Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vad har ni lärt er av ert spel på so?
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
IvarBlå2
Medlem
#1 Skrivet: 28 Okt 2016 21:46

Det här kan bli intressant även för de som mindre bra. Själv har jag inte lärt mig nåt

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 28 Okt 2016 21:49

Jag har testat nya öppningar som jag inte riktigt vågat använda mig av i mitt närschack.

Så min öppningsrepertoar har blivit bättre.

IvarBlå2
Medlem
#3 Skrivet: 28 Okt 2016 21:52

Citerar: IvarBlå2, #1:
Själv har jag inte lärt mig nåt

En sanning med modifikation. Jag har lärt mig tänka mer logiskt.

LNO1
Medlem
#4 Skrivet: 29 Okt 2016 01:59

Det lilla jag har spelat här på SO har lärt mig att det är en helt annan disciplin än närschack, och att det kanske kan passa mig när jag blir pensionär. Man får ju inte ha ett jobb med oregelbundna tider då kan det köra ihop sig ordentligt när det är tredagars. Annars tror jag att det är ett utmärkt sätt att bekanta sig med nya öppningar.

sture_lindberg
Medlem
#5 Skrivet: 29 Okt 2016 02:00

Citerar: LNO1, #4:
ett utmärkt sätt att bekanta sig med nya öppningar.

Så riktigt.

Vert
Medlem
#6 Skrivet: 29 Okt 2016 11:23

Jag skulle vilja slå ett slag för möjligheten att bekanta sig även med gamla öppningar. Man har ju vissa varianter som ingår i ens repertoar men som man av olika anledningar sällan får spela i närschack, och även i dessa varianter är det bra att få mer erfarenhet. Detta gäller ju f.ö. också varianter som man faktiskt får spela ofta även i närschack, så att man kan bli ännu mer bekväm med dessa varianter!

IvarBlå2
Medlem
#7 Skrivet: 29 Okt 2016 13:16

Det är frapperande hur få det är som har lärt sig något...

rodel
Medlem
#8 Skrivet: 29 Okt 2016 13:19

Jag har haft glädje av att testa olika öppningar. Har väl inte med schack att göra direkt, men jag har också åtnjutit flera intensiva debatter.

IvarBlå2
Medlem
#9 Skrivet: 29 Okt 2016 13:57

En annan sak som jag har lärt mig och som jag fortfarande inte förstår är att vissa motspelare kan sätta bort pjäs efter pjäs i det ena partiet för att sen spela jämnt mot mig i det andra. Otroligt

sture_lindberg
Medlem
#10 Skrivet: 29 Okt 2016 14:04

Citerar: IvarBlå2, #9:
är att vissa motspelare kan sätta bort pjäs efter pjäs i det ena partiet för att sen spela jämnt mot mig i det andra. Otroligt

De kanske skärper sig ibland ?

IvarBlå2
Medlem
#11 Skrivet: 29 Okt 2016 14:06 - Redigerad av: IvarBlå2

Citerar: sture_lindberg, #10:
De kanske skärper sig ibland ?

Jag tror inte att det beror på det, i ena partiet har de 1100 och i det andra 1900

sture_lindberg
Medlem
#12 Skrivet: 29 Okt 2016 14:27

Har kollat på dina partier.Och jag kan inte hitta någon av dina motståndare som har 1100 i rating.

IvarBlå2
Medlem
#13 Skrivet: 29 Okt 2016 14:39

Inte 1100 här på so men i närschack. Trodde att du förstod det.

chessexplorer
Medlem
#14 Skrivet: 29 Okt 2016 14:44

Jag tror ibland att jag kan en öppning bara för att jag testat den på SchackOnline. Det borde finnas en varningstext till vissa av dem. "Får ej spelas i närschack utan ordentliga förberedelser".

IvarBlå2
Medlem
#15 Skrivet: 29 Okt 2016 15:12

Citerar: chessexplorer, #14:
Det borde finnas en varningstext till vissa av dem.

Var skulle man ha den? Runt halsen?

sture_lindberg
Medlem
#16 Skrivet: 29 Okt 2016 15:19

Citerar: IvarBlå2, #13:
Inte 1100 här på so men i närschack. Trodde att du förstod det.

Denna tråd kallas ju ; "Vad har ni lärt er av ert spel på so?" vad har det då med dina närschackspartier att göra ? Och speciellt ,,vad har det med dina motståndare i närschack att göra ??? Konstigt.

IvarBlå2
Medlem
#17 Skrivet: 29 Okt 2016 15:32 - Redigerad av: IvarBlå2

Du vet lika bra att vissa trådar spårar ur in absuedum rätt fort! Och än en gång, jag talar om spelstyrka i närschack som jag bedömer representera 1100 och 1900. Och nu får du själv lägga ihop 1+1 i den här i mitt tycke löjliga ordväxlingen. Jag talar om att ratingen 1100 och 1900 kan man översätta i värde på so.

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 29 Okt 2016 15:35

Ja desto mera du skriver så blir den löjligare och löjligare.

jag hoppar av denna ordväxling med dig nu.

rodel
Medlem
#19 Skrivet: 29 Okt 2016 15:38

Det är bättre att ta en cykeltur!

greogorypeck
Medlem
#20 Skrivet: 29 Okt 2016 15:41

SO har fler variabler än närschack. Den du spelar mot kan vara mer engagerad i stegen-partierna än i de rankade eller tvärtom. Eller i en turnering.

