Författare |
Meddelande |
ess_storm
Medlem
|
#151 Skrivet: 5 Dec 2016 12:27
Knivskarp analys från en sannolikt knivskarp hjärna.
|
Gugubben
Medlem
|
#152 Skrivet: 5 Dec 2016 13:40 - Redigerad av: Gugubben
Att endast skriv om schack på forumet skulle bli väldigt torftigt. Livet är så mycket mer än bara schack.
Jag är i första hand människa. Jag har träffat många av världens schackelit och inte är det schack vi har pratat om i första hand utan allt det där andra som skiljer eller förenar oss. Vi har pratat om våra familjer, religion, politik (har haft mycket givande samtal både med Karpov och Kasparov i detta ämbe), mat och dryck, miljö och mycket mer.
Nog bör vi klara av att göra ungefär likadant här på forumet.
|
Nisse_i_Högdalen
Medlem
|
#153 Skrivet: 5 Dec 2016 13:51
Ska SO bli en allmän politisk anslagstavla så kommer mitt intresse för att delta här minska radikalt. Politiska diskussioner för jag på andra ställen.
Jag förstår inte att SO skall tillfredställa behovet av att utbyta tankar om allt mellan himmel och jord. Men om det är så Erik vill och en massa människor här vill så får det bli så.
|
KidCurry
Medlem
|
#154 Skrivet: 5 Dec 2016 14:24
Citerar: IvarBlå2, #126: Det hela är mycket enkelt: Tycker du intr om att diskutera politik och religion så låt bli att se på ämnet. Särskilt politik kan vara givande om det hålls på en sansad nivå
Jag håller inte med om detta, och tycker inte alls att det är enkelt. Jag har fattat ett beslut att inte vara tyst och titta åt ett annat håll när någon fäller rasistiska kommentarer, må det vara runt fikabordet på jobbet eller här på SO. Jag kan inte tänka mig att delta i sammanhang där rasistiska kommentarer står oemotsagda, och att undvika att se det genom att t ex inte ha Världsligt framme fungerar inte. De finns ju där ändå, och får de stå oemotsagda kan jag inte vara med. Därför har jag omväxlande själv bemött alla kommentarer och omväxlande lämnat den här sidan. Men eftersom jag gillar schackfunktionen har jag återkommit, för att återigen lämna när jag tröttnat på att bemöta rasistiska inlägg.
Citerar: IvarBlå2, #148: Om vi har som ämne: Hur ska vi hjälpa de fattiga i världen eller hemlösa, nödställda romer, överbefolkningen i världen, Rysslands eller andra länders intervesioner,, fördelar och nackdelar för världen med vegetarisk mat, hur ska vi behålla våra företag i Sverige och minska arbetslösheten. Kan också glidda in i politik. Ska vi förbjuda dem också?
Ja, det vore väldigt skönt.
Citerar: IvarBlå2, #150: håll du dig till den här sidan så ska allt fixa sig ska du se
Funkar som sagt inte om man inte står ut med att blunda för rasism.
|
lillpysen
Medlem
|
#155 Skrivet: 5 Dec 2016 14:57
Jag håller med (alla) föregående skrivare ... eller inte.
|
IvarBlå2
Medlem
|
#156 Skrivet: 5 Dec 2016 15:22 - Redigerad av: IvarBlå2
Citerar: KidCurry, #154: Funkar som sagt inte om man inte står ut med att blunda för rasism.
Det kan vara som att balansera på en knivskarp egg. Om vi nu säger att man ska dryfta endast vänsterpoitik hade du fortfarande sagt nej till poitiska debatter men du anser väl inte att var fjärde svensk är rasist? Det finns de som blivit avstängda för sin grova rasism och det är rätt men det måste som sagt vara en knivskarp egg för moderatorerna precis som i många regler (inte minst personangrepp) att avgöra vad som är vadCiterar: KidCurry, #154: Ja, det vore väldigt skönt
Jag trodde att du brann för de här sakerna precis som jag men det får väl i så fall bara dryftas från ditt perspektiv. Kan säga till sist att jag också är trött på grova rasistiska uttalanden och kom inte med de här brunskjortorna igen som bara kritiserar utländska som svenska avarter. Jag håller inte med sd i allt de säger, men man får väl säga "dum blondin" som många gör och "die dumme schweden eller är det också rasism?
