Författare |
Meddelande |
LNO1
Medlem
|
#61 Skrivet: 12 Okt 2016 01:35
Citerar: Vert, #51: om man nu inte vill tala om slumpen,
Håller med dig, det är också att förenkla problemet alltför mycket, eller så får man gå in väldigt djupt i slumpproblematiken och det tror jag inte vi är riktigt kvalificerade för här på forumet, i varje fall inte de flesta av oss, men schack borde vi ju ha någotsånär koll på, så låt oss hålla oss till det. Jag har fått utmärkta tips från videoklippen som sagt, och en hel del tänkvärda inlägg. Men för att förtydliga så att alla är riktigt säkra på vad det var jag avsåg att vi skulle avhandla: Mekanismen bakom bortsättningen. Att tidsnöd orsakar bortsättningar fattar vi ju allihopa så det är ju inte så intressant att diskutera, Däremot kan det ju vara intressant att delge hur man arbetar bort tidsnöden. Tänk kortare tid på dragen är då närmast ett lika självklart svar som att tidsnöd orsakar bortsättningar. En praktfylla orsakar också bortsättningar, kraftig huvudvärk, hjärtproblem mm. mm. men detta är naturligtvis helt ointressant.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#62 Skrivet: 12 Okt 2016 01:41 - Redigerad av: sture_lindberg
Vad anser du då om de 9 skälen jag angav som tänkbara orsaker till bortsättningar ?
Jag såg inget svar av dig på det.
|
LNO1
Medlem
|
#63 Skrivet: 12 Okt 2016 01:45
Citerar: sture_lindberg, #60:
2.Nervositet
3. Ovan ställning
4. Press från lagmedlemmar
5.Sömnbrist
6.Nonchalans
7. Okunskap
8. Okoncentration
Intressant inlägg. Haka nu inte upp dig på ordet "oförklarliga" Sture. Det var just förklaringar som eftersöktes, och det förstod faktiskt vpaavola och alla vi andra. Jag tror du har täckt in de flesta anledningarna till bortsättningar med detta inlägg. Kanske ett ögonblick av okoncentration är den troligaste förklaringen till bortsättningen som ytligt sett verkar oförklarlig. Jag har för mig att Fischer sa att schacket krävde 100%-ig koncentration.
|
LNO1
Medlem
|
#64 Skrivet: 12 Okt 2016 01:48
Citerar: sture_lindberg, #62: Jag såg inget svar av dig på det.
Jag satt och skrev mitt inlägg när du publicerade ditt så det var ju en aning svårt att ha en åsikt om det. Men jag svarade direkt när jag såg det 
|
LNO1
Medlem
|
#65 Skrivet: 12 Okt 2016 01:55
Citerar: sture_lindberg, #62: Vad anser du då om de 9 skälen jag angav som tänkbara orsaker till bortsättningar ?
Jag såg inget svar av dig på det.
Citerar: sture_lindberg, #60:
Det finns många olika skäl till detta. Här kommer några av dessa skäl.
1.Svår tidsnöd
2.Nervositet
3. Ovan ställning
4. Press från lagmedlemmar
5.Sömnbrist
6.Nonchalans
7. Okunskap
8. Okoncentration
Finns säkert minst 10 skäl till varför "oförklarliga bortsättningar" förekommer.
Men jag tror inte de är så oförklarliga egentligen.Jag tror de flesta ingår i de 9 skälen jag har nämnt ...Och är dessa skäl verkligen "oförklariga " ?
jag tror inte det.
Men jag undrar hur du räknar till nio egentligen. Jag skojar bara förstås. Men där ser man hur lätt det är att göra en blunder...
|
rodel
Medlem
|
#66 Skrivet: 12 Okt 2016 09:36
Kanske var Sture i tidsnöd! Därav endast 8.
|
Nisse_i_Högdalen
Medlem
|
#67 Skrivet: 12 Okt 2016 10:42
Jag vet inte vad LNO1 är ute efter, men jag är i vart fall mer intresserad av mekanismen bakom att man missar något som man vanligen inte missar, som lyfter en gardering eller inte ser ett tydligt hot.
