Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Spelöppningar fritt fram för yviga kommentarer men utan pekpinnar!
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
rodel
Medlem
#1 Skrivet: 3 Dec 2016 16:16

Hej
Här tänkte jag att vi kan diskutera om våra erfarenheter om olika öppningar mm.
När jag var ung spelade jag 1.g4. Det tog faktiskt några år innan jag insåg att det var en klart tveksam öppning. Men som alla erfarenheter är också denna värdefull.

rodel
Medlem
#2 Skrivet: 3 Dec 2016 16:23

En öppning som fascinerat mig genom åren är Wolga gambit. Inte så lätt att bemöta, men en bonde är en bonde. Svart får dock en bra struktur o många gånger får han med sig den också i slutspelet.

IvarBlå2
Medlem
#3 Skrivet: 3 Dec 2016 16:37

Jag har pratat om den här öppningen förut som jag har haft stor framgång i 5 min med. Vit spelar e4, man tänker en 20 sek och sen drar man g5. Motståndaren tänker "vad är det för en tomte?". Spelar d4 och tänker att den här kan man bara vinna över. Man tänker 20 sek till och spelar Lg7. Motståndaren tar på g5 varpå man blixtsnabbt spelar c5 och han börjar tänka och naturligtvis garderar han d4 och man spelar Db6. Vinner nästan alltid.

rodel
Medlem
#4 Skrivet: 3 Dec 2016 16:40

Intressant med 1...g5 och gissar jag speciellt som överraskning i blixt schack. Objektivt är det nog som 1.g4 en tveksam öppning

IvarBlå2
Medlem
#5 Skrivet: 3 Dec 2016 16:52

Kan tillägga att Miles vann som svart över Karpov en gång med e4 a6

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#6 Skrivet: 3 Dec 2016 16:54 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Kul med 1-g5. Jag kollade lite och hittade ett parti jag spelade (långparti) när jag var kanske 10 år och då jag hade en motståndare som brukade överraska. Det blev så här (de första dragen, sedan är det pinsamma bortsättningar innan han gav upp).

rodel
Medlem
#7 Skrivet: 3 Dec 2016 16:54

1980 tror jag. Det var en stor händelse. Schussler spelade mycket 1....a6 inte minst i blixt.

uct2
Medlem
#8 Skrivet: 3 Dec 2016 17:31

Citerar: rodel, #7:
1980 tror jag. Det var en stor händelse

Ja, lag-EM i Skara. Jag är en av de ytterst få människor som stod och såg på live när Miles gjorde draget. Karpov spelade 1.e4, varpå Miles satt och "låtsades" (antar jag) tänka i någon minut. Karpov gick upp och sträckte på sig lite och kom tillbaka när Miles dragit bonden. Han höll dock masken bra, en liten höjning på ögonbrynen var allt.

rodel
Medlem
#9 Skrivet: 3 Dec 2016 17:52

Det måste varit en stor upplevelse att få se. Vill minnas att Miles också spelade mycket bra i det partiet

IvarBlå2
Medlem
#10 Skrivet: 3 Dec 2016 17:56

Citerar: uct2, #8:
Han höll dock masken bra, en liten höjning på ögonbrynen var allt.

Den borde blivit större och större sen

rodel
Medlem
#11 Skrivet: 3 Dec 2016 18:02

Tror Karpov har ett mycket bra pokerface.

uct2
Medlem
#12 Skrivet: 3 Dec 2016 18:47

Citerar: rodel, #9:
Det måste varit en stor upplevelse att få se.

Ja, särskilt dagen efter när Karpov gav upp avbrottet utan spel förstod jag att jag varit med om något historiskt. Det var ju ett vist avstånd från läktaren ner till spelarna, så jag minns att jag hann tänka att Miles spelade Owen, alltså 1...b6 som han gjort ibland, innan jag upptäckte att bonden stod på en VIT ruta, då fatade jag vad jag såg!

rodel
Medlem
#13 Skrivet: 3 Dec 2016 18:59

Häftigt. Sånt glömmer man inte. Det är ett historik ögonblick.

rodel
Medlem
#14 Skrivet: 3 Dec 2016 19:13

Ett annat historsikt ögonblick måste varit när Magnus som 13 åring spelade remi mot Kasparov. Det var häftigt att se i dokumentären om Magnus.

IvarBlå2
Medlem
#15 Skrivet: 3 Dec 2016 19:19 - Redigerad av: IvarBlå2

Akta dig,rodel dulämnar ämnet Jag bill minnas att Rolf Martens spelade a6 b6, c5 och satte löparen på b7 och tornet på d7

rodel
Medlem
#16 Skrivet: 3 Dec 2016 19:22

Rolf Martens var en stor spelöppnings teoretiker med många egna system.Tyvärr finns han inte med oss längre. Synd att han inte skrev spelöppningsböcker.

