Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Info from Moderator Jimpan
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Författare Meddelande
gubbengrå
Medlem
#181 Skrivet: 5 Dec 2016 20:41

Citerar: IvarBlå2, #180:
konflikträdda

Man kan diskutera den svenska nationalkaraktären i evigheter. Det ämnet är tillräckligt luddigt för det.
Jag vill istället återknyta till #1.

Citerar: jimpan, #1:
Förstår att medlemmar tröttnar på vissas käbbel i många trådar. Snarare regel en undantag att 2 medlemmar kommer ihop sig. Varför? Är de helt enkelt 2 griniga gubbar? Även jag som Moderator börjar tröttna! Varje gång jag loggar på får jag börja med att gå igenom i stort samtliga trådar för att kolla just dessa 2 - jag vill primärt spela schack här precis som Ni - inte administrera/kolla trådar efter hur Ni sköter Er. Har vid ett flertal gånger uppmanat Er att skärpa Er o inte hacka på varandra - hålla Er till trådämnet - inte upprepa Er in absurdum etc. Som skrivet har jag tröttnat o om jag ser detta beteende från Er 2 återigen kommer jag att omedelbart stänga av Er från forumskrivande.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#182 Skrivet: 5 Dec 2016 20:41 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Citerar: IvarBlå2, #180:
Danmark, Tyskland Holland England Frankrike Italien Spanien, Kroatien, Turkiet. Österrike Schwiez. Det jag baserar min tes på är att här i Sverige är vi så konflikträdda medan i nästan alla andra länder har man högre i tak Grekland också och Luxemburg

Jag har varit på jobb i nästan 40 länder tar man med semester blir det ännu fler. Är man på jobb umgås man med vissa skikt av lokalbefolkningen och lär sig. Och det är klart att om man träffas för att göra affärer och komma överens och tillsammans ta utmaningar så undviker man sådant som kan leda till minskat förtroende mellan parterna.

Konflikträddhet är inte typiskt svenskt, snarare är vi rätt bra på konflikter enligt min erfarenhet. T.ex japaner och schweizare är mycket mer konflikträdda (öppan konflikter) än vad svenska i allmänhet är. Vi har dessutom helt skilda uppfattningar om konflikträdsla i Sverige kontra Luxemburg, där jag gjort många affärer och lagt ner företag etc.

Sedan är skillnaden mellan personer oberoende av land större än den är mellan olika länder. Det är min erfarenhet.

Återigen: Varför skall en schacksite betala lagringsutrymme för detta inlägg? varför skall frivilliga moderatorer behöva läsa detta? Det spelas schack här, men håller inte en allmän anslagstavla.

HSK_Andreas
Moderator
#183 Skrivet: 5 Dec 2016 20:46

Citerar: Luzidor, #192:
Hehee, lustigt att det där rasistkortet dras fram så fort det är nåt som inte överensstämmer med vederbörandes egna åsikter.

Nja, rasistkortet är väl inte spelat här?
Däremot har man sagt att man inte vill ha rasistiska inlägg.
Om du med det menar rasistkortet så stämmer det iofs, men då kan det vara helt ok,
Finns liksom inget annat att säga för dessa människor från vänsterträsket än att ständigt skrika rasist tills de är alldeles blåa i ansiktet...

Jag uppskattar att du ser hur inskränkta folk är som inte gillar rasistiska idéer och då kallar rasism för rasism. Obs! Att rösta på SD betyder inte att man är rasist (man kan självklart vara det, men det är inget krav).
Skönt att du inte faller i samma fälla som vänsterträsket utan låter bli att spela kommunistkortet om alla som inte har samma åsikt som du.

Det håller inte längre, det är andra tider nu, ingen bryr sig längre om försoffade kommunister som tror att allt blir såå bra bara alla tycker som de...och förstås....allt till alla!

Hahahahahahaha

Vilka är dessa försoffade kommunister? De som röstar på Sveriges Kommunistiska parti? De är inte många.

Eller är det de som röstar på något av partierna VP, S, MP, L, C, KD, eller M?

gubbengrå
Medlem
#184 Skrivet: 5 Dec 2016 20:52

Ett konkret tips för att stävja urartning, är att alla tillsägelser, varningar och avstängningar meddelas offentligt i respektive tråd

Gugubben
Medlem
#185 Skrivet: 5 Dec 2016 20:52

Jag förstår att jimpan börjar tröttna på det "käbbel" som jag märkt uppkommer lite för ofta.
Om självsaneringen av inläggen inte fungerar kanske man skulle testa korta avstängningar på två tre dagar tills man har lugnat ner sig. Och gå in snabbt och resolut utan varning. Det ska ju då trots allt bara handla om två tre dagars avstängning från forumskrivande.
Vad tycker moderatorn jimpan om det förslaget? Det skulle garanterat bespara dig mycket jobb.