Kort sagt det är svårare att förutse motståndaren här. Däri ligger tjusningen

rodel
Medlem
#21 Skrivet: 29 Okt 2016 15:52

Jag har lärt mig att motorfrågan är komplicerad och ibland infekterad.

IvarBlå2
Medlem
#22 Skrivet: 29 Okt 2016 16:00

Akta dig så att inte Sture tillrättavisar dig också

LNO1
Medlem
#23 Skrivet: 29 Okt 2016 16:17 - Redigerad av: LNO1

Citerar: IvarBlå2, #17:
jag talar om spelstyrka i närschack som jag bedömer representera 1100 och 1900.

Jag fattade direkt vad du menade IvarBlå2! Ett intressant fenomen som du råkat ut för. Hursomhelst var det ett relevant inlägg i tråden.

Citerar: sture_lindberg, #18:
Ja desto mera du skriver så blir den löjligare och löjligare.

Detta är ett praktexempel på ett irrelevant och provokativt inlägg och för en gångs skull vill jag komma med en tyst uppmaning, ska verkligen denna typ av inlägg tolereras i tråd efter tråd, år ut och år in? Vari ligger det konstruktiva? Jag är ställer mig verkligen frågande till detta. Inte ökar det trivseln här på forumet i alla fall.

Jag kan ha annorlunda åsikter ibland men försöker undvika just sådant här. Jag tycker om att skriva här på forumet och det är ständigt med nöje jag läser inlägg av rodel, Vert, G_arvid m.fl som alltid försöker vara sakliga och rättvisa, även om jag inte varje gång håller med dem.(I majoriteten av inlägg håller jag med dem i deras poänger förstås.) Jag hoppas naturligtvis att någon har nöje av att läsa mina inlägg även om man inte alltid håller med mig. Men jag tror inte att det är många som uppskattar den typ av inlägg som det sista citatet refererar till. Ursäkta ämnesavvikelsen.

IvarBlå2
Medlem
#24 Skrivet: 29 Okt 2016 16:32 - Redigerad av: IvarBlå2

Jag kunde inte ha sagt det bättre, LNO1. Denna semantik och avsiktliga? sätt att starta en konflikt trodde jag att vi skulle slippa efter att en annan medlem hade blivit avstängd men jag borde vetat bättre.

rodel
Medlem
#25 Skrivet: 29 Okt 2016 16:33

Ja jag håller med dig LNO1 och även jag uppskattar dialogerna med dig och de andra du nämnde.
Tror att Sture skulle vinna på att inte alltid försök "vinna" diskussioner. Det handlar inte om en tävling .
Håkan

sture_lindberg
Medlem
#26 Skrivet: 29 Okt 2016 16:34 - Redigerad av: sture_lindberg

till LNO1 :

Och detta ditt inlägg ser jag som ett ytterligare "brorduktig-inlägg"
..Där du stryker några medhårs ( i detta fallet rodel,Garvid och gärna en moderator så klart :Vert ) för att få lite medhåll.

Att få medhåll verkar vara din enda drivkraft till att skriva i olika trådar...

Att du bara orkar...

rodel
Medlem
#27 Skrivet: 29 Okt 2016 16:50

Ser det inte så att LNO1 försöker vinna poänger. Men, Stures inlägg till IvarBlå2 var inte speciellt vänligt och det är hedrande att LNO1 reagerar.

IvarBlå2
Medlem
#28 Skrivet: 29 Okt 2016 16:55

Citerar: rodel, #25:
Sture skulle vinna på att inte alltid försök "vinna" diskussioner. Det handlar inte om en tävling

Citerar: sture_lindberg, #26:
Att du bara orkar..

Nej, Sture! Det är inte SM i att ha sista ordet och jag tycker verkligen inte att LNO1 stryker medhårs. Att du bara orkar i tråd efter tråd hänga upp dig på småsaker. Vi börjar bli rätt så trött på sånt, vi som skriver mest. Men som vanligt har du rätt och alla andra fel.

Vert
Medlem
#29 Skrivet: 29 Okt 2016 17:09 - Redigerad av: Vert

En sak som man har kunnat lära sig av sO - om än inte spelet här - är att det är svårt att hålla god ton i trådarna (ingen nämnd, ingen glömd). Jag vill minnas att moderatorkollega jimpan gjorde en kommentar i Carlsen-Karjakin-tråden igår där han bad sture_lindberg och IvarBlå2 att sluta hacka på varandra.

Denna uppmaning tycks behövas även i denna tråd, och dessutom behöva riktas till fler deltagare (återigen: ingen nämnd, ingen glömd). Därför hoppas jag - i egenskap av moderator - att de som deltar i denna debatt försöker hålla en trevlig ton. Tack.

rodel
Medlem
#30 Skrivet: 30 Okt 2016 05:31

En bra diskussion för mig innebär att alla som deltager får komma till tals och respekteras för den dom är . Det viktiga är inte att man personligen får rätt, utan utbytet av tankar och idéer. Ofta kan en sådan diskussion berika alla som deltager.
Men här vilja skilja på sådana områden som ska leda till någon form av resultat tex ett spelat schack parti på en klubb kväll eller en teoridiskussion. Här spelar syftet med diskussionen roll. Skulle alltför många med olika spelstyrka deltaga så kommer det inte vara berikande.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!