Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Diskussionstråd om VM-matchen- Fritt fram att spekulera och kverulera, men inte vara oförskämd!
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . 19 ... 45 . 46 . >>
Författare Meddelande
IvarBlå2
Medlem
#331 Skrivet: 15 Nov 2016 08:03

Citerar: G_arvid, #359:
Folk fösvarar sig mestadels med sicilianskt

Kan det vara så enkelt att Karjakin vet att Magnus bara är bättre än honom i mittspelet och därför söker slutspel?

G_arvid
Medlem
#332 Skrivet: 15 Nov 2016 08:25

Citerar: IvarBlå2, #331:
Kan det vara så enkelt att Karjakin vet att Magnus bara är bättre än honom i mittspelet och därför söker slutspel?

Kanske det, men som åskådare vill jag se lite mer varierad kost. Även om jag gillar pannbiff med lök så vill jag inte ha det 12 dagar i rad...

timmy
Medlem
#333 Skrivet: 15 Nov 2016 08:40

Om då Magnus står på vinst i slutspelet och Karjakin ordnar remi, då måste väl Karjakin varit bättre i åtminstone det slutspelet???

Håller med om att vi vill ha lite fler komplicerade ställningar i öppningsfasen och i mittspelet, inte bara pjäsbytarföreningens årsmöte...

IvarBlå2
Medlem
#334 Skrivet: 15 Nov 2016 09:05 - Redigerad av: IvarBlå2

Citerar: G_arvid, #332:
Även om jag gillar pannbiff med lök så vill jag inte ha det 12 dagar i rad...

Håller med, har precis ätit klistergröt, och det gör jag inte fler gge idag. Jag tycker att man bprde införa en ny regel som säger att man får bara göra samma svarsdrag,dvs e5 t.ex 3 partier per match. Då hade vi fått se mycket intressantare spel. Jag menar förstås per spelare och om man kommer till 6-6 börjar man om med samma regel.

Vert
Medlem
#335 Skrivet: 15 Nov 2016 10:23

Citerar: G_arvid, #332:
Kanske det, men som åskådare vill jag se lite mer varierad kost. Även om jag gillar pannbiff med lök så vill jag inte ha det 12 dagar i rad...

Du får trösta dig med att det inte serveras någon mat alls var tredje dag (dvs. när det är vilodag).

Skämt åsido, jag håller helt med om detta:

Citerar: G_arvid, #329:
Personligen hade jag i en vm-match velat se spelarna spänna musklerna även i öppnings- och mittspelsbataljer i stället för att avveckla till slutspel snarast möjligt. Hoppas att det kommer något sådant framöver! Under temat "Det var bättre förr" så innehöll vm-matcherna alltid något matnyttigt för amatörspelaren, nya drag i spelöppningar, eller omvärdering av öppningar som tidigare ansetts som dåliga.

I matchen mellan Kasparov och Kramnik fick vi t.ex. se återfödelsen av Berlinmuren, och även om vi förbannar den händelsen idag så var det faktiskt intressant att denna variant kunde omvärderas så totalt. När Anand och Gelfand möttes fick vi väl se några intressanta partier i Grünfeld, men jag kan inte minnas några teoretiska landvinningar från Carlsens VM-matcher.

Vert
Medlem
#336 Skrivet: 15 Nov 2016 10:27

Citerar: timmy, #333:
Om då Magnus står på vinst i slutspelet och Karjakin ordnar remi, då måste väl Karjakin varit bättre i åtminstone det slutspelet???

Inte nödvändigtvis. Min tolkning av detta parti är snarare att de båda spelarna är jämnbra i slutspelet. Först spelade de 30 drag och nådde en slutspelsställning som (enligt datorerna) var helt lika. Därefter spelade Carlsen bra i ungefär 20 drag, fick en viss fördel och såg ut att vara på väg att spela hem slutspelet. Därefter spelade Karjakin de följande dryga 20 dragen, neutraliserade Carlsens fördel och säkrade remin.

