Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Info from Moderator Jimpan
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Författare Meddelande
jimpan
Moderator
#1 Skrivet: 29 Nov 2016 23:10

Förstår att medlemmar tröttnar på vissas käbbel i många trådar. Snarare regel en undantag att 2 medlemmar kommer ihop sig. Varför? Är de helt enkelt 2 griniga gubbar? Även jag som Moderator börjar tröttna! Varje gång jag loggar på får jag börja med att gå igenom i stort samtliga trådar för att kolla just dessa 2 - jag vill primärt spela schack här precis som Ni - inte administrera/kolla trådar efter hur Ni sköter Er. Har vid ett flertal gånger uppmanat Er att skärpa Er o inte hacka på varandra - hålla Er till trådämnet - inte upprepa Er in absurdum etc. Som skrivet har jag tröttnat o om jag ser detta beteende från Er 2 återigen kommer jag att omedelbart stänga av Er från forumskrivande.

Nesse
Medlem
#2 Skrivet: 30 Nov 2016 08:21

Tack så mycket Jimpan.

Ett annat "problem" är att det startas onödiga trådar. Ett exempel är att det fanns en tråd om USA-valet och Trump (60 inlägg nu). Dagen efter att den tråden skapades så startar IvarBlå en egen tråd om Trump (6 inlägg nu varav Ivar själv skrivit 4).

Det borde räcka med en tråd i samma ämne.

timmy
Medlem
#3 Skrivet: 30 Nov 2016 09:03

Citerar: jimpan, #1:
Förstår att medlemmar tröttnar på vissas käbbel i många trådar. Snarare regel en undantag att 2 medlemmar kommer ihop sig. Varför? Är de helt enkelt 2 griniga gubbar? Även jag som Moderator börjar tröttna! Varje gång jag loggar på får jag börja med att gå igenom i stort samtliga trådar för att kolla just dessa 2 - jag vill primärt spela schack här precis som Ni - inte administrera/kolla trådar efter hur Ni sköter Er. Har vid ett flertal gånger uppmanat Er att skärpa Er o inte hacka på varandra - hålla Er till trådämnet - inte upprepa Er in absurdum etc. Som skrivet har jag tröttnat o om jag ser detta beteende från Er 2 återigen kommer jag att omedelbart stänga av Er från forumskrivande.

Typiskt dig att starta en massa trådar om käbbel, din gamle käbblare

Skämt åsido, bra snack förstås!!!

IvarBlå2
Medlem
#4 Skrivet: 30 Nov 2016 09:05

Citerar: Nesse, #2:

Det borde räcka med en tråd i samma ämne.

Tråden kan stängas. Jag tänker inte börja tjafsa med någon. Upplever bara att vissa verkar vilja provocera och andra är förbakade på mig av andra skäl, Men jag säger spm min gamla klubbkamrat när de sa till honom att "Nu har du skaffat dig en fiende för livet varpå han svarade;"Det gör inget. Jag har så många redan"

IvarBlå2
Medlem
#5 Skrivet: 30 Nov 2016 12:20

Och jag vill säga som slutord att jag tycker utan att skryta har gjort väldigt mycket gör Forumet. Vad har jag fått för uppskattning för det? Bara skit och påhopp! Det är bara peace och några moderatorer som "gläds" åt det

LNO1
Medlem
#6 Skrivet: 30 Nov 2016 12:46

Citerar: IvarBlå2, #5:
Det är bara peace och några moderatorer som "gläds" åt det

Nja det är nog inte riktigt överensstämmande med verkligheten, jag har uppskattat många trådar du startat IvarBlå2.

Förstår att medlemmar tröttnar på vissas käbbel i många trådar.

Jag så till den milda grad att till den sista tråden jag startade skrev till att det inte var ok att vara oförskämd. Det har funkat ganska bra. Vad som så lätt glöms bort på internetforum är att ens meningsmotståndare också är en människa.

Så några bra regler som jag tycker man kan hålla sig till är: ödmjukhet, vänlighet och humor. Sedan för sin egen sinnesfrids skull: om någon börjar vara oförskämd eller tramsig, svara vänligt men bestämt.

rodel
Medlem
#7 Skrivet: 30 Nov 2016 13:07

Citerar: LNO1, #6:
Nja det är nog inte riktigt överensstämmande med verkligheten, jag har uppskattat många trådar du startat IvarBlå2.

Ja, även jag uppskattar både Ivar Blå 2 och flera av hans trådar. Tipstrådarna blev kanske lite heta.

rodel
Medlem
#8 Skrivet: 30 Nov 2016 13:09

Citerar: LNO1, #6:
Jag så till den milda grad att till den sista tråden jag startade skrev till att det inte var ok att vara oförskämd. Det har funkat ganska bra. Vad som så lätt glöms bort på internetforum är att ens meningsmotståndare också är en människa

Ja LNO1, det är en utmärkt tråd och ett grepp du gjorde här på SO, som jag och många med mig uppskattar.

