Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Blixt kontra långpartier
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
Landroval
Medlem
#1 Skrivet: 4 Okt 2016 11:18

Här på sO spelar jag ju i princip bara långpartier - även om de ibland är relativt blixtbetonade :P

Min statistik med vit är:
56,6% segrar 11% remier och 32,4 % förluster.

med svart är siffrorna
52,4% segrar, 9,4% remier och 38,2% förluster.

Och totalt då
54,6% segrar, 10,2% remier och 35,2 % förluster.

På en annan sajt spelar jag i princip uteslutande blixt.

Där har jag totalt raden
53% vinster 4 % remier och 43% förluster.

Men nu till det intressanta. Bryter man ner de siffrorna på vit- och svartpartier så har jag 49-3-48 som vit och 57-5-38 som svart.

Alltså är jag i långschack klart bättre som vit, medan det i blixt är en markant fördel för mig att spela svart.

Är detta något ni andra känner igen från era erfarenheter? Min teori är att man -eller iaf jag - ofta går för hårt på seger och åker på en kontring i magen, medan man i längre partier som blir lite mer noggranna lyckas undvika såna kontraslag och kanske rent av lyckas få in några själv med de svarta pjäserna.

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 4 Okt 2016 12:27 - Redigerad av: sture_lindberg

/Själv är jag klart bättre som vit i både blixtschack,långpartischack och korrschack.

Jag brukar ligga på ca 70 i vinstprocent som vit .
Och ca 50 procent som svart.

I korr ligger jag kanske ännu lite högre, kanske 75 procent som vit och 55 procent som svart.

Vert
Medlem
#3 Skrivet: 4 Okt 2016 13:21

Var hittar ni procentsatserna? Finns de tillgängliga här på sO?

Landroval
Medlem
#4 Skrivet: 4 Okt 2016 13:56

Njae, jag gick in i partibasen och sökte på alla mina partier. Sorterade sen på resultat och färg och räknade fram det den vägen.

Vert
Medlem
#5 Skrivet: 4 Okt 2016 14:45 - Redigerad av: Vert

Hm, tänkte att det kanske var någonting sådant. Just det, genom att sortera även på resultat slipper man ju räkna antalet partier, så då går det ganska smidigt. (Kanske borde man också justera för partier som spelas rankat/orankat.)

Vad gäller statistiken som sådan så brukar man prata om vinstprocent (vilket jag antar är det som sture_lindberg avser ovan). Detta beräknas som hur många procent man tar, dvs:

(1 x antal segrar + 0,5 x antal remier + 0 x antal förluster) / totalt antal partier

Har man t.ex. spelat 100 partier, varav 60 segrar och tio remier, får man vinstprocenten:

(1 x 60 + 0,5 x 10 + 0 x 30) / 100 = 65%

Tittar man i databasen på 365chess.com, som innehåller 3,3 miljoner partier, så ser man att vit vinner 38,1 procent av partierna, spelar remi i 31,6 procent av partierna och förlorar 30,3 procent av partierna, vilket ger en vinstprocent (beräknad enligt ovan) om 53,9 procent.

Detta betyder att det är fullt normalt att vinna mer som vit än som svart eftersom det är så schacket är konstruerat. Dina resultat i blixt är således synnerligen märkliga!

Några frågor:
- Spelas alla partier mot väsentligen jämnrankat motstånd? Eller möter du fler lägre rankade som svart?
- Spelar du olika typer av öppningar som vit och svart? T.ex. mer aggressivt som svart?
- Trivs du bättre med att spela svart i blixt?

Vert
Medlem
#6 Skrivet: 4 Okt 2016 15:25

Citerar: sture_lindberg, #2:
Själv är jag klart bättre som vit i både blixtschack,långpartischack och korrschack.

Jag brukar ligga på ca 70 i vinstprocent som vit .
Och ca 50 procent som svart.

