Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Dags för standardiserade tidskontroller kanske?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#31 Skrivet: 21 Okt 2016 20:34

Citerar: LNO1, #30:
Jodå, det är ett mycket bra förslag.

Är det så bara för att det kommer från dig då Olika betänketider behövs ju som redan sagts.

Men det kommer inte att gå igenom hur som helst.

LNO1
Medlem
#32 Skrivet: 21 Okt 2016 20:48

Citerar: sture_lindberg, #31:
Är det så bara för att det kommer från dig då

Nej, jag tycker vi frågar spedicken vad han tycker.

sture_lindberg
Medlem
#33 Skrivet: 21 Okt 2016 20:52

Citerar: chessexplorer, #21:
Jag tycker det är bra som det är. Även om alla turneringsarrangörer får göra som de vill försöker alla följa en slags standard. Det är t ex extremt ovanligt att man spelar med betänketiden 90 minuter på 42 drag + 30 minuter för resten av partiet.

jag lyssnar nog hellre på detta...

HSK_Andreas
Moderator
#34 Skrivet: 21 Okt 2016 22:18 - Redigerad av: HSK_Andreas

Det finns en standardtid som Fide har satt:
There is a single time control for all major FIDE events: 90 minutes for the first 40 moves followed by 30 minutes for the rest of the game with an addition of 30 seconds per move starting from move one.

Den gäller i världsmästerskap, OS, lagmästerskap, zonturneringar etc.

I andra tävlingar än dessa står det arrangören fritt att välja tidsbegränsning, men det finns fortfarande vissa regler att förhålla sig till om man vill ha tävlingen rankad.

Om ett parti håller på i 60 drag så skall varje spelare ha minst
* 120 minuter om minst en av spelarna har minst 2200 i ranking
* 90 minuter om minst en av spelarna har minst 1600 i ranking
* 60 minuter om alla spelarna har högst 1600 i ranking

Inte mer än 12 timmars spel om dagen

Finns det en dragserie så skall tidskontrollen vara vid 40 drag (dvs 42 drag är inte ok)

Personligen tycker jag att det inte bara är kul med olika tider utan anser att det mer eller mindre är nödvändigt. Vi har SM och liknande tävlingar där man kan ha lång betänketid, vi har helgturneringar med dubbelronder, vi har kvällspartier, vi har tävlingar för lägre rankade spelare etc.

För övrigt tillhör jag skaran som inte tycker Fischer-tid är det bästa som finns. Samma där, kul ibland, men jag gillar de gamla tidsnöderna också. Förlorade man en vunnen ställning på tid så var det bara att inse att man kanske fått den bättre ställningen för att man använt mer tid än man hade till förfogande, på samma sätt som att man oftast spelar bättre schack i långpartier än i snabbschack och blixt.

Spedicken
Medlem
#35 Skrivet: 21 Okt 2016 22:36

Citerar: sture_lindberg, #33:
jag lyssnar nog hellre på detta...

Inte förvånad att du bara lyssnar på de som håller med.

Spedicken
Medlem
#36 Skrivet: 21 Okt 2016 22:39

Citerar: HSK_Andreas, #34:
Det finns en standardtid som Fide har satt:
There is a single time control for all major FIDE events: 90 minutes for the first 40 moves followed by 30 minutes for the rest of the game with an addition of 30 seconds per move starting from move one.

Den gäller i världsmästerskap, OS, lagmästerskap, zonturneringar etc.

Enhetligt och bra, inte massa förvirrande tidskontroller.

Finns det en dragserie så skall tidskontrollen vara vid 40 drag (dvs 42 drag är inte ok)

Tidskontroll brukar användas vid 30 drag, alltså fel!?

sture_lindberg
Medlem
#37 Skrivet: 21 Okt 2016 23:02

Personligen tycker jag att det inte bara är kul med olika tider utan anser att det mer eller mindre är nödvändigt. Vi har SM och liknande tävlingar där man kan ha lång betänketid, vi har helgturneringar med dubbelronder, vi har kvällspartier, vi har tävlingar för lägre rankade spelare etc.

