Författare |
Meddelande |
jimpan
Moderator
|
#211 Skrivet: 6 Dec 2016 16:00
Låser denna tråd nu - uppföljning sker i den nyskapade tråden : Viktigt meddelande från Moderatorerna på So
|
jimpan
Moderator
|
#212 Skrivet: 25 Aug 2023 21:34
Först en eloge till alla Er - längesedan vi tog till disiplinära åtgärder som varningar och avstängningar.
Normalt sett tar vi Moderatorer olika beslut utan att, helt naturligt, ta in Era synpunkter.
Tänkte dock göra ett avsteg och höra vad Ni tycker.
För en tid sedan stängde vi av en spelare på livstid pga ständigt ständigt återkommande käbbel, hen kunde inte acceptera andra åsikter, ville alltid ha sista ordet, var otrevlig samt retade gallfeber på de allra flesta med sina provocerande inlägg. Gick så långt att vissa medlemmar inte vågade skriva i Forumtrådarna pga denne spelare.
Nu har det visat sig att vederbörande har återkommit till sO - inte med en ny användare utan en redan befintlig som reggades för flera år sedan. Spelar alltså under falsk identitet.
Jag har 2 val -> antingen släppa det helt och inte bry mig eller stänga av hen för alltid igen....
Synpunkter önskas!
|
Jazu
Medlem
|
#213 Skrivet: 25 Aug 2023 22:23
Skulle kanske kunna se vad människan gör. Spelar hen bara schack så hade jag kanske låtit det vara. Men återgår hen till forumet och fortsätter med de aktiviteter som fick er att kasta ut spelaren så är det bara att kasta ut hen igen.
|
Trump
Medlem
|
#214 Skrivet: 26 Aug 2023 10:30
Släpp in...Men frågan är vad fan hen är för nåt?
|
timmy
Medlem
|
#215 Skrivet: 26 Aug 2023 10:33
Användaren kunde kört med öppna kort från början och frågat om hen fått komma tillbaka med vissa restriktioner, såsom ej skriva i forum etc.
MEN nu har användaren valt att köra med en ny användare och "falsk identitet" så jag tycker att man redan där har försatt sin chans.
|
lubbeluring
Medlem
|
#216 Skrivet: 26 Aug 2023 11:11
Hellre fria än fälla.
|
tomros
Medlem
|
#217 Skrivet: 26 Aug 2023 11:17
Eftersom användarantalet ät sjunkande så behövs ALLA
|
lisbetsallander
Medlem
|
#218 Skrivet: 26 Aug 2023 13:20
Citerar: Trump, #214: .Men frågan är vad fan hen är för nåt?
det är inte så svårt att förstå med tanke på jimpans inlägg
|
lillpysen
Medlem
|
#219 Skrivet: 26 Aug 2023 16:12
Ju fler desto bättre ... gäller yttrandefriheten.
|
lisbetsallander
Medlem
|
#220 Skrivet: 26 Aug 2023 18:14
livstids avstängning? är det något att diskutera då? Jag hänvisar till inlägg av jimpan ang. avstängningen
|
lubbeluring
Medlem
|
#221 Skrivet: 26 Aug 2023 18:21
"Livstidsstraffet är formellt livsvarigt. Den som har dömts till livstids fängelse får dock normalt sitt straff omvandlat till ett tidsbestämt straff efter att ha avtjänat en viss tid av straffet."
|
lisbetsallander
Medlem
|
#222 Skrivet: 26 Aug 2023 18:33
livstids avstängning på sajt är inte samma sak som livstids fängelsestraff
|
jimpan
Moderator
|
#223 Skrivet: 27 Aug 2023 04:31
Hellre fria än fälla -> absolut men någonstans måste man ändå dra en gräns. Detta har ingenting att göra med yttrandefrihet, numerär här på sO eller livstids fängelsestraff??
