Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Diskussionstråd om VM-matchen- Fritt fram att spekulera och kverulera, men inte vara oförskämd!
<< 1 ... 36 . 37 . 38 . 39 . 40 . 41 . 42 . 43 . 44 . 45 . 46 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#1081 Skrivet: 26 Nov 2016 01:13 - Redigerad av: LNO1

Till Sture här är hela citatet:

Citerar: LNO1, #996:
Nu måste även Sture medge att läget är kritiskt. Vi kan också så smått börja prata om Kar.. förlåt Carlsens överlägsenhet i slutspel.. ... Karjakin tog inte remin, kanske missade han det.. nerver...

så när jag skrev det hela var det verkligen kritiskt. Har du sett remivarianten Sture?

Det var en verkligt grov miss eller stor chansning av Carlsen att spela Lxe6 vilket ledde in i den för Carlsen så ödesdigra ställningen. Det hade lika gärna kunnat bli remi där om Karjakin inte hade räknat fel i en variant, Kombinationen såg dock relativt enkel ut, även för mig, så båda spelarna missade grovt i den fasen. Som sagt var, Magnus själv beskrev matchen som hård och kämpig, precis som de flesta vill ha det, men jag måste ge dig rätt på en punkt: partiet spelades sedan mycket väl av Carlsen, det är en sorts schack han är mycket bra på, att ha en liten fördel och sedan jobba mot flera svagheter.

Det verkar som Sture tror att det hela är en barnlek för Carlsen, men det är det sannerligen inte. vad jag tycker mig märka är att Carlsen är den parten som försöker mest. Rankingen säger också att han är den bättre spelaren. Men Carlsen är inte i närheten av den överlägsenhet Fischer hade ett tag gentemot sina kollegor, där kunde man tala om lätta vinster...

sture_lindberg
Medlem
#1082 Skrivet: 26 Nov 2016 03:12

Citerar: LNO1, #1081:
Det verkar som Sture tror att det hela är en barnlek för Carlsen, men det är det sannerligen inte. vad jag tycker mig märka är att Carlsen är den parten som försöker mest.

Jag har aldrig nämnt att det är någon barnlek.Jag har bara skrivit att Magnus är bäst i världen i slutspel. (Som du naturligtvis inte behöver hålla med om ). Att Magnus är den part som försöker mest håller jag helt med om.

olaloke
Medlem
#1083 Skrivet: 26 Nov 2016 08:57

Personligen tycker jag att det är knäppt, för att inte säga helknäppt , att elda upp sig för en uppfattning man har om spelarna , eller spelet, i den pågående VM-matchen. Slå av på takten, stanna upp och njut i stället. Själv fattar jag Nada, t ex om slutspelet i den senaste matchen. Är det någon på schackOnline som fattar varför t ex Magnus flyttade pjäserna som han gjorde? Själv hade jag flyttat fel på en gång och Karjakin hade avgjort på nolltid.

olaloke
Medlem
#1084 Skrivet: 26 Nov 2016 09:04

PS. Det är som Tiger Hillarp Persson säger. Pjäserna flyttar sig själv.

IvarBlå2
Medlem
#1085 Skrivet: 26 Nov 2016 09:39 - Redigerad av: IvarBlå2

Jag håller med! Och det är hela tiden slutspel som diskuteras. Jag antar att det kan vara svårt (själv hade jag tyckt det om jag hade stått dör samma åsikt i en månad att ge sig. Men nu har Sture lovat att ändra sig om Karjakin vinner två slutspel till. F.ö förstår jag inte varför man inte pratar mittspel. Jag tror inte att alla tycker likadant där. Men som sagt, varför intr kommentera matchen istället och försöka förstå varianterna som Stockfish ger? Görs ju också men varför denna slutspelsfixering?

LNO1
Medlem
#1086 Skrivet: 26 Nov 2016 10:55

Några klipp från presskonferensen efter parti 10:
https://youtu.be/rvN1cnzkkFc
https://youtu.be/qBc6nxm-PQw
Några analyser av senaste partiet:
http://videos.chessbase.com/Replay/Video?id=nb%3Ac id%3AUUID%3A2cc8f0b2-9f47-4c32-85cf-bd825fcade5b
https://www.youtube.com/watch?v=bik72MYqePU

Citerar: IvarBlå2, #1085:
Görs ju också men varför denna slutspelsfixering?

Den frågan trodde jag att du redan visste svaret på eftersom du följt denna debatt ett tag.

gubbengrå
Medlem
#1087 Skrivet: 26 Nov 2016 10:57 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: IvarBlå2, #1085:
varför denna slutspelsfixering?

