Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vilken öppning kommer att spelas mest i VMmatchen
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
Vert
Medlem
#31 Skrivet: 6 Nov 2016 00:06

Citerar: sture_lindberg, #30:
Vi får hoppas på någon kungsgambit då

Det vore något - som Spasskij-Fischer (vilket iofs. inte var i VM)!

Eller varför inte Evansgambit, skotskt eller preussiskt?!

IvarBlå2
Medlem
#32 Skrivet: 6 Nov 2016 09:01

Varför inte smälla till med Froms gambit nu när v är på g

rodel
Medlem
#33 Skrivet: 6 Nov 2016 15:13

Hej
Kan man följa vm match på schack.se ?

Gugubben
Medlem
#34 Skrivet: 6 Nov 2016 17:13

Kungsgambit är ospelbar på elitnivå. Spela det som vit och du kommer att förlora i minst nio av tio partier. Froms gambit är inte heller någon vinstväg för vit.
På lägre nivåer är öppningarna däremot användbara i små doser.

Vert
Medlem
#35 Skrivet: 6 Nov 2016 19:17

Citerar: Gugubben, #34:
Kungsgambit är ospelbar på elitnivå. Spela det som vit och du kommer att förlora i minst nio av tio partier.

Jag tror att du är onödigt kritisk. I SM 2015 använde Emanuel Berg kungsgambit för att slå Nils Grandelius i sista ronden och på så sätt nå särspel. Svart har nog goda chanser att nå en liten fördel, men nio av tio förluster tror jag är för mycket. Men absolut, den är ju långt ifrån något vinstvapen.

Froms gambit är inte heller någon vinstväg för vit.

Froms gambit är det ju egentligen svart som spelar genom att besvara 1. f4 med 1...e5. Detta ger, såvitt jag vet, svart utjämning om han/hon vet vad han gör (vilket iofs. innebär att det absolut inte är någon vinstväg för vit, som du mycket riktigt skriver.

På lägre nivåer är öppningarna däremot användbara i små doser.

Detta är nog en riktig anmärkning; särskilt kungsgambit tror jag kan vara användbar även i större doser!

Gugubben
Medlem
#36 Skrivet: 6 Nov 2016 19:35

Vart, utmana mig gärna med en kungsgambit! Det är då inget som skrämmer mig direkt. Okej att jag tog i lite med 9/10 vinster för svart, men jag menar på allra högsta nivå bland världens schackspelare.

När och om man spelar f4 som vit ger man svart den utmärkta möjligheten att svara med e5. Om inte e5 spelad blir det för vit, ofta, som att spela holländskt i förhand och det är väl inte helt tokigt för vit. Som svart föredrar jag e5 och goda vinstchanser.

Vert
Medlem
#37 Skrivet: 6 Nov 2016 19:53

Citerar: Gugubben, #36:
Vart, utmana mig gärna med en kungsgambit! Det är då inget som skrämmer mig direkt. Okej att jag tog i lite med 9/10 vinster för svart, men jag menar på allra högsta nivå bland världens schackspelare.

Hehe, så kul ska vi inte ha det! Min invändning handlade om att 9/10 var lite mycket, men jag tror absolut att svart tar 50-60 procent, kanske mer. Men jag tror också att en välförberedd vitspelare - ett epitet som inte kan användas om mig i kungsgambit! - kan ha ganska god framgång upp till åtminstone FM-nivå, kanske t.o.m. IM-nivå. Som överraskningsvapen kan den uppenbarligen fungera även på SM-nivå, men att få se det på VM-nivå är nog (tyvärr!) för mycket begärt!

Citerar: Gugubben, #36:
När och om man spelar f4 som vit ger man svart den utmärkta möjligheten att svara med e5. Om inte e5 spelad blir det för vit, ofta, som att spela holländskt i förhand och det är väl inte helt tokigt för vit. Som svart föredrar jag e5 och goda vinstchanser.

Detta håller jag helt med om!

rodel
Medlem
#38 Skrivet: 7 Nov 2016 14:54

Som alternativ till 1... e5 mot 1.f4 är det inte så dumt att ställa upp sig med Sf6, d6,g6,Lg7 och bryta med e5 senare.

IvarBlå2
Medlem
#39 Skrivet: 7 Nov 2016 15:35 - Redigerad av: IvarBlå2

Är det nån som vet om nån av dem har spelat "Testamentsbonden"? Jag menar sen de blev stormästare.

<< . 1 . 2 .
Du måste logga in för att kunna posta!