Detta är en medlem som flera gånger spelat med andras användarkonton, brukat motor upprepade gånger i turnering där det är förbjudet samt nämnt sO medlemmar i negativa ordalag på sociala medier. Allt detta plus det jag skrev inledningsvis är den bistra sanningen.....
|
Hägglunds73
Medlem
|
#224 Skrivet: 27 Aug 2023 09:38
Använder denne motor i motorfria turneringar är det ju bara nolla dennes poäng om man kan påvisa motorhjälp. Straff nog tycker jag.
Värre är väl hur denne utrycker sig i forum och att denne skriver negativt om SO på sociala medier. Gillar man inte SO finns det ingen anledning att spela här och samtidigt snacka illa om SO. Ologiskt och illa nog. Uteslutning givet i min värld...
|
Maigret
Medlem
|
#225 Skrivet: 27 Aug 2023 12:12
Faktum är ju att användaren redan är avstängd på livstid. Om användaren blir avstängd på livstid en gång till, vad är det som säger att användaren inte kommer tillbaka igen. Faktum är ju att det inte finns någon sätt att ta reda på vilken människa som ligger bakom ett konto. Hur vet man att den som öppnar ett konto som Oskar Persson inte i själva verket heter Ingrid Björk? Mitt råd är att inse att en fysisk person inte kan avstängas från sajten. Trappa inte upp det i onödan utan se till att forumet och turneringarna regler följs.
|
Jazu
Medlem
|
#226 Skrivet: 27 Aug 2023 17:12
Citerar: jimpan, #223: Detta är en medlem som flera gånger spelat med andras användarkonton, brukat motor upprepade gånger i turnering där det är förbjudet samt nämnt sO medlemmar i negativa ordalag på sociala medier. Allt detta plus det jag skrev inledningsvis är den bistra sanningen.....
Då är det mer än att han bara är ett troll. Stäng av säger jag i så fall. Fler medlemmar i all ära men sådana individer kan leda till att andra lämnar
|
timmy
Medlem
|
#227 Skrivet: 27 Aug 2023 20:03
...och det har redan lett till att andra lämnat.
Det är också lätt att kolla användares IP-adress om man spelar med flera konton.
Och som Maigret skriver: de till att reglerna följs, och det har det gjorts genom avstängning av denna person.
|
jagärsämst
Medlem
|
#228 Skrivet: 27 Aug 2023 20:11
Herr Jimpan!!
Att du som moderator ens bjöd in oss andra medlemmar till diskussion tycker jag inte du behöver ha gjort. Men det är min åsikt.
Nu när du gjort det så här kommer mitt bidrag till den.
Spelaren du syftar på skall givetvis stängas av. Jag vet flera som slutat pga denne spelare. Det är synd och skam!!!
|
peking011
Medlem
|
#229 Skrivet: 28 Aug 2023 00:03
Jag håller med föregående skrivare. Stäng av och uteslut. Kan man inte bete sig varför skall andra bli lidande då??
|
Fjällröding
Medlem
|
#230 Skrivet: 28 Aug 2023 00:26
Detta är ju en utmärkt och bra sajt för schackspelare. Här finns möjlighet att diskutera schackproblem och tips. Om någon använder forumet ör oförskämdheter eller otillbörligen nyttjar motorer där det inte är tillåtet har väl inte hen något att göra på denna sida. Avstängning tycker jag. Glada tillrop och tips och ett och annat klurigt IQ test passar bäst här.
|
lillpysen
Medlem
|
#231 Skrivet: 28 Aug 2023 16:21
Det kan vara så att just den personen egentligen behöver sidan mest.
|
jagärsämst
Medlem
|
#232 Skrivet: 28 Aug 2023 19:49
Citerar: lillpysen, #231: Det kan vara så att just den personen egentligen behöver sidan mest.
