Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Diskussionstråd om VM-matchen- Fritt fram att spekulera och kverulera, men inte vara oförskämd!
<< 1 ... 36 . 37 . 38 . 39 . 40 . 41 . 42 . 43 . 44 . 45 . 46 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#1111 Skrivet: 26 Nov 2016 12:58 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #1124:
Om Sture sitter och eldar upp sig får han själv svara på.

Ja jag ska absolut svara på denna enkla fråga.

Och mitt svar är NEJ.det gör jag inte..Och jag är inte den" som går i taket" vare sig jag skriver något själv eller svarar på något.

OCH:::
Det var IvarBlå som ställde denna fråga till mig:OM Karjakin vinner de 2 sista partierna, betraktar du då fortfarande Magnus som bättre i slutspel ?

Ja jag svarade(lite skämtsamt ) att i så fall är de likvärdiga kanske. Det var mest ett svar jag gjorde för att få tyst på denna överdrivna frågeställning.

MEN :
För att jag har ansett Magnus vara den bästa spelaren i slutspel har jag nu blivit påhoppad,förlöjligad,hånad,,

Det trodde jag aldrig skulle kunna ske när jag framlade min åsikt (som jag definitivt inte är ensam om.)

IvarBlå2
Medlem
#1112 Skrivet: 26 Nov 2016 13:24

Citerar: sture_lindberg, #1111:
OCH:::
Det var IvarBlå som ställde denna fråga till mig:OM Karjakin vinner de 2 sista partierna, betraktar du då fortfarande Magnus som bättre i slutspel ?

Ja jag svarade(lite skämtsamt ) att i så fall är de likvärdiga kanske. Det var mest ett svar jag gjorde för att få tyst på denna överdrivna frågeställning.

Helt klart en osanning för att rädda ditt skinn! Varför sa du det då överhuvudtaget om du inte menade det? Om du inte hade menat det så hade du väl skrivit "Ok, jag svarar så för att få slut på diskussionen". Det här är bara en efterhandskonstruktion.

IvarBlå2
Medlem
#1113 Skrivet: 26 Nov 2016 13:27

Citerar: sture_lindberg, #1052:
Skulle Karjakin vinna de 2 sista partierna på SLUTSPEL så ska jag ändra på min uppfattning.

rodel
Medlem
#1114 Skrivet: 26 Nov 2016 13:37

Många tankar och inte minst det Peter Travasec och LNO1 tar upp är intressant. Gary Kasparov var en mycket skicklig slutspelskännare och (positions kännare - min kommentar, men är ju en viktig del i bla slutspelet). Jag vet att jag häpnade när han visade hålla jämna steg med Karpov i den del av spelet. Karpov mittspel, inte minst i Kungsindiskt var fantastiskt. Jag är inte man att kunna jämföra dessa spelare med Magnus, men nog var Karpov o Kasparov giganter i den fas av spelet.

sture_lindberg
Medlem
#1115 Skrivet: 26 Nov 2016 13:43 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: IvarBlå2, #1112:
Ok, jag svarar så för att få slut på diskussionen"

Finns något som kallas (att läsa mellan raderna ) det vet du väl om ?

Men nog om detta nu.

Och nog om att bli påhoppad för att jag har en annan åsikt än dig-

Tråden heter ju trots allt :"Diskussionstråd om VM-matchen- Fritt fram att spekulera och kverulera, men inte vara oförskämd!"

IvarBlå2
Medlem
#1116 Skrivet: 26 Nov 2016 13:47

Det är glasklart att du menar det och här finns inget att läsa mellan raderna. Jag överlåter till läsarna att avgöra om det är en lögn eller sanning

rodel
Medlem
#1117 Skrivet: 26 Nov 2016 13:50

Hej
När jag skrev i 1114 om Karpov o mittspel i Kungsindiskt var det Kasparov jag menade. För mig är Kasparov den som gjort mest intryck på mig av alla schackspelare. Om han var bäst kan inte jag bedöma, men mina känslor när jag såg hans Kungsindiskt dom glömmer jag inte. Kanske skulle jag göra som Peter och titta lite närmare på hans partier igen.

rodel
Medlem
#1118 Skrivet: 26 Nov 2016 13:58

Att Magnus i alla fall inte varit så överlägsen som Sture trott han skulle bli, råder det ingen tvekan om.
Att det står oavgjort nu är ett ganska rättvist resultat.

sture_lindberg
Medlem
#1119 Skrivet: 26 Nov 2016 14:13

Citerar: rodel, #1118:
Att Magnus i alla fall inte varit så överlägsen som Sture trott han skulle bli,

Nej han verkar inte vara i den allra bästa formen den gode Magnus,men jag tror ju han kommer fixa detta ändå.

