Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / FIDE bryter mot sina egna regler och fjäskar för islamisterna i Iran
Författare Meddelande
Nesse
Medlem
#1 Skrivet: 30 Sep 2016 12:30

Fy faaan för FIDE som inte säger emot.

http://www.independent.co.uk/news/world/middle-eas t/female-chess-hijab-iran-world-championships-tehr an-anger-a7337876.html

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#2 Skrivet: 30 Sep 2016 13:17 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Håller helt med!
För det första:
Att respektera kulturell skillnader går åt båda hållen: De skall respektera vår kultur och vi kan respektera deras.
För det andra:
All form av statlig iblandning i hur man klär sig är fullständigt absurd. Det gäller burkini i Frankrike och det gäller hijab som tvång.

Tävlingen borde flyttas.

HSK_Andreas
Moderator
#3 Skrivet: 30 Sep 2016 15:07

Jag är helt enig med Nisse i frågan.

uct2
Medlem
#4 Skrivet: 30 Sep 2016 18:03 - Redigerad av: uct2

Utifrån artikeln vet vi faktiskt inte om FIDE säger emot eller ej. Artikeln säger inte ens om Irans schackfederation verkligen krävt speciell klädkod för kvinnliga deltagare. Det står "if female players are forced to conform to the country's strict clothing laws", dvs OM. Det är bara i rubriken det antyds att så skulle vara fallet ("after being told to wear hijabs...") men rubriksättaren är sällan samma person som skrivit artikeln, varken i Sverige eller Storbritannien. Brödtexten säger inget om hijabtvång.

Om Iran verkligen kommer att ställa sådana krav måste så klart FIDE reagera. Ett värdland som inte accepterar en global organisations regler och outtalade normer ska bli av med värdskapet, oavsett om det gäller FIDE, FIFA, IAAF eller någon annan organisation. Punkt.

De protester som nämns verkar mer rikta sig mot beslutet att överhuvud taget lägga en så viktig tävling i ett land med den kvinnosyn som det officiella Iran har, och det håller jag helt med om känns fel. Vi minns ju de ryska påtryckningarna när Emma Green målade naglarna, trots att det inte fanns något i IAAFs eller IOKs regler som förbjöd det.

Men som sagt, a r t i k e l n säger inget om huruvida FIDE skulle ha accepterat något hijabtvång eller ens om Iran ännu krävt det.

Vert
Medlem
#5 Skrivet: 30 Sep 2016 18:36

Citerar: uct2, #4:
Artikeln säger inte ens om Irans schackfederation verkligen krävt speciell klädkod för kvinnliga deltagare. Det står "if female players are forced to conform to the country's strict clothing laws", dvs OM.

Artikeln säger också att "[t]he world's top female chess players have reportedly been told they must wear hijabs if they wish to compete in next year's world championships" vilket betyder att tidningens källor faktiskt har fått höra att hijab kommer att krävas. Huruvida det så småningom faktiskt visar sig vara så är naturligtvis inte säkert; blir påtryckningarna för stora kanske arrangören ändrar sig.

Citerar: uct2, #4:
De protester som nämns verkar mer rikta sig mot beslutet att överhuvud taget lägga en så viktig tävling i ett land med den kvinnosyn som det officiella Iran har, och det håller jag helt med om känns fel.

En fråga som då aktualiseras är ju var du ska dra gränsen.

- Iran har taskig kvinnosyn, så kan vi verkligen arrangera schack-VM där?
- Ryssland rör sig i auktoritär riktning, så kan vi verkligen arrangera fotbolls-VM där?
- Sverige rör sig i högerpopulistisk riktning, så kan vi verkligen arrangera handbolls-EM här?
- Och så vidare...

För övrigt undrar jag, med hänvisning till länk, var de kritiker som nu har dykt upp befann sig när damernas GP-tävling i Iran spelades för inte så länge sedan?

uct2
Medlem
#6 Skrivet: 30 Sep 2016 20:33

Bra och intressant kommentar, Vert!

Men "reportedly" är inget starkt argument för att någon skulle ha hört "sanningen": det luktar väldigt mycket hörsägen och journalistisk önskan att hitta något saftigt att skriva om. Det krävs nog mer för att säga att tidningen har seriösa källor.