Mycket bra formulerat. Det är som sagt NÖDVÄNDIGT med lite olika betänketider.

Beror ju helt på vilken turnering det gäller.

sture_lindberg
Medlem
#38 Skrivet: 21 Okt 2016 23:03

Citerar: Spedicken, #35:
Inte förvånad att du bara lyssnar på de som håller med.

Ja jag håller med de som tycker rätt.

HSK_Andreas
Moderator
#39 Skrivet: 21 Okt 2016 23:04

Citerar: Spedicken, #36:
Tidskontroll brukar användas vid 30 drag, alltså fel!?

Jag vet att man spelat med det i Sverige, exempelvis 30 drag på 1½h och därefter 30 minuter, men jag har inte sett det med ELO!?

I reglerna står det så här:
1.3
Where a certain number of moves is specified in the first time control, it shall be 40 moves.

Jag tolkar det som att en tidskontroll efter 30 drag medför att partiet inte skall rankingregistreras,

Spedicken
Medlem
#40 Skrivet: 21 Okt 2016 23:05

Citerar: sture_lindberg, #38:
Ja jag håller med de som tycker rätt.

Hålla med och lyssna är två olika saker.

Spedicken
Medlem
#41 Skrivet: 21 Okt 2016 23:06

Citerar: HSK_Andreas, #39:
Jag tolkar det som att en tidskontroll efter 30 drag medför att partiet inte skall rankingregistreras,

Antingen det eller också vet inte arrangörerna vad som gäller.

HSK_Andreas
Moderator
#42 Skrivet: 21 Okt 2016 23:09

Som en bisats så kan jag nämna att jag pratat med några av de starkare spelarna i landet och de spelar ibland turneringar med dubbelronder och uppskattar det. Nils Grandelius sa något i stil med "Då hinner man med fler partier kortare tid och kan åka till nästa tävling".

Skulle man i en sädan tävling spela med betänketiden som FIDE har i VM etc så är det tillåtet, så man hamnar på 10 timmar på en dag (med 60 drag), men tycker det är vettigt om arrangören kortar ner tiden lite.

sture_lindberg
Medlem
#43 Skrivet: 21 Okt 2016 23:31

Citerar: HSK_Andreas, #42:
men tycker det är vettigt om arrangören kortar ner tiden lite.

Självklart är det så.

TBchess
Medlem
#44 Skrivet: 22 Okt 2016 01:18 - Redigerad av: TBchess

För övrigt tillhör jag skaran som inte tycker Fischer-tid är det bästa som finns. Samma där, kul ibland, men jag gillar de gamla tidsnöderna också.

Håller med...spel med hängande kläppar kan ge en schysst adrenalinkick (helst skall det spelas med de klassiska tornuren också, de nya digitala klockorna saknar den rätta känslan).

sture_lindberg
Medlem
#45 Skrivet: 22 Okt 2016 01:24 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: TBchess, #44:
helst skall det spelas med de klassiska tornuren också, de nya digitala klockorna saknar den rätta känslan).

Varför inte börja med timglas igen

TBchess
Medlem
#46 Skrivet: 22 Okt 2016 01:56 - Redigerad av: TBchess

Citerar: sture_lindberg, #45:
Varför inte börja med timglas igen

Timglaset har, till skillnad från tornuret, inte det där sköna ljudet när man slår på omställaren...hårdare och hårdare slag allteftersom tidsnöden förvärras...i en blixtturnering skall det låta som revolverstriden vid O.K. Corral pågår i spellokalen.

sture_lindberg
Medlem
#47 Skrivet: 22 Okt 2016 03:12

Men sand som rasar ner i en behållare ger ett skönt ljud ju.

chessexplorer
Medlem
#48 Skrivet: 22 Okt 2016 09:02

Citerar: HSK_Andreas, #34

Finns det en dragserie så skall tidskontrollen vara vid 40 drag (dvs 42 drag är inte ok).