PeterTrsavec
Medlem
#1120 Skrivet: 26 Nov 2016 14:15

Citerar: rodel, #1117:
För mig är Kasparov den som gjort mest intryck på mig av alla schackspelare

Jag skulle starkt rekommendera att sätta Dig ner och studera honom. Trots att jag är glad motionärspelande schackspelare har jag lärt mig oerhört mycket av honom. Eftersom jag själv spelar Kungsindiskt och tycker den är fruktansvärt svår att spela, men den är så dynamisk så man kan inte lämna den. Hittat många intressanta ideer kring Spanskt med Kasparov bakom de vita pjäserna. Riktigt roligt att flera är intresserad av Kasparov, som Du skriver Rodel, svårt för oss att bedöma vem som är bäst, starkast etc, men Kasparov har avtryck i schackvärlden som alla kommer minnas

PeterTrsavec
Medlem
#1121 Skrivet: 26 Nov 2016 14:18

Citerar: rodel, #1114:
Karpov o Kasparov

Det är svårt att jämföra schacket nu och då, tillkommit massa yttre faktorer som tex datoranalyser, som även fanns då men inte i den utsträckning. Jag tror, utefter alla timmar med Kasparov, att det skulle väldigt intressanta pariter dem emellan

rodel
Medlem
#1122 Skrivet: 26 Nov 2016 14:18

Blir spännande. Vinstpartist senast var både bra, men också mentalt viktigt. Hade det blivit remi hade Karjakin haft jättechans.

sture_lindberg
Medlem
#1123 Skrivet: 26 Nov 2016 14:22

Citerar: rodel, #1122:
Blir spännande.

Jag tror att Magnus kommer ta det ganska lugnt i dag när han har svart.En remi i dag är ett bra resultat för honom.

rodel
Medlem
#1124 Skrivet: 26 Nov 2016 14:24

Håller med dig Peter att det är god övning att studera Kasparov och även den svårbedömda Kungsindiskt. Spelade rätt ofta när jag var yngre.

IvarBlå2
Medlem
#1125 Skrivet: 26 Nov 2016 14:27 - Redigerad av: IvarBlå2

Citerar: sture_lindberg, #1119:

Nej han verkar inte vara i den allra bästa formen den gode Magnus,men jag tror ju han kommer fixa detta ändå.

Ska vi läsa det också "mellan raderna"?? Med det sättet att skriva på som innan kan man ju inte ta något vad du skriver på allvar

sture_lindberg
Medlem
#1126 Skrivet: 26 Nov 2016 14:29

Nej läs bara rakt upp och ner vad jag skrivit,,vad är problemet.

sture_lindberg
Medlem
#1127 Skrivet: 26 Nov 2016 20:12

Efter bara 13 drag är det redan sämst remi för Magnus !!

Vert
Medlem
#1128 Skrivet: 26 Nov 2016 20:14

Efter 14 drag är det redan sämst remi för Karjakin!

sture_lindberg
Medlem
#1129 Skrivet: 26 Nov 2016 20:17 - Redigerad av: sture_lindberg

Jo men märk väl,,Detär Magnus som är nöjd med en remi i detta parti.Karjakin behöver en vinst om han ska kunna stå emot Magnus.

Vid 6-6 är det kört för Karjakin...

IvarBlå2
Medlem
#1130 Skrivet: 26 Nov 2016 20:21

Går han in för att spela remi med vit? Tycker redan att det ser remi ut. Konstig attityd när man spelar vit

sture_lindberg
Medlem
#1131 Skrivet: 26 Nov 2016 20:27

Karjakin försöker vinna detta parti ,Magnus spelar på remi.
Men Magnus har nog redan spelat så att Karjakin inte kan vinna detta längre,vad jag ser.

