Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Dags för standardiserade tidskontroller kanske?
. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#1 Skrivet: 19 Okt 2016 23:44 - Redigerad av: LNO1

Något jag funderat på ett tag är varför man har olika tidskontroller i olika tävlingar. Jag menar förstås inte skillnaden mellan blixt, snabb och långpartier, de måste ju med nödvändighet skilja sig åt. Men varför kan ett långparti t.ex i en tävling vara 90 minuter för 40 drag + tillägg 30 sekunder sedan en halvtimme för resten av partiet för att i en annan tävling vara 90 + 30 för hela partiet? Jag tycker det är dags att vi standardiserar tidskontrollerna då jag inte kan se några logiska argument varför det ska skilja sig åt från tävling till tävling. Ser fram emot forumets åsikter!

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 20 Okt 2016 00:04 - Redigerad av: sture_lindberg

Ok vem ska bestämma vilka tidskontroller som ska användas tycker du ?
Jag personligen tycker att det är rätt bra att det finns lite olika betänketider i långschacket.

Det blir då lite omväxlande.Det har jag inget emot alls.

Men om detta kan man naturligtvis ha olika meningar om.

Vert
Medlem
#3 Skrivet: 20 Okt 2016 00:33 - Redigerad av: Vert

Om jag ser till mitt eget närschackspelande består det i allt väsentligt av tre-fyra olika delar. Jag spelar nämligen (i) på klubben på vardagkvällar och (ii) för klubben i allsvenskan på söndagar samt ibland (iii) någon veckolång turnering med ett parti/dag (t.ex. SM) och (iv) någon helgturnering (som innehåller dubbelronder). Samtliga dessa speltillfällen - vardagkväll, helgdag, veckolång turnering och dubbelrond - kräver lite olika tidskontroller.

Dessutom tycker jag nog att världseliten - som ofta spelar ett parti om dagen och dessutom har vilodagar - kan "avkrävas" (eller tillåtas spela) längre partier. Att vi "vanliga dödliga" kan spela 40/90+30s; x/30+30s - totalt uppåt fem timmar för 60 drag om man använder all tid - medan världseliten spelar 40/100+30s; 20/50+30s; x/15+30s - totalt uppåt sex timmar för 60 drag om man använder all tid (och dessutom får de mer tid vid drag 61) - känns ur det perspektivet rimligt då de trots allt är professionella.

Att låta amatörer spela med denna tidskontroll skulle ju kunna förstöra nattsömnen om det tillämpades på klubbkvällar och förstöra husfriden om det tillämpades i allsvenskan och förstöra tidsschemat om det tillämpades i helgturneringar, så det är väl bara i SM och liknande tävlingar som det kan vara aktuellt. Jag är säker på att du, LNO1, har goda svar på dessa invändningar, men hittills vill jag nog hävda att det är bra att det finns åtminstone några olika (kortare) tidskontroller att välja bland, åtminstone för oss "vanliga dödliga"!

sture_lindberg
Medlem
#4 Skrivet: 20 Okt 2016 00:43 - Redigerad av: sture_lindberg

Jag håller med dej i allt du skrev Vert.
Det skulle inte vara så bra i helgturneringar med längre betänketid.

En viss variation av betänketiderna behövs verkligen.

LNO1
Medlem
#5 Skrivet: 20 Okt 2016 15:27

Citerar: sture_lindberg, #2:
Ok vem ska bestämma vilka tidskontroller som ska användas tycker du ?

Precis som nu är det SSF och FIDE som bestämmer vilka tidskontroller som är giltiga för att partiet ska rankas.

Citerar: Vert, #3:
Jag är säker på att du, LNO1, har goda svar på dessa invändningar, men hittills vill jag nog hävda att det är bra att det finns åtminstone några olika (kortare) tidskontroller att välja bland, åtminstone för oss "vanliga dödliga"!

Det skulle jag inte vara så säker på Vert om jag vore i dina skor ;) , men OK jag köper argumentet att partierna kan bli för långa om man väljer den långa betänketiden men varför då inte standardisera 90+30 för hela partiet t.ex?

Jag skrev ingenting om vilken betänketid jag tyckte skulle standardiseras, jag tyckte bara att det är dags för lite ordning och reda vad gäller tidskontrollerna, både vad gäller låmgpartier men inte minst vad gäller snabbschacket som ju (enligt mitt sätt att se det) är ett nödvändigt ont vad gäller helgturneringar.