Därför att den frågan, vem som egentligen är den bäste slutspelsmästaren av dessa två slutspelsgiganter, inte kan avgöras på samma enkla sätt, som frågan om vem av dem som blir världsmästare.
Svaret på den sista frågan kommer vi att snart att få se. Det finns en etablerad metod för att ta reda på det.

Men en sådan överenskommen metod finns inte för den första frågan. Därför kan den diskussionen pågå i evigheter

IvarBlå2
Medlem
#1088 Skrivet: 26 Nov 2016 11:22

Citerar: LNO1, #1086:
Den frågan trodde jag att du redan visste svaret på eftersom du följt denna debatt ett tag

Citerar: gubbengrå, #1087:
Därför att den frågan, vem som egentligen är den bäste slutspelsmästaren av dessa två slutspelsgiganter, inte kan avgöras på samma enkla sätt, som frågan om vem av dem som blir världsmästare.

Jag har följt den, ja. Men jag har också vid några tillfällen hävdat att Magnus styrka fr.a är mittspelet. Men det var bara ett par stycken som hoppade på det tåget. Jag kan bara minnas att den sista kommentaren jag gjorde om vem som är bäst i slutspel var den till Stura att han erkänner att Karjakin är lika bra i slutspel som Magnus om Karjakin vinner två slutspel till. Annars har jag i princip slutat följa den här tråden för det är bara: "Ja" eller "Nej" hela tiden utan mycket substans, särskilt från Sture. Och jag håller inte med om att man inte kan avgöra vem som är bäst i slutspel, man kan avgöra att jag är sämre i slutspel än de här båda och man kan avgöra att Ulf A är bättre än mig, och jag hävdar att man t.om kan avgöra vem som är bäst efter en ev. snabbchackförlängning

LNO1
Medlem
#1089 Skrivet: 26 Nov 2016 11:34

Citerar: IvarBlå2, #1088:
Men det var bara ett par stycken som hoppade på det tåget.

Låt det då noteras att jag var en av dem som höll med om detta.

Och jag håller inte med om att man inte kan avgöra vem som är bäst i slutspel, man kan avgöra att jag är sämre i slutspel än de här båda och man kan avgöra att Ulf A är bättre än mig, och jag hävdar att man t.om kan avgöra vem som är bäst efter en ev. snabbchackförlängning

Kanske, kanske inte. Detta måste ju vara helt avhängigt av spelstyrka hos den som utför analysen. Därför lade jag in en reservation vad beträffar den egna förmågan inom detta område. Jag tror fortfarande att det var klokt av mig.

Citerar: gubbengrå, #1087:
Därför kan den diskussionen pågå i evigheter

Ja.

LNO1
Medlem
#1090 Skrivet: 26 Nov 2016 11:37

Citerar: sture_lindberg, #1082:
Jag har aldrig nämnt att det är någon barnlek.

Jodå, jag har en klar minnesbild att du sagt detta flera gånger innan matchen. Troligen inte med just ordet barnlek, men andemeningen har definitivt varit densamma. Men jag låter mig nöja med att du nu inte intar den hållningen.

LNO1
Medlem
#1091 Skrivet: 26 Nov 2016 11:41 - Redigerad av: LNO1

Annars har jag i princip slutat följa den här tråden för det är bara: "Ja" eller "Nej" hela tiden utan mycket substans, särskilt från Sture.

Vi kanske kan be Erik programmera ett Sture-LNO-filter, för jag tycker att det faktiskt varit intressanta diskussioner förutom "tjatet" om slutspelet, vilket för all del inte varit helt ointressant det heller.

IvarBlå2
Medlem
#1092 Skrivet: 26 Nov 2016 11:45

Citerar: LNO1, #1089:
Kanske, kanske inte. Detta måste ju vara helt avhängigt av spelstyrka hos den som utför analysen.

Jag ska inte älta slutspel mer än såhär: Det är bara att följa Stockfisch över en sån här lång match med så många slutspel och dra sin egen slutsats.

PeterTrsavec
Medlem
#1093 Skrivet: 26 Nov 2016 11:48

Citerar: LNO1, #1070:
hur ska jag eller du Peter eller någon annan i vår spelstyrka

Självklartr så har vi ingen rätt att bedöma någon efter vår ganska tama spelsyrka, men jag sitter många timmar och studerar Kasparov, sett hans slutspel, suttit många timmar och tittat på Kramniks partier, trots vår spelstyrka kan man i alla fall avgöra vissa delar i momenten hur tex de båda hanterar ett slutspel. Sen vill man titta på hur ett mittspel spelas, så kan jag starkt rekommendera Kasparov.

