Finns det något sådant intresse?

Batista77
Medlem
#2 Skrivet: 4 Dec 2016 22:22

Det kan kanske funka i storstäderna, men inte ute på landsbygderna. Men lycka till med ditt projekt!

HSK_Andreas
Moderator
#3 Skrivet: 4 Dec 2016 22:25

Tack för lyckönskningen.

Varför kan det inte fungera i landsbygden?
Jag skriver mitt föredrag om öppning X, någon annan i landet vill hålla det föredraget på sin klubb så jag skickar helt enkelt filen till vederbörande. Tanken var inte att jag själv åker dit och håller föredraget.

Batista77
Medlem
#4 Skrivet: 4 Dec 2016 22:33

I min klubb så har vi bara spelkvällar när det är KM. Vi har haft träningskvällar tidigare, men då har det kanske bara kommit 1-2st

HSK_Andreas
Moderator
#5 Skrivet: 4 Dec 2016 22:55

Ja, då är det såklart svårt.

Mikaelk
Medlem
#6 Skrivet: 5 Dec 2016 00:04

Hej! hur jobbar ni vidare med de öppningar ni studerat? spelar ni tema-turneringar?

HSK_Andreas
Moderator
#7 Skrivet: 5 Dec 2016 09:35

Hej,

I vår klubb har vi tre varianter på vidarearbete:

1. Inget alls. Dvs, föredraget är tänkt att ge medlemmarna en koll på alternativa öppningar, vilket kan vara bra om man kommer in på okänd mark. Några fastnar kanske och läser vidare på egen hand.

2. Tematurnering i anslutning till föredraget, där man får spela 5-6 drag enligt öppningen och sen spelar vi 15-20-minuters partier med tidshandikapp

3. Tematurnering där man delar in spelarna i olika klasser baserat på spelstyrka. Sen finns det lappar med texten "lika spel", "en klass skillnad, fördel vit", "två klasser skillnad, fördel svart" etc, Spelar då en A-spelare vit mot en C-spelare så tar man en lapp där det står "två klasser skillnad, fördel svart". Man spelar igenom ~15 drag varfter man har en för svart fördelaktig ställning och så spelar man vidare därifrån.

Alternativ 3 kräver mycket förberedelse så den är klart ovanligare.

chessexplorer
Medlem
#8 Skrivet: 5 Dec 2016 17:47

Jag tycker det låter väldigt bra med utbyte av lektionsmaterial. Tyvärr har jag inget material att lämna ifrån mig just nu, jag har varit ganska oambitiös med lektionerna de senaste åren, men det låter bra för framtiden.

HSK_Andreas
Moderator
#9 Skrivet: 7 Dec 2016 09:05 - Redigerad av: HSK_Andreas

Jag ska titta lite på vad jag har för material så lägger jag ut en lista så kan någon som är intresserad höra av sig.

Redigerade ett oläsligt inlägg. Stavningshjälp är trevligt ibland, men ibland blir det vansinnigt fel.

Du måste logga in för att kunna posta!