PeterTrsavec
Medlem
#17 Skrivet: 3 Dec 2016 19:36

Citerar: IvarBlå2, #15:
a6

Det fanns en mycket stark spelare i Malung, minns inte namnet, låg på 2300 i rating, spelade konstant a6 mot alla öpnningsdrag som vit. Spelade väldigt solid och kom ur öppning med fördel. Intressant att skåda. Vet inte om han spelar fortfarande.

rodel
Medlem
#18 Skrivet: 3 Dec 2016 19:52

1...a6 är nog inte så dumt. Problemet kan kanske vara om vit får in spelöppningen till en öppning där inte a6 är så nyttigt.

PeterTrsavec
Medlem
#19 Skrivet: 3 Dec 2016 19:55

Citerar: rodel, #18:
öppning där inte a6 är så nyttigt.

vad skulle hända om man spelar direkt a4?

rodel
Medlem
#20 Skrivet: 3 Dec 2016 19:57

Oftast kan nog a4 vara ok gissar jag

IvarBlå2
Medlem
#21 Skrivet: 3 Dec 2016 20:01 - Redigerad av: IvarBlå2

Citerar: PeterTrsavec, #19:
vad skulle hända om man spelar direkt a4?

Kan det inte bli en Wolgagambit om svart spelar b5 i ett senare läge?

Malvan
Medlem
#22 Skrivet: 3 Dec 2016 20:03

Här är en gammal tråd om ovanliga spelöppningar med flera exempel:

http://schackonline.com/forum/1_44104_0.html#msg90 349

uct2
Medlem
#23 Skrivet: 3 Dec 2016 20:09

Citerar: rodel, #16:
Rolf Martens var en stor spelöppnings teoretiker med många egna system.Tyvärr finns han inte med oss längre. Synd att han inte skrev spelöppningsböcker.

Han skrev en mycket utförlig artikel om "Nordsjövarianten" (1.e4 g6; 2.d4 Sf6; 3.e5 Sh5) i SSKK-bulletinen någon gång på 80-talet. Den var väldigt roligt skriven vill jag minnas.

TBchess
Medlem
#24 Skrivet: 3 Dec 2016 21:20

För den som är intresserad av att läsa en teoriartikel Rolf Martens skrivit:
https://sites.google.com/site/alingsasschacksallsk ap/Home/teori/gaapaa-varianten

Vert
Medlem
#25 Skrivet: 3 Dec 2016 22:09

Jag har faktiskt mött 1...g5 en gång. Partiet gick just 1. e4 g5 2. d4 Lg7 3. Lxg5 c5. Partiet tål väl inte riktigt forumets ljus - jag satte bort en pjäs tidigt och förlorade utan kamp - men jag kan i alla fall skriva under på att det är lite besvärligt att möta.

Vad gäller 1...a6 är det väl - åtminstone idag - inget jättemärkligt drag. Det kan ju lätt bli någon Pirc/Modern-variant av det; många av varianterna som Tiger Hillarp-Persson rekommenderar i sina böcker om det moderna försvaret innehåller väl ett ganska tidigt ...a6.

uct2
Medlem
#26 Skrivet: 3 Dec 2016 22:12

Citerar: TBchess, #24:
För den som är intresserad av att läsa en teoriartikel Rolf Martens skrivit:
https://sites.google.com/site/alingsasschacksallsk ap/Home/teori/gaapaa-varianten

Ja, det är samma variant som i SSKK-bullen.

rodel
Medlem
#27 Skrivet: 4 Dec 2016 00:43

Även Tiger är ju en duktig teoretiker med sin spännande variant som svart. 1...g6.

Vert
Medlem
#28 Skrivet: 4 Dec 2016 00:47

Ja, han har ju fått väldigt fin kritik för båda sina böcker om det moderna försvaret (Tiger's Modern och The Modern Tiger). Han har väl mer eller mindre på egen hand revitaliserat hela det öppningssystemet.

Även Emanuel Berg, som skrivit om franskt, har ju fått fin kritik för de böckerna, liksom Axel Smith för sin Pump Up Your Rating och Johan Hellsten för sina mittspelsböcker, så det finns ju en hel del svenskar som kan skriva bra böcker. Även Martin Lokanders bok om 1...e5 som svart har väl fått fin kritik om jag inte missminner mig.

sture_lindberg
Medlem
#29 Skrivet: 4 Dec 2016 00:50

Synd att de inte skriver på svenska kan man ju tycka.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#30 Skrivet: 4 Dec 2016 01:05

Citerar: sture_lindberg, #29:
Synd att de inte skriver på svenska kan man ju tycka.

Det är givetvis en fråga om marknad. Den som skriver på engelska har väl potentiellt oerhört mycket större marknad och det behövs väl för att schackböcker skall gå runt. Tyvärr är det väl så.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!