I korr ligger jag kanske ännu lite högre, kanske 75 procent som vit och 55 procent som svart.

En snabb titt på din statistik indikerar att skillnaden mellan färgerna är mindre än du tror!

vpaavola
Medlem
#7 Skrivet: 4 Okt 2016 15:51

Landroval har ju räknat remiprocenten separat, som för oinvigda känns rätt. Förstår inte varför remi skulle specifikt vara en halv vinst. Den är ju lika mycket en halv förlust.
Eller missuppfattade jag ditt exempel Vert?

Landroval
Medlem
#8 Skrivet: 4 Okt 2016 15:53

Jag startar alltid öppna utmaningar där jämnbördig ranking verkar eftersträvas när jag matchas mot motståndare så finns inga rankingmässiga skillnader på mina motståndare.

Innan jag tittade till statistiken - som iofs bara grundar sig på 200 partier än så länge - så kände jag mig absolut inte mer bekväm med svart, men nu börjar jag ju nästan bli det!

Jag spelar nog generellt mer aggressivt som vit än svart - och mer så i blixt, skulle jag säga.

Vert
Medlem
#9 Skrivet: 4 Okt 2016 16:28

Citerar: vpaavola, #7:
Landroval har ju räknat remiprocenten separat, som för oinvigda känns rätt. Förstår inte varför remi skulle specifikt vara en halv vinst. Den är ju lika mycket en halv förlust.
Eller missuppfattade jag ditt exempel Vert?

Nej, det låter som att du har förstått mitt exempel. Remin räknas ju som både en halv vinst och en halv förlust i mitt exempel!

Skälet till att jag pratade om vinstprocent i den bemärkelsen som jag gjorde är att man - åtminstone förr, och åtminstone inom elitschacket - brukade/brukar prata om vinstprocent beräknad på det sätt som jag illustrerade. Kanske beror det på att det är lättare att relatera till en enda siffra som betecknar hela resultatet; fyra vinster och två remier på sex partier blir helt enkelt en vinstprocent på 83 procent, snarare än att man ska blanda in flera olika procentsatser.

Ett exempel på detta sätt att räkna är i schackolympiaderna, då bordspriser förr tilldelades de som hade högst vinstprocent på respektive bord. (Idag har detta ersatts av s.k. prestationsrating, så kanske är "mitt" mått på vinstprocent förlegat.)

Vert
Medlem
#10 Skrivet: 4 Okt 2016 16:30

Citerar: Landroval, #8:
Jag spelar nog generellt mer aggressivt som vit än svart - och mer så i blixt, skulle jag säga.

Kanske är det detta som är förklaring?! Som vit tycker man sig vara tvungen att vinna, och spelar därför alltför aggressivt. Det är ju vit som är "moraliskt förpliktigad" (om uttrycket tilåts) att skapa någonting för att partiet inte ska sluta remi, och kanske tar du denna plikt på alltför stort allvar som vit, vilket gör att du pressar för hårt och istället förlorar. Som svart spelar du emellertid lugnare medan möjligen dina motståndare pressar för hårt, och då är det lättare för dig att plocka poäng.

G_arvid
Medlem
#11 Skrivet: 4 Okt 2016 16:37

Citerar: Landroval, #4:
Tittar man i databasen på 365chess.com, som innehåller 3,3 miljoner partier, så ser man att vit vinner 38,1 procent av partierna, spelar remi i 31,6 procent av partierna och förlorar 30,3 procent av partierna, vilket ger en vinstprocent (beräknad enligt ovan) om 53,9 procent.

Detta betyder att det är fullt normalt att vinna mer som vit än som svart eftersom det är så schacket är konstruerat. Dina resultat i blixt är således synnerligen märkliga!

