Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Diskussionstråd om VM-matchen- Fritt fram att spekulera och kverulera, men inte vara oförskämd!
<< 1 ... 27 . 28 . 29 . 30 . 31 . 32 . 33 . 34 . 35 . 36 . 37 ... 45 . 46 . >>
Författare Meddelande
rodel
Medlem
#1021 Skrivet: 24 Nov 2016 23:36

Det kan tyckas marginellt med fördelen av springplacering men med sådana här superstormästare är som bekant marginalerna små. Det kan bli jobbigt för svart.

lubbeluring
Medlem
#1022 Skrivet: 24 Nov 2016 23:38

Tiden tickar för Magnus.

sture_lindberg
Medlem
#1023 Skrivet: 24 Nov 2016 23:42

Det är helt lugnt

sture_lindberg
Medlem
#1024 Skrivet: 24 Nov 2016 23:48

Han fixade tiden.

lubbeluring
Medlem
#1025 Skrivet: 24 Nov 2016 23:50

Jo, skönt att de klarade tiden.

sture_lindberg
Medlem
#1026 Skrivet: 24 Nov 2016 23:55

Tror faktiskt att Magnus har en bra chans att vinna detta..

I värsta fall remi...

rodel
Medlem
#1027 Skrivet: 24 Nov 2016 23:55

Det här partiet kan vara avgörande för hela matchen om vm titeln. Vinner Carlsen tror jag Karjakin får det svårt

Multi_Chess
Medlem
#1028 Skrivet: 24 Nov 2016 23:59

Hänger inte med riktigt.
Nyss hade de ju bara några minuter kvar. Har de köpt tid?

HSK_Andreas
Moderator
#1029 Skrivet: 25 Nov 2016 00:11

Tiden är:
100 minuter för 40 drag, följt av 50 minuter för 20 drag, följt av 15 minuter, samt 30 sekunders tillägg per drag från drag 1.
Så att de fått mer till beror på att de utfört 40 drag.

Multi_Chess
Medlem
#1030 Skrivet: 25 Nov 2016 00:17

Tack!

Multi_Chess
Medlem
#1031 Skrivet: 25 Nov 2016 00:22

Karjakin är en listig rackare. Snyggt drag.

sture_lindberg
Medlem
#1032 Skrivet: 25 Nov 2016 01:00

Jo men Magnus är ju ännu listigare ,speciellt i slutspel..så det här kan bli skoj

sture_lindberg
Medlem
#1033 Skrivet: 25 Nov 2016 01:28

1,00 plus nu för Magnus !

sture_lindberg
Medlem
#1034 Skrivet: 25 Nov 2016 01:40

Och nu plus 1,50 för Magnus !

sture_lindberg
Medlem
#1035 Skrivet: 25 Nov 2016 02:34

Och nu vann Magnus ! Han vann på sitt slutspelskunnande

Nu står det 5-5 !!!

LNO1
Medlem
#1036 Skrivet: 25 Nov 2016 07:23

Citerar: sture_lindberg, #1035:
Han vann på sitt slutspelskunnande

Nja, det är väl att tänja lite på gränserna med tanke på misstagen som båda gjorde sig skyldiga till. Det är mycket nerver nu, dels Magnus som inte såg den eviga schacken tidigt i partiet, dels Sergei som missade samma sak. Att Magnus skuile vara så överlägsen i slutspel som du påstår är för min egen del ingen fråga längre, dessa båda är ungefär lika starka i slutspel. Dessa 12 partiet bevisar kanske inte så mycket, men man kan lugnt dra slutsatsen att det skiljer inte mycket mellan dem.

rodel
Medlem
#1037 Skrivet: 25 Nov 2016 08:48

Citerar: LNO1, #1036:
Nja, det är väl att tänja lite på gränserna med tanke på misstagen som båda gjorde sig skyldiga till. Det är mycket nerver nu, dels Magnus som inte såg den eviga schacken tidigt i partiet, dels Sergei som missade samma sak. Att Magnus skuile vara så överlägsen i slutspel som du påstår är för min egen del ingen fråga längre, dessa båda är ungefär lika starka i slutspel. Dessa 12 partiet bevisar kanske inte så mycket, men man kan lugnt dra slutsatsen att det skiljer inte mycket mellan dem.

Jag håller med dig - den här matchen har visat att båda spelarna är duktiga i slutspel, och något annat hade jag egentligen inte förväntat mig. Försvarsspelet har också varit framträdande. Magnus visade prov på stark positionsförståelse igår och han hanterar springaren på ett mästerligt sätt.

lubbeluring
Medlem
#1038 Skrivet: 25 Nov 2016 08:59

Ja, då sitter Magnus i förarsätet igen.
Spännande och snyggt spelat.

peking011
Medlem
#1039 Skrivet: 25 Nov 2016 09:04

Jag tjänade 2000 spänn igår. Slog vad med en kompis att om Magnus vinner så skulle någon eller några här skriva att Magnus vann på sitt slutspelskunnande. Å vad händer? Jo såklart. Som en öppen bok . Tack för det

Vert
Medlem
#1040 Skrivet: 25 Nov 2016 09:36

Citerar: rodel, #1037:
Jag håller med dig - den här matchen har visat att båda spelarna är duktiga i slutspel, och något annat hade jag egentligen inte förväntat mig. Försvarsspelet har också varit framträdande. Magnus visade prov på stark positionsförståelse igår och han hanterar springaren på ett mästerligt sätt.

