Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Diskussionstråd om VM-matchen- Fritt fram att spekulera och kverulera, men inte vara oförskämd!
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . 19 ... 45 . 46 . >>
Författare Meddelande
rodel
Medlem
#511 Skrivet: 16 Nov 2016 20:37

Intressanta tankar från LNO1 ovan.
Ja alla de här världsspelarna har naturligtvis de grundläggande kunskaperna i slutspel mm. Men kreativiteten förmågan att skapa där det inte finns någon fördel, där verkar Magnus ovanligt stark. Karjakin å sin sida verkar ju vara en fantastisk kämpe att försvara en svår ställning. Så här långt i matchen är jag mer imponerad av båda spelarnas hantering av springaren än löparna.

IvarBlå2
Medlem
#512 Skrivet: 16 Nov 2016 20:39

Jag tror att ju längre matchen lider och Karjakin håller emot desto större chans har han att binna. Magnus måste ju bli alltmer frustrerad, Synpunkter??

LNO1
Medlem
#513 Skrivet: 16 Nov 2016 20:40

Citerar: IvarBlå2, #512:
Magnus måste ju bli alltmer frustrerad, Synpunkter??

Jodå, jag håller med, för varje sumpad chans måste frustrationen växa. Vi behöver väl inte gå längre än till oss själva.

LNO1
Medlem
#514 Skrivet: 16 Nov 2016 20:42 - Redigerad av: LNO1

Citerar: rodel, #511:
Så här långt i matchen är jag mer imponerad av båda spelarnas hantering av springaren än löparna.

Ja, springaren kan vara en alldeles utmärkt pjäs. Och tänk så många varianter det var i går där olikfärgade löpare inte alls var remi!

IvarBlå2
Medlem
#515 Skrivet: 16 Nov 2016 20:43

Citerar: LNO1, #509:
Nej livesändnigarna ligger arkiverade på youtube och du kan se direktsändningen också.

Jag brukar se öppningen, sen är jag för trött så jag ser dragen på Chess 24 dagen efter.

LNO1
Medlem
#516 Skrivet: 16 Nov 2016 20:45

Citerar: IvarBlå2, #515:
sen är jag för trött så jag ser dragen på Chess 24 dagen efter.

Jag redigerade och länkade till TWIC där de har dragen också. Ja det blir väldigt sent, så jag förstår att du inte orkar.

sture_lindberg
Medlem
#517 Skrivet: 16 Nov 2016 20:49

Magnus måste ju bli alltmer frustrerad, Synpunkter??

Nja jag tror tvärt om. Att Karjakin snart inte orkar hålla emot längre.

.Slutresultatet visar vilken som har rätt.

IvarBlå2
Medlem
#518 Skrivet: 16 Nov 2016 21:06

Citerar: sture_lindberg, #517:
Nja jag tror tvärt om. Att Karjakin snart inte orkar hålla emot längre.

Det jag sa var en hypotes, OM Karjakin skulle hålla emot längemen så kommer du och upprepar för 107:gången din ståndpunkt att Magnus vinner. Kan du istället svara på vad du tror händer OM Karjakin lyckas hålla några partier till?

Vert
Medlem
#519 Skrivet: 16 Nov 2016 21:07 - Redigerad av: Vert

Citerar: sture_lindberg, #508:
jag visste inte om att man inte får göra en upprepning.

Forumreglerna är ju ganska tydliga med att varje inlägg ska tillföra någonting nytt. Detta får man naturligtvis inte tillämpa alltför hårt, för då skulle det bli omöjligt att diskutera. Jag har dock under min tid på schackOnline (som iofs. inte är så fasligt lång) aldrig tidigare sett en ordagrann upprepning av ett eget inlägg, och tänkte därför att jag skulle reagera på det.

Citerar: sture_lindberg, #508:
Det förekommer ju bland andra debattörer dock.Men då dock utan moderator-tillsägelser..

Jag kanske var alltför nitisk, men jag tycker ändå inte att det var en helt obefogad kommentar med tanke på att den också delvis riktar in sig på det uppskattningsvis dryga tjugotal andra inlägg som du har gjort bara i denna tråd på temat att Carlsen kommer att vinna överlägset. Du får naturligtvis tycka så - jag tror själv att Carlsen vinner någorlunda enkelt - men att ståndpunkten skulle behöva upprepas ett tjugotal gånger har jag, i egenskap av "privatperson" svårt att förstå och - i egenskap av moderator - svårt att se mellan fingrarna med då det strider mot forumreglerna. Eftersom du mycket riktigt nämner att även andra syndar på den punkten så låter jag, i egenskap av moderator, detta utgöra en kollektiv tillsägelse att inte upprepa sig alltför mycket, särskilt eftersom denna tråd är så pass lång och redan en smula svåröverskådlig.

IvarBlå2
Medlem
#520 Skrivet: 16 Nov 2016 21:12 - Redigerad av: IvarBlå2

Jag tycker inte att jag upprepar mig här utan det här är en ny vinkling. Fram för fler hypoteser!