Jag förstår också att detta är en fråga om tycke och smak som Sture skrev:

Citerar: sture_lindberg, #2:
Jag personligen tycker att det är rätt bra att det finns lite olika betänketider i långschacket.

Det blir då lite omväxlande.Det har jag inget emot alls.

Omväxling kan förnöja men det kan också orsaka förvirring och minskade möjligheter att träna för en viss tidskontroll.

Vert
Medlem
#6 Skrivet: 20 Okt 2016 15:39

Citerar: LNO1, #5:
Omväxling kan förnöja men det kan också orsaka förvirring och minskade möjligheter att träna för en viss tidskontroll.

Jag köper inte riktigt resonemanget att "omväxling förnöjer" i detta fall; nog för att det kan vara trevligt att - för omväxlings skull - alternera mellan långpartier, snabbschack och blixt (vilket LNO1 f.ö. nämner i sitt inledande inlägg, åtminstone indirekt), men att alternera mellan 40/90+30s; x/15+30s och 40/90+30s; x/30+30s - dvs. den enda skillnaden är tillägget vid drag 41 - känns måttligt intressant.

Citerar: LNO1, #5:
varför då inte standardisera 90+30 för hela partiet t.ex?

Problemet med denna betänketid är ju att man inte får någon ny tid efter 40 drag. Personligen tycker jag att den är hemsk. (Men smaken är ju som bekant delad.)

Det jag möjligen kunde tänka mig är att man kunde standardisera en aning, så att det finns ett fåtal tidskontroller - en eller ett par kortare och en eller ett par längre - att välja bland, men är det inte så det redan ser ut? Hur många tidskontroller finns det egentligen som är godkända av FIDE idag? (Jag erkänner att jag är för lat för att undersöka saken.)

Kanske kan man ha en kortare betänketid som fungerar för kvällsspel (på klubben) och dubbelronder (i helgturneringar) och en längre som fungerar för helgspel (i allsvenskan) och veckolånga turneringar (som SM)? Men jag tycker nog egentligen inte att behovet av en standardisering är så värst stort...

LNO1
Medlem
#7 Skrivet: 20 Okt 2016 16:02 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Vert, #6:
men att alternera mellan 40/90+30s; x/15+30s och 40/90+30s; x/30+30s - dvs. den enda skillnaden är tillägget vid drag 41 - känns måttligt intressant.

Så riktigt så. För att förtydliga vad jag menar så det inte föreligger några missförstånd: Jag sa aldrig vilken tidskontroll jag föredrog och kan nog hålla med dig att 90 + 30 för hela partiet är lite sisådär, men det var ju argumentet att partierna skulle bli för långa jag bemötte på det mest "brutala" sätt

Citerar: Vert, #6:
Men jag tycker nog egentligen inte att behovet av en standardisering är så värst stort...

Inte i så måtto att detta är det största problemet inom schacket. Men undertecknad är alltså pro ordning och reda (vilket torde få de flesta som varit hemma hos mig att häpna, med all rätt). Inom elitschacket tycker jag däremot att det borde vara en självklarhet med standardiserade tidskontroller.

Vert
Medlem
#8 Skrivet: 20 Okt 2016 16:07

Citerar: LNO1, #7:
Inte i så måtto att detta är det största problemet inom schacket.

Verkligen inte, men ändå!

Men undertecknad är alltså pro ordning och reda (vilket torde få de flesta som varit hemma hos mig att häpna, med all rätt).

Hehe, man ska ju vara ordningssam i något sammanhang i alla fall!

Inom elitschacket tycker jag däremot att det borde vara en självklarhet med standardiserade tidskontroller.

Är det inte så? Hur mycket alternerar de egentligen mellan, låt säga, kandidatturneringen, VM-matchen, FIDE Grand Prix, Grand Chess Tour m.fl.? Och hur ser det ut i de största öppna turneringarna, är det verkligen så många olika tidskontroller som används?

LNO1
Medlem
#9 Skrivet: 20 Okt 2016 16:10

Citerar: Vert, #8:
Är det inte så?

Nej, vi minns ju Magnus tidsförlust mot Topalov, då var det en ny tidskontroll som användes, jag såg att man någonstans , minns inte riktigt var, kanske i Schweiz, använde de gamla betänketiderna med avbrott (detta gissel, men det ska vi nog inte gå in på närmare), så det är lite si och så med detta.

LNO1
Medlem
#10 Skrivet: 20 Okt 2016 16:11

Citerar: Vert, #8:
Hehe, man ska ju vara ordningssam i något sammanhang i alla fall!

