Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Diskussionstråd om VM-matchen- Fritt fram att spekulera och kverulera, men inte vara oförskämd!
<< 1 ... 18 . 19 . 20 . 21 . 22 . 23 . 24 . 25 . 26 . 27 . 28 ... 45 . 46 . >>
Författare Meddelande
mugabe
Medlem
#631 Skrivet: 18 Nov 2016 19:15

Det är verkligen lyxigt att ha Svidler som kommentator (på Chess24). I övrigt har partierna mest gjort mig trött. Karjakin känns som Grekland i Fotbolls-EM 2004. Må han förlora så att vi får Nakamura eller Caruana i nästa titelmatch. Vad som helst måste vara bättre ut ett åskådarperspektiv. Njuter man av exakt spel kan man dra igång Stockfish vs Houdini.

Senaste (5:e) partiet var lite roligare, iaf tills Karjakin återgick till säkra varianter.

LNO1
Medlem
#632 Skrivet: 18 Nov 2016 19:35

Citerar: mugabe, #631:
Vad som helst måste vara bättre ut ett åskådarperspektiv.

Parti 3, 4 och 5 var mycket intressanta. Ärligt talat, schack är så mycket mer än kombinationer och ruffel. Visst, det kan vara ett litet motstånd att sätta sig in i subtiliteterna men när man får sådan eminent hjälp av Svidler blir det hela mycket intressant. Vill man se lite "glad-schack" får man gå ner i spelstyrka hos spelarna, och det är ju inget fel med det. Men VM är VM och då får man räkna med att det är jämnt som tusan och marginalerna små...

LNO1
Medlem
#633 Skrivet: 18 Nov 2016 19:59

Jaha då smäller det igen !
som vanligt, här är länken https://chess24.com/en/wcc2016

LNO1
Medlem
#634 Skrivet: 18 Nov 2016 20:01

Van Wely kommenterar idag, sedan tror jag att det blir Svidler resten av matchen. Eric Hansen är bisittare.

mugabe
Medlem
#635 Skrivet: 18 Nov 2016 20:13

Du har naturligtvis rätt, och jag övergår till positiva iakttagelser. Hansen är knappast någon patzer, men Svidler dominerar i rutan. Kul med någon som har djupare förståelse för spelet och förutom att vara en kul kille generellt ibland bara driftar iväg på långa variationer. Ännu bättre att de kör utan motor. Jämför det med Sinquefield (sp?) Cup där Maurice Ashley stod och vrålade bredvid en TV-monitor att spelarna missat ett drag som skulle gett 0.10 mer i datorbedömning.

lubbeluring
Medlem
#636 Skrivet: 18 Nov 2016 20:26

Karjakin åkte på en dubbelbonde och blev
av med en löpare mot häst.

LNO1
Medlem
#637 Skrivet: 18 Nov 2016 20:41 - Redigerad av: LNO1

Citerar: mugabe, #635:
Du har naturligtvis rätt,

Nja, rätt och rätt, det var en reflektion bara. Jag håller med om att motor i viss mån kan vara en distraktion mer än till hjälp när det gäller schackkommentarer, bortsättningar i analyser hjälper till att förstå ställningens natur.

Citerar: lubbeluring, #636:
Karjakin åkte på en dubbelbonde och blev
av med en löpare mot häst.

Dubbelbonden är dock en merbonde. Löparparet kommer först till sin rätt i slutet och då vet vi inte om löparparet finns kvar. Svart har inte fått något gratis än.

LNO1
Medlem
#638 Skrivet: 18 Nov 2016 20:52

det verkar som om Magnus redn har fått ett visst grepp. Det kan knappast hålla i längden detta för Karjakin att ställa sig sämre (om han nu står sämre) i så många partier, där håller jag med Sture.

IvarBlå2
Medlem
#639 Skrivet: 18 Nov 2016 21:04

Och där har vi nästa remi enligt motorerna.