Länken Vert skickade är däremot talande. Bilden på Pia med hårtestarna utanför hucklet tyder väl på att det i alla fall under den turneringen var någon sorts maktdemonstration från arrangörerna/staten Iran!? Pia har huvudklädnad, men döljer ändå inte det viktigaste, dvs håret!?

uct2
Medlem
#7 Skrivet: 30 Sep 2016 20:38

Och i anslutning till mitt förra inlägg: när det gäller gränsen har jag samma problem som Vert och de flesta. När Sydafrika var uteslutet från internationella idrottsliga förbund var det för att deras apartheidpolitik hindrade människor att delta på lika villkor. Det var inte det --- i och för sig avskyvärda -- systemet i sig som gjorde att Sydafrika bojkottades fram till början av 1990-talet; det var diskrimineringen inom idrotten.

Kanske är det där gränsen ska dras!? Men den är inte busenkel heller....

Vert
Medlem
#8 Skrivet: 30 Sep 2016 20:45

Citerar: uct2, #6:
Men "reportedly" är inget starkt argument för att någon skulle ha hört "sanningen": det luktar väldigt mycket hörsägen och journalistisk önskan att hitta något saftigt att skriva om. Det krävs nog mer för att säga att tidningen har seriösa källor.

Så är det naturligtvis; "reportedly" är det gängse sättet att skriva när man har någon form av källa som säger någonting men är - som du säger - sällan så starkt; hade man haft en stark källa hade man sannolikt skrivit ut den.

Citerar: uct2, #6:
Bilden på Pia med hårtestarna utanför hucklet tyder väl på att det i alla fall under den turneringen var någon sorts maktdemonstration från arrangörerna/staten Iran!? Pia har huvudklädnad, men döljer ändå inte det viktigaste, dvs håret!?

Jag är ingen expert på Iran, men min bild är att Iran ändå är avsevärt mer liberalt än många andra länder i regionen. Äldre kvinnor har - som jag har förstått saken - ofta sin hijab på ett sådant sätt att den täcker allt hår men yngre kvinnor - de som är under 30 år eller så - har ofta sin hijab ganska långt bak på huvudet så att inte bara luggen utan ofta även "framdelen" av hjässan (om du/ni förstår vad jag menar) syns utan att det anses vara något större problem. Detta inte sagt för att på något sätt förringa ojämställdheten i landet, men jag tror att man, även som (ung) iranska, utan problem kommer undan med de typer av sjalar som schackdamerna i länken i mitt förra inlägg hade.

1984orwell
Medlem
#9 Skrivet: 30 Sep 2016 22:28

Tur att de slipper spela i Burka åtminstone!

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#10 Skrivet: 30 Sep 2016 23:18

Citerar: Vert, #5:
var de kritiker som nu har dykt upp befann sig när damernas GP-tävling i Iran spelades för inte så länge sedan?

Jag befann mig lyckligt ovetande om detta.
Annars hade jag nog varit minst sagt frågande. Men vad länken visar är att det tydligen ställts dylika krav tidigare utan att FIDE protesterat.
Det är väl ingen som sagt att man inte kan ordna tävlingne i Iran, men Iran måste lära sig att de krav de ställer inte är rimliga och ställer de sådana krav får de avstå från att arrangera tävlingen.

Vert
Medlem
#11 Skrivet: 30 Sep 2016 23:45

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #10:
Jag befann mig lyckligt ovetande om detta.

Min kommentar om var kritikerna befann sig förra gången var inte riktad mot vare sig Nesse eller dig. Det borde kanske ha framgått tydligare, men vad jag menade var att rikta en känga mot media som "lyckats" uppmärksamma detta nu, men inte för några månader sedan.

Hur som helst: jag sympatiserar inte på något sätt med den iranska kvinnosynen, men är inte säker på att ett flyttat mästerskap är rätt väg att gå. Som ohälsosamt sportintresserad är det värsta jag vet när politiker, media, tyckare m.fl. ska in och pilla i sådant de egentligen inte bryr sig om (dvs. sport) för att plocka politiska poänger. Någon form av inofficiellt rekord har väl Claes Borgström, som ansåg att Sverige borde ha bojkottat fotbolls-VM i Tyskland 2006 därför att prostitution är lagligt i Tyskland.

Jag har inte mycket till övers för FIDE, och är övertygad om att organisationen klarar att hantera den uppkomna situationen på sämsta möjliga sätt. Vad FIDE borde göra är, utan någon som helst tvekan, att säga att Iran gärna får arrangera dam-VM, men att Iran i så fall får respektera att FIDEs regler inte möjliggör att tvinga spelare att bära hijab/huvudduk. Om arrangören accepterar detta men informerar deltagarna om att det vore mycket uppskattat om deltagarna trots allt övervägde att - helt frivilligt - bära hijab/huvudduk så är jag övertygad om att många deltagare skulle överväga detta, och ingen skulle behöva känna sig trampad på samtidigt som många skulle visa arrangören respekt genom att bära hijab/huvudduk, dock helt utan tvång.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#12 Skrivet: 30 Sep 2016 23:53

Citerar: Vert, #11:
Hur som helst: jag sympatiserar inte på något sätt med den iranska kvinnosynen, men är inte säker på att ett flyttat mästerskap är rätt väg att gå.