Ja!

rodel
Medlem
#11 Skrivet: 20 Okt 2016 16:55

Ja man vill ju inte att någon förlorar på tid om det beror på att vederbörande inte förstått betänketiden.
Håkan

sture_lindberg
Medlem
#12 Skrivet: 20 Okt 2016 17:10

Citerar: LNO1, #1:
Något jag funderat på ett tag är varför man har olika tidskontroller i olika tävlingar.

Inom elitschacket tycker jag däremot att det borde vara en självklarhet med standardiserade tidskontroller.

I ditt första inlägg nämnde du inte att det gällde specifikt elitschacket...

LNO1
Medlem
#13 Skrivet: 20 Okt 2016 19:19

Citerar: sture_lindberg, #12:
I ditt första inlägg nämnde du inte att det gällde specifikt elitschacket

Nej det är riktigt, och det gjorde det inte heller. Jag har full förståelse också att det finns de som tycker som du att det är bra med varierande betänketider.

Spedicken
Medlem
#14 Skrivet: 20 Okt 2016 19:42

Mycket bra förslag, finns för många alternativ. Standardtider borde vara:

Blixt - 3 min + 2 sek (som spelas i blixt-vm)
Rapid - 15 min + 5 sek
Långschack - Här tycker jag allsvenskans 90 min för 40 drag + 30 min för resten av partiet och 30 sek extra för varje drag från drag 1 är en mycket bra tidskontroll. Ett parti tar ju då lite längre tid, varför 90 min + 30 sek är ett alternativ.

Kan inte finnas någon annan sport där det finns olika tidskontroller. Fotboll spelas 2x45 min, ishockey 3x20 osv. Det är ju inte så att fotbollen för att spara tid börjar spela 2x45 min! Bara förvirrande att ha olika tidskontroller annat än för blixt och rapid.

Nej någon jävla ordning får det vara!

Spedicken
Medlem
#15 Skrivet: 20 Okt 2016 19:44

Oavsett så är Fischerklockan det bästa som hänt schacket någonsin. Fanns det något värre på den tiden man spelade med analoga klockor och hade överlägsen ställning men bara 30 sekunder kvar av partiet. Minns en gång när jag hade torn över, men var tvungen att matta för att inte förlora på tid. Lyckades, men det var en pärs!

Vert
Medlem
#16 Skrivet: 20 Okt 2016 20:09

Citerar: LNO1, #9:
Nej, vi minns ju Magnus tidsförlust mot Topalov, då var det en ny tidskontroll som användes

Just det, det hade jag glömt. Nå, på den punkten får jag instämma med rodel i att man vill undvika den typen av händelser (även om Carlsen rimligen också har ett visst eget ansvar).

Spedickens förslag här ovan - 15+5 för snabbschack och 3+2 för blixt - känns bra, men ibland har man väl 25+10 respektive 4+2? Vad avgör egentligen vad man väljer?

Vad gäller långpartier så bör det nog finnas några olika, men kanske kan man banta utbudet. Vad finns egentligen att välja på för en turneringsarrangör? Kan man hitta på vad som helst?

Spedicken
Medlem
#17 Skrivet: 20 Okt 2016 20:30

Citerar: Vert, #16:
Vad avgör egentligen vad man väljer?

Det är just därför man inte ska ha för många alternativ att välja på. Idag på till exempel playchess.com räknas 1-2 minuter som bullet. 3-15 minuter som blixt. 16 min eller längre som rapid. Det är ungefär likadant på dom andra stora schacksajterna. Det är en oerhörd skillnad på 3 och 15 minuter. Dessutom ännu större skillnad på 16 minuter och 2 timmar.

Vad som är bäst av 25+10 eller 15+5 kan diskuteras.

LNO1
Medlem
#18 Skrivet: 20 Okt 2016 22:12

Citerar: Spedicken, #14:
Mycket bra förslag, finns för många alternativ. Standardtider borde vara:

Ja, jag tycker väl ditt förslag låter väldigt rimligt på standardiserade tider.

Citerar: Spedicken, #17:
Dessutom ännu större skillnad på 16 minuter och 2 timmar.

Just det ja! Så säger logiken.

LNO1
Medlem
#19 Skrivet: 20 Okt 2016 22:14

Citerar: Spedicken, #15:
Oavsett så är Fischerklockan det bästa som hänt schacket någonsin.

