Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Info from Moderator Jimpan
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Författare Meddelande
PeterTrsavec
Medlem
#61 Skrivet: 3 Dec 2016 21:34

Citerar: timmy, #73:
a man inte behöva vika sig.

Man ska inte behöva fundera på när man skapar en tråd i fall den kommer attackeras eller inte av berörd. Skulle man gå genom samtliga trådar, skulle man snabbt upptäcka att berörd ligger bakom ex antal trådar som gått åt fanders. Berörd är ganska säker på sig själv i vår mejlkonversation, att han inte har något att frukta. Hans övertro kommer bli hans fall.

Vert
Medlem
#62 Skrivet: 3 Dec 2016 21:56 - Redigerad av: Vert

Jag vill - i egenskap av moderator - göra någon kort kommentar till debatten i denna tråd och, mer allmänt, debattklimatet på sO, särskilt det kyligt höstlika debattklimat som har rått den senaste tiden.

Det verkar som om missnöjet pyr på sina håll. Man tycker att vi moderatorer är för släpphänta, kanske särskilt mot vissa debattörer. I grunden är det en fråga om hur man ser på vår roll. Vill vi hellre fria eller fälla? Vill vi tolka "lagens" bokstav eller dess anda? Ville vi tolka dess bokstav skulle väl hälften av medlemmarna vara tillsagda, varnade och avstängda p.g.a. ämnesavvikelser, inlägg som innehåller endast smileys e.d., men vi vill ju inte ingripa alltför mycket så länge stämningen är god.

Problemet uppkommer ju om stämningen inte är god, om det käbblas ofta och mycket och om många debattörer avhåller sig från skriva i trådarna av "rädsla" för att bli påhoppade. Då får vi kanske ändra våra principer, sätta "hårt mot hårt" och vara mindre tillåtande. Problemet är ju att den typen av inskränkningar samtidigt skulle begränsa debattfriheten.

Vad kan man göra istället? Det har ju varit på tal många gånger att varje debattör får se till sig själv och själv bedöma om han/hon passerar några gränser, men vare sig debattörerna verkligen gör detta utan att det ger effekt eller debattörerna inte gör detta så har vi nu en situation där många är missnöjda med debattklimatet? Vad kan man göra åt detta, rent konkret? Jag tycker att rodel kom med ett intressant förslag i en annan tråd, nämligen att

Citerar: rodel:
Kanske ska reglerna för forumet justeras så att det är glasklart att endast trådskaparen och moderator får ha synpunkter om en tråd följs.

Finns det andra konkreta förslag?

PeterTrsavec
Medlem
#63 Skrivet: 3 Dec 2016 22:01

Citerar: Vert, #75:
förslag

Jag personligen tycker det är bra. Det kanske minskar debatterna, men istället få ett mer positivt debattklimat. Skulle stå bakom ett sånt förslag. Det kom upp ett förslag kring att trådar skulle finnas endast i sammanhang till SO arrangemang.

knightrider
Moderator
#64 Skrivet: 3 Dec 2016 22:05

Häng inte upp er så mycket på Sture. Han har glimten i ögat.
Gubbar i vår ålder kan uppfattas som allmänt sura och negativa utan att vi menar så mycket med det vi säger.

sture_lindberg
Medlem
#65 Skrivet: 3 Dec 2016 22:05 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Vert, #75:
Kanske ska reglerna för forumet justeras så att det är glasklart att endast trådskaparen och moderator får ha synpunkter om en tråd följs.

Ja en sådan regel skulle nog vara bra.

Som det är nu så gäller att i vissa trådar ska det hållas på kutymen och hålla sig till trådämnet strikt.

Medan det i andra trådar inte detta existerar alls.

Kanske borde också trådskaparen ha på sin lott att i sitt första inlägg beskriva om han/hon vill att deltagarna i tråden ska följa tråden helt strikt.Eller också får han /hon skriva att det kan vara "högt i tack" redan från start. Då skulle nog meningsmotsättningarna minska markant.

PeterTrsavec
Medlem
#66 Skrivet: 3 Dec 2016 22:16

Citerar: sture_lindberg, #79:
Som det är nu så gäller att i vissa trådar ska det hållas på kutymen och hålla sig till trådämnet strikt.

Läser man mellan raderna i denna text så gör Du återigen ett påhopp mot LNO1 och undertecknad!

sture_lindberg
Medlem
#67 Skrivet: 3 Dec 2016 22:20

vadå påhopp?

jag menar väl inte din gamla tråd.Jag menar naturligtvis generellt.