|
IvarBlå2
Medlem
|
#157 Skrivet: 5 Dec 2016 15:54
Man kan också säga att det finns många avarter inom kristendom som julfrosseriet, syn på homosexualitet som de delar med de flesta muslimer, bikten, att man inte får avbilda Mohammed som är att inskränka på pressfriheten, eller är det bara Bibeln och västerländska etniska grupper men inte Koranen (både religion och ras ställs som likvärdiga när vi talar om rasism
|
bowil
Medlem
|
#158 Skrivet: 5 Dec 2016 16:06
Citerar: Nisse_i_Högdalen, #153: Ska SO bli en allmän politisk anslagstavla så kommer mitt intresse för att delta här minska radikalt. Politiska diskussioner för jag på andra ställen.
Politik/religion hör inte inte hemma på en schacksite likaväl som på en middagskväll.
|
IvarBlå2
Medlem
|
#159 Skrivet: 5 Dec 2016 16:39
Citerar: bowil, #158: Politik/religion hör inte inte hemma på en schacksite likaväl som på en middagskväll.
Vad ska vi då prata om? Vädret, våra barn och barnbarn, våra utlandssemestrar, priserna och vad som är gott med mat, berätta roliga historier,? Jag tror att det bara är i Sverige som man har den inställningen att man inte får prata politik vid middagsbordet. Det blir som i diktaturernas angiverisystem
|
bowil
Medlem
|
#160 Skrivet: 5 Dec 2016 16:55
Citerar: IvarBlå2, #159: Vad ska vi då prata om? Vädret, våra barn och barnbarn, våra utlandssemestrar, priserna och vad som är gott med mat, berätta roliga historier,? Jag tror att det bara är i Sverige som man har den inställningen att man inte får prata politik vid middagsbordet. Det blir som i diktaturernas angiverisystem
Vad jag menade so handlar om schack politiska åsikter och religiösa (van)föreställningar hör inte hemma på den här siten och definitivt inte rasistiska åsikter.
|
peking011
Medlem
|
#161 Skrivet: 5 Dec 2016 17:47
Varför inte bara spela schack här? Det var väl syftet när schackonline startades? På klubben gör man ju det. Ska det behöva spåra ur så tycker jag det vore mycket tråkigt.
|
Luzidor
Medlem
|
#162 Skrivet: 5 Dec 2016 18:01
Hehee, lustigt att det där rasistkortet dras fram så fort det är nåt som inte överensstämmer med vederbörandes egna åsikter.
Finns liksom inget annat att säga för dessa människor från vänsterträsket än att ständigt skrika rasist tills de är alldeles blåa i ansiktet...
Det håller inte längre, det är andra tider nu, ingen bryr sig längre om försoffade kommunister som tror att allt blir såå bra bara alla tycker som de...och förstås....allt till alla!
Hahahahahahaha
Sorry, kunde inte hålla mig...men jag är inte ett dugg kommunist fastän jag spelar schack... )
|
timmy
Medlem
|
#163 Skrivet: 5 Dec 2016 18:29
För att komma med något konkret i denna tråd: vi kanske kunde avbryta/stänga under 3 eller 6 månader
i) alla diskussionstrådar som inte rör serien eller IM
ii) alla trådar som INTE rör i) och övriga schackrelaterade ämne
iii) alla trådar som innehåller politiska och/eller religiösa trådar eller som kan leda till dylika diskussioner.
Sedan kan man utvärdera och se om man kan släppa på för diskussioner framöver.
Dock kan man ju säga att tjurgubbarna som jimpan nämner i #1 diskuterar sällan religion eller politik, utan käbbel förekommer lika mycket även om det blir ii)
Detta är som sagt endast förslag till moderatorerna, ett konkret sådant istället för allt skitsnack i vissa inlägg. Tror att det är detta jimpan är ute efter.
|
IvarBlå2
Medlem
|
#164 Skrivet: 5 Dec 2016 18:43
Citerar: timmy, #163: För att komma med något konkret i denna tråd: vi kanske kunde avbryta/stänga under 3 eller 6 månader
Jag tycker att Världligt ska få vara kvar. Annars blir det som alla andra sajter med bara schack. Vi behöver inte prata politik, mig stör det inte, men det finns annat i livet än schack
|
MrBeanLaden
Medlem
|
#165 Skrivet: 5 Dec 2016 19:25
Va farao skulle de va änna?
