Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Info from Moderator Jimpan
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Författare Meddelande
IvarBlå2
Medlem
#121 Skrivet: 4 Dec 2016 20:56

Citerar: IvarBlå2, #150:
Det är som sagt upp till moderatorerna att avgöra vad som är rasistiskt, inte du, Lisbets Allan där

Och jag kan tänka mig att det är ett svårt jobb att kalla var fjärde röstberättigade som uttrycker sina åsikter som rasistiska

Vert
Medlem
#122 Skrivet: 4 Dec 2016 20:57

Vi kallar fortfarande inte varandra för öknamn i den här tråden.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#123 Skrivet: 4 Dec 2016 20:59 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Citerar: Gugubben, #116:
Och vad är det för mening med en personlig sida om man ska förbjudas att vara just personlig?

Inte att vara personlig. Men att fylla sin sida med en lång harang innehållande massor av personangrepp (Reinfeld är landsförrädare, Löfvén bör smeta in sig med skokräm och uppträda som lucia exempelvis), det är inte personligt. Det är skrivet med en helt annan avsikt.

Om vi skall ha det på det här sättet, med de typiska uppkasten från en viss grupp människor, som sker i alltför många kommentarsfält, så kommer den här sajten inte längre att vara en schacksajt utan en lillebror till Avpixlat. Där sakfel eller glidningar på sanningen är legio och där en öppen diskussion om olika ting sammanhörande med vårt gemensamma intresse inte kan få plats.

Jag kan inte se hur "detta personliga" skulle främja att fler spelade schack eller schackspelandet över huvud. Det är ofta mycket bra att bannlysa religion och politik av det skälet att det skapar inte någon trevnad.

knightrider
Moderator
#124 Skrivet: 4 Dec 2016 21:09

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #123:
Det är ofta mycket bra att bannlysa religion och politik av det skälet att det skapar inte någon trevnad.

Ja, SO är inte något lämpligt forum för politik och religion.
Det finns ett otal andra sajter som är mer lämpade för sådana diskussioner.
Sedan är det väl också så att det är väldigt lätt att ha åsikter när man är "anonym".

IvarBlå2
Medlem
#125 Skrivet: 4 Dec 2016 21:12

massor av personangrepp (Reinfeld är landsförrädare, Löfvén bör smeta in sig med skokräm och uppträda som lucia exempelvis), det är inte personligt. Det är skrivet med en helt annan avsikt.

Jag som trodde att personangrepp är förbjudet på sajten. Sen är det väl som vanligt upp till moderatorena att avgöra vad som är vad. Men jag håller med dig om att de exemplena du räknar upp borde först resultera i en tillsägning och sen en varning

IvarBlå2
Medlem
#126 Skrivet: 4 Dec 2016 21:23

Det hela är mycket enkelt: Tycker du intr om att diskutera politik och religion så låt bli att se på ämnet. Särskilt politik kan vara givande om det hålls på en sansad nivå

vpaavola
Medlem
#127 Skrivet: 4 Dec 2016 21:33

Min helt personlig åsikt är att om jag börjar på sajten som har funnits sisådär tio år, och jag märker att regler där är helt åt helvete och inte alls passar för mig så, istället att börja protestera och svinga släggan åt höger och vänster, tar jag min Mats från skolan och avlägsnar mig snett bakåt.

HSK_Andreas
Moderator
#128 Skrivet: 4 Dec 2016 21:53

Är det inte rätt enkelt att säga vilket parti man gillar, utan att för den skulle angripa personer med en annan åsikt?

Om någon på denna sajt skriver att de gillar VP, S, MP, L, C, M, KD, SD, eller något annat parti så är det helt ok för mig. Lägger man till saker om att andra människor är avskum, förrädare, vidriga etc då är det inte längre ok. Gör man det dessutom gång på gång på gång så åker man ut, oavsett vilket parti det är man sympatiserar med. Är det svårt att förstå eller märkligt?

Skriver man det i forumet så är sannolikheten att en moderator upptäcker det större än om man skriver det på sin personliga sida.

IvarBlå2
Medlem
#129 Skrivet: 4 Dec 2016 21:53

Citerar: vpaavola, #127:
och jag märker att regler där är helt åt helvete och inte alls passar för mig så, istället att börja protestera och svinga släggan åt höger och vänster, tar jag min Mats från skolan och avlägsnar mig snett bakåt.

I så fall är det ett under att du fortfaranbe är kvar, om jag har uppfattat dig rätt.

vpaavola
Medlem
#130 Skrivet: 4 Dec 2016 22:36

Citerar: IvarBlå2, #129:
om jag har uppfattat dig rätt.

