Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Diskussionstråd om VM-matchen- Fritt fram att spekulera och kverulera, men inte vara oförskämd!
<< 1 ... 18 . 19 . 20 . 21 . 22 . 23 . 24 . 25 . 26 . 27 . 28 ... 45 . 46 . >>
Författare Meddelande
Vert
Medlem
#541 Skrivet: 17 Nov 2016 09:40

Grischuk spelade väl en hel del poker under en period.

LNO1
Medlem
#542 Skrivet: 17 Nov 2016 12:02

Citerar: olaloke, #538:
Utan att vara en schackexpert tycker jag att skillnaden mellan årets VM match och de föregående mot Anand är att då spelade Magnus säkrare t ex försvara sig som svart med det sk Berlindefence

Det är helt riktigt olaloke. men Magnus gör ju det som jag rådde honom till (kul att han läser vad vi skriver här ;)) och spelar mer aggressivt än han gjorde mot Anand. Vad MC behöver, det har vi ju sett klart och tydligt, är en påtaglig fördel, han kan inte räkna med att ta Karjakin på uthållighet. Rond 4 fick dessutom Karjakin paradoxalt nog en lättare uppgift än Carlsen eftersom hans plan i det partiet var tämligen straightforward, speciellt när blockaden var upprättad.

lubbeluring
Medlem
#543 Skrivet: 17 Nov 2016 12:20

Det känns lite som att Karjakin kör Grekiskt
Lagerbäcksförsvar och väntar på att sätta
in en kontring vid tillfälle.

IvarBlå2
Medlem
#544 Skrivet: 17 Nov 2016 12:30

Ja, ack så trevligt att se på! Långa bollar på Zlatan och Henke. Inte ens en kontring utan 2 anfallare som ska slåss mot 4 försvarare med Lyckatillbollar hela matchen.

rodel
Medlem
#545 Skrivet: 17 Nov 2016 12:35

Citerar: LNO1, #542:
Det är helt riktigt olaloke. men Magnus gör ju det som jag rådde honom till (kul att han läser vad vi skriver här ;)) och spelar mer aggressivt än han gjorde mot Anand. Vad MC behöver, det har vi ju sett klart och tydligt, är en påtaglig fördel, han kan inte räkna med att ta Karjakin på uthållighet. Rond 4 fick dessutom Karjakin paradoxalt nog en lättare uppgift än Carlsen eftersom hans plan i det partiet var tämligen straightforward, speciellt när blockaden var upprättad.

Ja det är just detta att Magnus har den stora fördelen av att kunna ta del av allt som skrivs på Schackonline, medan Karjakin troligen inte kan svenska. Tror att det bara är en tidsfråga till att Ryska Schackskolan får Svenska som ett kommande huvudämne!
Detta är betydligt viktigare än eventuella slutspelskunskaper

lubbeluring
Medlem
#546 Skrivet: 17 Nov 2016 13:00 - Redigerad av: lubbeluring

Jo, de har nog tolkar som läser här.
Karjakin har ju tränat stenhårt på slutspel sedan
de har förstått att Carlsen är en hejare på slutspel.

IvarBlå2
Medlem
#547 Skrivet: 17 Nov 2016 13:48

Ja, och får lära sig allt om Karlsen den 12:e

LNO1
Medlem
#548 Skrivet: 17 Nov 2016 14:07

Citerar: IvarBlå2, #544:
Ja, ack så trevligt att se på! Långa bollar på Zlatan och Henke. Inte ens en kontring utan 2 anfallare som ska slåss mot 4 försvarare med Lyckatillbollar hela matchen.

Jag tycker faktiskt inte att det är riktigt rättvist att klaga på deras sätt att spela matchen. Rond 3 var ett väldigt intressant och välspelat parti och att rond 4 inbjöd till väldigt skarpt spel i öppningen råder det inga tvivel om. När Karjakin spelade Lh6 så var det nog något han missade med Dc6 som gjorde att partiet blev som det blev.