Åtminstone sedan rockaden och att bonden fick flytta två steg. Bästa någonsin, ja! men precis som inom fysiken så var vi tvugna att ha en Newton före Einstein. Det fanns en tid då schack spelades utan klocka

LNO1
Medlem
#20 Skrivet: 20 Okt 2016 22:29

Citerar: Spedicken, #17:
Vad som är bäst av 25+10

Det vore det särklassigt bästa för snabbschack , om bara möjligt är.. Vi vill inte ha för mycket tid (se mitt förra inlägg) men heller inte för lite

chessexplorer
Medlem
#21 Skrivet: 20 Okt 2016 22:38

Jag tycker det är bra som det är. Även om alla turneringsarrangörer får göra som de vill försöker alla följa en slags standard. Det är t ex extremt ovanligt att man spelar med betänketiden 90 minuter på 42 drag + 30 minuter för resten av partiet.

LNO1
Medlem
#22 Skrivet: 20 Okt 2016 22:47

Citerar: chessexplorer, #21:
Jag tycker det är bra som det är.

Vilket jag som jag tidigare skrivit har full förståelse för. det gäller alltså grad av frihet gentemot en grad av praktisk nytta och och konsekvens.

sture_lindberg
Medlem
#23 Skrivet: 21 Okt 2016 03:38

Jag tycker det är bra som det är.

Absolut..Det är upp till arrangören av turneringen att bestämma detta.

Spedicken
Medlem
#24 Skrivet: 21 Okt 2016 11:19

Citerar: sture_lindberg, #23:
Absolut..Det är upp till arrangören av turneringen att bestämma detta.

Det tror jag alla vet att det är, frågan var om man borde standardisera, frågan var inte hur det var nu.

G_arvid
Medlem
#25 Skrivet: 21 Okt 2016 11:36

Ska man spela turneringen på kvällstid och folk ska upp och arbeta dagen därpå så är det väl rimligt att man försöker begränsa speltiden lite. Har man bara två alternativ, med och utan en halvtimmes tillägg tycker jag inte det är så mycket att bråka om. Blir det för många alternativ av långpartier blir det besvärligare. I tennis t ex är det ingen som lyfter på ögonbrynen för att en del matcher går i bäst av tre set och andra i bäst av fem set. Grand Prix-turneringarna är ju väldigt populära och där blandar man betänketiden ganska dramatiskt och den som har vunnit kan var överlägsen i snabbschack och medelmåttig i långpartierna eller vice versa, eller hyfsat allround i båda delarna. Själv har jag svårt att förlika mig med att sverigemästerskapet i långpartier kan avgöras av ett snabbschacksparti.

sture_lindberg
Medlem
#26 Skrivet: 21 Okt 2016 17:28

Citerar: Spedicken, #24:
Det tror jag alla vet att det är, frågan var om man borde standardisera, frågan var inte hur det var nu.

Och svaret på denna fråga är :Man bör INTE standardisera.

Och varför då då ? .Jo för att det behövs olika tidskontroller och olika betänketider.
Jag tror att rätt många här har förstått detta.

LNO1
Medlem
#27 Skrivet: 21 Okt 2016 17:56

Även om alla turneringsarrangörer får göra som de vill försöker alla följa en slags standard.

Om jag fattat dig rätt så behövs inte en standard för att de flesta följer, eller försöker följa en standard ändå. Men om så är fallet så skulle en standardisering inte störa så mycket eller hur?

LNO1
Medlem
#28 Skrivet: 21 Okt 2016 17:58

Citerar: G_arvid, #25:
Har man bara två alternativ, med och utan en halvtimmes tillägg tycker jag inte det är så mycket att bråka om. Blir det för många alternativ av långpartier blir det besvärligare.

Två alternativ kan väl vara en lämplig kompromiss. Det finns alltså fler än två idag vad gäller långpartier, vilket inte är så lämpligt kanske.

sture_lindberg
Medlem
#29 Skrivet: 21 Okt 2016 18:01

Citerar: LNO1, #27:
Men om så är fallet så skulle en standardisering inte störa så mycket eller hur?

Det behövs olika betänketider..Det kan vara helgturneringar,juniorschack.och även rent tidsmässigt kan det vara mycket svårt att bara använda sig av en standardiserad betänketid som alltid skulle gälla..Så det är inget bra förslag.

LNO1
Medlem
#30 Skrivet: 21 Okt 2016 20:19

Citerar: sture_lindberg, #29:
och även rent tidsmässigt kan det vara mycket svårt att bara använda sig av en standardiserad betänketid som alltid skulle gälla

Det tror jag inte.
Citerar: sture_lindberg, #29:
Så det är inget bra förslag.

Jodå, det är ett mycket bra förslag.

. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.