Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Diskussionstråd om VM-matchen- Fritt fram att spekulera och kverulera, men inte vara oförskämd!
<< 1 ... 36 . 37 . 38 . 39 . 40 . 41 . 42 . 43 . 44 . 45 . 46 . >>
Författare Meddelande
Vert
Medlem
#1141 Skrivet: 26 Nov 2016 21:30 - Redigerad av: Vert

Citerar: sture_lindberg, #1140:
Skillnaden mot dig är att jag inte tror han är bara favorit vid ett omspel utan att han är KLAR favorit då.

Betyder det att du inte håller med om mitt resonemang om att slumpen får större inverkan när matchen och partierna är kortare? Klar favorit var han ju redan i långpartierna utan att riktigt få ut så mycket som man hade trott på förhand. Om nu spelet övergår till snabbschack (vilket såklart inte är säkert än) så borde ju Karjakins chanser åtminstone inte vara sämre än i det klassiska schacket eftersom det ökade slumpmomentet talar till hans fördel. Därför undrar jag (i) vad som får dig att anse att det är "kört" för Karjakin och (ii) om du inte håller med om att slumpmomentet blir större?

Så jag tror Magnus skulle vara väldigt nöjd om det blir 6-6 och sedan särspel..

Jag tror inte att han är rädd för snabbschacket, men jag tror att han hellre hade avgjort i långpartierna. Carlsen är säkert medveten om att Karjakin är världstrea i snabbschack.

sture_lindberg
Medlem
#1142 Skrivet: 26 Nov 2016 21:37

Citerar: Vert, #1141:
Jag tror inte att han är rädd för snabbschacket, men jag tror att han hellre hade avgjort i långpartierna. Carlsen är säkert medveten om att Karjakin är världstrea i snabbschack.

Så klart båda spelarna hellre vill avgöra innan ett särspel,Är inte det rätt självklart?

Men som jag sagt några gånger nu..jag tror (är övertygad om ) att Magnus vinner snabbschackspartierna eller blixtschacket helt övertygande..mera övertygande än i långparterna.

Att slumpen får större betydelse kan jag hålla med om i vissa fall då det gäller snabb eller blixtschack.men inte då Magnus spelar...

LNO1
Medlem
#1143 Skrivet: 26 Nov 2016 21:37

Citerar: rodel, #1118:
Att Magnus i alla fall inte varit så överlägsen som Sture trott han skulle bli, råder det ingen tvekan om.
Att det står oavgjort nu är ett ganska rättvist resultat.

Håller med om det, men jag mååste tillägga att MC varit den som verkligen försökt kreera under matchen. Därför : Heja Carlsen!

Citerar: sture_lindberg, #1136:
Efter en timmes spel; 0.00 enligt datorn.

Jag tycker datorn förtar mycket av glädjen med att kolla på schack, ser hellre Svidlers analyser. Detta var bara en personlig reflektion på att använda dator när jag kollar andras partier i realtid.

Så jag tror Magnus skulle vara väldigt nöjd om det blir 6-6 och sedan särspe

Hade du frågat honom när han låg under med 0-1 så hade han nog varit väldigt nöjd. Han lät antyda vid presskonferensen att helst inte ville ha något särspel. MC kan inte/ ska inte vara väldigt nöjd med en oavgjord match mot SK.

Vert
Medlem
#1144 Skrivet: 26 Nov 2016 21:42

Citerar: sture_lindberg, #1142:
Så klart båda spelarna hellre vill avgöra innan ett särspel,Är inte det rätt självklart?

Nej, inte det minsta självklart. Kortare matcher och kortare betänketider gynnar den sämre spelaren. Ur det perspektivet bör Karjakin - relativt sett - vara mer positivt inställd till ett snabb- eller blixtschacksavgörande. Kanske föredrar han t.o.m. detta över långpartierna.

Men som jag sagt några gånger nu..jag tror (är övertygad om ) att Magnus vinner snabbschackspartierna eller blixtschacket helt övertygande..mera övertygande än i långparterna.

