Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack-fyrverkeri???
Författare Meddelande
Catweazle
Medlem
#1 Skrivet: 15 Nov 2016 22:02 - Redigerad av: Catweazle

Har ni lagt märke till vilket sprakande schack-fyrverkeri vi åskådar i VM-matchen mellan Carlsen och Karjakin. Det är ju minst ett drag per parti som man inte kan hitta i en data-bas som handlar om "Berlin-defence" eller "a6-varianten" i Ruy Lopes! Detta kan gå till historien som den mest innovativa VM-matchen genom alla tider!!!!! Spänningen är olidlig!

Gugubben
Medlem
#2 Skrivet: 16 Nov 2016 00:08

Jag anar en viss ironi i första inlägget.
Det är detaljerna som gör skillnaden enligt min mening så jag tycker matchen så här långt är intressant. Kombinationsrikt mittspel lär vi inte få se med dessa spelare. Kanske är tiden förbi med den typen av schack?

IvarBlå2
Medlem
#3 Skrivet: 16 Nov 2016 09:48 - Redigerad av: IvarBlå2

Citerar: Gugubben, #2:
Kombinationsrikt mittspel lär vi inte få se med dessa spelare. Kanske är tiden förbi med den typen av schack?

De turneringararna jag har sett visar att kombinationer inte är förbi i världseliten. Men det är nog som G arvid sa att man inte riskerarar mycket i en sån här match med att kombinationen misslyckas utan tar det säkra och byter damDärför skulle den varit i bäst av 16 partier så hade de inte varit så rädda att förlora ett parti

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#4 Skrivet: 16 Nov 2016 13:40

Kombinationer men framför allt hot om kombinationenr är väldigt vanliga i världseliten. Mend e spelarna ser mera och avvärjer sådana hot, med drag som ibland kan förefalla egendomliga.

Schack blir därför, tyvärr, allt mindre uppenbart. Man måste sätta sig ner och analysera (eller få hjälp att analysera) för att de dessa saker. Men det är klart att spelet blir mer sofistikerat ju längre deet utövas.

Gugubben
Medlem
#5 Skrivet: 16 Nov 2016 13:51 - Redigerad av: Gugubben

Jag håller absolut med IvarBlå och LNO1 angående kombinationsspel, jag menade mer den nostalgiska tiden då anfallsspel och kombinationer var ett måste i alla partier, eller iallafall varannan.

IvarBlå2
Medlem
#6 Skrivet: 16 Nov 2016 13:52

Kasparov sa att Uffe var världmästare utan dam. Det finns tydligen två till

Gugubben
Medlem
#7 Skrivet: 16 Nov 2016 14:01

Än så länge är jag mest imponerad och överraskad av Karjakins försvarsförmåga. Hur bra Magnus Carlsen är visste jag redan

Catweazle
Medlem
#8 Skrivet: 18 Nov 2016 21:59

Först lärde sig människan att spela schack. Sen lärde människan maskinen att spela schack. Sen lärde maskinen människan att spela schack och sen blev stenyxan ett museeföremål. Ser ni det som jag ser?

Catweazle
Medlem
#9 Skrivet: 18 Nov 2016 22:45

Bobby Fischer sa en gång för inte så många år sedan att: "chess has become a horrible game, it is all about memorisation. There is no creativity in it today!" Det är precis det vi ser i den pågående VM-matchen mellan Carlsen och Karjakin. Skönt att man har ett hederligt arbete att försörja sig på.

Gugubben
Medlem
#10 Skrivet: 18 Nov 2016 22:49

Jag kan inte hålla med mindre. Båda spelarna har visat på både kreativitet och kampvilja.

Vert
Medlem
#11 Skrivet: 18 Nov 2016 23:47

Jag har, i egenskap av moderator, raderat ett par inlägg i denna tråd. Dessa inlägg var inte så trevliga, så inlägg av den typen vill jag inte se. Jag har också redigerat ett inlägg. Jag tycker att vi - oberoende av vad vi tycker om avsaknaden av "fyrverkerier" i VM-matchen - respekterar varandras olika åsikter om detta. VI behöver heller inte uttrycka oss nedlåtande om andra debattörers schackliga förmåga.

En par intressanta frågor att fundera kring kan vara om Fischer har rätt (se Catweazles citat ovan, om han hade rätt redan på 1960-70-talen och om han har ännu mer rätt idag? Samt, naturligtvis, huruvida det vore möjligt för en spelare med Mikhail Tals spelstil att bli världsmästare idag, eller om försvarskonsten har utvecklats för mycket?

IvarBlå2
Medlem
#12 Skrivet: 19 Nov 2016 08:19 - Redigerad av: IvarBlå2

Jag tror att försvarskonsten har utvecklats mer än anfallskonsten. Men jag är ändå övertygad om att spelare som Aljechin, Tal och Fischer hade kunnat överlista vem som helst idag. Kanske inte de här herrarna så ofta men om vi säger topp 20spelare. Man kan ju baragå tillbaka till Kasparov , som jag tycker lade av alldeles för tidiht (kanske var mätt på att vara värlsetta) som nog hade kunnat joxa med många i världseliten idag också. Carlsen hade ju träningssejourer hos Kasparovoch och det var t.o.m efter att han blivit en världsklasspelare sa att han lärde sig massor. Och då måste det vara en stor portion angreppsspel också. och det fårklarar varför han är en av topp 5 där också.

Hammerman
Medlem
#13 Skrivet: 19 Nov 2016 08:29

Jag håller med dig Ivarblå att Kasparov la av för tidigt, han joxade med många som är kvar i världstoppen i dag, så hans fantastiska spel hade säker skördat mer framgångar. Men han är en vinnarskalle och ville förmodligen sluta när han fotfarande var rankad som nummer 1. Sen var säker lite trött på att träna.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#14 Skrivet: 19 Nov 2016 08:47

Det här klagandet att världsmästarmatcher är tråkiga har jag hört i femtio år. Det är en del av matchens logik att det är så, tror jag.

Och dessutom utvecklas spelkonsten. Det som var en överraskande kombination eller ett begåvat angrepp är sådant som alla tränar på idag att se. Och har man lärt sig se kombinationerna så garderar man sig för dem, före det att det händer.
Men ser man på t.ex. Svidlers kommentarer så avslöjas många saker som finns i ställningen som jag som amatör inte ser och det är mycket roligare på så sätt.

Du måste logga in för att kunna posta!