KidCurry
Medlem
#9 Skrivet: 30 Nov 2016 13:40

Tack jimpan, för ett fin insats som moderator. Det vore en lättnad om avstängningen genomfördes.

lisbetsallander
Medlem
#10 Skrivet: 30 Nov 2016 13:43

Citerar: KidCurry, #9:
Det vore en lättnad om avstängningen genomfördes.

Jag håller med till fullo ! Dom har väl fått så många varningar redan ? Jag blev avstängd i tre månader efter en varning

MrBeanLaden
Medlem
#11 Skrivet: 30 Nov 2016 13:50

Ja, jag finner det också märkligt att man åker på tillsägelse eller varning så fort man "sticker ut hakan" medan andra kan hålla på år ut och år in. Lite sila mygg och svälja kamel. Bra rutet, Jimpan.

peking011
Medlem
#12 Skrivet: 30 Nov 2016 14:23

Det är en bra fråga varför vissa kommer undan lättare än andra. Ser inte snyggt ut. Man kanske riskerar tapp på spelare då som väljer att spela på andra ställen. Gör om gör rätt kanske

Nesse
Medlem
#13 Skrivet: 30 Nov 2016 15:39

Citerar: KidCurry, #9:
Det vore en lättnad om avstängningen genomfördes.

Peace har nu uppdaterat information på sin presentation varför han blev avstängd.

Han hälsar också alla att han är tillbaka i forumet i april 2017.

http://schackonline.com/users/62058/

0neda7
Medlem
#14 Skrivet: 30 Nov 2016 16:08

Helt rätt Jimpan. Jag är själv moderator på flera grupper på facebook och vet hur svårt det är att stävja smågnabbet som ett fåtal ägnar sig åt. Mitt förslag: De tre herrarna som som ständigt är i luven på den fjärde borde förbjudas att kommentera varandras inlägg. Ett misstag och man är portad på 6 månader från forumet. Hårt, effektivt och rättvist.

IvarBlå2
Medlem
#15 Skrivet: 30 Nov 2016 16:18 - Redigerad av: IvarBlå2

Jag tyckte att den första lovade att verka för ett vänligare debattklimat i en turnering för inte så längesen och skaka hand med LNO1 att göra det. Det varade inte så långt, det löftet, Hursom, jag tänker inye tjafsa med honom mer och för det besväret åka på en avstängning.

Rutavdrag
Medlem
#16 Skrivet: 30 Nov 2016 16:22

Någon som kan skriva ett meddelande till mig vilka två som moderatorn hotar att stänga av här ifrån?

rodel
Medlem
#17 Skrivet: 30 Nov 2016 16:24

Citerar: 0neda7, #14:
Helt rätt Jimpan. Jag är själv moderator på flera grupper på facebook och vet hur svårt det är att stävja smågnabbet som ett fåtal ägnar sig åt. Mitt förslag: De tre herrarna som som ständigt är i luven på den fjärde borde förbjudas att kommentera varandras inlägg. Ett misstag och man är portad på 6 månader från forumet. Hårt, effektivt och rättvist.

Inte att föredra. Bra att vi har högt i tak och i de allra flesta fall så hittas det rätt i kommunikationen.

rodel
Medlem
#18 Skrivet: 30 Nov 2016 16:25

Bra inlägg och bra att du tar tag i det här

LNO1
Medlem
#19 Skrivet: 30 Nov 2016 17:33

Citerar: IvarBlå2, #15:
Hursom, jag tänker inye tjafsa med honom mer och för det besväret åka på en avstängning.

Låter som en perfekt idé.

jimpan
Moderator
#20 Skrivet: 30 Nov 2016 19:48 - Redigerad av: jimpan

Jo man blir verkligen besviken på vissa. Även denna tråd kroknar ur...trodde jag faktiskt inte men vissa verkar inte bry sig om vad jag skrev....tråkigt o tröttsamt...Tack dock för det stöd jag fått från många av Er - det är väl det som gör att jag faktiskt trots allt fortsätter att vara moderator. Tråden rensad

PeterTrsavec
Medlem
#21 Skrivet: 30 Nov 2016 20:54

Men är väl bara att stänga av de som inte kan bete sig i diverse forum? Det är nog ingen som säger emot ett beslut från en moderator?

Vert
Medlem
#22 Skrivet: 30 Nov 2016 22:09

Jag har - i egenskap av moderator - rensat ytterligare några inlägg. Att jimpan tröttnat på ett par användare (vilket han inte är ensam om) gör det inte acceptabelt att häva ur sig otidigheter om dessa användare. Skärpning.

Rutavdrag
Medlem
#23 Skrivet: 30 Nov 2016 22:18

Dags för moderatorerna att visa lite stake och rensa ut allt folk som inte kan bete sig.... sluta dalta och blocka från forumskrivande!!