Som jag har frågat några gånger nu: varför?

Att slumpen får större betydelse kan jag hålla med om i vissa fall då det gäller snabb eller blixtschack.men inte då Magnus spelar...

Nog för att jag har märkt att ditt förtroende för Carlsen är stort, men nu menar du alltså att han upphäver de matematiska lagarna. Fascinerande, på min ära!

LNO1
Medlem
#1145 Skrivet: 26 Nov 2016 21:47

men inte då Magnus spelar

Jag tycker förstås att du har en övertro på MCs förmåga jämfört med sina kollegor. I slutet av 60-talet och i början på 70-talet så fanns det en spelare så överlägsen som den bild du målar upp av Carlsen, det är väl inget tvivel vem jag talar om antar jag. Men nu är det inte så i toppen idag, det är mycket mycket jämnare och hårdare. Det förringar inte på något sätt MCs styrka snarare tvärtom, men jag anser bestämt att du överdriver skillnaderna. Nu finns det snart inget "vänta och se" kvar och matchen är fortfarande helt jämn. Det om inte bevisar så styrker min tes.

sture_lindberg
Medlem
#1146 Skrivet: 26 Nov 2016 21:48

Citerar: Vert, #1144:
Nej, inte det minsta självklart. K

Menar du på fullt allvar att någon av spelarna inte hellre vill vinna med 6,5-5,5 än att få 6-6 ??? Hur tänker du nu ?? Så klart att båda spelarna hellre vill vinna matchen

6-6 gynnar Magnus och inte Karjakin.
Nu vill jag slippa upprepa detta flera gånger tack.

Vert
Medlem
#1147 Skrivet: 26 Nov 2016 21:54

Citerar: sture_lindberg, #1146:
Menar du på fullt allvar att någon av spelarna inte hellre vill vinna med 6,5-5,5 än att få 6-6 ??? Hur tänker du nu ?? Så klart att båda spelarna hellre vill vinna matchen

Naturligtvis vill båda spelarna vinna matchen under långpartierna. Jag skulle gissa att såväl Carlsen som Karjakin helst skulle vinna med 7-0. Men: i nuvarande situation - ställningen är 5-5 med två partier kvar - tror jag att Carlsen är mer angelägen än Karjakin att avgöra innan snabbschacket, inte därför att han är än sämre snabbschackspelare än Karjakin utan därför att skilladen mellan dem är mindre i snabbschacket eftersom där också finns ett slumpmoment (vilket alltså ges av enkel matematik som inte ens Carlsen - eller sture_lindbergs tilltro till honom - kan upphäva). Nu vill jag slippa upprepa detta flera gånger, tack.

LNO1
Medlem
#1148 Skrivet: 26 Nov 2016 21:56

Citerar: sture_lindberg, #1146:
6-6 gynnar Magnus och inte Karjakin.

Givervis gynnar det Karjakin. Speciellt som matchen sett ut. Jag kan upprepa detta flera gånger och dessutom motivera varför jag tycker så: MC är den starkare spelaren och ska inte behöva gambla med snabbschack eller blixt. Dessutom är Karjakin väldigt stark i dessa discipliner också... Hade Carlsen däremot mött Caruana i snabbschack hade det funnits fog för att kalla Carlsen för storfavorit.

LNO1
Medlem
#1149 Skrivet: 26 Nov 2016 21:58

Citerar: Vert, #1147:
eftersom där också finns ett slumpmoment

Javisst är det så att slumpmomentet som förresten alltid finns där slår igenom mycket mer när det är såpass jämnt mellan spelarna.

LNO1
Medlem
#1150 Skrivet: 26 Nov 2016 21:59

Citerar: Vert, #1149:
Caruana är en lysande snabbschackspelare. Blixt, däremot, är inte Caruanas forte!

Helt riktigt, jag tänkte blixt blixtsnabbt men skrev snabb för snabbt.

