Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vilken schackspelare har påverkat schackets betydelse mest?
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
PeterTrsavec
Medlem
#1 Skrivet: 2 Dec 2016 13:41

Tänkte starta en tråd, diskussionforum kring vilken schackspelare som påverkat schackets mest i Er åsikt,

PeterTrsavec
Medlem
#2 Skrivet: 2 Dec 2016 13:43

Min personliga åsikt kring följande är att Kasparov påverkat schacket mest, sen har det självklart göra med när man är född, vilken schack man beundrar etc, men ser man till Kasparov så var han trots allt riktigt dominant i över 20 år. Sen kommer man nog inte ifårn att Fischer kanske är den mest kända schackspelaren i modern tid.

G_arvid
Medlem
#3 Skrivet: 2 Dec 2016 13:46

Om man inte ska begränsa sig till modern tid vill jag säga Philidor och Steinitz för deras bidrag till schackstrategins utveckling. Samt Fischer när det gäller att popularisera och marknadsföra schacket.

IvarBlå2
Medlem
#4 Skrivet: 2 Dec 2016 14:14 - Redigerad av: IvarBlå2

Absolut Fischer! Den excentriske wunderkind som på 50-talet var dåtidens yngste stormästare i historien. Han gjorde så att prissummorna höjdes. Börjar man prata schack med någon som inte spelar eller spelar på en låg nivå så dyker alltid Fischers namn upp. Han hade samma effekt i USA, sägs det som Carlsen har för Norge men USA har som bekant några hundra miljoner invånare mer. Jag tror inte att någon annan har gjort så mycket för att fler människor i världen har börjat spela. Kan tänka mig att "Bobby Fischer lär dig spela schack" är en av de schackböcker som har sålts mest i världen.Om man ser på vem som har påverkat schack som sådant mest tror jag att Kasparov har gjort det. Han stod för ett trendbyte efter Karpovs långa dominans och jag tror att schackspelare världen över blev inspirerade av hans aggresiva spelstil och t.o.m Karpov började ta ut sina 2 timmar och mer när han innan helt hade förlitat sig på sin teknik som Kasparov joxade bort

Captain Nemo
Medlem
#5 Skrivet: 2 Dec 2016 14:24

Anand!
Det är till stor de hansl förkänst/fel att datorn är huvudingrediensen i dagen schack i stället för huvudet.

HSK_Andreas
Moderator
#6 Skrivet: 2 Dec 2016 21:23

Jag säger nu Fischer, helt baserat på att schacket nådde en större mängd människor tack vara honom.

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 2 Dec 2016 21:36

Helt klart Fischer..Behövs inte ens någon motivation till detta val.

Batista77
Medlem
#8 Skrivet: 2 Dec 2016 21:40

Helt klart dom som uppfann schackspelet, annars hade ingen av oss spelat

Vert
Medlem
#9 Skrivet: 2 Dec 2016 21:51 - Redigerad av: Vert

Det beror väl på vilken typ av påverkan man pratar om. Om man pratar om vem som har utvecklat schackspelet mest så kan väl även tidiga mästare som Philidor, som gjorde en hel del förvånansvärt korrekta slutspelsanalyser, Morphy, Lasker m.fl. komma på fråga. Pratar vi om vem som har gjort mest för schackets popularitet globalt så är nog Fischer det mest framträdande namnet. Pratar vi om professionell inställning och arbete för att professionalisera schacket så kan man nämna Kasparov som, såvitt jag vet, var en av de första att ägna sig åt seriös fysisk träning. Om vi pratar vem som har påverkat spelstyrkan mest så kanske man får nämna den som uppfann den första schackdatorn.

hypermodernist
Medlem
#10 Skrivet: 2 Dec 2016 22:04

Schackfilosofer som Tarrasch och Nimzowitsch har ju haft stort inflytande, liksom min favorit Reti, som ledde den hypermoderna skolan.

sture_lindberg
Medlem
#11 Skrivet: 2 Dec 2016 22:07 - Redigerad av: sture_lindberg

Ok klart det är många som betytt mycket för schackets betydelse.

Frågan var ju vem som betytt mest.

Vert
Medlem
#12 Skrivet: 2 Dec 2016 22:10

Jag tror knappast att PeterTrsavec var ute efter att alla skulle skriva ett namn och ingenting mer. Men om så var fallet så får jag naturligtvis uppdatera mitt svar så småningom.

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 2 Dec 2016 22:14

Ok var meningen att vi skulle räkna upp ALLA som haft betydelse så är jag ute och cyklar. Han skriver ju i trådens överskrift ;Vilken schackspelare har påverkat schackets betydelse mest?

Och då borde han mena EN person och inte flera.

Vert
Medlem
#14 Skrivet: 2 Dec 2016 22:16

Okej, du har säkert rätt. Låt oss alla lista varsin spelare, helst utan motivering. Det blir nog en intressant diskussionstråd.

sture_lindberg
Medlem
#15 Skrivet: 2 Dec 2016 22:19

Klart man kan ha en motivering om man tycker så. Men det hindrar väl inte att man håller sig till trådens motto.
Att börja räkna upp flera personer känns ju fel då han söker just EN person.