Men är resultatet så märkligt egentligen? Om det blir 54% övervikt för vit totalt så är det ju ett genomsnitt och är säkert inte sant för alla spelare. Om t ex en spelare har 60% som vit och den andre 48% så blir det ju 54% fast den ene har bättre resultat som vit och den andre som svart? Eller säg att fyra spelare har 55% på sina vitpartier och den femte har 45% - det ger totalt 53% övervikt för vit. Alla schackspelare är inte lika...

Vert
Medlem
#12 Skrivet: 4 Okt 2016 16:52

Citerar: G_arvid, #11:
Men är resultatet så märkligt egentligen? Om det blir 54% övervikt för vit totalt så är det ju ett genomsnitt och är säkert inte sant för alla spelare. Om t ex en spelare har 60% som vit och den andre 48% så blir det ju 54% fast den ene har bättre resultat som vit och den andre som svart? Eller säg att fyra spelare har 55% på sina vitpartier och den femte har 45% - det ger totalt 53% övervikt för vit. Alla schackspelare är inte lika...

I brist på annan information så är det väl ändå rimligt att förvänta sig den förväntade fördelningen? Visst, ordvalet "synnerligen märkligt" var nog alltför starkt, men eftersom schack är ett ganska "objektivt" spel - vit ska vinna lite mer tack vare förstadraget - så känns det inte orimligt att förvänta sig att varje enskild spelare också ligger skapligt nära detta.

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 4 Okt 2016 17:47 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Vert, #6:
En snabb titt på din statistik indikerar att skillnaden mellan färgerna är mindre än du tror!

Jag har i mina beräkningar även inkluderat samtliga mina blixtpartier och närschackspartier också..Dom finns väl inte med på statistiken här på schackonline ...

Jag skrev ju ;
Själv är jag klart bättre som vit i både blixtschack,långpartischack och korrschack.

Min statistik över samtliga mina partier (inte bara på Schackonline) tror jag INTE du har kännedom av.

tornado
Medlem
#14 Skrivet: 4 Okt 2016 18:45

Min statistik på Chesscube:
Vit V 67% F 29% R 5%

Svart V 63% F 32% R 5%

Här spelar jag bara blixt max 20 min.

Vert
Medlem
#15 Skrivet: 4 Okt 2016 22:09

Citerar: sture_lindberg, #13:
Min statistik över samtliga mina partier (inte bara på Schackonline) tror jag INTE du har kännedom av.

Givetvis inte! Men du skrev också:

Jag antog att det syftade på endast sO, och tog mig därför en titt. Baserat på dina sO-partier är skillnaden mellan färgerna mindre än du säger i det inlägget. Men du kanske spelar korr även någon annanstans och/eller har separat statistik som exkluderar Stegen eller så. Hur som helst var min kommentar avsedd att vara i all välmening - du ska ju inte tro att svartsiffran är 55 procent när den i själva verket är ännu högre!

sture_lindberg
Medlem
#16 Skrivet: 4 Okt 2016 22:20

Citerar: Vert, #15:
Jag antog att det syftade på endast sO,

Nej jag syftade inte bara på SO.

Då hade jag knappast skrivit ;

För kännedom så spelar jag ENDAST korrpartier här på SO..Så mina långpartier och blixtpartier måste jag alltså ha spelat någon annan stans.

Jag förstår att din kommentar var i all välmening,men rätt ska ju vara rätt.

Vert
Medlem
#17 Skrivet: 4 Okt 2016 22:29

Citerar: sture_lindberg, #16:
För kännedom så spelar jag ENDAST korrpartier här på SO

Så med andra ord hade jag rätt.

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 4 Okt 2016 22:34 - Redigerad av: sture_lindberg

Jo men jag skrev ju att jag har en sammanlagd statistik på samtliga mina partier..Alltså sammanslaget. Även utanför SO. Där jag har inräknat ,blixt ,långpartier och korrpartier.

Och det är ju just i den SAMMANSLAGNA statistiken som jag redovisade mina procenttal.

Och då har du därför inte rätt.när du skriver om att du kollat bara här på SO.. det ger en helt felaktig bild av min SAMMANLAGDA statistik.