Uppenbarligen inte.

gubbengrå
Medlem
#131 Skrivet: 4 Dec 2016 22:39

Citerar: HSK_Andreas, #128:
Lägger man till saker om att andra människor är avskum, förrädare, vidriga etc då är det inte längre ok. Gör man det dessutom gång på gång på gång så åker man ut, oavsett vilket parti det är man sympatiserar med. Är det svårt att förstå eller märkligt?

Nej, det är ganska självklart, om du frågar mig. Men det är nog mycket svårt att fatta för en politisk fanatiker.

Luzidor
Medlem
#132 Skrivet: 4 Dec 2016 22:41

Jag skulle oxå vilja fråga om inlägg 111...Inte en reaktion på det vänsterträsk-inlägget! Varför inte??
Vet ju svaret förstås men skulle vara roligt om nån kunde svara ändå!

HSK_Andreas
Moderator
#133 Skrivet: 4 Dec 2016 23:05

Citerar: Luzidor, #132:
Jag skulle oxå vilja fråga om inlägg 111...Inte en reaktion på det vänsterträsk-inlägget! Varför inte??
Vet ju svaret förstås men skulle vara roligt om nån kunde svara ändå!

I mitt fall så var svaret att jag jag inte hunnit ikapp alla inlägg. Var det det svaret du visste?

Inlägget var ett onödigt angrepp på personer med en annan åsikt. "Vänsterträsk" och liknande ord till alla som inte röstar SD är kanske inte så mycket bättre?

Gugubben
Medlem
#134 Skrivet: 5 Dec 2016 01:14

Jag skulle vilja föreslå en granskning av moderator av det man skriver på den personliga sidan innan den uppdateras.
Skulle då också ge tillfälle till dialog mellan medlemmen och moderatorn om vad som gäller på Schackonline.com.

TBchess
Medlem
#135 Skrivet: 5 Dec 2016 02:08 - Redigerad av: TBchess

Citerar: Gugubben, #134:

Jag skulle vilja föreslå en granskning av moderator av det man skriver på den personliga sidan innan den uppdateras.
Skulle då också ge tillfälle till dialog mellan medlemmen och moderatorn om vad som gäller på Schackonline.com.

Personligen tror jag det vore överdrivet. Bättre att hantera problemen när de uppstår än att hantera allt som potentiella problem...trots allt så är det ju en liten minoritet av användarna som orsakar dem.

Nesse
Medlem
#136 Skrivet: 5 Dec 2016 08:38

Citerar: IvarBlå2, #121:
Citerar: IvarBlå2, #150et är som sagt upp till moderatorerna att avgöra vad som är rasistiskt, inte du, Lisbets Allan där

Och jag kan tänka mig att det är ett svårt jobb att kalla var fjärde röstberättigade som uttrycker sina åsikter som rasistiska

Har du börjat svara på dina egna kommentarer nu Ivarblå?

IvarBlå2
Medlem
#137 Skrivet: 5 Dec 2016 08:52

Ok, det var en upprepning som betydde lika mycket som en prutt i en simbassäng

Nesse
Medlem
#138 Skrivet: 5 Dec 2016 08:53

Citerar: IvarBlå2, #137:
Ok, det var en upprepning som betydde lika mycket som en prutt i en simbassäng

Helt okej

Nesse
Medlem
#139 Skrivet: 5 Dec 2016 09:13

Peace har tagit bort texten nu.

http://schackonline.com/users/62058/

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#140 Skrivet: 5 Dec 2016 09:54

Citerar: jimpan, #105:
Helt fel - som både Nisse o vpaavola skriver är Erik ansvarig för SO's innehåll. Texten på vederbörandes hemsida borttagen.

Landroval
Medlem
#141 Skrivet: 5 Dec 2016 10:30

Det är ofta mycket bra att bannlysa religion och politik av det skälet att det skapar inte någon trevnad.

Jag håller helt med Nisse här. Spelar en del andra spel där man redan förbjudit dessa ämnen. Trist kan tyckas, men det är för mig rätt uppenbart att det inte alls går att hantera med rimlig arbetsinsats från moderatorer och då är det bättre att förbjuda diskussioner på ämnet helt och hållet.

Gugubben
Medlem
#142 Skrivet: 5 Dec 2016 10:39

Om man tycker att det är bra att bannlyst religion och politik från forumet måste man först definiera vad som ska räknas som religion och politik. Det är som ni nog förstår en omöjlig uppgift.
Varför sådan konflikträdsla?
Att bannlyst åsikter är en farlig väg. En okörbar väg, och minerad!

timmy
Medlem
#143 Skrivet: 5 Dec 2016 10:43

Citerar: Landroval, #141:
Jag håller helt med Nisse här. Spelar en del andra spel där man redan förbjudit dessa ämnen. Trist kan tyckas, men det är för mig rätt uppenbart att det inte alls går att hantera med rimlig arbetsinsats från moderatorer och då är det bättre att förbjuda diskussioner på ämnet helt och hållet.