Det är säkert så att de saker Sture räknar upp är grundorsakerna till bortsättningar. Men de leder inte alltid till bortsättningar. Jag tror inte att de med nödvändighet leder till bortsättningar ens om alla är för handen samtidigt. Så det finns en mekanism som vid vissa tillfällen leder till bortsättningar, det som här också kallats schackblindhet.
Som jag minns det från den tid då jag spelade närschack upplevde jag två typer av bortsättningar. Den ena var att jag "från början" helt enkelt inte såg en pjäs eller såg ett hot och fortsatt inte såg det. Den andra typen var att jag mycket väl sett hotet eller vad det var, men efter en stunds tänkande "glömde bort" att jag sett det och sedan gjorde ett dåligt drag.
Jag upplevde nog att dessa två, vi kan kalla det mekanismer, var olika till sin karaktär. Den första tror jag att jag delvis kunde arbeta bort genom att vara mer noggrann när jag gick igenom ställningen i huvudet. Men den andra var för mig mer oförklarlig. Jag HADE ju sett det men "glömde" det.
|
peace
Medlem
|
#68 Skrivet: 12 Okt 2016 11:18
Citerar: Nisse_i_Högdalen, #67: Jag HADE ju sett det men "glömde" det.
Den bortsättningen känner jag också tyvärr igen.Är väldigt irriterande om man spelat ett långt parti och det fäller avgörandet.
|
rodel
Medlem
|
#69 Skrivet: 12 Okt 2016 11:41
Här har vi nog alla minnen som är svårsmälta. Själv kommer jag ihåg en schackmatch mot Manhem för många år sedan, där jag hade planerat ett positionellt damoffer, som troligen hade gett full poäng. Glömde bort mina tankegångar, fick en ställning där jag i stället stod sämre - förlorade efter 6 timmars spel och vi förlorade matchen med 3,5 mot 4,5.
|
timmy
Medlem
|
#70 Skrivet: 12 Okt 2016 11:45
Citerar: peace, #68: Den bortsättningen känner jag också tyvärr igen. Är väldigt irriterande om man spelat ett långt parti och det fäller avgörandet.
Mycket igenkänning här tyvärr, tråkigt här på sO när ett parti kanske har pågått i flera månader, sedan missar man något uppenbart egentligen.
Kan även märka ibland att det kan bli dubbel schackblindhet där jag någon gång satt dam/torn i slag, men även motståndaren missat detta och spelar vidare som om inget hänt och man kanske nästa drag då kan "rädda" damen/tornet.
|
lubbeluring
Medlem
|
#71 Skrivet: 12 Okt 2016 12:08
Schack handlar just om seendet.
Att ha en total överblick över brädet.
Blicken som ser allt kräver fokus.
|
LuleErik
Medlem
|
#72 Skrivet: 12 Okt 2016 12:46
Citerar: LNO1, #61: Däremot kan det ju vara intressant att delge hur man arbetar bort tidsnöden.
Mycket viktig och intressant frågeställning som är svår att svara på helt.
Jag har samma problem.
Kanske följande brainstorm kan hjälpa?
Googla följande för att få tips på böcker och information:
1.Profylax in chess
2. "Critical moments"
3.Time management
4. bra länk om tidnöd: https://chess24.com/en/read/news/the-psychology-of -time-trouble
5. Chess Visualization Training
6. Alexander Kotov Vägen till mästerskapet bra bok som visar hur man tänker och kommer fram till en plan och metodiskt går tillväga.
7.Road to chess improvment vilka sätt man kan träna i schack han tar upp om visulisera bland annat.
8.Träna schack Jesper Hall
9. "Recognize a Chess Pattern to find a Plan"
10. techniques in chess
11. skriv "Anti" innan din öppning tex "Anti Gruenfeld" eller anti sicilian etc och googla om det.
12. lär dig skillnaderna mellan olika varianter i din repertoar.