Hursomhelst hade Carlsen en kraftig fördel och försökte omsätta den till vinst, vad mer kan vi begära av ett parti? Kombinationer kommer nog att spelas endast om de är sunda, så det kommer knappast att ske i vart och vartannat parti. Att vi romantiker inte får se Kungsgambit eller någon annan romantisk öppning är inget jag personligen sörjer över trots att jag spelat den i många år.

IvarBlå2
Medlem
#549 Skrivet: 17 Nov 2016 14:21 - Redigerad av: IvarBlå2

Citerar: LNO1, #548:
Jag tycker faktiskt inte att det är riktigt rättvist att klaga på deras sätt att spela matchen.

Av det jag har sett har den än så länge varit norsk råolja.L:h6 var bara en chimär till ett vackert parti. Karjakin måste ju ha sett Dc6 men Stockfish föresliog Lc1 också var det slut på det roliga.Jag begär inte att få se angreppsspel i vartannat parti, men i mitt tycke är den här matchen än sålänge tråkigare än Anandmatcherna. Där vill jag minnas att Anand vann några partier i mittspelet. Men jag ska inte vara för kritisk, matchen är ännu i sin linda.Carlsen vann också några vackra partier, jag tycker att han borde spela mer på angrepp där han är enligt min mening klart bättre.

rodel
Medlem
#550 Skrivet: 17 Nov 2016 14:40

Men, saker och ting blir kanske annorlunda när första vinsten åt något håll kommer?

IvarBlå2
Medlem
#551 Skrivet: 17 Nov 2016 16:01

Ja, det hade på ett sätt varit intressant om Magnus fick den, och se Karjakin satsa på n vinst i mittspelet.

sture_lindberg
Medlem
#552 Skrivet: 17 Nov 2016 16:26

Citerar: LNO1, #537:
Jag är inte alls säker på att MC tar hem detta (trots att jag hejar på honom) efter att ha övervägt saken ytterligare.

Lika osäker som du är på en Magnusvinst...Lika säker är jag.
Och det har jag varit hela tiden..
Med lite flyt så kunde Magnus ha haft 3-1 nu..Men hans segrar kommer..

rodel
Medlem
#553 Skrivet: 17 Nov 2016 16:33

Citerar: sture_lindberg, #552:
Lika osäker som du är på en Magnusvinst...Lika säker är jag.
Och det har jag varit hela tiden..
Med lite flyt så kunde Magnus ha haft 3-1 nu..Men hans segrar kommer

Så kan det vara, och att Magnus varit närmast segrar, är helt klart. Tror att hade Magnus vunnit rond 3 eller rond 4, hade det varit väldigt knepigt för Karjakin att komma tillbaka. Men nu ?! Jag kommer försöka följa även dagens parti. Vi får säkert möjligheter att fylla på med nya "kloka" tankar i den här tråden.

IvarBlå2
Medlem
#554 Skrivet: 17 Nov 2016 16:44

Med lite flyt så kunde Magnus ha haft 3-1 nu..Men hans segrar kommer..

Men glöm inte Yermolinskis ord att Sergey är världsmästare på att rädda förlorade slutspel

sture_lindberg
Medlem
#555 Skrivet: 17 Nov 2016 17:03

Ok vi får se hur det går med det.

IvarBlå2
Medlem
#556 Skrivet: 17 Nov 2016 17:45

Hursom, det skulle varit kul om det avgjordes i mittspelet. Jag förstår att du vill ha ett slutspel, Sture, eftersom du har en vurm för det men lite ryska smällare hade inte varit fel väl. Eller "Hurtigrutten"

LNO1
Medlem
#557 Skrivet: 17 Nov 2016 18:15

Med lite flyt så kunde Magnus ha haft 3-1 nu.

Han behöver inte mer flyt, han fick ju en fördel till skänks i parti 4 och borde förvaltat den.