Eftersom diskussionerna inte hålls på en rimlig nivå så kan man låsa forumet till att endast diskutera schack, för det är ju trots allt det som vi alla är här för antar jag. För min egen del kan jag diskutera politik och religion någon annanstans.

Det handlar inte om att bannlysa åsikter, det handlar om att göra arbetsbördan för moderatorerna enkel och, som vi skrivit tidigare, att hålla Eriks suveräna sajt fri från det han inte står för. För till syvende och sist är han innehållsansvarig för denna sida.

chessexplorer
Medlem
#144 Skrivet: 5 Dec 2016 10:43

Jag sitter bland annat i Kultur och Fritidsnämnden i Falköping. Det kan bli politiska diskussioner där, men jag tycker inte det är något problem. Det är alltid en trevlig stämning på mötena, även om vänsterpartiet tycker att kommunen skall betala allt åt kommuninvånarna, och moderaterna vill flytta biblioteket till andra änden av stan.

Vert
Medlem
#145 Skrivet: 5 Dec 2016 10:49

Citerar: chessexplorer, #144:
Jag sitter bland annat i Kultur och Fritidsnämnden i Falköping. Det kan bli politiska diskussioner där, men jag tycker inte det är något problem. Det är alltid en trevlig stämning på mötena, även om vänsterpartiet tycker att kommunen skall betala allt åt kommuninvånarna, och moderaterna vill flytta biblioteket till andra änden av stan.

Ja, men där sitter alla öga mot öga och ingen gömmer sig bakom anonyma användarnamn som chessexplorer eller Vert. Jag håller såklart med om att det går att hålla god ton, men det betyder inte att det blir så, eller att alla vill göra så. Därmed inte sagt att du har fel, men det finns vissa skillnader mot "verkligheten".

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#146 Skrivet: 5 Dec 2016 11:18

Citerar: Landroval, #141:
Trist kan tyckas, men det är för mig rätt uppenbart att det inte alls går att hantera med rimlig arbetsinsats från moderatorer och då är det bättre att förbjuda diskussioner på ämnet helt och hållet.

Precis vad jag tror.

Citerar: Gugubben, #142:
måste man först definiera vad som ska räknas som religion och politik. Det är som ni nog förstår en omöjlig uppgift.

Det tror jag inte alls att det är. Och dessutom är det ju ett avgörande moderatorerna får göra om det skulle finnas bedömningsfall.

greogorypeck
Medlem
#147 Skrivet: 5 Dec 2016 11:39

Om nån går fullständigt "bananas" på sin personliga sida så städas det uppenbart undan. Forumen i övrigt kan säkert ha ett minimum av restriktioner. Moderatorerna verkar inte direkt krokna av ansvaret.
Jag deltar inte så mycket i forumen men är som de flesta road av att läsa vissa trådar.

IvarBlå2
Medlem
#148 Skrivet: 5 Dec 2016 11:52

Om vi har som ämne: Hur ska vi hjälpa de fattiga i världen eller hemlösa, nödställda romer, överbefolkningen i världen, Rysslands eller andra länders intervesioner,, fördelar och nackdelar för världen med vegetarisk mat, hur ska vi behålla våra företag i Sverige och minska arbetslösheten. Kan också glidda in i politik. Ska vi förbjuda dem också?

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#149 Skrivet: 5 Dec 2016 12:06

Citerar: IvarBlå2, #148:
Om vi har som ämne: Hur ska vi hjälpa de fattiga i världen eller hemlösa, nödställda romer, överbefolkningen i världen, Rysslands eller andra länders intervesioner,, fördelar och nackdelar för världen med vegetarisk mat, hur ska vi behålla våra företag i Sverige och minska arbetslösheten.

Varför skall sådant diskuteras på en schacksida? Är det inte vettigare att föra den debatten på sajter där det finns kompetens och kunskap om dessa saker?

Det verkar som om många som är på SO inte har något annat liv än SO. Men det finns många sajter där ute där man kan få veta och diskutera massor av andra frågor. Schack kan man väl få diskutera på schacksajterna.

IvarBlå2
Medlem
#150 Skrivet: 5 Dec 2016 12:15

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #149:
Varför skall sådant diskuteras på en schacksida?

Så du tycker bara man ska diskutera schack på en schacksajt. Jag förstår att du inte går in på Världsligt eller Spel och lekar men om du visste hur mycket det har gett oss andra. Men håll du dig till den här sidan så ska allt fixa sig ska du se

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.