Nesse
Medlem
#186 Skrivet: 5 Dec 2016 20:55

Citerar: KidCurry, #154:
Jag har fattat ett beslut att inte vara tyst och titta åt ett annat håll när någon fäller rasistiska kommentarer, må det vara runt fikabordet på jobbet eller här på SO. Jag kan inte tänka mig att delta i sammanhang där rasistiska kommentarer står oemotsagda

Okej, gäller ditt engagemang bara rasism?

Hur gör du om det dyker upp en islamist på ditt jobb som gillar IS och sharialagar eller en kommunist som förklarar att Nordkorea är sanningen och den rätta vägen?

jimpan
Moderator
#187 Skrivet: 5 Dec 2016 21:00

Tack gubbengrå o Gugubben för ytterligare konkreta förslag. Helt klart är att självsanering inte fungerar. Ej heller vädjanden från min sida att besinna sig. Har skickat mängder med privata mess angående detta. Är lugnt en stund sen poppar det upp igen....
Alltså dags nu för hårdare tag. Och "grundtesen" är : här spelar vi schack o har trevligt.

Gugubben
Medlem
#188 Skrivet: 5 Dec 2016 21:03

Det var så lite

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#189 Skrivet: 5 Dec 2016 21:12

Citerar: Nesse, #186:
Okej, gäller ditt engagemang bara rasism?

Hur gör du om det dyker upp en islamist på ditt jobb som gillar IS och sharialagar eller en kommunist som förklarar att Nordkorea är sanningen och den rätta vägen?

Det är en skillnad på att ägna sig åt rasism eftersom det är kriminellt (hets mot folkgrupp) medan däremot att man stödjer Nordkorea är helt OK liksom att tro på UFOn.

gubbengrå
Medlem
#190 Skrivet: 5 Dec 2016 21:13

Citerar: jimpan, #187:
Alltså dags nu för hårdare tag. Och "grundtesen" är : här spelar vi schack o har trevligt.

Härlig läsning!

LNO1
Medlem
#191 Skrivet: 5 Dec 2016 21:15

Citerar: jimpan, #187:
Alltså dags nu för hårdare tag.

Om detta löfte infrias kommer undertecknad att med glädje återvända till forumen för schack, även om dessa hårdare tag skulle drabba mig själv!

Nesse
Medlem
#192 Skrivet: 5 Dec 2016 21:24

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #189:
Det är en skillnad på att ägna sig åt rasism eftersom det är kriminellt (hets mot folkgrupp) medan däremot att man stödjer Nordkorea är helt OK liksom att tro på UFOn.

Är verkligen rasism kriminellt? Det är ju till exempel lagligt att vara nazist.

Skilj mellan hot (som kan straffbeläggas) och hat som är en mycket mer diffus skala. Allt hat är inte kriminellt.

IvarBlå2
Medlem
#193 Skrivet: 5 Dec 2016 21:37

De som vill bara prata schack är tråkmånsar och inskränkta, så är det med den bananen

jimpan
Moderator
#194 Skrivet: 5 Dec 2016 21:38

Ja jävlar - nu diskuteras det rasism i denna tråd - vet inte vad jag skall skriva

jimpan
Moderator
#195 Skrivet: 5 Dec 2016 21:39

Skulle väl kunna rensa men ger upp...

gubbengrå
Medlem
#196 Skrivet: 5 Dec 2016 21:40

Citerar: IvarBlå2, #193:
De som vill bara prata schack är tråkmånsar och inskränkta, så är det med den bananen

För mig gäller inte denna uppdelning. Jag tycker att de som inte kan uppföra sig är tråkiga och destruktiva

LNO1
Medlem
#197 Skrivet: 5 Dec 2016 21:44

Jag diskuterar gärna politik, religion eller t.ex fysik som jag gillar väldigt mycket, men här på SCHACK online tycker jag att det passar mig bättre med schack som är ett ämne som engagerar mig och här vet jag att jag kan finna de som är lika intresserade av schack som jag är.

IvarBlå2
Medlem
#198 Skrivet: 5 Dec 2016 21:44

Citerar: gubbengrå, #196:
och destruktiva

Jag nämnde aldrig ordet destruktiva till de som vill vara inne på Världsligt. Jag sa inskränkta,man behöver inte vara destruktiv för att vara där

jimpan
Moderator
#199 Skrivet: 5 Dec 2016 21:49

Loggar av nu - håll er i skinnet nu i "min" tråd

gubbengrå
Medlem
#200 Skrivet: 5 Dec 2016 21:55 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: IvarBlå2, #198:
Jag nämnde aldrig ordet destruktiva

Nej det gjorde du inte. Det var mitt ord.Jag jämförde hur vi delade upp inläggen och kunde konstatera att vi tänkte olika.

