Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vilken öppning kommer att spelas mest i VMmatchen
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
IvarBlå2
Medlem
#1 Skrivet: 1 Nov 2016 19:08

Och här FÅR man motivera sina svar! Jag tror och hoppas att det inte blir samma klistergröt Berliner i Spanskt. Men vem vet, Karjakin har kanske nåt nygammalt där. Jag tror och hoppas på Sicillianskt som Karjakin spelar oftast

Gugubben
Medlem
#2 Skrivet: 1 Nov 2016 19:45

Jag håller med dig, och vill gärna se Sicilianska partier på allra högsta nivå. Det skulle bli schack godis.

Svedjeholmen
Medlem
#3 Skrivet: 1 Nov 2016 21:23

Nimszoindiskt

rodel
Medlem
#4 Skrivet: 2 Nov 2016 07:50

Citerar: Svedjeholmen, #3:
Nimszoindiskt

Ja, det är inget dåligt val. /Håkan

TBchess
Medlem
#5 Skrivet: 2 Nov 2016 09:34

Sicilianskt skulle absolut vara kul att se, men gärna ngt annat än Najdorf. Draken är knappast trolig då bägge spelares planer i denna öppning är väldigt förutsägbara, men varför inte klassisk, Scheveningen, Taimanov eller Paulsen!? Allra helst en Morra förstås, men det är föga troligt.

DrBeep
Medlem
#6 Skrivet: 2 Nov 2016 09:37 - Redigerad av: DrBeep

jag tror att Magnus kommer att spela d4 för att undvika Sicilianskt. Och då blir det nog ofta en semislav. Eller kanske någon damindisk. Enligt statistiken verkar Karjakin föredra slav, dock, så kanske det istället för semislav...
Med Magnus som svart tror jag att vi får räkna med en del ovanligheter. Kanske Pirc eller Alechin. Magnus älskar ju att få sina opponenter bort från de traditionella öppningarna så fort som möjligt.

Cederblad73
Medlem
#7 Skrivet: 2 Nov 2016 09:39

Kungsindiskt skulle vara roligt, men det står väl inte på någon av kombattanternas repertoar.

IvarBlå2
Medlem
#8 Skrivet: 2 Nov 2016 10:28

Klassisk Damgambit med 3 c:d5 i 3:e och sen lång rockad som Kasparov spelade ibland hade också varit Mumma

DrBeep
Medlem
#9 Skrivet: 2 Nov 2016 11:15

Citerar: IvarBlå2, #8:
Klassisk Damgambit

Vad menar du med"klassisk" damgambit? I min värld betyder det antagen damgambit, men då finns det ingen bonde kvar som kan slå på d5...

Vert
Medlem
#10 Skrivet: 2 Nov 2016 11:19

Jag tror att det kan bli en hel del spanskt, företrädesvis 1. e4 e5 2. Sf3 Sc6 3. Lb5 Sf6 4. d3. Andra lågoddsare är väl damgambit och damindiskt.

IvarBlå2
Medlem
#11 Skrivet: 2 Nov 2016 12:35 - Redigerad av: IvarBlå2

Är det nån som vet om det kan bli rockad åt olika håll eller Åke Tråk? Jag menar har de skarpa varianter i Siccen som de spelar ofta eller är det positionella?

rodel
Medlem
#12 Skrivet: 2 Nov 2016 14:02

Citerar: IvarBlå2, #11:
Är det nån som vet om det kan bli rockad åt olika håll eller Åke Tråk? Jag menar har de skarpa varianter i Siccen som de spelar ofta eller är det positionella?

Hoppas det blir många hårda positionella slutspel

IvarBlå2
Medlem
#13 Skrivet: 2 Nov 2016 14:05

Citerar: rodel, #12:

Jag hoppas på många skarpa partier. Men det är en smaksak

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 2 Nov 2016 18:05

Citerar: rodel, #12:

Jo det är ju det som Magnus hoppas på i alla fall

rodel
Medlem
#15 Skrivet: 2 Nov 2016 21:32

Gruenfeldt är en öppning som har gott rykte och ofta dykt upp i vm matcher.