Som jag ser det är det inte en fråga om kvinnosyn utan att någon föreskriver vad någon skall ha på sig och det är oacceptablet. Skälen bakom att någon gör sådana föreskrifter är egentligen i "sportsammanhang" ointressanta. Jag skulle ha samma invändning om det t.ex. i Sverige föreskrevs att spelarna INTE fick ha huvudduk. Det är inget någon stat eller någon arrangör skall lägga isg i.
I övrigt håller jag med om att FIDE borde tala om för arrangören vad som gäller och så får man utgå från det.

Vert
Medlem
#13 Skrivet: 1 Okt 2016 00:02

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #12:
Som jag ser det är det inte en fråga om kvinnosyn utan att någon föreskriver vad någon skall ha på sig och det är oacceptablet.

Då kanske du har problem med FIDE som organisation även av det skälet att organisationen kräver "vårdad klädsel" (eller någonting i den stilen) vid officiella FIDE-arrangemang? Detta är förstås inte lika konkret, men likväl en föreskrift kring hur deltagarna ska klä sig. På samma sätt finns, i de flesta "sportsammanhang", föreskrifter kring klädseln och utrustningen, vilket sällan upplevs som "oacceptabelt", men jag kanske missförstår hur du menar.

Hur som helst, FIDE borde sätta ned foten men är - tråkigt nog, och som Nesse antyder redan i trådens inledande inlägg - inte en organisation som har för vana att sätta ned foten.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#14 Skrivet: 1 Okt 2016 00:09

Om de har en regel om "vårdad klädsel" som är helt rimlig så inkluderar det inte huvudduk eller förbjuder det heller

Om FIDE skall vara ett förbund för alla nationer måste tolkningen av "vårdad klädsel" vara i enlighet med de olika kulturella synsätt som finns representerade i FIDE och om en typ av klädsel anses vårdad på ett ställe så är det givetvis OK i alla tävlingar.

Samtidigt så förundrar jag mig alltid över folk som säger: varför har de inte rapporterat om detta? Skälet är enkelt: Media är inte allvetande, de kan bara rapportera om sådant de får reda på. Så att ingen skrivit om dam-GP beror väl på att ingen uppmärksammat media på förhållandena och det är bra att det gjorts nu.

Vert
Medlem
#15 Skrivet: 1 Okt 2016 00:29

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #14:
Om de har en regel om "vårdad klädsel" som är helt rimlig så inkluderar det inte huvudduk eller förbjuder det heller

Så är det naturligtvis. Min poäng är, liksom tidigare, att man skapar gränsdragningsproblem när man säger att vissa krav är fel medan andra är okej; den kvinnliga schackspelare som inte trivs i hijab/huvudduk ska naturligtvis slippa sådan, men vad ska gälla för den manlige (eller kvinnliga) schackspelare som inte trivs i kavaj/slips/skjorta eller vad det nu kan vara och helst går i jeans/mjukisbyxor?

Nåväl, detta resonemang börjar väl avvika från ämnet, men jag har fortfarande inte riktigt fått klarhet i vad du, Nisse_i_Högdalen, anser att problemet är. Är det okej med allmänt hållna regler ("vårdad klädsel") som ger utrymme för tolkning som möjliggör att alla kan känna sig någorlunda bekväma inom ramen för reglerna, men inte okej med specifika regler som kräver t.ex. hijab/huvudduk (eller, för den delen, slips) då detta inte ger utrymme för spelaren att känna sig bekväm inom ramen för reglerna? Och det oacceptabla i detta fall är inte (i första hand) att kravet på hijab/huvudduk ger uttryck för en viss kvinnosyn, utan att det begränsar schackspelarnas möjligheter att känna sig bekväma inom ramen för reglerna?

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #14:
Samtidigt så förundrar jag mig alltid över folk som säger: varför har de inte rapporterat om detta? Skälet är enkelt: Media är inte allvetande, de kan bara rapportera om sådant de får reda på. Så att ingen skrivit om dam-GP beror väl på att ingen uppmärksammat media på förhållandena och det är bra att det gjorts nu.