I Falköpingsmästerskapet i långpartier kör vi med betänketiden 40 minuter + 30 sec/drag + 20 minuter efter 40 drag.

Jag skulle också kunna tänka mig betänketiden 20 minuter + 30 sec/drag + 10 minuter efter 40 drag. I så fall är tävlingen inte ratinggrundande om någon med mer än 1600 i rating deltar. Jag skulle kompromissa lite med reglerna och göra så att partierna är ratinggrundande om två spelare med under 1600 i rating möter varandra. Då slipper lågrankade spelare tappa poäng när de möter spelare högrankade spelare, och högrankade spelare behöver inte ta partierna så seriöst.

LNO1
Medlem
#49 Skrivet: 22 Okt 2016 10:03

Hur bra som helst.

HSK_Andreas
Moderator
#50 Skrivet: 22 Okt 2016 10:20

Citerar: LNO1, #49:
Hur bra som helst

Ja, men den gäller "major" Fide events, dvs VM etc.
I andra turneringar står det arrangören fritt så länge man tänker på totalitär och dragserie om man vill ha partiet rankat.

sture_lindberg
Medlem
#51 Skrivet: 22 Okt 2016 13:18

Citerar: HSK_Andreas, #50:
Ja, men den gäller "major" Fide events, dvs VM etc.
I andra turneringar står det arrangören fritt så länge man tänker på totalitär och dragserie om man vill ha partiet rankat.

Som alla märker .Olika betänketider behövs alltså.

Så det går inte att göra något åt eller att "standardisera" som någon uttrycker sig.

Intressant tanke.. javisst , men helt omöjlig att genomföra då olika betänketider behövs till olika turneringsformer.

LNO1
Medlem
#52 Skrivet: 26 Okt 2016 19:40

Citerar: sture_lindberg, #51:
Intressant tanke.. javisst , men helt omöjlig att genomföra då olika betänketider behövs till olika turneringsformer.

Nej det kan jag inte se att det behövs eftersom det redan idag är totaltiden som räknas:

I andra tävlingar än dessa står det arrangören fritt att välja tidsbegränsning, men det finns fortfarande vissa regler att förhålla sig till om man vill ha tävlingen rankad.

så varför hålla på att variera sig? Nej fram för en standard! Jag är dessutom övertygad om att det kommer att bli så i framtiden.

sture_lindberg
Medlem
#53 Skrivet: 26 Okt 2016 19:43

Citerar: LNO1, #52:
så varför hålla på att variera sig? Nej fram för en standard! Jag är dessutom övertygad om att det kommer att bli så i framtiden.

Knappast .varje arrangör vill nog kunna få bestämma själv. Det ska inte "storebror" bestämma...

Vert
Medlem
#54 Skrivet: 26 Okt 2016 20:09

Jag har funderat lite närmare på det här, och lutar nog åt att en standardisering kunde vara klok, inom rimliga gränser. Om man t.ex. jämför tidskontrollerna 40/90+30s; x/15+30s och 40/90+30s; x/30+30s så är den enda skillnaden huruvida man får 15 eller 30 minuter extra efter drag 40.

Om vi för ett ögonblick antar att båda spelarna använder all tillgänglig tid t.o.m. drag 40 och dessutom använder den ytterligare tilldelade tiden - de extra 15 eller 30 minuterna - t.o.m. drag 60 (så att man från drag 61 endast har tilläggstiden, dvs. de 30 sekunderna för varje drag), så får man följande fördelning av tiden:

- Efter 40 drag har båda tidskontrollerna tagit tre timmar och 40 minuter
- Efter 60 drag har tidskontrollerna tagit fyra timmar och 30 minuter respektive fem timmar.
- Efter 90 drag är tidskontrollerna uppe i fem timmar respektive fem timmar och 30 minuter.
- Efter 120 drag är tidskontrollerna uppe i fem timmar och 30 minuter respektive sex timmar.