Summan av kardemumman är att spelarna turades om att spela bra i slutspelet så att helhetsintrycket blir att de är jämnbra. Carlsen spelade upp en fördelaktig ställning som Karjakin räddade, alltså är båda (lika) bra i slutspelet.

Captain Nemo
Medlem
#337 Skrivet: 15 Nov 2016 10:28

En retweet från Ian Rogers publicerad på Lars Grahos blogg Inte bara schack:
Carlsen takes on the Berlin in Manhattan at the World Ch. match. Spectators thinking "They sentenced me to 20 years of boredom". #RIPCohen

Vert
Medlem
#338 Skrivet: 15 Nov 2016 10:31

Citerar: IvarBlå2, #334:
Jag tycker att man bprde införa en ny regel som säger att man får bara göra samma svarsdrag,dvs e5 t.ex 3 partier per match. Då hade vi fått se mycket intressantare spel. Jag menar förstås per spelare och om man kommer till 6-6 börjar man om med samma regel.

Jag har väldigt svårt att se det positiva med en sådan regel. Nog för att jag inte riktigt tilltalas av vare sig Carlsen eller Karjakins spelstil, men därifrån till att på olika sätt försöka uppmuntra en viss spelstil är steget långt. Jag tror att diskussionen har förts tidigare, kanske i anslutning till någon av LNO1s trådar om avskaffande av remianbudet, och liksom då tycker jag nu att det vore fel att försöka premiera en viss spelstil.

Schack går ut på att vinna, inte på att vinna vackert, liksom fotboll går ut på att vinna, inte på att vinna vackert. Jag vet ju att många gillar t.ex. Barcelona eller Spaniens sätt att spela fotboll men där kan vi - enligt min mening - tala om klistergröt. Smaken är olika men essensen av spelet är att vinna och därför ska man inte med olika regler försöka påverka vilket sätt som är "finast" att vinna på.

Vert
Medlem
#339 Skrivet: 15 Nov 2016 10:31

Citerar: Captain Nemo, #337:
En retweet från Ian Rogers publicerad på Lars Grahos blogg Inte bara schack:
Carlsen takes on the Berlin in Manhattan at the World Ch. match. Spectators thinking "They sentenced me to 20 years of boredom". #RIPCohen

Lysande!

lubbeluring
Medlem
#340 Skrivet: 15 Nov 2016 10:38

Citerar: Captain Nemo, #337:
Carlsen takes on the Berlin in Manhattan at the World Ch. match.

"First vi take Manhattan, then we take Berlin."

Leonard Cohen

IvarBlå2
Medlem
#341 Skrivet: 15 Nov 2016 10:40 - Redigerad av: IvarBlå2

Denna Berlinmur! Jag trodde den dörsvann. -89, menvi ska kanske införa en ny regel som säger att man måste spela den. Varför inte prova Italienskt eller 4,d3 om svart spelar Berlin?

IvarBlå2
Medlem
#342 Skrivet: 15 Nov 2016 10:48

Citerar: Vert, #338:
. Smaken är olika men essensen av spelet är att vinna och därför ska man inte med olika regler försöka påverka vilket sätt som är "finast" att vinna på.

Men är det inte lika bra att ta bort damerna här i varje parti. Det här är så dålig PR för schack det kan bli.

lubbeluring
Medlem
#343 Skrivet: 15 Nov 2016 10:51 - Redigerad av: lubbeluring

I tredje draget gick Carlsen med löparen till b5
för att i sjunde draget ställa tillbaka den på f1.
Varför gör han så?

Och i tionde draget ställer han tornet på e2 för att
i elfte draget gå vidare till e1.
Varför?

Vert
Medlem
#344 Skrivet: 15 Nov 2016 10:53

Citerar: IvarBlå2, #342:
Men är det inte lika bra att ta bort damerna här i varje parti. Det här är så dålig PR för schack det kan bli.

