Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Info from Moderator Jimpan
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Författare Meddelande
chessexplorer
Medlem
#91 Skrivet: 3 Dec 2016 23:27 - Redigerad av: chessexplorer

Citerar: Nesse, #89:

Det innebär att man inte får skriva exempel: Jimmie Åkesson är en stor idiot

Har jag skrivit något sådant?

Nesse
Medlem
#92 Skrivet: 3 Dec 2016 23:32

Citerar: chessexplorer, #91:
Har jag skrivit något sådant?

Ja, hur ska jag tolka dig??

chessexplorer
Medlem
#93 Skrivet: 3 Dec 2016 23:34

Citerar: Nesse, #92:

Ja, hur ska jag tolka dig??

När har jag sagt något sådant, och vad är det som är svårt att tolka?

Nesse
Medlem
#94 Skrivet: 3 Dec 2016 23:35

Citerar: chessexplorer, #88:
Jag anser inte att det är ok att snacka skit om personer bara för att de råkar vara offentliga.

nähä

chessexplorer
Medlem
#95 Skrivet: 3 Dec 2016 23:37

Var i texten du just citerade står det att Jimmie Åkesson är en stor idiot?

Nesse
Medlem
#96 Skrivet: 3 Dec 2016 23:41

Citerar: chessexplorer, #95:
Var i texten du just citerade står det att Jimmie Åkesson är en stor idiot?

Hissen verkar inte gå ända upp.

Jag avslutar här.

chessexplorer
Medlem
#97 Skrivet: 3 Dec 2016 23:53

Jag och Jimmy Åkesson har väldigt olika uppfattningar när det gäller miljöpolitik och invandringspolitik. Det innebär inte att jag angriper hans person. Löser det förtydligandet problemet med din hiss?

rodel
Medlem
#98 Skrivet: 4 Dec 2016 01:02

Jag tror som Vert är inne på att några nya regler vore bra, så att vi förhoppnings vis kan få ett diskussionsklimat som blir bra. Eftersom olika personer upplever olika vad debatterna ska gå ut på, tror jag det vore bra med ett något stramare regelverk.

sture_lindberg
Medlem
#99 Skrivet: 4 Dec 2016 01:39

Ja att trådskaparen bestämmer om innehållet i en tråd tycker jag är en självklarhet.Alltså om tråden ska hålla sig strikt till det berörda ämnet eller om trådskaparen kan tänka sig mera "luft " i tråden.

Nesse
Medlem
#100 Skrivet: 4 Dec 2016 08:00

Citerar: sture_lindberg, #99:
Ja att trådskaparen bestämmer om innehållet i en tråd tycker jag är en självklarhet.Alltså om tråden ska hålla sig strikt till det berörda ämnet eller om trådskaparen kan tänka sig mera "luft " i tråden.

Helt enig!

Rutavdrag
Medlem
#101 Skrivet: 4 Dec 2016 11:28

Har fått veta att SD sympatisören som det skrivits om i denna tråd tidigare som ör blockad från forumet tills i vår, har länkar nazistiska/ rasistiska medier / hemsidor?

Min fråga är då; har han länkat dessa i en forums debatt? Eller enbart i sin personliga sida?

Om han länkat dessa i forum så kan hag ha förståelse för block, om han kommit med hatiska kommentarer etc

MEN om han enbart har länkat rasist/nazistsidor på sin egna personliga sida så förstår inte jag varför han får block. Tycker personliga sidor ska spegla vem personen i fråga är, hans intressen (politik inräknat i intressen) etc... Att blocka honom pga det så är jag skarp kritisk till moderaternas kompetens i det stora perspektivet där dem isåfall inte accepterar oliktänkande.

Lika så i debattklimatet i forumet så är vi alla inte eniga, men håller vi oss sakliga och inte debatterar likt som "jag har rätt du har fel" kom med konkret fakta och var öppensinnad för att ha fel och kunna utvecklas som människa. både socialt och lära.