PeterTrsavec
Medlem
#68 Skrivet: 3 Dec 2016 22:22

Citerar: sture_lindberg, #81:
generellt

Du ska alltid förvränga det Du säger och skriver. Kan Du någongpbg i alla fall försöka stå för något Du skriver eller säger?

sture_lindberg
Medlem
#69 Skrivet: 3 Dec 2016 22:25 - Redigerad av: sture_lindberg

ja jag står för :

Kanske borde också trådskaparen ha på sin lott att i sitt första inlägg beskriva om han/hon vill att deltagarna i tråden ska följa tråden helt strikt.Eller också får han /hon skriva att det kan vara "högt i tack" redan från start. Då skulle nog meningsmotsättningarna minska markant.

Och jag har inte någon av dina trådar i min tanke när jag skrev detta.

Nesse
Medlem
#70 Skrivet: 3 Dec 2016 22:25

Nej, inte för mycket regler som krånglar till saker.

Det räcker väl med vanligt sunt förnuft.

sture_lindberg
Medlem
#71 Skrivet: 3 Dec 2016 22:27 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Nesse, #84:

Det är ju avsaknaden av regler om detta som gjort att det blivit motsättningar-Är det inte bra om dom försvinner menar du ? Motsättningarna alltså

PeterTrsavec
Medlem
#72 Skrivet: 3 Dec 2016 22:27

Citerar: sture_lindberg, #83:
trådar

Läs genom alla trådar Du varit aktiv i och se vad som hänt dem?!

Vert
Medlem
#73 Skrivet: 3 Dec 2016 22:32

Tanken med just den regeln vore ju snarare att underlätta, eller snarare tydliggöra vem/vilka som får ha synpunkter på trådinnehållet. Men jag tar till mig din kritik och ser till att den beaktas innan en sådan regel eventuellt införs.

Det räcker väl med vanligt sunt förnuft.

Uppenbarligen inte alltid...

PeterTrsavec
Medlem
#74 Skrivet: 3 Dec 2016 22:34

Jag ska sluta kommentera nu. Känner att det blir en massa upprepningar och klimatet är nog dåligt, då ska i alla fall jag rannsaka mig själv och erkänna att jag också är en bov i dramat. Ber om ursäkt för det. Ju fler kockar desto sämre soppa, och det stämmer även här. För att motbevisa ett dåligt debattklimat så tänker jag fortsätta min tråd med b3

Nesse
Medlem
#75 Skrivet: 3 Dec 2016 22:41

Citerar: sture_lindberg, #85:
Det är ju avsaknaden av regler om detta som gjort att det blivit motsättningar-Är det inte bra om dom försvinner menar du ? Motsättningarna alltså

Jag tycker, Sture, att vi ska fortsätta lita på att moderatorerna gör ett bra jobb.

Kristianstadkillen Peace har blivit avstängd fram till april 2017 och han är såklart urförbannad på grund av detta. Men jag förutsätter att moderatorerna kommit till rätt beslut.

http://schackonline.com/users/62058/

TBchess
Medlem
#76 Skrivet: 3 Dec 2016 22:44 - Redigerad av: TBchess

Min åsikt i frågan är att moderatorerna, ingen annan (inte ens trådskaparen), skall avgöra vad som är ok och inte.

Om man tycker att ett inlägg gått över gränsen för vad som passar i tråden, anmäl det till en moderator, men tjafsa inte om det i tråden.

Trådskaparen kan naturligtvis ha en avsiktsförklaring, typ "endast tips ang. vm-matchen i denna tråd", som moderatorerna kan/bör ta hänsyn till...men i slutändan är det ändå moderatorerna som bör avgöra.

PeterTrsavec
Medlem
#77 Skrivet: 3 Dec 2016 22:49

Citerar: TBchess, #87:
Om man tycker att ett inlägg gått över gränsen för vad som passar i tråden, anmäl det till en moderator, men tjafsa inte om det i tråden.

Så sant TBchess, men ibland går det inte att tygla frustrationen att ens tråd förstörs, men Du har helt rätt i sak.

sture_lindberg
Medlem
#78 Skrivet: 3 Dec 2016 22:53

Citerar: TBchess, #84:
Trådskaparen kan naturligtvis ha en avsiktsförklaring, typ "endast tips ang. vm-matchen i denna tråd",

Jo och detta hade jag ju i min VM-tippartråd senast.Där jag klart och tydligt skrev att det bara skulle tippas i denna min tråd .

Men 30 procent skrev ändå bara en massa onödiga och enligt mig störande kommentarer.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#79 Skrivet: 3 Dec 2016 22:53

Citerar: Nesse, #76:
Kristianstadkillen Peace har blivit avstängd fram till april 2017 och han är såklart urförbannad på grund av detta. Men jag förutsätter att moderatorerna kommit till rätt beslut.

Kristianstadkillen har fyllt sin presentationsisda med oförtäckt stöd till SD och med en ganska osmaklig attack på statsministern. Är det meningen att vi ska ha politiska debatter här? Jag anser att han bör stängas av helt från so.