Spelar Karjakin FÖR tufft på vinst så föreligger risken (chansen ) att Magnus får kontringschanser så småningom..
Vi får se hur Karjakin väljer att lägga upp det hela.

IvarBlå2
Medlem
#1132 Skrivet: 26 Nov 2016 20:41

Och Sture vet alltid hur matchen kommer att sluta, särskilt slutresultatet och övrigapartier

Vert
Medlem
#1133 Skrivet: 26 Nov 2016 20:44

Citerar: sture_lindberg, #1129:
Vid 6-6 är det kört för Karjakin...

Varför?

Okej, Carlsen är bäst i snabb- och (förmodligen) blixtschack, men det sade vi också om honom när det gäller klassiskt schack. Om Karjakin lyckas spela 6-6 i det klassiska schacket trots att han är en sämre spelare så är det över förväntan för honom, och jag förstår inte varför det då - helt plötsligt - skulle vara "kört" för honom.

Dessutom är Karjakin världstrea i snabbschack (dvs. närmare Carlsen än han är i klassiskt schack), och dessutom borde chanserna vara mer utjämnade i en snabbschacksmatch över fyra partier än i en klassisk match över tolv partier. Den kortare betänketiden och den kortare matchen ökar slumpmomentet, och en ökning av slumpmomentet måste (definitionsmässigt) gynna den sämre spelaren. Karjakin kan med andra ord inte vara mer "körd" i snabbschacket än han var i det klassiska schacket, och vi ser ju hur det är på väg att sluta...

lubbeluring
Medlem
#1134 Skrivet: 26 Nov 2016 20:52

Spännande!

sture_lindberg
Medlem
#1135 Skrivet: 26 Nov 2016 20:52

Citerar: Vert, #1133:
Karjakin kan med andra ord inte vara mer "körd" i snabbschacket än han var i det klassiska schacket, och vi ser ju hur det är på väg att sluta...

Vi avvaktar till ett eventuellt särspelande.Så kommer du själv att få se slutresultaet.

sture_lindberg
Medlem
#1136 Skrivet: 26 Nov 2016 21:02

Efter en timmes spel; 0.00 enligt datorn.

IvarBlå2
Medlem
#1137 Skrivet: 26 Nov 2016 21:04 - Redigerad av: IvarBlå2

Är inte d3 istället för Te1 en typisk remivariant med generalavbyten

IvarBlå2
Medlem
#1138 Skrivet: 26 Nov 2016 21:14

Jag står hellre i en kö på Ica Maxi med 20 pers. före mig än ser denna klistergröt

Vert
Medlem
#1139 Skrivet: 26 Nov 2016 21:18

Citerar: sture_lindberg, #1135:
Vi avvaktar till ett eventuellt särspelande.Så kommer du själv att få se slutresultaet.

Det är inte det som är min poäng. Jag begriper att Carlsen fortfarande är (knapp) favorit i den klassiska matchen och jag begriper att Carlsen är favorit i (det eventuella) snabbschacket. Du skriver emellertid att det är "kört" för Karjakin, och jag undrar varför. Att Carlsen visar sig vinna matchen ex post betyder ju inte att det är "kört" för Karjakin ex ante, så jag undrar hur du motiverar det påståendet?

sture_lindberg
Medlem
#1140 Skrivet: 26 Nov 2016 21:21 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Vert, #1139:
Jag begriper att Carlsen fortfarande är (knapp) favorit i den klassiska matchen och jag begriper att Carlsen är favorit i (det eventuella) snabbschacket.

Just vad jag också menar..Så jag tror Magnus skulle vara väldigt nöjd om det blir 6-6 och sedan särspel.. Vad är du inte vill förstå med detta mitt antagande?

Skillnaden mot dig är att jag inte tror han är bara favorit vid ett omspel utan att han är KLAR favorit då.

<< 1 ... 36 . 37 . 38 . 39 . 40 . 41 . 42 . 43 . 44 . 45 . 46 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.