IvarBlå2
Medlem
#16 Skrivet: 2 Nov 2016 21:41

Ja, ofta med Db3
Citerar: rodel, #15:
Gruenfeldt är en öppning som har gott rykte och ofta dykt upp i vm matcher

Ja, Db3varianten är den som alltid spelas. Har man övergett Sf3varianten för att den ger lika spel??

rodel
Medlem
#17 Skrivet: 2 Nov 2016 23:11

Nej jag tror Sf3 varianten också kan vara chansrik

IvarBlå2
Medlem
#18 Skrivet: 3 Nov 2016 10:50

En höjdare hade varit Draken med rockad åt olika håll.

LNO1
Medlem
#19 Skrivet: 5 Nov 2016 00:53

Om man nu får önska så vore väl sicilianskt kul, men troligen blir det väl en vända till med berlinerförsvaret till leda. Eller slaviskt. Jag märker nu att jag säger emot mig själv då jag hävdat att MC kommer att gå på attack.. undrar hur jag ska klara mig ur detta? ;)

LNO1
Medlem
#20 Skrivet: 5 Nov 2016 00:55

Citerar: rodel, #15:
Gruenfeldt är en öppning som har gott rykte och ofta dykt upp i vm matcher.

Ja! Den vill vi se! Eller Kunsgsindiskt. Om det blir slaviskt hoppas jag förstås på Botvinnikvarianten!

LNO1
Medlem
#21 Skrivet: 5 Nov 2016 00:57

Citerar: IvarBlå2, #18:
En höjdare hade varit Draken med rockad åt olika håll.

Jag har för mig att Kasparov nyttjade den i något parti mot Anand i deras VM-match men jag kan ha fel.

Vert
Medlem
#22 Skrivet: 5 Nov 2016 01:33

Citerar: LNO1, #19:
Om man nu får önska så vore väl sicilianskt kul, men troligen blir det väl en vända till med berlinerförsvaret till leda. Eller slaviskt. Jag märker nu att jag säger emot mig själv då jag hävdat att MC kommer att gå på attack.. undrar hur jag ska klara mig ur detta?

En av Carlsens vinster mot Anand kom ju i varianten 1. e4 e5 2. Sf3 Sc6 3. Lb5 Sf6 4. d3 - se här - så nog går det att få igång en attack även mot Berlinmuren. (Partiet är f.ö. också ett exempel på ett avgörande av Carlsen i mittspelet.)

Citerar: LNO1, #21:
Jag har för mig att Kasparov nyttjade den i något parti mot Anand i deras VM-match men jag kan ha fel.

Kasparov använde draken fyra gånger med resultatet två vinster och två remier, men sedan dess har väl draken fått utstå en hel del kraftiga smällar? Känns ytterst tveksamt om det fortfarande är en öppning för världseliten. Men det vore onekligen kul med något sådant parti!

LNO1
Medlem
#23 Skrivet: 5 Nov 2016 01:38

Citerar: Vert, #22:
1. e4 e5 2. Sf3 Sc6 3. Lb5 Sf6 4. d3

Japp det gör det , men det s.k. slutspelet har jag i alla fall till viss del tröttnat på att se.
Citerar: Vert, #22:
men sedan dess har väl draken fått utstå en hel del kraftiga smällar?

Troligen. Jag tror heller inte på att den kommer att spelas, det beror väl mycket på vad stockfish och komodo har att säga om saken samt spelarnas kynne. Men precis som IvarBlå2 tycker jag att det skulle vara kul.

Vert
Medlem
#24 Skrivet: 5 Nov 2016 01:47

Citerar: LNO1, #23:
Japp det gör det , men det s.k. slutspelet har jag i alla fall till viss del tröttnat på att se.

Om du menar slutspelet efter 1. e4 e5 2. Sf3 Sc6 3. Lb5 Sf6 4. O-O Sxe4 5. d4 Sd6 6. Lxc6 dxc6 7. dxe5 Sf5 8. Dxd8+ Kxd8 så instämmer jag till fullo - det är säkert ett synnerligen intressant slutspel (eller mittspel utan damer) om man har tid och energi att sätta sig in i det, men lite mer omväxling skulle jag gärna se i världstoppen. Efter 1. e4 e5 2. Sf3 Sc6 3. Lb5 Sf6 4. d3, däremot, behålls ju damerna på brädet och även om den varianten också har luftats en del så finns det lite fler möjligheter att variera sig efter 4. d3.