Vert
Medlem
#80 Skrivet: 3 Dec 2016 22:55

Jag tycker - i egenskap av moderator - att TBchess förslag ovan är bra. Således har vi fått två konkreta förslag på regler som skulle kunna införas.

Citerar: TBchess:

Kom gärna med fler konkreta förslag!

sture_lindberg
Medlem
#81 Skrivet: 3 Dec 2016 23:07

Citerar: sture_lindberg, #69:

Mitt förslag då ?

Rutavdrag
Medlem
#82 Skrivet: 3 Dec 2016 23:10

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #79:
Kristianstadkillen har fyllt sin presentationsisda med oförtäckt stöd till SD och med en ganska osmaklig attack på statsministern. Är det meningen att vi ska ha politiska debatter här? Jag anser att han bör stängas av helt från so.

Vad han väljer att skriva på sin personliga sida på schackonline,vilket parti han än sympatiserar med, har varken jag eller du med o göra.... Yttrandefrihet, och olika åsikter har vi haft i urminnestider! Om schackonline ska bli någon sida där alla skall vara sossar (sympatiserar själv med S) så kommer jag gå ur gruppen! Vidriga människor som inte kan vara öppensinnade & som stänger ut folk beroende på deras åsikter & värderingar i livet. skäms....

chessexplorer
Medlem
#83 Skrivet: 3 Dec 2016 23:19

"Reinfeldt och Löfven är tidernas värsta landsförrädare..."

Innebär yttrandefrihet att man kan utrycka sig på det viset om folk?

Rutavdrag
Medlem
#84 Skrivet: 3 Dec 2016 23:21

Reinfeldt och Löfven är offentliga personer; svar ja!
Det är hans personliga åsikt.... Väx upp! Tack!

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#85 Skrivet: 3 Dec 2016 23:21 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Citerar: Rutavdrag, #82:
Yttrandefrihet, och olika åsikter har vi haft i urminnestider!

Yttrandefrihet finns i grundlagen och har gällt sedan 1800-talet. Det innebär att STATEN eller dess verktyg POLISEN inte har rätt att hindra någon att uttrycka sin åsikt.
SO är varken stat eller polis. På SO menar jag att det är självklart att alla skall kunna vara med oberonede av politisk åsikt, men det är schack vi spelar här och därför skall politiska åsikter inte uttryckas. Om vi haft det besvärligt förut så lär de bli ännu mer besvärligt om det dessutom skall in en politisk diskussion i trådarna.

Jag överser med att du kallar mig vidrig.

Vert
Medlem
#86 Skrivet: 3 Dec 2016 23:22

Tre förslag:

Citerar: TBchess:

Citerar: sture_lindberg:
Kanske borde också trådskaparen ha på sin lott att i sitt första inlägg beskriva om han/hon vill att deltagarna i tråden ska följa tråden helt strikt.

Kom gärna med fler konkreta förslag!

sture_lindberg
Medlem
#87 Skrivet: 3 Dec 2016 23:22

Citerar: chessexplorer, #83:
Innebär yttrandefrihet att man kan utrycka sig på det viset om folk?

Svar ;Nej !

chessexplorer
Medlem
#88 Skrivet: 3 Dec 2016 23:23

Jag anser inte att det är ok att snacka skit om personer bara för att de råkar vara offentliga.

Nesse
Medlem
#89 Skrivet: 3 Dec 2016 23:26

Citerar: chessexplorer, #88:
Jag anser inte att det är ok att snacka skit om personer bara för att de råkar vara offentliga.

Det innebär att man inte får skriva exempel: Jimmie Åkesson är en stor idiot

Vert
Medlem
#90 Skrivet: 3 Dec 2016 23:27 - Redigerad av: Vert

SchackOnlines regler förbjuder inga åsikter. Man får ha vilka åsikter man vill. Vad som däremot inte är tillåtet är att uttrycka vilka åsikter man vill. Juridiken kring detta är jag inte så insatt i, men i grund och botten handlar det väl om bl.a. juridiskt ansvar för elektroniska anslagstavlor och risken för förtal samt den enkla principen om att den som driver en sida själv får avgöra vad som ska tillåtas på sidan utan att nödvändigtvis känna sig bunden av att vi råkar ha en ganska omfattande åsikts-, yttrande- och tryckfrihet i det här landet.

När det gäller det faktum att Reinfeldt och Löfven är offentliga personer så innebär det naturligtvis inte att det inte går att förtala dem. Kallar man dem landsförrädare gör man sig sannolikt skyldig till förtal. Kanske bryter man också mot forumreglerna om personangrepp. Jag ska dryfta saken med någon moderatorkollega.

Vidare: den tråd är redan spretig, så jag skulle uppskatta om vi inte vidgade ämnet ytterligare genom att också diskutera dessa frågor.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.