Vert
Medlem
#19 Skrivet: 4 Okt 2016 22:45

Då får jag - för att räta ut det frågetecken som uppenbarligen råder kring mitt (i mitt tycke redan synnerligen tydliga) inlägg #6 - förtydliga att jag åsyftar endast sture_lindbergs partier här på schackOnline.

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 4 Okt 2016 23:52

Jag inräknar ALLA mina partier i min personliga statistik .blixtschack,närschack och korrschack.

Och jag syftar alltså inte bara på mina partier här på SO.

Vad DU syftar på är helt ointressant i sammanhanget.Men du påstår att min statistik är felaktig ???

..Som den alltså inte är..då den är baserad på SAMTLIGA mina partier och inte bara partierna jag spelat här på SO..

Hoppas nu att detta är helt klarlagt.

sture_lindberg
Medlem
#21 Skrivet: 4 Okt 2016 23:56

Citerar: Vert, #15:
ag antog att det syftade på endast sO,

Här ANTAR du något fast jag skriver att jag räknar alla mina partier både på SO.och utanför SO.

sture_lindberg
Medlem
#22 Skrivet: 5 Okt 2016 00:10

Citerar: Vert, #6:

Här skriver du något sådant fast jag i inläggen innan har skrivit att jag syftar på samtliga mina partier både hos SO och utanför SO..

Hur mycket fel får man tolka andras inlägg ?

peace
Medlem
#23 Skrivet: 5 Okt 2016 04:53

Sen kan man ju undra hur traggig man får vara här också? I 3 inlägg har du skrivit samma sak i olika formuleringar.

rodel
Medlem
#24 Skrivet: 5 Okt 2016 05:52

Ja det känns som märkligt. Låter som att det viktiga är att få rätt även om man inte har rätt. Och det om en struntsak.
Håkan

timmy
Medlem
#25 Skrivet: 5 Okt 2016 08:16

Åter till ämnet:

Jag tror liksom Landroval att man gärna spelar lite mer vilt som vit i blixt för att försöka vinna, finns ju en hel del gambitar att utsätta sin motspelare för. Som svart tar man det kanske lite lugnare.

Landroval
Medlem
#26 Skrivet: 5 Okt 2016 13:39

Tack för återförandet av tråden på rätt kurs timmy!

Det känns helt klart som den mest rimliga slutsatsen att jag överpressar som vit och/eller att jag är bra på att utnyttja motståndares överpressande som svart för att kontra.

Hade varit intressant med statistik hur det ser ut på hög nivå. Att det är klart lägre remiandel än i långpartier känns självklart, men om vinstprocenten är annorlunda i blixt kontra långschack har jag tidigare inte reflekterat över.

sture_lindberg
Medlem
#27 Skrivet: 5 Okt 2016 17:50

Citerar: rodel, #24:
Låter som att det viktiga är att få rätt även om man inte har rätt.

Jag har rätt,det är därför jag skriver i tråden.
Jag har räknat samman samtliga mina partier och inte bara partierna på SO.

Nog om detta nu.

tornado
Medlem
#28 Skrivet: 5 Okt 2016 18:00

Här på SO kan alla läsa varandras statistik,men på de övriga sajterna kan man inte det.
Jag tycker sture har rätt. För att lättare förstå har jag lagt in min statistik från ChessCube så den som vill kan jämföra.

lillpysen
Medlem
#29 Skrivet: 6 Okt 2016 14:13

(Vilken färg jag än har slutar det ofta med att jag ser rött efter att ha levt i ett rosa skimmer ...)

tornado
Medlem
#30 Skrivet: 6 Okt 2016 15:23

Citerar: lillpysen, #29:
(Vilken färg jag än har slutar det ofta med att jag ser rött efter att ha levt i ett rosa skimmer ...)

Det är du inte ensam om

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!