LNO1
Medlem
#558 Skrivet: 17 Nov 2016 18:16

Svidlers sammanfattning av parti 4
https://www.youtube.com/watch?list=PLAwlxGCJB4NfaI uxHcePbcgTJJMw7j5au&v=laH8U0hu2UM

LNO1
Medlem
#559 Skrivet: 17 Nov 2016 18:30

Citerar: IvarBlå2, #549:
Karjakin måste ju ha sett Dc6

Enligt Svidler så sa Karjakin på presskonferensen att han missade Dc6, de båda var tydligen väldigt trötta efter parti 3

rodel
Medlem
#560 Skrivet: 17 Nov 2016 18:54

Det förklarar parti 4 om Karjakn missade Dc6. Det löpareparet Magnus fick blev ju väldigt starkt. Kan tänka att båda spelarna var uttröttade efter parti 4. Måste vara svårt att spela med den känsligheten som krävs på den nivån och anspänning som följer.

LNO1
Medlem
#561 Skrivet: 17 Nov 2016 19:01

Citerar: rodel, #560:
Måste vara svårt att spela med den känsligheten som krävs på den nivån och anspänning som följer.

Ja så är det, marginalerna på högsta nivån är väldigt små, det är därför jag känner mig så osäker på utgången.Till Karjakins nackdel är det faktum att han hamnat dåligt två partier i rad, till Carlsens nackdel är att han inte utnyttjat de två chanser han fått hittills, jag vet inte vad som är "sämst" psykologiskt sett, men Karjakins team lär jobba för högtryck.

IvarBlå2
Medlem
#562 Skrivet: 17 Nov 2016 19:09

En seger för Karjakin ikväll och Magnus måste känna sig som om han var på fjällvandring och ramlat ner när han nästan nått toppen!

LNO1
Medlem
#563 Skrivet: 17 Nov 2016 19:10

Citerar: IvarBlå2, #562:
En seger för Karjakin ikväll och Magnus måste känna sig som om han var på fjällvandring och ramlat ner när han nästan nått toppen!

Ja det är verkligen ett kritiskt parti

LNO1
Medlem
#564 Skrivet: 17 Nov 2016 20:04

Tydligen kommenterar Svidler idag också.

Vert
Medlem
#565 Skrivet: 17 Nov 2016 20:05 - Redigerad av: Vert

Citerar: LNO1, #564:
Tydligen kommenterar Svidler idag också.

Tack för informationen.

Carlsen spelar italienskt/Giuoco Piano, som vi ju pratade om att Karjakin kanske skulle spela som vit.

Svidler gjorde en ganska rolig kommentar om italienskt/Giuoco Piano (1. e4 e5 2. Sf3 Sc6 3. Lc4). När han var ung och började spela 1...e5 var det alldeles självklart att spanskt/Ruy Lopez (1. e4 e5 2. Sf3 Sc6 3. Lb5) var det stora hotet mot 1...e5. Italienskt/Giuoco Piano var en öppning som användes av oambitiösa vitspelare, sådana som (med Svidlers ord) "inte ätit sin gröt och därför inte orkade flytta löparen hela vägen till b5". Idag har detta, fortfarande enligt Svidler, ändrats och italienskt/Giuoco Piano är ett riktigt hot mot 1...e5-spelarna (även om de på senare tid har börjat lära sig hur man ska neutralisera vits lugnare uppställningar).

Landroval
Medlem
#566 Skrivet: 17 Nov 2016 20:45

Tycker inte det känns som en speciellt piano Giuoco Piano, iaf om man kollar på kommentatorernas linjer.

Vert
Medlem
#567 Skrivet: 17 Nov 2016 20:49

Nej, man pratar ju ibland om Giuoco Pianissimo (1. e4 e5 2. Sf3 Sc6 3. Lc4 Lc5 4. d3) och det var ju som en sådan det började. Såhär tiotalet drag senare är det emellertid inte pianissimo och knappt ens piano längre. Kan bli intressant att följa!

IvarBlå2
Medlem
#568 Skrivet: 17 Nov 2016 20:50

Det har aldrig varit Piano, däremot Spanskt borde kallas det.

Svedjeholmen
Medlem
#569 Skrivet: 17 Nov 2016 20:50

Hur står matchen?

KidCurry
Medlem
#570 Skrivet: 17 Nov 2016 20:53

2-2

<< 1 ... 18 . 19 . 20 . 21 . 22 . 23 . 24 . 25 . 26 . 27 . 28 ... 45 . 46 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.