Ja, jag förstår din poäng, men media har också ett eget ansvar att "luska fram" den här typen av nyheter. Eftersom Sveriges Schackförbund (och säkerligen andra schackhemsidor) har rapporterat om saken så fanns det goda möjligheter att skriva indignerade artiklar redan förra gången. Men, även denna diskussion om tilltron till media ligger väl utanför trådämnet.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#16 Skrivet: 1 Okt 2016 00:46

Citerar: Vert, #15:
Är det okej med allmänt hållna regler ("vårdad klädsel") som ger utrymme för tolkning som möjliggör att alla kan känna sig någorlunda bekväma inom ramen för reglerna, men inte okej med specifika regler som kräver t.ex. hijab/huvudduk (eller, för den delen, slips) då detta inte ger utrymme för spelaren att känna sig bekväm inom ramen för reglerna?

Vad som för det första inte är acceptabelt är att i vissa tävlingar kräva speciella kläder och andra inte.
För det andra är det enligt min mening egendomligt att i en schacktävling kräva någon alls specifik klädstil. "Vårdad klädsel" är väl lagom luddigt så folk är hyfsat rentvättade. Och att detta måste tolkas som all klädsel som i någon kulturer anses vårdad. Vilket borde betyda att jag kan komma i nattskjorta eftersom rimligen dish-dash är tillåtet.

Vert
Medlem
#17 Skrivet: 1 Okt 2016 01:06

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #16:
Vad som för det första inte är acceptabelt är att i vissa tävlingar kräva speciella kläder och andra inte.

Detta är en mycket klok reflektion. Jag hade inte alls tänkt på denna inkonsekvens, men håller helt och hållet med om detta.

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #16:
För det andra är det enligt min mening egendomligt att i en schacktävling kräva någon alls specifik klädstil. "Vårdad klädsel" är väl lagom luddigt så folk är hyfsat rentvättade. Och att detta måste tolkas som all klädsel som i någon kulturer anses vårdad. Vilket borde betyda att jag kan komma i nattskjorta eftersom rimligen dish-dash är tillåtet.

Jag tror egentligen inte att vi ska ta denna diskussion längre, främst eftersom den bygger på min minnesbild av någonting som jag någon gång har läst om FIDE-reglerna... Kanske är reglerna mer konkreta, kanske finns de inte ens. Trevligt vore emellertid om FIDE satte ned foten i den här frågan, men det lär inte hända.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#18 Skrivet: 1 Okt 2016 01:30

HSK_Andreas
Moderator
#19 Skrivet: 1 Okt 2016 07:52

En liten avvikning från ämnet:
Jag har en kollega som kommer från Iran för länge sen. Han var förra (?) sommaren nere i Iran för att hälsa på släkten. Han fick då se att den statliga TVn sände dokumentärer om homosexualitet och transsexualitet. Det var otänkbart förr så nog händer det saker i landet. Man har också köpt in rättigheterna till Fröken Fridmans äventyr.

Vad gäller Fides klädkod så är det beskrivet så här:
Players or members of their delegations must not make unjustified accusations toward other players, officials or sponsors. All protests must be referred directly to the arbiter or the Technical Director of the tournament.

rodel
Medlem
#20 Skrivet: 1 Okt 2016 09:34

Låt oss hoppas att Fide liksom andra internationella organisationer verkar för en ökad förståelse mellan människor och även deras personliga klädsel

Bondenslaktar
Medlem
#21 Skrivet: 1 Okt 2016 10:37

tycker SSF ska Bojkotta schack VM för damer nästa år, slöja/hijab och allt där till står inte för något annat än förtryck, Står inte ens för vårat värdegrund, allas lika värde.

Pia cramling har tydligen deltagit tidigare i en turnering där slöja varit "obligatoriskt" tidigare enligt expressen, om detta stämmer så tycker jag det är väldigt Pinsamt agerande från hennes sida.

HSK_Andreas
Moderator
#22 Skrivet: 1 Okt 2016 13:33

Jag anser inte att Sveriges SF ska bojkotta tävlingen ens om den spelas med krav på huvudbonad. Då bör man bojkotta spel på en väldig massa ställen såsom Ryssland, Kina, Vitryssland etc etc. Detsamma bör självfallet gälla alla sporter. Inte heller tycker jag man kan klandra Pia som deltog.

Jag håller med Nisse. Problemet är när stater lägger sig i hur folk ska klä sig, oavsett om man vill påtvinga någon vissa attiraljer (Hijab, judestjärna etc) eller förbjuda någon att bära vissa attiraljer (Hijab, burkini etc)

Av den anledningen bör Fide agera, om det som står i artikeln stämmer.

Du måste logga in för att kunna posta!