Svedjeholmen
Medlem
#16 Skrivet: 2 Dec 2016 23:07

Jag tänker att förr var Fischer som påverkade schacket betydelse. Han marknadsförde schacket. Efter honom och idag ser jag ingen som har liknande genomslagskraft. Så definitivt Fischer!

Gugubben
Medlem
#17 Skrivet: 2 Dec 2016 23:48

Judit Polgar har tveklöst betytt mest för schacket. Hon banade väg och inspirerade tjejer att börja spela schack. Hon visade att tjejerna kunde konkurrera med killarna, vilket många ansåg aldrig skulle hända.

vpaavola
Medlem
#18 Skrivet: 2 Dec 2016 23:58

Kan inte riktigt hålla med. Visst, hon har med säkerhet sporrat tjejer som redan har spelat schack, men knappast skaffat några nya spelare och detta helt beroende av mediabevakning. Hennes framgångar har inte alls tagits upp i media på samma sätt som tex. Fischers. Gör du enkät om schackspelare så har 95% av människor aldrig hört talas om Judith Polgar men, möjligen 50% har hört talas om Fischer.
Vilket minskar inte på något sätt det vad Polgar har åstadkommit.

Gugubben
Medlem
#19 Skrivet: 3 Dec 2016 00:03

Fisher var medial men gjorde inte för det mer än vad Judit Polgar gjort för schacket. Kvinnor är trots allt hälften av mänskligheten och hon banade väg för den halvan.

vpaavola
Medlem
#20 Skrivet: 3 Dec 2016 00:15

Jag försöker inte "lyfta" Fisher. Visserligen var han gudabenådad schackspelare, men hans charlatanfasoner gjorde lika mycket skada som nytta för schackens spridning. Och jag känner det största respekt för Judith Polgar men för att kunna påverka, måste man vara känd. På grund av den mediala snedvridning i frågan om uppföljande av schack, är kvinnliga spelare så gott som okända för andra än "närmast sörjande" dvs. schackspelare. (Eller har du sett medierna gå till spinn för damernas VM?)
Om vi nu pratar enbart om Sverige, så har nog Pia Cramling påverkat mer än Judith Polgar.

LNO1
Medlem
#21 Skrivet: 3 Dec 2016 00:30 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #15:
Att börja räkna upp flera personer känns ju fel då han söker just EN person.

Att hålla sig till en person är just det som känns helt fel för mig och gör det hela väldigt ointressant egentligen, och f.ö. så kanske Peter uppskattar att vi skriver flera. Jag chansar och skriver flera sen får väl han skälla på mig på söndag när vi åker för att spela seriespel!

Betydelse för schacket:
1700-tal : Philidor Bönder och centrums betydelse.
1800-tal: Morphy Öppet spel och positionella faktorer.
1900-tal: Fischer Professionalism och fysisk träning.
Som vi ser att t.o.m när jag skriver ner tre namn ur historien så känns listan väldigt torftig.

Betydelse för att göra schacket känt i omvärlden:
Denna lista tycker jag är mycket lättare att göra och jag känner mig ganska säker på den också. Likväl måste det bli två namn här.
1800-tal: Morphy . Var känd i både Europa och USA vilket gjorde att han kan (ska?) räknas som den första mediala (tidningar) kändisen överhuvudtaget.
1900-tal: Fischer Jag har egna minnen av hur stort detta var trots att jag inte spelade klubbschack vid den tiden. Förstasidesrubriker, TV och radio, alla pratade om den ensamme geniale amerikanen mot den sovjetiska maskinen mitt i det kalla kriget.

LNO1
Medlem
#22 Skrivet: 3 Dec 2016 01:04 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Vert, #9:
Philidor, som gjorde en hel del förvånansvärt korrekta slutspelsanalyser

Jag är inte så förvånad att det var just i slutspelet han gjorde dessa korrekta analyser, eftersom det är den fas i spelet vi människor kan ägna oss åt "brute force" d.v.s systematiskt utforska samtliga möjligheter. Icke desto mindre finns han med på min lista.

Kasparov som, såvitt jag vet, var en av de första att ägna sig åt seriös fysisk träning.

Detta gjorde också Fischer som dessutom gjorde mycket för att höja prissummorna, men visst borde Kasparov också ha varit med på min lista. Hursomhelst anser jag att Fischer var före med både fysisk träning och professionalism, därav mitt val.

Om vi pratar vem som har påverkat spelstyrkan mest så kanske man får nämna den som uppfann den första schackdatorn.

