Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / 1. b3
Författare Meddelande
PeterTrsavec
Medlem
#1 Skrivet: 3 Dec 2016 14:36 - Redigerad av: PeterTrsavec

Tänkte starta en tråd kring draget 1. b3. Lite fascinerad av detta drag. Som jag fattat det går detta drag under "modern öppning" Finns det någon bok man köpa om detta drag? Lars Karlsson spelar detta drag väldigt ofta och får upp sunda ställningar.

Malvan
Medlem
#2 Skrivet: 3 Dec 2016 14:42

Jag har sett öppningen kallas Larsens öppning.

Frankiboy
Medlem
#3 Skrivet: 3 Dec 2016 14:46 - Redigerad av: Frankiboy

JA.

en MAND PÅ S.O. VANDT NÆSTEN ALLE SINE PARTIER
MED 1. b3, --- // HUSKER INTE HANS NAVN.

.
HAN OFREDE OFTE EN SPRINGER ELLER EN LØBER ! I MIDTSPILLET.

.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#4 Skrivet: 3 Dec 2016 15:00 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

En som gjorde det hette Hierro och han vann ofta men det berodde nog inte enbart på öppningsdraget. Hierro spelade konsekvent 1.b3 (när han inte spelade 1.d4).

PeterTrsavec
Medlem
#5 Skrivet: 3 Dec 2016 19:38

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #4:
1.b3

Jag hittade en bok kring b3 som jag köpte, ska bli intressant att börja fördjupa sig i den boken, går ofta in i f4 öppningen har jag märkt.

PeterTrsavec
Medlem
#6 Skrivet: 3 Dec 2016 19:42

Citerar: PeterTrsavec, #5:
b3

kanske göra en tema turnering?

IvarBlå2
Medlem
#7 Skrivet: 3 Dec 2016 19:48

Men innan du har läst boken

hypermodernist
Medlem
#8 Skrivet: 3 Dec 2016 20:33

Jag är gärna med i en tematurnering med b3.

webo
Medlem
#9 Skrivet: 3 Dec 2016 21:03

Bird-Larsen Attack:

1. f4, -
2. b3

Hjuling
Medlem
#10 Skrivet: 3 Dec 2016 21:59

Har spelat 1. b3 en hel del. Förut kallades den för Larsens spelöppning dp BentLarsen spelade den ofta.

Vert
Medlem
#11 Skrivet: 3 Dec 2016 22:06

På engelska tror jag att den ofta kallas Nimzo-Larsen Attack, så att hypermodernist vill vara med i en eventuell tematurnering är kanske inte så förvånande! (Detta säger jag därför att jag har för mig att Nimzowitsch räknas till hypermodernisterna, så då är det rimligt att den som kallar sig hypermodernist vill vara med i Nimzo-Larsen-turneringen.)

Sedan är väl 1. b3 inget drag som ger vit någon teoretisk fördel, men på den nivå som de flesta schackspelare befinner sig är väl en teoretisk fördel kanske inte heller så mycket att jubla över. 1. b3 kan leda till intressanta ställningar, och med tanke på möjligheterna att kombinera draget med olika drag - t.ex. f4 eller c4 eller kanske t.o.m. bådadera - så kan det också bli olika typer av partier; ibland iscensätter väl vit kungsangrepp med hjälp av sin löpare som riktar in sig på svarts korta rockadställning.

PeterTrsavec
Medlem
#12 Skrivet: 3 Dec 2016 22:20

Citerar: Vert, #11:
Nimzo-Larsen Attack

Hittade en schackbok med det namnet, se vad den ger nej b3 ger nog ingen fördel, men kan vara ett alternativ för att slippa all teori i diverse öppningar. Studerat Lars Karlsson och tycker han får riktigt intressanta ställningar.

Vert
Medlem
#13 Skrivet: 3 Dec 2016 22:29

Citerar: PeterTrsavec, #12:
nej b3 ger nog ingen fördel, men kan vara ett alternativ för att slippa all teori i diverse öppningar. Studerat Lars Karlsson och tycker han får riktigt intressanta ställningar.

Det är väl kanske ofta de oteoretiska ställningarna som är de intressantaste! Du kanske såg att det var en intervju med Karlsson i det senaste numret av TfS, och där nämnde han ju just Larsen som en av sina förebilder (apropå både denna tråd och din Bent Larsen-tråd).

PeterTrsavec
Medlem
#14 Skrivet: 3 Dec 2016 22:40

Citerar: Vert, #13:
oteoretiska

Mm verkligen och ska bli intressant att börja studera idéerna kring detta drag. På min nivå kan det vara ett överraskningsmoment i öppningsfasen och förvilla motståndarna. Spelade b3 mot Ornstein i blixt SM och fick upp en bra ställning, hamnade i ett slutspel med torn mot löpare och två springare, där Ornstein visade varför han är Sverigemästare nio ggr, men efter partiet visade han lite idéer kring draget. Det var en väldigt ödmjuk intervju med Lars Karlsson.

Vert
Medlem
#15 Skrivet: 3 Dec 2016 23:33

Citerar: PeterTrsavec, #14:
Spelade b3 mot Ornstein i blixt SM och fick upp en bra ställning, hamnade i ett slutspel med torn mot löpare och två springare, där Ornstein visade varför han är Sverigemästare nio ggr, men efter partiet visade han lite idéer kring draget.

Jag har träffat Ornstein någon enstaka gång och fått ett gott intryck av honom. Klart trevlig prick.

Citerar: PeterTrsavec, #14:
Mm verkligen och ska bli intressant att börja studera idéerna kring detta drag. På min nivå kan det vara ett överraskningsmoment i öppningsfasen och förvilla motståndarna.

Jag är lite avundsjuk på dig som tycks ha tid (eller ta dig tid) att studera så förhållandevis mycket schack. Jag hoppas kunna göra samma sak i större utsträckning i vår. Just 1. b3 är nog inte det första jag skulle studera, men jag tror absolut att det skulle vara givande, rent schackligt. På vår nivå (jag syftar här på omkring 1800 i Elo) är nog de flesta öppningar, så det handlar nog mer om att hitta vad man trivs med.

PeterTrsavec
Medlem
#16 Skrivet: 4 Dec 2016 19:59

Citerar: Vert, #15:
tid

Jag är ungkarl och har en förkärlek till schackböcker samt mitt träbräde. Nog enda kvarvarande dinosaurier som sitter med böcker/bräde, men det ger så mycket tycker jag
Finns en bok om man är intresserad av Sicilianskt Najdorf. Wining with Najdorf av en armenisk stormästare. Riktigt bra, djupa analyser som ger en väldigt bra grepp om öppningen och en massa ställningar som man kan bedöma. Ställningar i Najdorf.

Du måste logga in för att kunna posta!