LNO1
Medlem
#1151 Skrivet: 26 Nov 2016 22:00

Citerar: Vert, #1147:
Nu vill jag slippa upprepa detta flera gånger, tack

Tål nog i och för sig att upprepas.

Vert
Medlem
#1152 Skrivet: 26 Nov 2016 22:01

Citerar: LNO1, #1150:
Helt riktigt, jag tänkte blixt blixtsnabbt men skrev snabb för snabbt.

Hehe, jag trodde att det var jag som var för snabb! Tittar man på 2700chess.com så verkar Caruana vara en god blixtspelare, men mindre bra i snabbschack trots allt...

sture_lindberg
Medlem
#1153 Skrivet: 26 Nov 2016 22:02

Citerar: LNO1, #1148:
Givervis gynnar det Karjakin.

Och jag har läst din motivation.

MIN motivation har jag redan angivit här :

Att slumpen får större betydelse kan jag hålla med om i vissa fall då det gäller snabb eller blixtschack.men inte då Magnus spelar...Slut citat /

Nu är det bara att avvakta slutresultatet...

peking011
Medlem
#1154 Skrivet: 26 Nov 2016 22:05

Slumpen gynnar den som är förberedd.

Frågan är vem som är det mest?

sture_lindberg
Medlem
#1155 Skrivet: 26 Nov 2016 22:07

Nu efter 2 timmars spel;o.00 säger datorn.

LNO1
Medlem
#1156 Skrivet: 26 Nov 2016 22:22 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Vert, #1152:
men mindre bra i snabbschack trots allt.

Vad jag har hört har han förbättrat sitt snabbschack mycket, men vad vet jag... Kvarstår faktum att MC vill inte ha snabbschack och risken är väldigt stor att Karjakins strategi straffar sig. Om det blir remi idag kommer Magnus att försöka mycket hårt på måndag.. och gissa vad, jag jobbar inte på tisdag!!

LNO1
Medlem
#1157 Skrivet: 26 Nov 2016 22:26

Svidler: "the machine says its a dead draw, but it isnt true" Jag litar på Svidler mer än Stockfish eller komodo, remi när motorer spelar behöver inte alls vara remi när människor spelar.

sture_lindberg
Medlem
#1158 Skrivet: 26 Nov 2016 22:29

Citerar: LNO1, #1156:
Om det blir remi idag kommer Magnus att försöka mycket hårt på måndag.. och gissa vad, jag jobbar inte på tisdag!!

Om det blir remi i dag så kommer Magnus spela tufft på vinst i det sista partiet..Där håller jag med dig.

Men han spelar inte då tuffare än han riskerar remin.Så klart han hellre vinner med 6,5-5,5.,vem skulle inte vilja göra det ?

Men en remi är också mycket bra för honom,så han kommer då inte ta några onödiga risker trots allt.

LNO1
Medlem
#1159 Skrivet: 26 Nov 2016 22:29

tt Magnus vinner snabbschackspartierna eller blixtschacket helt övertygande..mera övertygande än i långparterna.

Ja det vore väl f-n annars eftersom de hittills vunnit lika många partier. Lång, snabb eller blixtschack, det kommer att bli stenhårt!

LNO1
Medlem
#1160 Skrivet: 26 Nov 2016 22:37

Citerar: sture_lindberg, #1158:
Men en remi är också mycket bra för honom,så han kommer då inte ta några onödiga risker trots allt.

Men vad är en onödig risk? Beroende på kynne så kan väl all form av risktagande ses som onödigt av en viss spelartyp? Karjakin har fått sina chanser i denna match, båda spelarna kunde vid det här laget varit i ledningen med 2 partier... Schack är trots allt inte lika enkelt som fotboll t.ex, och riskerna finns där nästan hela tiden när du spelar så man tar ju en risk redan när man sätter sig vid brädet...

Nej, nej och återigen nej det finns inget skäl som jag kan se att Magnus skulle tycka att ett särspel är jättebra för honom.