/ mvh människa som vill ha frisk luft i forumen

Gugubben
Medlem
#102 Skrivet: 4 Dec 2016 12:22 - Redigerad av: Gugubben

Jag håller helt och hållet med Rutavdrag.
På de personliga sidorna bör det vara fritt fram att tala om sina politiska, religiösa och vetenskapliga åsikter. Vi ska inte förbjuda någon att tro, vad personen än tror på. Ett fritt samhälle är ett samhälle som tål att vissa personer tror på sådant som de flesta skulle benämna vidrigt, konstigt, rasistiskt, fnoskigt... mm. Och att vi tillåts uttrycka vad vi tror på och vilka åsikter vi har.
Ett samhälle som lagstiftar mot åsikter eller tro är ett samhälle i upplösning!

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#103 Skrivet: 4 Dec 2016 13:05

So är inte staten. Det är en privat sajt som ägs av Erik. I slutänden är det han som bestämmer vad som får uttryckas på hans sajt. Var och en får givetvis ha de åsikter de önskar. Men här är det schack som står i fokus och den personliga sidan är såvitt jag förstår varken till för personliga bekännelser eller politiska deklarationer. Den är till för att presentera oss i det som är relevant för schack.
Och den är säkert inte till för att göra hatiska uttalanden om olika politiska partier (och dessutom lögnaktiga).

vpaavola
Medlem
#104 Skrivet: 4 Dec 2016 14:01

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #103:
So är inte staten. Det är en privat sajt som ägs av Erik. I slutänden är det han som bestämmer vad som får uttryckas på hans sajt.

Citerar: Gugubben, #102:
På de personliga sidorna bör det vara fritt fram att tala om sina politiska, religiösa och vetenskapliga åsikter.

Dom personliga sidorna är inte privata eftersom, så som Nisse påpekade, Erik äger sajten och är till sist och syvende ansvarig för sajtens innehåll.

jimpan
Moderator
#105 Skrivet: 4 Dec 2016 14:12

Citerar: Gugubben, #102:
På de personliga sidorna bör det vara fritt fram att tala om sina politiska, religiösa och vetenskapliga åsikter.

Helt fel - som både Nisse o vpaavola skriver är Erik ansvarig för SO's innehåll. Texten på vederbörandes hemsida borttagen.

Harwee
Medlem
#106 Skrivet: 4 Dec 2016 15:11

Jag tänker att politiska och religösa åsikter debatter kan skyltas i andra forum. Det finns massor med sajter för detta. Denna sida är forum för schack och schackintresserade. mvh micke

Rutavdrag
Medlem
#107 Skrivet: 4 Dec 2016 16:24

Citerar: Harwee, #106:
Jag tänker att politiska och religösa åsikter debatter kan skyltas i andra forum. Det finns massor med sajter för detta. Denna sida är forum för schack och schackintresserade. mvh micke

Då hoppas jag att alla här på sajten som skriver hur många barn dem har, djur eller övriga Intressen tar bort det dem skyltar om!

IvarBlå2
Medlem
#108 Skrivet: 4 Dec 2016 16:34

Citerar: Rutavdrag, #107:
Då hoppas jag att alla här på sajten som skriver hur många barn dem har, djur eller övriga Intressen tar bort det dem skyltar om!

Tycker inte det är tel att vara personlig på Världsligt

Nesse
Medlem
#109 Skrivet: 4 Dec 2016 18:01

Citerar: IvarBlå2, #108:
Tycker inte det är tel att vara personlig

Håller med

KidCurry
Medlem
#110 Skrivet: 4 Dec 2016 18:30 - Redigerad av: KidCurry

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #79:
Kristianstadkillen har fyllt sin presentationsisda med oförtäckt stöd till SD och med en ganska osmaklig attack på statsministern. Är det meningen att vi ska ha politiska debatter här? Jag anser att han bör stängas av helt från so.

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #85:
På SO menar jag att det är självklart att alla skall kunna vara med oberonede av politisk åsikt, men det är schack vi spelar här och därför skall politiska åsikter inte uttryckas. Om vi haft det besvärligt förut så lär de bli ännu mer besvärligt om det dessutom skall in en politisk diskussion i trådarna.

Jag skulle önska att forumreglerna utvidgades så att det blev otillåtet att direkt, eller indirekt genom länkar, förespråka ett visst politiskt parti. Det har förpestat forumet i många år, försvinner ibland men riskerar alltid att dyka upp igen. Det hör inte hemma på en schacksida enligt min mening. Annars är detta en fantastisk site för att spela och diskutera schack, men återkommande politisk propaganda (alltid för samma parti) har fått mig att lämna siten periodvis.