13.lär dig begrepp i schack tex minoritets attack och isolerade bönder och vilka ställningar det är aktuellt med det.
14. tips hur man kan analysera: http://chess.stackexchange.com/questions/188/how-d o-i-analyze-my-game-after-playing
|
LNO1
Medlem
|
#73 Skrivet: 12 Okt 2016 12:54
Citerar: Nisse_i_Högdalen, #67: men efter en stunds tänkande "glömde bort" att jag sett det och sedan gjorde ett dåligt drag.
Usch ja, det är för mig den mest hårdsmälta bortsättningen, möjligen med undantag för underskattningen som jag närmast ser som en, om än mänsklig, karaktärsbrist. Ta nu inte alltför allvarligt på ordet karaktärsbrist, ingen av oss är väl perfekt. Så vad gäller det påståendet så tänker jag endast på mig själv, jag vill absolut inte döma andra i den frågan.
|
LNO1
Medlem
|
#74 Skrivet: 12 Okt 2016 13:00
Citerar: timmy, #70: Kan även märka ibland att det kan bli dubbel schackblindhet där jag någon gång satt dam/torn i slag, men även motståndaren missat detta och spelar vidare som om inget hänt och man kanske nästa drag då kan "rädda" damen/tornet.
Ja detta är ju verkligen dråpligt. Jag antar att partiet då handlat om en kamp om ett visst hot eller något liknande och att draget då har varit logiskt avseende just det hotet men tyvärr missat ett uppnbart hot som inte varit aktuellt tidigare.
|
timmy
Medlem
|
#75 Skrivet: 12 Okt 2016 13:15
Citerar: LNO1, #74: Ja detta är ju verkligen dråpligt. Jag antar att partiet då handlat om en kamp om ett visst hot eller något liknande och att draget då har varit logiskt avseende just det hotet men tyvärr missat ett uppnbart hot som inte varit aktuellt tidigare.
Exakt. Då är det alltid roligt att skriva till motståndaren och säga "tack för att du inte tog damen". Detta brukar både jag och min motspelare är roligt och så får båda känna sig som ena riktiga nybörjare
|
LNO1
Medlem
|
#76 Skrivet: 12 Okt 2016 14:10
Citerar: timmy, #75: Detta brukar både jag och min motspelare är roligt och så får båda känna sig som ena riktiga nybörjare
det är jättebra att kunna se humorn i det hela tycker jag, annars skulle ju ens hobby bli ett stort mörker bara! 
|
greogorypeck
Medlem
|
#77 Skrivet: 12 Okt 2016 14:17
Citerar: LNO1, #76: annars skulle ju ens hobby bli ett stort mörker bara
En del sanningar kanske går att hitta i just mörkret
|
LarsS
Medlem
|
#78 Skrivet: 23 Okt 2016 21:23
Gör man aldrig bortsättningar får man nog vinna mot Magnus Carlsen förr eller senare.
Motståndaren vill gärna vinna, så däri ligger nog en insikt att bejaka.
|
IvarBlå2
Medlem
|
#79 Skrivet: 24 Okt 2016 09:06 - Redigerad av: IvarBlå2
Den som aldrig varit olycklig vet inte vad lycka är- Nietzche. Hör kanske mer hemma i citattråden, men den passar bäst av alla sporter i schack
|
greenberry
Medlem
|
#80 Skrivet: 24 Okt 2016 09:16
Citerar: timmy, #70: Den bortsättningen känner jag också tyvärr igen. Är väldigt irriterande om man spelat ett långt parti och det fäller avgörandet.
Bittert men lärorikt. 
|
greenberry
Medlem
|
#81 Skrivet: 24 Okt 2016 09:20
Citerar: LNO1, #65: Men jag undrar hur du räknar till nio egentligen. Jag skojar bara förstås. Men där ser man hur lätt det är att göra en blunder...
Hahahahahaha..............
|
greenberry
Medlem
|
#82 Skrivet: 24 Okt 2016 09:42 - Redigerad av: greenberry

|