Ja, men det har ingen betydelse. Vad är alternativet? Förbjuda dambyte? Förbjuda avbyten överhuvudtaget? I fotboll skulle detta motsvaras av förbud mot att spela med fembackslinje. Är det rimligt? Mitt svar är nej.

IvarBlå2
Medlem
#345 Skrivet: 15 Nov 2016 10:58 - Redigerad av: IvarBlå2

Citerar: Vert, #338:
därifrån till att på olika sätt försöka uppmuntra en viss spelstil är steget långt.

Men om jag ska ta några exempel. Om vit spelar d4 kan svart antingen välja Sf6 så klart eller Carokann eller slaviskt eller franskt eller holländskt. Och på 1 c4 finns ockso där en mängd varianter liksom Sf3, d5 b6, e6,g6. Så hade vi sluppit detta gnet som bland de som följer den nog inte så många lockas att gå med i klubb.

jimpan
Moderator
#346 Skrivet: 15 Nov 2016 11:13

Citerar: lubbeluring, #343:
Varför gör han så?

Varför?

Bra lubbeluring...jag som schacknovis undrar också???

Vert
Medlem
#347 Skrivet: 15 Nov 2016 11:15

Citerar: IvarBlå2, #345:
Men om jag ska ta några exempel. Om vit spelar d4 kan svart antingen välja Sf6 så klart eller Carokann eller slaviskt eller franskt eller holländskt. Och på 1 c4 finns ockso där en mängd varianter liksom Sf3, d5 b6, e6,g6. Så hade vi sluppit detta gnet som bland de som följer den nog inte så många lockas att gå med i klubb.

Ja, naturligtvis finns det många olika varianter. Men: vad är ditt förslag? Att schackspelare ska tvingas spela varianter som de inte vill spela? Att schackspelare självmant ska välja varianter som passar dem sämre? Mot 1. e4 tycks Carlsen trivas väldigt bra efter 1...e5. Ska han då tvingas spela 1...e6, 1...c5 eller 1...c6? Eller t.o.m. 1...d6, 1...d5 eller 1...g6? Eller de mer eller mindre mindervärdiga 1...Sf6, 1...Sc6 eller 1...b6?

Nej, jag tror att du måste plocka fram goda argument för att lyckas övertyga någon om den typen av ingrepp i schackspelet.

Gugubben
Medlem
#348 Skrivet: 15 Nov 2016 11:17

Man kan inte efter endast tre partier dra några slutsatser. De nio partier som återstår, av ordinarie partier, kan mycket möjligt få en helt annan karaktär än de tre första.
Tredje partiet var ett mycket intressant parti som bjöd på kreativitet och kamp. Kanske får partiet till och med betydelse för hela matchen?
Vad gör Karjakin med de vita pjäserna idag? Blir det en lugn remi mellan två trötta spelare, eller försöker Karjakin utnyttja ett litet psykologiskt övertag från igår, eller försöker Magnus snabbt erövra initiativet i matchen?

IvarBlå2
Medlem
#349 Skrivet: 15 Nov 2016 11:22

Citerar: Vert, #347:
Att schackspelare ska tvingas spela varianter som de inte vill spela? Att schackspelare självmant ska välja varianter som passar dem sämre?

På den nivån måste man ha mer än e5 som svar på e4. Ett tag var ju Ryskt betraktad som en säker remiöppning.Det blir som på 1800-tqlet annars när man bara spelade e5 men fasiken intressantare.

IvarBlå2
Medlem
#350 Skrivet: 15 Nov 2016 11:38 - Redigerad av: IvarBlå2

Och ja, det finns så många öppningsdrag för svart så jag tycker att om man endast spelar ett svarsdrag och det blir samma öpp ning är mirr förslag bra för att få en intressantare match.Jag vet en på min förra klubb som alltid fianchitterade båda löparna både som vit och svart. Till slut var det inte många som ville spela mot honom. Men vi är ju bara i början som gugubben säger så det är för tidigt att dra några förhastade slutsatser. Konstaterar bara att det i stort sett finns varje vanligt svarsdrag oavsett vad vit spelar

Vert
Medlem
#351 Skrivet: 15 Nov 2016 11:42 - Redigerad av: Vert

Citerar: lubbeluring, #343:
Varför gör han så?