PeterTrsavec
Medlem
#111 Skrivet: 4 Dec 2016 19:54 - Redigerad av: Moderator

Är detta inte en schacksajt?! Varför ska då politiska budskap få vara möjliga, speciellt rasistiska budskap?

Redigerat av HSK_Andreas: Jag tog bort angreppet på personer med annan åsikt.

knightrider
Moderator
#112 Skrivet: 4 Dec 2016 20:14

Citerar: PeterTrsavec, #111:
Varför ska då politiska budskap få vara möjliga

Det finns ju ett betydande antal trådar med politiskt innehåll. T ex trådar om USA-valet, våldet i vårt samhälle, Brexit, Trump, Marine LePen m fl.
För att inte tala om rena fantasier om aliens och diverse konspirationsteorier.
Antingen får man väl gilla läget eller bestämma sig för att censurera trådar med olämplig rubrik.

IvarBlå2
Medlem
#113 Skrivet: 4 Dec 2016 20:24 - Redigerad av: IvarBlå2

Om inte SD hade funnits: Skulle det vara legitimt då att prata politik för i så fall kan jag tänka mig många utrikespolitiska trådar att diskutera Rättare sagt, jag kan tänka mig att det finns många av den senare varan att diskutera

IvarBlå2
Medlem
#114 Skrivet: 4 Dec 2016 20:32

Och moderatorerna får väl själva sätta en gräns för vad som är rasism och är ett regelbrott

Hjuling
Medlem
#115 Skrivet: 4 Dec 2016 20:33

Vi som har varit med ett tag förstår att det behövs regler för att hålla ordning på forumet, ibland kan tyckas hårda regler. Längre bak i tiden blev en del trådar bra men långt ifrån alla. Det citerades halvmeningar hit och dit och en del var bara ute för att provocera så att användare blev både arga och besvikna. Eftersom vi ofta inte ens Vet namnet på varandra så tar sig allt för många friheter som gör forumet till en plats med anarkistämpel ibland.
Så min hållning är, följ reglerna eller hoppa av so.
Hjuling

Gugubben
Medlem
#116 Skrivet: 4 Dec 2016 20:37

Observera att jag skrev bör, när jag kommenterade den personliga sidan.
Och vad är det för mening med en personlig sida om man ska förbjudas att vara just personlig?
Och vad är det för mening med att ha "värdsligt" som forumgrupp om man ska förbjudas att vara just världslig?
Det står ingenstans att man alltid och endast får skriva sånt som har med schack att göra. Inte vad jag sett i alla fall.

Gugubben
Medlem
#117 Skrivet: 4 Dec 2016 20:43

I den här tråden har exempelvis en person kallat Sverigedemokraterna för rasistiskt och även kallat dem för brunskjortor, vilket av de flesta tolkas som nazister. Det skedde i inlägg 111 utan reaktion från moderaterna.
Det som skrevs i inlägg 111 är ett sanslöst påhopp på ca 25% av Sveriges befolkning.

lisbetsallander
Medlem
#118 Skrivet: 4 Dec 2016 20:47

Citerar: IvarBlå2, #114:
Och moderatorerna får väl själva sätta en gräns för vad som är rasism och är ett regelbrott

Det har dom väl gjort ? Läs reglerna för helskotta !

IvarBlå2
Medlem
#119 Skrivet: 4 Dec 2016 20:48

Citerar: Gugubben, #116:
Det står ingenstans att man alltid och endast får skriva sånt som har med schack att göra. Inte vad jag sett i alla fall.

Jag håller med. Dem som bara vill diskutera schack får väl hålla sig till den här sidan och vi som vill ha ett mer folkligt forum skriver på Världsligt också

IvarBlå2
Medlem
#120 Skrivet: 4 Dec 2016 20:52

Citerar: lisbetsallander, #118:
Det har dom väl gjort ? Läs reglerna för helskotta

Det är som sagt upp till moderatorerna att avgöra vad som är rasistiskt, inte du, Lisbets Allan där

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.