Citerar: LNO1, #23:
Troligen. Jag tror heller inte på att den kommer att spelas, det beror väl mycket på vad stockfish och komodo har att säga om saken samt spelarnas kynne. Men precis som IvarBlå2 tycker jag att det skulle vara kul.

Och även jag skulle tycka att det vore kul - en stor fördel med att vara amatörspelare är ju att man kan önska sig öppningar fritt och även spela öppningar utan att bekymra sig så mycket om vad den teoretiska sakkunskapen säger!

LNO1
Medlem
#25 Skrivet: 5 Nov 2016 01:48

Citerar: TBchess, #5:
Allra helst en Morra förstås,

Jag har själv spelat morragambit i många år, jag kan nästan ta gift på att vi inte får se den. Svart har alldeles för många bra svar redan efter drag 4 ...

LNO1
Medlem
#26 Skrivet: 5 Nov 2016 01:49

Citerar: Vert, #24:
en stor fördel med att vara amatörspelare är ju att man kan önska sig öppningar fritt och även spela öppningar utan att bekymra sig så mycket om vad den teoretiska sakkunskapen säger!

japp!

IvarBlå2
Medlem
#27 Skrivet: 5 Nov 2016 09:09

Vågar någon på sig Skotskt? Sist jag analyderade en VMmatch var Kasparov- Anand och Anand fick remi med det "vansinniga" draget g5 som var bra ändå. Är det spelbart att lira Ld3 efter avbyte på c6.Tycker mig ha sett det men inte i världselten...

LNO1
Medlem
#28 Skrivet: 5 Nov 2016 15:10

Citerar: Vert, #24:
Om du menar slutspelet efter 1. e4 e5 2. Sf3 Sc6 3. Lb5 Sf6 4. O-O Sxe4 5. d4 Sd6 6. Lxc6 dxc6 7. dxe5 Sf5 8. Dxd8+ Kxd8 så instämmer jag till fullo - det är säkert ett synnerligen intressant slutspel (eller mittspel utan damer) om man har tid och energi att sätta sig in i det, men lite mer omväxling skulle jag gärna se i världstoppen.

Ja det är just det slutspelet jag menar och jag håller helt och hållet med dig. Jag har f.ö för mig att stampartiet i Berlinerförsvaret avslutas med en attack på svarts kung.

Vert
Medlem
#29 Skrivet: 5 Nov 2016 23:28

Citerar: LNO1, #28:
Jag har f.ö för mig att stampartiet i Berlinerförsvaret avslutas med en attack på svarts kung.

Säger du det? När du säger stampartiet, menar du det första partiet i varianten eller huvudvarianten? Jag är inte tillräckligt insatt för att veta vilket som är huvudvarianten, men ett tidigt parti - kanske det första - tycks vara Wemmers-Riemann där svart vinner genom att sakta men säkert spela ut vit. Partiet känns modernt trots att det är 136 år gammalt.

Citerar: IvarBlå2, #27:
Vågar någon på sig Skotskt? Sist jag analyderade en VMmatch var Kasparov- Anand och Anand fick remi med det "vansinniga" draget g5 som var bra ändå. Är det spelbart att lira Ld3 efter avbyte på c6.Tycker mig ha sett det men inte i världselten...

Jag är inte så hemma i skotskt och det finns kanske andra som kan svara bättre, men det "vansinniga" ...g5 du pratar om tycks handla om detta parti från matchen Kasparov-Anand från 1995. I ställningen där Anand spelade 9. - g5 tycks 9. - g6, 9. - O-O-O och 9. - Dh4 vara vanligare, men 9. - g5 har spelats ett stort antal gånger. När du pratar om Ld3 undrar jag om det kanske kan vara 6. Ld3 (i st. f. 6. e5 som Kasparov spelade) som du menar, men Ld3 har jag sett spelas även i andra ställningar i skotskt. Hur som helst håller jag med om att det vore kul att få se någon av de mer "romantiska" öppningarna i VM-matchen!

sture_lindberg
Medlem
#30 Skrivet: 5 Nov 2016 23:36

Citerar: Vert, #29:
Hur som helst håller jag med om att det vore kul att få se någon av de mer "romantiska" öppningarna i VM-matchen!

Vi får hoppas på någon kungsgambit då

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!