|
LatvaLaw
Medlem
|
#166 Skrivet: 5 Dec 2016 19:26 - Redigerad av: LatvaLaw
En reflektion utan att ta ställning till huruvida ämnesrestriktion på ett schackforum är en sund väg att gå:
Detta är de 40 populäraste trådarna på sO genom sajtens historia. Siffrorna står för antalet inlägg i tråden. Många (troligen något över hälften) av dessa skulle inte existerat, på gott och ont, ifall schackligt relaterade ämnen vore det enda tillåtna.
Associationslek 26525
Ett-ord-historia på samma bokstav 10790
... 6869 Ett-Ord-Historia...i alfabetsordning
... 6607 A-Team
... 5422 Rolig lek 2
... 3734 Ett-Ord-Historia, nu i OMVÄND alfabetsordning.
... 3271 Tråden för allt !
... 2878 Sagan om Schacknördarnas återkomst (lag SO Serien)
... 2860 Vad vill Sverigedemokraterna?
... 2362 Matematikhörnan
... 2230 Historier medans man väntar
... 1966 Hur kan man vara religiös i det tredje årtusendet?
... 1858 Lag Twist
... 1844 Limericklek
... 1739 Ett-ord-Historie
... 1688 Lagtråd - Superstars
... 1661 ÅRTIONDETS FÖRSTA LISTA
... 1456 ÅRETS FÖRSTA LISTA
... 1416 Lag Svantevit
... 1354 Diskussionstråd om VM-matchen- Fritt fram att spekulera och kverulera, men inte vara oförskämd!
... 1245 Regeldiskussioner
... 1243 Åshöjdens SK (+ Blåbärskungarna, Bagarna, Engmarks & FF)
... 1237 FÖR ELLER EMOT MOTOR !
... 1223 Lagtråd Underdoogs
... 1185 Dagens citat.
... 1159 VildaVästerns skarpladdade tråd!! ( SO-serien)
... 1105 Motsatsen
... 1095 PolitikerFörtroende..
... 946 Vad gjorde dej glad idag? -Den trevliga tråden
... 903 Information & snack säsong 23
... 901 Evolutionsteorin
... 891 De nya reglerna
... 886 Poesihörnan
... 881 Schack motor?
... 874 Intressanta öppningar
... 869 TORNADOS
... 804 Klubbmentalitetens för- och nackdelar
... 761 Personen under mig...
... 729 Vad är kutym inom schacket idag?
... 709 Önskemål
|
gubbengrå
Medlem
|
#167 Skrivet: 5 Dec 2016 19:31 - Redigerad av: gubbengrå
Citerar: IvarBlå2, #159:
Vad ska vi då prata om? Vädret, våra barn och barnbar
Som sagt det är egentligen mycket enkelt: S-o har redan förbjudit motordiskussioner, eftersom de genererade så mycket hätskhet.
Frihet är bra, men frihet kräver ett ansvarsfullt uppträdande.Den som inte förstår detta skall naturligtvis inte få hållas.
|
IvarBlå2
Medlem
|
#168 Skrivet: 5 Dec 2016 19:51
Citerar: gubbengrå, #167: Som sagt det är egentligen mycket enkelt: S-o har redan förbjudit motordiskussioner
Var hittar du något om motordiskussioner jag jar skrivit ????
|
Gugubben
Medlem
|
#169 Skrivet: 5 Dec 2016 19:56
Och för att lära sig ett ansvarsfullt uppträdande i diskussioner behöver man ha ett öppet sinnelag och våga tillåta andra att dryfta åsikter man inte håller med om.
Allt inom forumreglerna, naturligtvis, som ju ändå tillåter en hel del.
|
jimpan
Moderator
|
#170 Skrivet: 5 Dec 2016 20:02
Citerar: timmy, #163: För att komma med något konkret i denna tråd: vi kanske kunde avbryta/stänga under 3 eller 6 månader
ii) alla trådar som INTE rör i) och övriga schackrelaterade ämne
iii) alla trådar som innehåller politiska och/eller religiösa trådar eller som kan leda till dylika diskussioner.