Vert
Medlem
#1161 Skrivet: 26 Nov 2016 22:40

Jag vet såklart inte, men min känsla är att det är mer sannolikt att Karjakin vinner på måndag än att Carlsen gör det (under förutsättning, givetvis, att det blir remi idag).

sture_lindberg
Medlem
#1162 Skrivet: 26 Nov 2016 22:43

Citerar: LNO1, #1160:
Nej, nej och återigen nej det finns inget skäl som jag kan se att Magnus skulle tycka att ett särspel är jättebra för honom.

Ok jag har förstått att du tänker så för länge sedan

Men jag tycker alltså tvärt om..(det har jag visst också sagt några gånger )...

Vert
Medlem
#1163 Skrivet: 26 Nov 2016 22:43

Gelfand sade precis: "Magnus doesn't want to go to tiebreaks".

LNO1
Medlem
#1164 Skrivet: 26 Nov 2016 22:45

Citerar: Vert, #1161:

Jag vet såklart inte, men min känsla är att det är mer sannolikt att Karjakin vinner på måndag än att Carlsen gör det

Det var ju överraskande, speciellt eftersom MC har vit. Tror du att MC kommer att pressa för hårt? Helt otänkbart är det inte i alla fall.

sture_lindberg
Medlem
#1165 Skrivet: 26 Nov 2016 22:47

Citerar: Vert, #1161:
Jag vet såklart inte, men min känsla är att det är mer sannolikt att Karjakin vinner på måndag än att Carlsen gör det (under förutsättning, givetvis, att det blir remi idag).

Jag tror inte Magnus riskerar att inte minst få remi som vit på måndag..kan jag aldrig tänka mig... Om jag skulle få dela upp det i procent :Om det står 5,5-5,5 innan sista partiet alltså:
30 procent att Magnus vinner
65 procent på remi
5 procent att karjakin vinner

LNO1
Medlem
#1166 Skrivet: 26 Nov 2016 22:53

Citerar: sture_lindberg, #1165:
30 procent att Magnus vinner

Du menar alltså att MC vinner 3 av tio vitpartier mot Karjakin. Matchen har inte visat det hittills..

sture_lindberg
Medlem
#1167 Skrivet: 26 Nov 2016 22:56

Citerar: LNO1, #1166:
Du menar alltså att MC vinner 3 av tio vitpartier mot Karjakin. Matchen har inte visat det hittills..

Jag menar det specifika sista partiet. Det har ju inget med de andra partierna att göra.Det är ju ett helt fristående parti.

sture_lindberg
Medlem
#1168 Skrivet: 26 Nov 2016 23:00

efter 3 timmars spelande.Fortfarande0.00 enligt datorn.

LNO1
Medlem
#1169 Skrivet: 26 Nov 2016 23:00 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #1167:
Det har ju inget med de andra partierna att göra.Det är ju ett helt fristående parti.

Jag tycker inte man bör se det så, det är en del av den här matchen. Magnus kommer inte vakna upp på måndag och vara en avsevärt starkare spelare än idag, lika lite som Sergei kommer att vakna upp på måndag och vara en avsevärt svagare spelare än idag, ev, sjukdomar eller liknande undantaget förstås.

Vert
Medlem
#1170 Skrivet: 26 Nov 2016 23:03

Citerar: LNO1, #1164:
Tror du att MC kommer att pressa för hårt?

Ja, eller jag tror inte att det kommer att hända, men jag tror att det är mer sannolikt än att Carlsen faktiskt vinner.

Om jag skulle sätta sannolikheter på de olika utfallen (i händelse av 5,5-5,5 inför sista partiet) så skulle jag säga:

Carlsen: 7 procent
Remi: 85 procent
Karjakin: 8 procent

Carlsen har ju visat tidigare i matchen att han har lite problem med tålamodet, särskilt i det parti han förlorade.

<< 1 ... 36 . 37 . 38 . 39 . 40 . 41 . 42 . 43 . 44 . 45 . 46 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.