Jag vill egentligen inte ifrågasätta detta då du har en avsevärt starkare spelare än jag, men har inte matchen snarare visat att de båda spelarna är "jämndåliga" i slutspel? Eller, jag begriper såklart att de är otroligt duktiga, men har inte nivån varit lite lägre och misstagen lite fler än man hade kunnat vänta sig? Om det beror på pressen eller någonting annat vet jag inte, men min bild är att det har varit viss oskärpa från båda parter, särskilt i slutspelen.

rodel
Medlem
#1041 Skrivet: 25 Nov 2016 09:54

Citerar: Vert, #1040:
Jag vill egentligen inte ifrågasätta detta då du har en avsevärt starkare spelare än jag, men har inte matchen snarare visat att de båda spelarna är "jämndåliga" i slutspel? Eller, jag begriper såklart att de är otroligt duktiga, men har inte nivån varit lite lägre och misstagen lite fler än man hade kunnat vänta sig? Om det beror på pressen eller någonting annat vet jag inte, men min bild är att det har varit viss oskärpa från båda parter, särskilt i slutspelen.

Håller nog med dig att kvaliteten har inte fullt motsvarat det man kanske förväntade sig. Kanske är det anspänningen som kommer med i bilden?

gubbengrå
Medlem
#1042 Skrivet: 25 Nov 2016 09:55

Citerar: Vert, #1040:
Eller, jag begriper såklart att de är otroligt duktiga, men har inte nivån varit lite lägre och misstagen lite fler än man hade kunnat vänta sig?

Jag antar att det är just på det viset. Och det verkar dessutom som att publiken älskar det! Tydligen ökar underhållningsvärdet, med antalet misstag. Möjligen skall åtminstone några misstag dessutom vara orimliga och absurda, för att publiken skall må riktigt bra.

KidCurry
Medlem
#1043 Skrivet: 25 Nov 2016 11:00

En fundering från en som inte har erfarenhet av tävlingsspel: Varför noterar Carlsen och Karjakin dragen under partiet? Jag förstår att de vill kunna studera partierna i efterhand, men det är ju inte precis så att det inte blir dokumenterat annars. Är det bara en inrotad vana, så att det skulle kännas konstigt för dem att spela utan att skriva?

olaloke
Medlem
#1044 Skrivet: 25 Nov 2016 11:23

Jag har heller ingen större tävlingsvana, men tror du inte det känns tryggare att se de drag som gjorts , även om bägge har minne att säkert ha memorerat varje drag?

Vert
Medlem
#1045 Skrivet: 25 Nov 2016 11:33 - Redigerad av: Vert

För vanliga, "dödliga" schackspelare är det protokolltvång i samtliga officiella tävlingar, och detsamma gäller sannolikt även för storfräsarna. Dessutom tror jag inte att de har stenkoll på hur många drag som har gjorts, och med tanke på att den första tidskontrollen är vid 40 drag och den andra vid 60 är protokollen en hjälp så att de vet hur nära tidskontrollen de är och/eller hur många drag de måste göra på den kvarvarande tiden.

HSK_Andreas
Moderator
#1046 Skrivet: 25 Nov 2016 12:03

Det är som Vert skriver. Reglerna säger att man måste föra ett tydligt, läsbart protokoll.
Det är också en stor poäng att vet hur många drag man utfört, eftersom man får mer tid efter 40 respektive 60 drag. Jag utgår här ifrån att klockan inte hjälper spelarna med den saken, då det vore emot reglerna*.

En annan poäng är att det kan vara lättare att kontrollera om samma ställning uppkommit tre gånger, men det är reglerna som är huvudskälet.

* För de som inte har kunskap om detaljerna i klockan så kommer ett litet förtydligande. Alla digitalklockar kan räkna hur många drag som utförts (iallafall alla jag använt) och uppgiften går att få fram, men man får inte få hjälp av domare, åskådare eller annan material än sitt protokoll för att få reda på hur många drag som utförts. Många gånger när jag är domare får jag frågan varför man inte fått sin extratid efter att man har utfört drag 40 och det finns två anledningar:
1. Om klockan ställer om direkt efter att drag 40 är utfört så har man fått hjälp att hålla reda på antal drag
2. Om någon utfört ett delaktigt drag som kommer klockan ha registrerat ett drag för mycket. På samma sätt om någon glömt att trycka på klockan kommer den ha registrerat ett drag för lite. För elitspelarna är det nog minimalt med risk, så det är punkt 1 som är intressant.
Om man är säker att man har gjort 40 drag så kan man lugnt låta tiden gå ut. Man får då sin extratid och partiet fortsätter.

KidCurry
Medlem
#1047 Skrivet: 25 Nov 2016 12:19

Ok, tack för det!

sture_lindberg
Medlem
#1048 Skrivet: 25 Nov 2016 15:59 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #1036:
Att Magnus skuile vara så överlägsen i slutspel som du påstår är för min egen del ingen fråga längre, dessa båda är ungefär lika starka i slutspel.

Ok du tycker så,men jag tycker annorlunda,Det är helt ok för min del

Och vad någon annan än skriver så kommer jag inte att ändra på min absoluta övertygelse om detta.

IvarBlå2
Medlem
#1049 Skrivet: 25 Nov 2016 16:39

Citerar: sture_lindberg, #1048:
Och vad någon annan än skriver så kommer jag inte att ändra på min absoluta övertygelse om detta.

Men om Kajakin vinner slutspel som är jämna resten av matchen, eller 2 slutspel, ämdrar du din åsikt då?

rodel
Medlem
#1050 Skrivet: 25 Nov 2016 16:40

Hej
Det låter nästan som att din uppfattning är att Carlsen är hyfsad i slutspel?

<< 1 ... 27 . 28 . 29 . 30 . 31 . 32 . 33 . 34 . 35 . 36 . 37 ... 45 . 46 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.