Tack Timmy för ett konstruktivt förslag.
|
gubbengrå
Medlem
|
#171 Skrivet: 5 Dec 2016 20:04 - Redigerad av: gubbengrå
Citerar: IvarBlå2, #168:
Var hittar du något om motordiskussioner jag jar skrivit ????
Referensen till motordiskussioner är helt principiell.Jag visar på hur moderatorerna tidigare har valt att reagera på på alltför hätska diskussioner. Det finns alltså prejudikat att hänvisa till om de politiska okvädesorden blir alltför vanliga.
Personligen tycker jag det är olyckligt med inskränkning av friheter. Men samtidigt vore det naturligt med inskränkningar för att skydda kärnverksamheten, vilken är schack.
Att inlägget adresseras till dig beror på det svara på din fråga:"Vad skall vi då tala om?"-
Svar: Vad som helst som inte urartar
|
Gugubben
Medlem
|
#172 Skrivet: 5 Dec 2016 20:06 - Redigerad av: Gugubben
Jimpan, menar du också att Timmys konstruktiva förslag var bra?
|
jimpan
Moderator
|
#173 Skrivet: 5 Dec 2016 20:09
Konstruktivt förslag som man kan prova för att sedan utvärdera
|
gubbengrå
Medlem
|
#174 Skrivet: 5 Dec 2016 20:09
Citerar: Luzidor, #162: vänsterträsket
Vad menar du med "vänsterträsket"?
|
Nisse_i_Högdalen
Medlem
|
#175 Skrivet: 5 Dec 2016 20:12 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen
Citerar: IvarBlå2, #159: Vad ska vi då prata om? Vädret, våra barn och barnbarn, våra utlandssemestrar, priserna och vad som är gott med mat, berätta roliga historier,? Jag tror att det bara är i Sverige som man har den inställningen att man inte får prata politik vid middagsbordet. Det blir som i diktaturernas angiverisystem
Varför skall ni alls "prata" om något annat än schack på en schacksite? Av vilket skäl skall en schacksite med stora ideella uppoffringar upprätthålla detta?
Och det märks att du inte varit i så många länder, det är i själva verket mycket vanligt att man inte diskuterar politik och religion vid middagsbordet utanför den trängsta vänkretsen.
|
vilhelm
Medlem
|
#176 Skrivet: 5 Dec 2016 20:12
Ok det har blivit värre alltså? förr skickade jimpan pm till mig..men nuförtiden skickar han en tråd till alla...haha...skojjar lite...en storm i ett vattenglas allt som oftast,,,betänk att schackfolk är snudd på konstiga om man jämför..inte lätt o vara moderator då hehe...
|
jimpan
Moderator
|
#177 Skrivet: 5 Dec 2016 20:14
Citerar: vilhelm, #176: Ok det har blivit värre alltså? förr skickade jimpan pm till mig..men nuförtiden skickar han en tråd till alla...
Haha...ja du ser skillnaden broder!
|
knightrider
Moderator
|
#178 Skrivet: 5 Dec 2016 20:17
Citerar: vilhelm, #176: betänk att schackfolk är snudd på konstiga om man jämför..
så sant....så sant

|
gubbengrå
Medlem
|
#179 Skrivet: 5 Dec 2016 20:22
Citerar: Gugubben, #169: Och för att lära sig ett ansvarsfullt uppträdande i diskussioner behöver man ha ett öppet sinnelag och våga tillåta andra att dryfta åsikter man inte håller med om.
Allt inom forumreglerna, naturligtvis, som ju ändå tillåter en hel del.
Bra sagt, Gugubben!
|
IvarBlå2
Medlem
|
#180 Skrivet: 5 Dec 2016 20:28 - Redigerad av: IvarBlå2
Citerar: Nisse_i_Högdalen, #175: Och det märks att du inte varit i så många länder,
Danmark, Tyskland Holland England Frankrike Italien Spanien, Kroatien, Turkiet. Österrike Schwiez. Det jag baserar min tes på är att här i Sverige är vi så konflikträdda medan i nästan alla andra länder har man högre i tak Grekland också och Luxemburg
|