LNO1
Medlem
#1094 Skrivet: 26 Nov 2016 11:55 - Redigerad av: LNO1

Citerar: olaloke, #1083:
Personligen tycker jag att det är knäppt, för att inte säga helknäppt , att elda upp sig för en uppfattning man har om spelarna , eller spelet, i den pågående VM-matchen. Slå av på takten, stanna upp och njut i stället.

Nja elda upp sig är en överdrift i varje fall vad gäller mig, och här borde jag vara den bäste domaren tillgänglig. Om Sture sitter och eldar upp sig får han själv svara på. Din uppmaning att stanna upp och njuta av spelet bör naturligtvis hörsammas, men jag kommer nog att gå in här och "tjata" lite till.

Vad skulle då hända om Karjakin vinner de två kvarvarande partierna i slutspelet? Kommer Sture då erkänna att han haft fel i frågan(som det knappast finns något rätt eller fel svar till som gubbengrå så riktigt påpekat tidigare) eller kommer han att fortsätta hävda att MC är helt överlägsen på detta område?

Jag tror att chanserna för MC skulle förlora två slutspel på raken är mycket små, men skulle han förlora dagens parti är nog sannolikheten inte så liten att han får inhösta två förluster på raken. Vice versa om Karjakin förlorar dagens parti så är risken stor att han förlorar två partier på raken.

Matchen har hittills inte visat någon större skillnad vad gäller slutspelet, det är konkreta fakta. Vad som händer i de två sista partierna kommer inte att bevisa någonting med säkerhet.

LNO1
Medlem
#1095 Skrivet: 26 Nov 2016 11:58 - Redigerad av: LNO1

Citerar: PeterTrsavec, #1093:
så kan jag starkt rekommendera Kasparov.

Här gör du någonting berömvärt Peter, du uppmanar till ödmjukhet vad gäller den egna förmågan, du uppmanar till analys och framför allt du visar att du tänker självständigt när du rekommenderar Kasparov, för jag anser också att GKs slutspelsförmåga har varit kraftigt underskattad.

IvarBlå2
Medlem
#1096 Skrivet: 26 Nov 2016 12:03 - Redigerad av: IvarBlå2

Citerar: LNO1, #1094:
Kommer Sture då erkänna att han haft fel i frågan(som det knappast finns något rätt eller fel svar till som gubbengrå så riktigt påpekat tidigare) eller kommer han att fortsätta hävda att MC är helt överlägsen på detta område

Ja, det har han sagt Att han kommer att erkänna att de är lika bra.

PeterTrsavec
Medlem
#1097 Skrivet: 26 Nov 2016 12:04

Citerar: LNO1, #1095:
GKs slutspelsförmåga har varit kraftigt underskattad

Håller med, Kasparovs slutspelsteknik är intressant att följa, ofta offrar han en bonde för att få ett tempo som leder till remi, eller liknande. Minns inte vem som sa att Kasparov var dålig i slutspel Man måste vara ödmjuk på den nivån vi spelar. Jag spelar schack för jag tycker det är roligt, spelar schack för att det stimulerar min hjärna, framför allt gillar jag schack för att man skapar en massa nya bekantskapheter. Det finns inget som går upp med mitt träbräde och mina böcker om Kasparov. Då rullar timmarna

LNO1
Medlem
#1098 Skrivet: 26 Nov 2016 12:08 - Redigerad av: LNO1

Citerar: IvarBlå2, #1096:
Ja, det har han sagt Att han kommer att erkänna att de är lika bra.

Undrar varför Karjakin måste vinna två av två för att anses som lika bra, det är något skumt med den matematiken...

mpgs56
Medlem
#1099 Skrivet: 26 Nov 2016 12:25

Kasparovs böcker sålde jag för 100 kr styck utan att ha tittat i dem. Orkar inte med böcker.

mpgs56
Medlem
#1100 Skrivet: 26 Nov 2016 12:28

Jag tittar på matchen på 3 enheter samtidigt. chesss24 på min stationära, worldchess.com
på laptopen och iccc i mobilen.Synd att jag inte har norska tv2 då hade det blivit 4 enheter. Fullt pådrag

PeterTrsavec
Medlem
#1101 Skrivet: 26 Nov 2016 12:30

Citerar: mpgs56, #1099:
Orkar inte med böcker

När man väl börjar studera schack med böcker, och just Kasparovs böcker är intressanta för det är en massa analyser kring dragen. När man väl börjat fördjupa sig i böcker kommer man gilla att uppskatta det