För dig är det tråkigt med folk som bara vill prata om schack.

För mig är det inte så.Jag accepterar att en del vill bara tala schack, likaväl som jag accepterar, att en del inte vill begränsa sig till det. Men den frågan är också ointressant för mig.
Däremot lägger jag stor vikt vid hur man resonerar. Jag tycker att det är viktigt att man uppför sig korrekt.

IvarBlå2
Medlem
#201 Skrivet: 5 Dec 2016 22:02

Citerar: gubbengrå, #200:
jag tycker att det är viktigt att man uppför sig korrekt.

Där är vi överens även om dem som skriver här ofta ibland tjuvstartar

KidCurry
Medlem
#202 Skrivet: 5 Dec 2016 22:20 - Redigerad av: KidCurry

Citerar: HSK_Andreas, #128:
Är det inte rätt enkelt att säga vilket parti man gillar, utan att för den skulle angripa personer med en annan åsikt?

Om någon på denna sajt skriver att de gillar VP, S, MP, L, C, M, KD, SD, eller något annat parti så är det helt ok för mig.

Ärligt talat så är det inte helt i linje med forumets regler. Där står nämligen att det inte är tillåtet att uttala sig kränkande mot minoriteter. Men ett av partierna i din uppräkning, SD, har visat så ofta och på så många sätt att de inte respekterar alla minoriteter (i sina programförklaringar, i intervjuer med deras ledande företrädare, i tidningsartiklar, i pr-filmer, i andra filmer de gjort som fått stor spridning, på twitter, facebook och andra sociala medier, i riksdagens talarstol, i riksdagsmotioner mm). Att uttala stöd för detta parti borde därför ses som att indirekt bryta mot forumets regler. För enkelhetens skull kunde man stoppa inlägg som förespråkar andra politiska partier också - det får ändå ingen praktiskt betydelse eftersom sådana inlägg knappast förekommit.

Timmys förslag tycker jag är bra.

Gugubben
Medlem
#203 Skrivet: 5 Dec 2016 22:40

Jag startade just nu det enda politiskt korrekta partiet, nämligen
SP schackpartiet

IvarBlå2
Medlem
#204 Skrivet: 6 Dec 2016 07:30

Ja, grånissarnas parti

Landroval
Medlem
#205 Skrivet: 6 Dec 2016 07:57

Tror absolut att det skulle vara positivt för klimatet här på sidan om vi gick fram hårdare med avstängningar i en del fall, finns många som aldrig klarat sig såhär länge på andra siten jag pratat om tidigare.

Det och ett generellt förbud mot politik och religion tror jag är rätta vägen. Däremot tror jag inte att vi ska behöva begränsa oss till bara schack. Tror helt att vi, för att ta ett exempel, ska kunna snacka fotboll utan att det spårar alldeles.

IvarBlå2
Medlem
#206 Skrivet: 6 Dec 2016 08:00

Citerar: Landroval, #205:
Tror helt att vi, för att ta ett exempel, ska kunna snacka fotboll utan att det spårar alldeles.

Håller med till 101%

Hjuling
Medlem
#207 Skrivet: 6 Dec 2016 11:01

Ett generellt förbud att prata om religion och politik känns inte alls bra. Fortsatt bra arbete av moderatorer och tydliga gränser tror jag är enda vägen.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#208 Skrivet: 6 Dec 2016 13:05

REGLER för schackOnlines diskussionsforum
Nyckeln till ett bra forum är utan tvekan respekt. Här kommer lite förtydliganden:
§A1 Personangrepp är förbjudna, det gäller både privatpersoner och offentliga personer. Tänk på att det sitter en människa på andra sidan "nätet" som läser det du skriver.

Om man inte passerar ens första regeln är trovärdigheten för att klara resten en aning nött i kanten.

IvarBlå2
Medlem
#209 Skrivet: 6 Dec 2016 13:17 - Redigerad av: IvarBlå2

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #208:
Om man inte passerar ens första regeln är trovärdigheten för att klara resten en aning nött i kanten.

Du vet likaväl som jag att det är många personangrepp som är tveksamma och som passerar utan åtgärd. Andra är mer uppenbara och passerar ändå utan åtgärd. Moderatorerna måste i.a.f ha ett helvetes jobb att avgöra vad som är vad.Tycker du att mitt "personangrepp" borde föranleda en varning så rapportera till moderatorerna. Lycka till!

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#210 Skrivet: 6 Dec 2016 14:33

Citerar: IvarBlå2, #209:
Tycker du att mitt "personangrepp" borde föranleda en varning så rapportera till moderatorerna. Lycka till!

Jag avhåller mig från att tycka. Jag sammanställde ett citat med ett citat ur regelsystemet och drog en enkel slutsats om trovärdighet. Det var allt.

Men det är trevligt att du önskar mig lycka till.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.