När jag började skriva detta inlägg föreställde jag mig att min slutsats skulle vara att endast en av dessa betänketider behövs (och då rimligen FIDEs officiella, dvs. den med en extra halvtimme efter drag 40. Men nu börjar jag undra om inte den där halvtimmen mindre på totaltiden vid riktigt långa partier kan vara ganska trevlig att spara in om man är en turneringsarrangör som ska försöka få in två partier på en dag (eller en klubbkvällslekledare som inte vill vara tvungen att stanna på klubben halva natten). En komplicerad fråga, detta...

sture_lindberg
Medlem
#55 Skrivet: 26 Okt 2016 20:27

Citerar: Vert, #54:
Men nu börjar jag undra om inte den där halvtimmen mindre på totaltiden vid riktigt långa partier kan vara ganska trevlig att spara in om man är en turneringsarrangör som ska försöka få in två partier på en dag (eller en klubbkvällslekledare som inte vill vara tvungen att stanna på klubben halva natten).

Bra skrivit.Verkligen utförligt.

Detta måste ju arrangören själv få besluta om-Och inte några högdjur som ska bestämma över andra.

DrBeep
Medlem
#56 Skrivet: 26 Okt 2016 23:18

Citerar: chessexplorer, #48:
Jag skulle kompromissa lite med reglerna och göra så att partierna är ratinggrundande om två spelare med under 1600 i rating möter varandra

Nu är det ju inte tävlingsarrangören som bestämmer detta utan ratingofficeren och det vore nog över Tapios döda kropp, om jag känner honom rätt...

LNO1
Medlem
#57 Skrivet: 27 Okt 2016 18:19

Citerar: DrBeep, #56:
Nu är det ju inte tävlingsarrangören som bestämmer detta utan ratingofficeren och det vore nog över Tapios döda kropp, om jag känner honom rätt...

Det är nog mycket noga med detta, speciellt sedan det skall rapporteras till FIDE, en nyordning jag faktiskt applåderar eftersom jag vet att det varit lite si och så med att följa reglerna vad gäller rankingen. Saken togs upp i den eminenta tidskriften Tfs för inte alls så länge sedan.

Citerar: chessexplorer, #48:
Jag skulle kompromissa lite med reglerna och göra så att partierna är ratinggrundande om två spelare med under 1600 i rating möter varandra.
Gör inte det är du snäll.

LNO1
Medlem
#58 Skrivet: 27 Okt 2016 18:23

Citerar: Vert, #54:
Jag har funderat lite närmare på det här, och lutar nog åt att en standardisering kunde vara klok, inom rimliga gränser.

Trevligt att läsa ditt inlägg. G_arvid gjorde en jämförelse med 3 och 5-setsmatcher i tennis och visst skulle man kunna ha två tidskontroller men inte flera för långpartier. Nåja, ändringen kommer nog, för allt blir så mycket lättare för alla parter om man har en standard att följa.

chessexplorer
Medlem
#59 Skrivet: 27 Okt 2016 21:58

Citerar: DrBeep, #56:

Jag pratar om vårt klubbmästerskap. Eftersom LASK-ratingen formellt sett inte finns kvar längre kan jag väl tillämpa vilka regler jag vill när jag beräknar den? Jag vill att de juniorer och nybörjare som vi har på klubben skall ha ett internt ratingtal även om de inte har ett Elotal.

sture_lindberg
Medlem
#60 Skrivet: 28 Okt 2016 00:48

Citerar: LNO1, #58:
Nåja, ändringen kommer nog, för allt blir så mycket lättare för alla parter om man har en standard att följa.

Det kommer inte någon sådan ändring..Tvärt om..Det blir FLERA olika betänketider för att det ska passa organisatörerna. Sanna mina ord . Wait and see..

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.