Det var Alan Turing som uppfann den första algoritmen för ett program som spelar schack. Otroligt nog gjorde han det innan det fanns några datorer. Han skrev instruktionerna för programmet på små papperslappar som han sedan lade på köksbordet och flyttade runt (agerade processor)
för att kontrollera att det fungerade.
Läsning
https://en.chessbase.com/post/alan-turing-plays-ga rry-kasparov-at-che-58-years-after-his-death
video: https://youtu.be/wrxdWkjmhKg

Chessbase's rekonstruktion av "pappersmotorn", går att installera tillsammans med Fritz GUI:

http://web.archive.org/web/20051130204546/http://w ww.chessbase.com/download/engines/setup%20turing.e xe

Ken Thompson är väl dock den verkliga pionjären inom datorschacket.

sture_lindberg
Medlem
#23 Skrivet: 3 Dec 2016 01:04

Citerar: LNO1, #21:
och f.ö. så kanske Peter uppskattar att vi skriver flera.

Vad vet jag..Men han skrev dock " Vilken schackspelare har påverkat schackets betydelse mest?"...
Vad jag vet så är ordet "vilken " en uppmaning att nämna EN spelare och inte flera.

LNO1
Medlem
#24 Skrivet: 3 Dec 2016 01:11

Citerar: sture_lindberg, #23:
Vad jag vet så är ordet "vilken " en uppmaning att nämna EN spelare och inte flera

Jag tycker din invändning är fullständigt ointressant. Dessutom står det i forumreglerna att man ska undvika att märka ord. Om Peter känner att hans tråd blir förstörd av att vi räknar upp flera namn tycker jag att det är hans sak att säga det, inte din.

HåkanK
Medlem
#25 Skrivet: 3 Dec 2016 01:59

Jag för min del väljer att se trådfrågan medialt och därför blir det Fischer. Vem har det gjorts filmer om? Vem görs det filmer om? Vem talar man fortfarande om? Vem fick journalister, allmänhet och t o m politiker att engagera sig i ett schack-VM? Ingen annan än Bobby Fischer. Han var hjälten som med pjäserna besegrade öst. (Den senaste VM-matchen har inte fått många att höja på ögonbrynen. Inte de tidigare heller för den delen). Sen vem som har påverkat schacket i meningen schackets utveckling, det vet jag inte. Men med sin excentriska personlighet och starka talang satte Fischer schack på kartan som jag vill mena ingen annan har lyckats med.

LNO1
Medlem
#26 Skrivet: 3 Dec 2016 02:12

Citerar: Captain Nemo, #5:
Det är till stor de hansl förkänst/fel att datorn är huvudingrediensen i dagen schack i stället för huvudet.

Helt sant är att han var tillsammans med Kasparov den första att använda datorn systematiskt. Intressant val.

sture_lindberg
Medlem
#27 Skrivet: 3 Dec 2016 02:16

Citerar: HåkanK, #25:
satte Fischer schack på kartan som jag vill mena ingen annan har lyckats med.

Så är det absolut.

.
Citerar: LNO1, #24:
Jag tycker din invändning är fullständigt ointressant.

Jag tycker däremot att man ska försöka följa trådens rubrik så länge det går.Det står också i forumsreglerna.
Finns ingen anledning i världen att nämna flera än en person.

Och jag tycker att Peter själv kan förklara vad han menar med ; " Vilken schackspelare har påverkat schackets betydelse mest? "

Då kan han förklara vad han menar med "vilken " ,om han med det ordet menar EN person eller flera...

LNO1
Medlem
#28 Skrivet: 3 Dec 2016 03:18 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #27:
ag tycker däremot att man ska försöka följa trådens rubrik så länge det går.

Ja det tycker du uppenbarligen. Men nu ska du veta att trådskaparen nämnde två namn, så då kan man väl anse det fritt fram:

Citerar: PeterTrsavec, #2:
men ser man till Kasparov så var han trots allt riktigt dominant i över 20 år.

Citerar: PeterTrsavec, #2:
Sen kommer man nog inte ifårn att Fischer kanske är den mest kända schackspelaren i modern tid.

Men som sagt, jag tycker faktiskt inte det är din sak att tjata om detta, låt trådskaparen bestämma eller klaga hos moderator, jag kommer i alla fall inte att ändra min lista. För övrigt tycker jag att mina inlägg, med undantag för mina svar till dig i denna fullständigt ointressanta ordväxling, höll sig mer till ämnet än dina klagomål på petitesser.

Apollo8
Medlem
#29 Skrivet: 3 Dec 2016 08:39

Så tröttsamt att i stort sett varje tråd oavsett ämne fylls med ointressanta diskussioner kring vem som uppfattat vad och hur och varför om något som en tidigare person skrivit. Det är verkligen skrattretande. Nästan alltid samma personer inblandade dessutom, speciellt vissa.

PeterTrsavec
Medlem
#30 Skrivet: 3 Dec 2016 09:34

Tanken med tråden är ganska enkel, skapa en diskussion vilken eller vilka schackspelare som påverkat schacket. Finns ingen begränsning hur många man vill skriva och självklart får man förklara varför man tycker så.
Men det är helt okej för mig om moderatorn vill stänga tråden innan den spårar ur som samtliga andra trådar. Sen om Du har funderingar Sture, skicka ett pm till mig istället för att haka upp Dig på ord i forumet.

. 1 . 2 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.