Gugubben
Medlem
#640 Skrivet: 18 Nov 2016 21:06 - Redigerad av: Gugubben

Ser ut som en tidig remi detta. Carlsens merbonde har ingen betydelse

mugabe
Medlem
#641 Skrivet: 18 Nov 2016 21:31 - Redigerad av: mugabe

Kul att se Karjakin ösa på som vit med sitt nyfunna självförtroende! Fribonde och allt!

(Förhoppningsvis blir det remi snabbare än tidigare, så att man kan börja sova först efter partislut)

lubbeluring
Medlem
#642 Skrivet: 18 Nov 2016 21:38

Remi igen.

Landroval
Medlem
#643 Skrivet: 18 Nov 2016 21:40

Snabbremi idag. Halvvägs nu!

mugabe
Medlem
#644 Skrivet: 18 Nov 2016 21:45

Det är ingen slump att spelarna sitter i en glasbur, inser jag nu.

sture_lindberg
Medlem
#645 Skrivet: 18 Nov 2016 21:50

3-3 nu då..Magnus hade inga som helst problem att ta remi som svart

rodel
Medlem
#646 Skrivet: 18 Nov 2016 21:54

Så här långt inte som vit heller

sture_lindberg
Medlem
#647 Skrivet: 18 Nov 2016 22:14

Nej men många här skrev ju att NU skulle Karjakin sätta in nån stöt..jag såg dock ingen sådan.

rodel
Medlem
#648 Skrivet: 18 Nov 2016 22:21

Nej, Magnus har totalt haft mer av initiativet i matchen och har inte varit hotad i mer än ett parti så här långt och då spelade han vit. Det är ett imponerande försvarsspel från båda parter när det krävts.
Hade Magnus vunnit 2 och Karjakin ett så här långt, hade det inte varit orättvist.

sture_lindberg
Medlem
#649 Skrivet: 18 Nov 2016 22:38

Citerar: rodel, #648:
Hade Magnus vunnit 2 och Karjakin ett så här långt, hade det inte varit orättvist.

Där håller jag med dig helt.

mugabe
Medlem
#650 Skrivet: 18 Nov 2016 23:07

Borde inte världsmästerskapet i schack kunna avgöras på något sätt som får folk intresserade av spelet? Det här är ju rent dödgräveri. 12 matcher känns som tortyr i nuläget.

sture_lindberg
Medlem
#651 Skrivet: 18 Nov 2016 23:17

Har du något bra förslag ?

Vert
Medlem
#652 Skrivet: 18 Nov 2016 23:21

Citerar: mugabe, #650:
Det här är ju rent dödgräveri.

Det är ju en smaksak. Det finns naturligtvis många som uppskattar positionellt manövrerande, och dessutom förstår jag inte riktigt varför de ska avkrävas att spela "roligt" schack. Vill man ha schackunderhållning får man väl följa blixt-VM eller sämre spelare snarare än att hoppas på att två av världens bästa spelare ska kasta all försiktighet överbord och offra bönder och pjäser till höger och vänster.

Med detta sagt: jag har haft svårt att engagera mig i matchen, men därifrån till att jag skulle vilja att spelet organiserades på något annat sätt är steget långt.

rodel
Medlem
#653 Skrivet: 18 Nov 2016 23:33

Svårt att kunna få till glänsande kombinationspartier när båda spelarna är så pass skickliga i positionsspelet och försvarsspelet.

Gugubben
Medlem
#654 Skrivet: 18 Nov 2016 23:33

Jag ser en mycket intressant match mellan två i stort sett jämbördiga spelare med kampvilja och kreativitet.
Taktik, strategi, kampvilja och psykologi är några delar som gör spelet så intressant.