Vert
Medlem
#521 Skrivet: 16 Nov 2016 21:21 - Redigerad av: Vert

Citerar: IvarBlå2, #520:
Jag tycker inte att jag upprepar mig här utan det här är en ny vinkling.

Man får naturligtvis själv bedöma huruvida man upprepar sig och - om man vågar - fortsätta på den inslagna vägen!

Jag tror att ju längre matchen lider och Karjakin håller emot desto större chans har han att binna. Magnus måste ju bli alltmer frustrerad, Synpunkter??

Jag tycker att detta är en intressant aspekt, och jag håller med dig helt och hållet. Carlsen bör vara åtminstone lite frustrerad över att ett par fina möjligheter har runnit honom ur händerna. Om Karjakin kan hålla remi som svart imorgon - antingen utan problem eller efter att ha räddat en till svår ställning - så skulle jag nog vilja påstå att det för första gången i matchen är liten fördel för Karjakin. Han skulle - om han alltså håller remi imorgon - ha likaställning i matchen inför två raka vitpartier, det ena efter en vilodag. Kan han vinna ett av dessa två vitpartier har han en god möjlighet att skaka Carlsen ordentligt, så visst börjar det bli dags för Carlsen att känna åtmi nstone lite press. (Carlsen har ju f.ö. aldrig spelat mer än fyra raka remier i en VM-match, så även detta kan ju vara skäl till viss nervositet om Karjakin håller remi imorgon.)

LNO1
Medlem
#522 Skrivet: 16 Nov 2016 21:25

Citerar: IvarBlå2, #520:
Jag tycker inte att jag upprepar mig här utan det här är en ny vinkling.

Det var nog inte riktat till dig IvarBlå2.

Jag lyckas inte generera diagrammet till en specifik ställning som jag tycker kunde vara intressant att diskutera.
Kanske herr Vert kan hjälpa mig med det? Jag har sett att du lagt in diagram från ställningar.

Det jag är ute efter är ställningen i parti 4 där vit just gjort sitt 45:e drag Sd1. I stället för att diskutera Magnus slutspel generellt kanske vi skulle ta och diskutera det konkret? Magnus spelade där 45... f4 , ett drag som Svidler kritiserade och som senare visade leda till just blockadställningen. f4 var det drag som först dök upp i mitt huvud. Hur skulle Magnus ha spelat för att behålla vinstchanserna? Vad tror ni?

chessexplorer
Medlem
#523 Skrivet: 16 Nov 2016 21:31

Jag tror Karjakin tyckte att han var helt förlorad efter 45. -Le6.

Jag chansar bara nu, jag är inte säker på att draget finns för jag har inte brädet framför mig.

rodel
Medlem
#524 Skrivet: 16 Nov 2016 21:36

Ja vem som har fördel i matchen är inte lätt att sia om, och inte heller hur man ska tolka in de 2 senaste partierna. Magnus skapade fina ställningar som Karjakin lyckades hålla, i alla fall till min förvåning. En vinst för Karjakin tror jag innebär tom ökad spänning och kanske ett spel som skulle bli öppnare och aggresivaste.
Vinner Magnus i morgon så tror jag han vinner matchen.

LNO1
Medlem
#525 Skrivet: 16 Nov 2016 21:38

45... Le6 finns, ja svart gör inget åtagande vad gäller strukturen och dessutom "hotar" f4 då eftersom bonden på g4 hänger. Intressant. Bonden på g4 är inte så lätt att gardera och det olikfärgade löparslutspelet kan väl mycket väl vara vunnet då? Jag säger som IvarBlå2 , fram för fler synpunkter!

lubbeluring
Medlem
#526 Skrivet: 16 Nov 2016 21:39

Citerar: Vert, #375:
Med detta sagt: jag börjar bli tjatig så jag ska inte tråka ut er med fler upprepningar av denna ståndpunkt.

"Forumreglerna är ju ganska tydliga med att varje inlägg ska tillföra någonting nytt."

LatvaLaw
Medlem
#527 Skrivet: 16 Nov 2016 21:40 - Redigerad av: LatvaLaw

Så här såg ställningen ut efter Carlsens drag 45 i parti 4. (Nu borde alla pjäser på brädet i FEN-diagrammet synas när man klickar på länken. Hojta till ifall någon fortfarande får fram ett bräde där endast fyra svarta bönder finns utplacerade)

rodel
Medlem
#528 Skrivet: 16 Nov 2016 21:41

Men den här tråden har varit den bästa hittills! Det här är inlägg 527 och fortfarande God stämning!

LNO1
Medlem
#529 Skrivet: 16 Nov 2016 21:47 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Vert, #521:
Kan han vinna ett av dessa två vitpartier har han en god möjlighet att skaka Carlsen ordentligt

Om Karjakin tar ledningen kan denna match bli en av historiens mest spännande. Holmgången kommer att bli fruktansvärd då tror jag. Jag håller ju på Carlsen, men ännu mer än en seger för honom önskar jag mig en stenhård match.