Hjuling
Medlem
#24 Skrivet: 30 Nov 2016 23:42

Du gör det bra, Jimpan. Även ni andra moderatorer. Jag tycker att det i stort är bra regler. Det finns alltid rättshaverister som ändå fortsätter. Jag har själv varit moderator. Ibland hade en person flera användare utan att röja sitt riktiga namn, förstås. Det fanns exempel på att samma person använde flera av sina nicks i samma tråd, men gav dem lite olika roller och stil. Då var det lättare att psyka andra och vinna diskussioner. Tror att det inte är tillåtet att ha mer än en användare nu(?) Är det så?

Bra jobbat alla moderatorer. Fler gula och röda kort! YNWA

LNO1
Medlem
#25 Skrivet: 1 Dec 2016 00:17 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Hjuling, #24:
Bra jobbat alla moderatorer.

För mig som nyttjar SO främst för forumets skull så uppskattar jag alla ideellt jobbande moderatorer. Ni ska ha stort tack allihopa!
Betyg:

rodel
Medlem
#26 Skrivet: 1 Dec 2016 02:16

Instämmer till fullo! Tack ska ni ha!

LNO1
Medlem
#27 Skrivet: 3 Dec 2016 13:15

Jag vet inte om jag anses vara en av de som bråkar mest för att jag ofta går i polemik med en annan forumskribent. Jag har försökt att hålla mig så korrekt som jag kan i mina svaromål dock. Jag kunde tyvärr konstatera att det blev en massa tjafs i PeterTrsavecs tråd om betydelsefulla spelare också, i detta fall om man bara skulle nämna en eller flera. Jag gick i svaromål eftersom klagomålet riktades till mig riktades till mig för att jag ansåg att det var svårt att bara nämna en spelare och bollade över frågan till Peter som var trådskapare.

Nu när jag kollade till den tråden, som hade potentialen att bli riktigt intressant, så kunde jag konstatera att tråden nu mest handlade om denna bisak och dessutom var stängd. Detta var mycket tråkigt tycker jag.

Jag står nu i valet och kvalet om jag ska fortsätta skriva i trådar här, eftersom jag uppfattar det så att många tycker att jag är en av de som tjafsar.

Nu anser jag inte att mina åsikter är så viktiga att jag måste torgföra dem här eller på något annat forum, därför kan jag gott och väl låta mig nöja med att utbyta tankar med min bekantskapskrets. Om forumskrivandet ska vara till priset att ni här på SO anser mig vara en tjatig gubbe så passar jag.

/Lars

PeterTrsavec
Medlem
#28 Skrivet: 3 Dec 2016 13:24

Citerar: LNO1, #27:
fortsätta skriva i trådar här

LNO1 det ska inte vara så att vi som skapar trådar, eller försöker skapa trådar ska kliva åt sidan. Det handlar om hur forumsklimatet är och jag bedömer det är upp till moderatorerna att stävja det. Finns massor av intressanta trådar, men som alltid slutar i tjafs och stängs ner. Jag tycker man ska rannsaka sig själv, bedömer en moderator att jag gått för långt, fått tillsägelse, fått varninar, fått sina inlägg raderade då måste man kunna acceptera det.
Både LNO1 och jag har försökt att skapa intressanta trådar. Jag startade två trådar, den ena om schackspelare som betytt för schacket slutade i en stängning på min begäran, skapade en tråd om Bent Larsen, även den innehåll en massa bi inlägg. Hur ska någon vilja skapa trådar när det alltid slutar på samma sätt? jag kanske är "hård" i min bedömning eller mit sätt att uttrycka sig, men det är dags att moderatorerna visar vad skåpet ska stå.
Hoppas Du gör en ny tråd snart LNO1, så ska jag vara positiv i den

0neda7
Medlem
#29 Skrivet: 3 Dec 2016 13:28

Lars: Du verkar ha missat att alla ser erat tjafsande med varandra då det inte finns något sätt att stänga av forumfönstret på mina partier-sidan. Hade ni hållit på på facebook hade man kunnat stänga av att se era kommentarer, och då hade saken inte varit så påträngande. Jag har försökt påtala till en av parterna att låta bli att överhuvudtaget kommentera någon av de denne uppfattar som sina antagonister, men budskapet gick inte fram. Och Rodel ville ju inte alls att "bråkstakarna" skulle förbjudas att kommentera varandra med påföljden uteslutning om så skedde, och det kan man ju förstå då man gillar att bråka med folk offentligt. Så mitt tips till dig är: Låt bli att gå i svaromål mot den som du tycker är din motståndare så kapar du alla incitament till de konflikter vi andra blir så trötta på att läsa om.

rodel
Medlem
#30 Skrivet: 3 Dec 2016 13:42

Jag läser det Oneda 7 skriver som han gör där han har synpunkter på bla mig. Han har också förolämpat mig i privat mail och sedan inte gett mig möjlighet att svara. Det är inte de som Oneda 7 kallar dom bråkstakar som ska behöva ta åt sig. Det är snarare han som inte inser varför diskussionen sker som den gör och jag beklagar denna begränsning.

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.