Vert
Medlem
#655 Skrivet: 18 Nov 2016 23:40

Vi får naturligtvis tycka vad vi vill om VM-matchen. Vi får tycka att matchen är "trist och tråkig och långtråkig och... alldeles, alldeles underbar". Vi får tycka att de positionella partierna är sömnframkallande eller superspännande, vi får tycka att det är alldeles för lite rallarsvingar och så vidare, men vi behöver inte göra oss lustiga över eller på andra sätt uttrycka oss nedlåtande om andra debattörers schackkunskaper på basis av deras åsikter om matchen.

Därför har jag, i egenskap av moderator, raderat ett inlägg och redigerat ett inlägg i denna tråd.

LatvaLaw
Medlem
#656 Skrivet: 18 Nov 2016 23:53

Citerar: sture_lindberg, #647:
NU skulle Karjakin sätta in nån stöt

Han väntar kanske på att Carlsen ska ta initiativet? Av ryssens återhållsamma spelstil att döma är han nog inte typen som sätter in stöten redan efter halvdussinet träffar, inte ens på tu man hand i enrum en fredag kväll.

Skämt åsido! Carlsen har däremot varit den tveklöst förande parten av de två när VM-matchen nu nått halvtidsvila men Karjakin visar inte heller några tendenser på trötthet. Även om kvällens parti blev rumphugget då pjäserna flög av brädet likt smällare på nyårsafton efter Karjakin dubblat bonden; och det är ryssen säkert tillfreds med; fanns det (väl) ingen konkret svaghet i ryssens ställning som Carlsen kunnat omsätta till vinst.

mugabe
Medlem
#657 Skrivet: 18 Nov 2016 23:56 - Redigerad av: mugabe

Jag är en fena på schack, en riktig mästare, därför tycker jag det är trist med VM-partier där spelare bara försöker att inte förlora. Särskilt om de tar sju timmar, men även om de är över på två.

Vore jag nu inte denna gudabenådade spelare, hade jag antagligen tyckt att det var ännu mer ointressant, och börjat intressera mig för cricket, eller nåt annat mer actionbetonat.

Edit: kommenterat inlägg raderat, därför framhåller jag mig som en fena på schack, vilket jag normalt inte gör.

sture_lindberg
Medlem
#658 Skrivet: 18 Nov 2016 23:57

Citerar: LatvaLaw, #656:
ingen konkret svaghet i ryssens ställning som Carlsen kunnat omsätta till vinst.

Magnus hade ju svart.. Tror Magnus siktar mera på vinst då han har vit.
Så Magnus är nog relativt nöjd med remin i detta parti.

mugabe
Medlem
#659 Skrivet: 19 Nov 2016 00:04 - Redigerad av: mugabe

Citerar: Vert, #652:
Med detta sagt: jag har haft svårt att engagera mig i matchen, men därifrån till att jag skulle vilja att spelet organiserades på något annat sätt är steget långt.

Tidskontrollen vore enkelt. I nuläget har man tid att ta ett par 20-minuterslutare per intervall. Ta bort en halvtimme, kanske. Jag inser att det tar bort en del av det "klassiska", men det skulle också göra bevakningen mer intressant. Nu när man följer partierna live så blir det ofta dessa "dödlägen". Sätt lite press på spelarna. Det skulle också göra spelet mer mänskligt i stället för att man hela tiden kan jämföra med maskinernas bästa drag, Folk skulle fatta att det fanns en tidsaspekt.

Gugubben
Medlem
#660 Skrivet: 19 Nov 2016 00:23

Spelarna är under stor press redan som det är och har man sett bilder från matchen har man också förstått hur tufft det är för dem. Går spelet för snabbt är åtminstone jag chanslös att hänga med och förstå vad som händer på brädet.
En bra träning är också att bestämma vilket drag jag skulle ha spelat och jämföra med det drag Magnus eller Sergej spelade.

<< 1 ... 18 . 19 . 20 . 21 . 22 . 23 . 24 . 25 . 26 . 27 . 28 ... 45 . 46 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.