Snarare en lektion i hur man beter sig behöver vederbörande. Trött på att andra ska bli lidande för att en individ skall förstöra för så många. Förstår inte varför personen skall försvaras. Haft möjlighet att bättra sig men inte tagit den uppenbarligen. Inget att dalta med längre!!
|
Harwee
Medlem
|
#233 Skrivet: 28 Aug 2023 20:37
jag tänker att är man avstängd så är man!
Alternativt fronta personen med det faktum att hen trotsat beslutet om avstängning och fråga hur hen tänkte sin fortsättning på SO, regler på turneringr och snacket på sociala medier.Svaret skulle kanske ge en vägledning om fortsättningen om det finns tveksamhet om avstängning.
|
timmy
Medlem
|
#234 Skrivet: 29 Aug 2023 09:35
Citerar: jagärsämst, #232: Snarare en lektion i hur man beter sig behöver vederbörande. Trött på att andra ska bli lidande för att en individ skall förstöra för så många. Förstår inte varför personen skall försvaras. Haft möjlighet att bättra sig men inte tagit den uppenbarligen. Inget att dalta med längre!!
Bra skrivet! Behöver man denna schacksajt ska man sköta sig och inte tala ont om den i sociala medier.
|
Maigret
Medlem
|
#235 Skrivet: 29 Aug 2023 11:40
Personen är ju redan avstängd på livstid, så det är väl inget att diskutera. Problemet är att avstängningen inte fungerat. Jag förstår inte hur en avstängd inte kan komma in igen med ett nytt konto. Att ipadresserna är olika behöver inte betyda någonting. Den avstängde måste förstås ligga lågt och enbart spela schack och inte delta i diskussioner som kan avslöja identiteten. Hur vet vi förresten att det rör sig om den avstängde användaren? Har personen erkänt tilltaget?
|
jagärsämst
Medlem
|
#236 Skrivet: 29 Aug 2023 12:24
Jimpan!! En fråga till dig på din synpunkt som du ställde!!
Kan inte personen bara stängas av så att vi som bara vill spela schack i lugn och ro kan få göra det???
Låt inte fler personer lämna denna sida pga att de tröttnar!!!!!
|
timmy
Medlem
|
#237 Skrivet: 29 Aug 2023 15:46
Maigret:
Om IP-adressen är samma så är det från samma ställe kontona är reggade på. Exempelvis syns min IP på både schackonline och när jag loggar in på min lokala nyhetssajt.
|
Maigret
Medlem
|
#238 Skrivet: 29 Aug 2023 16:13
timmy:
Om IP adressen är samma betyder det att man använder samma router. Varje dator har en egen ipadress, men det är den publika som syns, dvs routerns. Så samma ipadress visar bara att man sitter på samma nätverk, inte att det är samma användare. Ett tag var både min son och min dotter användare på SO och hade då samma ipadress som jag. Sen kan ipadressen ändras ändå över tid, för att man byter bredbandsleverantör eller andra orsaker. Så olika ipadresser behöver inte heller betyda olika användare. Jag tycker i den personliga integriteten namn det är skönt att kontrollen har en gräns.
|
timmy
Medlem
|
#239 Skrivet: 29 Aug 2023 16:54 - Redigerad av: timmy
Jo, men troligtvis är det samma person.
Men sakfrågan verkar vara utredd, inget överväldigt stöd för en bejublad återkomst för vederbörande.
|
Maigret
Medlem
|
#240 Skrivet: 29 Aug 2023 17:08 - Redigerad av: Maigret
Uppenbarligen tycker den här spelare det är kul att hålla på så här. En bekant beskrev en dispyt han haft på det här viset: "Det är som att brottas med en gris i gyttja...när man hållit på ett par timmar upptäcker man att grisen tycker det är roligt!"... Eftersom vi nu ombeds att ge vår mening så undrar jag bara hur mycket utrymme en enskild spelare ska kunna få ta - för att roa sig själv. Tror de flesta inte har observerat något innan frågan kom upp i tråden.
|