LNO1
Medlem
#530 Skrivet: 16 Nov 2016 21:48 - Redigerad av: LNO1

Citerar: LatvaLaw, #527:
Så här såg ställningen ut efter Carlsens drag 45 i parti 4

Tack! Nu väntar jag bara på fler utvikningar om den aktuella ställningen. Le6 ser ju oerhört intressant ut. Varför spelade inte Carlsen det?

IvarBlå2
Medlem
#531 Skrivet: 16 Nov 2016 21:51

Citerar: rodel, #528:
Men den här tråden har varit den bästa hittills! Det här är inlägg 527 och fortfarande God stämning

Håller fullständigt med, ser framemot den kritiska ställningen. God natt

chessexplorer
Medlem
#532 Skrivet: 16 Nov 2016 21:59

Jag tror att Le6 tvingar vit att slå på f5. Då tar svart med kungen så det blir slutspel med löparpar mot löpare och springare.

chessexplorer
Medlem
#533 Skrivet: 16 Nov 2016 22:03

Carlsen trodde att det var en enkel vinst med en garderad fribonde på f4, samtidigt som kungen trängde in via b3. Han missade att han inte kunde komma vidare när han kommit till b3.

sture_lindberg
Medlem
#534 Skrivet: 16 Nov 2016 22:12 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: IvarBlå2, #518:
Kan du istället svara på vad du tror händer OM Karjakin lyckas hålla några partier till?

Ja jag ska svara på din fråga vad jag tror kan komma att hända :
OM Karjakin skulle kunna hålla remi i ytterligare några partier så tror jag han är helt slutkörd schackligt sett.
Jag tror att Magnus då spelar ännu tuffare och maler ner honom. Då orkar till slut inte Karjakin mera.

Det är vad jag TROR.

OM Magnus vinner parti 5 så tror jag det blir en brakseger för Magnus till slut

Och om Karjakin vinner parti 5 så tror jag Magnus vinner till slut ändå.

LNO1
Medlem
#535 Skrivet: 16 Nov 2016 23:35

Citerar: chessexplorer, #533:
Carlsen trodde att det var en enkel vinst med en garderad fribonde på f4, samtidigt som kungen trängde in via b3. Han missade att han inte kunde komma vidare när han kommit till b3.

Aj då, han gjorde alltså en generell bedömning som inte höll. Nåja det är kanske förlåtligt (jag har i alla fall lagt in brasklappen att detta är så långt över min nivå att jag inte kan avgöra vad som är förlåtligt eller inte), i alla fall tror jag att Karjakin mer än gärna förlåter honom för det, det ska bli intressant att höra om Yermolinsky eller Karsten Muller har något att säga om den saken så småningom.

LNO1
Medlem
#536 Skrivet: 16 Nov 2016 23:36

Citerar: chessexplorer, #532:
Jag tror att Le6 tvingar vit att slå på f5. Då tar svart med kungen så det blir slutspel med löparpar mot löpare och springare.

Vilket borde vinna i längden tror jag.

LNO1
Medlem
#537 Skrivet: 17 Nov 2016 08:29

Citerar: sture_lindberg, #534:
Jag tror att Magnus då spelar ännu tuffare och maler ner honom.

Att spela ännu tuffare är nog inte bara som att trycka på en knapp och lägga in en växel till. Du kan vara säker på att Magnus kör för fullt, allt annat vore högst oprofessionellt.

Jag är inte alls säker på att MC tar hem detta (trots att jag hejar på honom) efter att ha övervägt saken ytterligare. Vid en förlust ikväll som vit anser jag att oddsen pekar till SKs favör, så kvällens parti blir oerhört viktigt. MC måste ha minst remi (låt vara att han inte varit i närheten av en förlust hittills) men vi har sett många storfavoriter falla genom åren när det börjat gå troll i saker och ting.

olaloke
Medlem
#538 Skrivet: 17 Nov 2016 09:21 - Redigerad av: olaloke

Citerar: sture_lindberg, #534:
Jag tror att Magnus då spelar ännu tuffare och maler ner honom. Utan att vara en schackexpert tycker jag att skillnaden mellan årets VM match och de föregående mot Anand är att då spelade Magnus säkrare t ex försvara sig som svart med det sk Berlindefence, vilket han blev kritiserad för. Alla ville se nya spännande öppningar. Så i år öppnade han med bonden d4, en öppning han aldrig spelade förut mot Anand, vad jag kommer ihåg.Jag inbillar mig att han därför skall fortsätta som förr och spela på säkerhet. Det är naturligtvis spännande med chanstagningar och det finns visst en stormästare som också är duktig på poker. Jag har inte dock inte hans namn i huvet.

kallio00
Medlem
#539 Skrivet: 17 Nov 2016 09:31

Tomi Nybäck

LatvaLaw
Medlem
#540 Skrivet: 17 Nov 2016 09:35

WGM Jennifer Shahade är ju också en erkänt begåvad pokerspelare. Finns förmodligen fler.

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . 19 ... 45 . 46 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.