LNO1
Medlem
#1102 Skrivet: 26 Nov 2016 12:31

Citerar: mpgs56, #1100:
Jag tittar på matchen på 3 enheter samtidigt. chesss24 på min stationära, worldchess.com
på laptopen och iccc i mobilen.Synd att jag inte har norska tv2 då hade det blivit 4 enheter. Fullt pådrag

Och då är det ju lätt att förstå att du inte orkar med böcker Jodå, jag måste nog erkänna att jag skulle trivas bra i den miljön du beskriver, men böcker är inte fy skam förutsatt att författaren kan engagera läsaren

PeterTrsavec
Medlem
#1103 Skrivet: 26 Nov 2016 12:35

Citerar: LNO1, #1098:
måste vinna två av två för att anses som lika bra

Vem har sagt det? Den matematiken känns väldigt udda? Jag har följt alla partier via Chess24 med Svidler, riktigt bra kommentator, en ödmjuk spelare i världsklass, samt att det är oerhört intressant att följa hans analyser, men att Carlsen skulle vara överlägsen Karjakin i `slutspel" har han väl knappast bevisat? Tycker Karjakin imponerat i mittspelet.

PeterTrsavec
Medlem
#1104 Skrivet: 26 Nov 2016 12:36

Citerar: mpgs56, #1099:
Kasparovs böcker sålde jag för 100 kr styck

Har Du fler Kasparov böcker köper jag dem gärna

LNO1
Medlem
#1105 Skrivet: 26 Nov 2016 12:37

Citerar: PeterTrsavec, #1103:
Vem har sagt det?

Sture

PeterTrsavec
Medlem
#1106 Skrivet: 26 Nov 2016 12:41

Citerar: LNO1, #1105:
Sture

Okej, ja det får stå för honom, men följer man Vm-matchen på "allvar", så är den tesen lite sådär i mina öron. Alla har rätt till sin åsikt och vi lever i demokratiskt samhälle, men jag tycker inte Carlsen varit Karjakin överlägsen i slutspel med poängen att det är utifrån min spelstyrkas bedömning. Att via Chess24 se vad datorn ger i bedömning i partierna är intressant.

LNO1
Medlem
#1107 Skrivet: 26 Nov 2016 12:42 - Redigerad av: LNO1

Citerar: PeterTrsavec, #1103:
Jag har följt alla partier via Chess24 med Svidler, riktigt bra kommentator, en ödmjuk spelare i världsklass,

Den bäste i branschen tycker jag, speciellt om han får vara i full frihet och ta över showen helt. Positionella lektioner parade med konkreta variationer. Hans taktiska förmåga är ju också enorm, och trots att han själv gång på gång säger att hans slutspelskunskaper inte är utomordentliga så hävdar jag motsatsen. Fram för mer Svidler i rutan, han kunde få en egen TV-show också om jag får bestämma! Bästa sändningstid på fredagar förstås.

PeterTrsavec
Medlem
#1108 Skrivet: 26 Nov 2016 12:45

Citerar: LNO1, #1107:
Den bäste i branschen

Kan bara instämma där. Han gör programmet intressant, samt att Gustafsson är lite rolig mellan åt Någon som också håller väldigt bra klass är sändningar från US champion. Oerhört intressant, men känns som Svidler är mer med i rutan än för något år sen och det är bara positivt. Helt klart en väldigt stark spelare och tror hans personlighet är omtyckt i schackvärlden, en mild och ödmjuk framtoning.

LNO1
Medlem
#1109 Skrivet: 26 Nov 2016 12:45

Citerar: PeterTrsavec, #1106:
men följer man Vm-matchen på "allvar", så är den tesen lite sådär i mina öron.

Du menar om man är intresserad av den objektiva sanningen? Jo det är väl det diskussionen oss schackspelare emellan borde gå ut på, vi förutsätts ju vara intresserade av den.

LNO1
Medlem
#1110 Skrivet: 26 Nov 2016 12:50

Citerar: LNO1, #1081:
Det var en verkligt grov miss eller stor chansning av Carlsen att spela Lxe6 vilket ledde in i den för Carlsen så ödesdigra ställningen. Det hade lika gärna kunnat bli remi där om Karjakin inte hade räknat fel i en variant,

Om man följer analysen från Pellitier som jag länkade till så var saker och ting definitivt inte så självklara, Jag kan haft helt fel i detta. Jag överlåter till stormästarna att komma med sin slutgiltiga dom.

<< 1 ... 36 . 37 . 38 . 39 . 40 . 41 . 42 . 43 . 44 . 45 . 46 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.