Varför?

Citerar: jimpan, #346:

Bra lubbeluring...jag som schacknovis undrar också???

Vad gäller löpardragen så förekommer det emellanåt. 1. e4 e5 2. Sf3 Sc6 3. Lb5, s.k. spanskt/Ruy Lopez, är en av de vanligaste schacköppningarna. Idén med 3. Lb5 är att sätta press på svart. (I vissa lägen, men inte så många, hotar man också 4. Lxc6 dxc6 5. Sxe5.) Efter 3...Sf6 4. O-O Sxe4 kan vit i princip välja mellan 5. Te1 och 5. d4, där det sistnämnda är avsevärt vanligare. Efter 5. Te1 Sd6 är löparen på b5 hotad av springaren, men efter 6. Sxe5 kan svart inte spela 6...Sxb5 p.g.a. 7. Sxc6+ och vit vinner damen. Därför spelar svart istället 6...Le7 varpå vit är tvungen att flytta löparen. Här kan man tänka sig lite olika löpardrag, men 7. Lf1 är absolut vanligast. 7. Ld3 är också en möjlighet men det blockerar d-bonden och 7. Lf1 är inte så orimligt eftersom löparen trots allt är en långdistanspjäs som snabbt kan komma ut igen. Samma manöver finns f.ö. i varianten 1. e4 c5 2. Sf3 d6 3. Lb5+ Sc6 4. O-O Ld7 5. Te1 a6 6. Lf1.

Vad gäller torndragen så diskuterade vi det igår kväll. Idén med 10. Te2 är att tornet ska vara garderat av löparen. Efter 10. Te1 Te8 kan vit inte spela 11. Lf4 p.g.a. 11...Txe1 12. Dxe1 Lxd4 med bondevinst för svart. Efter 10. Te2 Te8 11. Lf4 kan svart inte spela samma idé, dvs. 11...Txe2 12. Lxe2 Lxd4 p.g.a. 13. Dxd4. Draget 10. Te2 underlättar alltså vits utveckling av svartfältslöparen till f4.

Istället spelade svart, efter 10. Te2, 10...b6. Detta drag, dvs. 10...b6, görs i stort sett aldrig efter 10. Te1, utan istället vill svart (så småningom) spela ...d5 och utveckla vitfältslöparen åt andra hållet, t.ex. till e6 eller f5. Genom att spela 10. Te2 "lurar" Carlsen Karjakin att spela 10...b6, ett drag som svart normalt inte vill spela. Eftersom 10...b6 hotar ...La6 följt av ...Lxf1 och Carlsen vill behålla sin vitfältslöpare måste han - när han väl lockat fram 10...b6 - flytta tornet igen för att kunna behålla f1-löparen. Carlsen gör trots det antagligen bedömningen att det har större betydelse att han "lurat" Karjakin att spela 10...b6 än att han själv har "slösat" ett drag med tornet.

chessexplorer poängterade också en annan finess med att locka fram 10...b6. Efter 10. Te2 b6 11. Te1 Te8 kan det tyckas som om svart hotar 12...Txe1 13. Dxe1 Lxd4, dvs. vit kan inte spela 12. Lf4. Faktum är emellertid att vit kan spela 12. Lf4 (vilket han också gjorde) utan att bekymra sig om d4-bonden eftersom 12...Txe1 13. Dxe1 Lxd4 faller på 14. Lxd6 cxd6 15. De4 med hot mot både tornet på a8 och löparen på d4, och således pjäsvinst. Genom att locka fram 10...b6 har Carlsen alltså gjort det lättare att utveckla svartfältslöparen till f4, och därför blev Karjakin istället tvungen att spela 12. Lf4 Txe1 13. Dxe1 De7 (i st.f. 13...Lxd4) varpå Carlsen kunde byta dam och pressa Karjakin i slutspelet. En ganska intressant förberedelse från Carlsen, trots allt!

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#352 Skrivet: 15 Nov 2016 11:45

Han sa på presskonferensen att han tappade tornet på e2 och sedan flyttade han det till e1 nästa drag.

LNO1
Medlem
#353 Skrivet: 15 Nov 2016 11:46 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #321:
Det finns ingen schackspelare som kan stå emot honom i det långa loppet.

Jag erkänner: detta är långt, långt över min nivå. Jag kan bara citera Peter Svidler om detta parti: Att Karjakin höll hade inget med tur att göra. Nästan vem som helst hade förlorat mot Magnus idag.
Om Svidler, som är en habil spelare minst sagt, har fel eller inte skall jag naturligtvis låta vara osagt, eftersom jag hade förlorat ställningen både som vit och som svart om jag mött någon av de båda kämparna. Jag kan helt enkelt inte ha en egen åsikt i frågan om att bedöma hur de spelar rent tekniskt sett, så jag låter experterna avgöra i den här frågan. Det tror jag är klokast.

Citerar: G_arvid, #329:
Personligen hade jag i en vm-match velat se spelarna spänna musklerna även i öppnings- och mittspelsbataljer i stället för att avveckla till slutspel snarast möjligt. Hoppas att det kommer något sådant framöver!

Håller med till 100% men det är i alla fall bra att de inte bara skakar hand efter 17 drag som det hade varit på den gamla goda tiden om det var två "gnetar" som möttes.

lubbeluring
Medlem
#354 Skrivet: 15 Nov 2016 11:47 - Redigerad av: lubbeluring

Till Vert:

Okej.
jag trodde nästan att han gjorde medvetna tempoförlustdrag
för att visa att han bara leker med Karjakin.

Vert
Medlem
#355 Skrivet: 15 Nov 2016 11:49

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #352:
Han sa på presskonferensen att han tappade tornet på e2 och sedan flyttade han det till e1 nästa drag.

På riktigt?! Om han sade det (och inte skojar) så är det rätt kul att världens samlade schackexpertis försöker förstå hans spel när det bara är fråga om slarv!

LNO1
Medlem
#356 Skrivet: 15 Nov 2016 11:53

Draget har spelats förut av toppspelare. Man kan nog inte räkna med sanningsenliga svar vad gäller deras öppningsförberedelser.

chessexplorer
Medlem
#357 Skrivet: 15 Nov 2016 11:54

Jag måste tyvärr vara besvärlig och tala om att det inte fanns någon pjäsvinst efter 15.De4. Svart svarar med Lxb2.

Poängen med Te2 är ändå som Vert skriver att kunna spela 12.Lf4.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#358 Skrivet: 15 Nov 2016 11:54

Med hjälp av Svidlers kommentarer tyckte jag att jag förstod komplikationen i detta parti och anade strategierna. Väldigt spännande att följa ett parti som gick långt över min förmåga till både bedömning, ställningsförståelse och strategi.
Spännande också med att Carlsen är så nonchalant mot alla de regler man fått lära sig om att aldrig dra en pjäs två gånger i öppningen och att utveckla pjäser inte ta dem tillbaka till utgångspunkten. Och denna nonchalans visar sig bra. Det är många klasser över min förmåga.
Jag tyckte det var ett fantastiskt parti!

IvarBlå2
Medlem
#359 Skrivet: 15 Nov 2016 11:54

Innan matchen var det här så många som kom med alla möjliga förslag om skarpa varianter.Nu finns det bissa som nöjer sig med gnet

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#360 Skrivet: 15 Nov 2016 11:55

Citerar: Vert, #355:
På riktigt?! Om han sade det (och inte skojar) så är det rätt kul att världens samlade schackexpertis försöker förstå hans spel när det bara är fråga om slarv!

Han sa det på preskonferensen som ett skämtsamt svar på frågan varför han spelade Te2. Alla förstod att det var ett skämt.

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . 19 ... 45 . 46 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.