Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Etik och kutym i schack
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Författare Meddelande
rodel
Medlem
#211 Skrivet: 10 Sep 2016 20:43

Sture
Jag upplever som att Vert försöker säga någonting. Ett alternativ kan vara att försöka möta detta.
Håkan

timmy
Medlem
#212 Skrivet: 10 Sep 2016 20:47

Sture kör sin egna debatteknik, upprepning av sina egna argument och användning av de andras ord: ex.vis "anser att du är snett ute". Även om han får mothugg av vana schackspelare i klubb eller mothugg från t.ex undertecknad som inte har insyn i klubbschacket, men spelat tusentals partier på nätet och live för den delen. Håller med Vert 100 procent i hans senaste lite längre inlägg som jag flr övrigt anser försöker hålla sig mycket netral i sina formuleringar.

sture_lindberg
Medlem
#213 Skrivet: 10 Sep 2016 20:53

Citerar: timmy, #212:
Håller med Vert 100 procent i hans senaste lite längre inlägg som jag flr övrigt anser försöker hålla sig mycket netral i sina formuleringar.

Alltid enklast att hålla med sistnämnda "talare",,fortsätt med det..så får du aldrig några som debatterar emot dig...
Så bekvämt...

Så tråkigt...

rodel
Medlem
#214 Skrivet: 10 Sep 2016 20:58

I inlägg 212 så kritiseras ett flertal rutinerade spelare av att vara fel ut, gissar att också jag är en av dessa. Du får gärna utveckla det.

rodel
Medlem
#215 Skrivet: 10 Sep 2016 21:00

Sorry ska vara inlägg 210 som jag menar inte 212. Ämnat till Sture inte till Timmy.

LNO1
Medlem
#216 Skrivet: 10 Sep 2016 21:05

Citerar: knightrider, #207:
Nej, det tycker jag inte man behöver göra.
Spela orankade partier och låt nybörjaren få en remi eller rentav vinna ibland.
Det är en investering för svenskt schacks framtid.

Ja självklart! Mitt inlägg var ämnat som en etisk reflektion för diskussion, men självklart ska nybörjaren också få chansen att prova på hur det känns att stå på vinst!
Bra inlägg!

rodel
Medlem
#217 Skrivet: 10 Sep 2016 21:09

Hej
Tycker nog att ni båda har poäng i de förslag ni hade. I vissa lägen är det hårda motståndet det rätta ibland inte. Som tur är har vi ingen kutym regel här

sture_lindberg
Medlem
#218 Skrivet: 10 Sep 2016 21:11

Citerar: LNO1, #216:
Bra inlägg!

Jag håller med naturligtvis!

timmy
Medlem
#219 Skrivet: 10 Sep 2016 21:11

Varför i helvete är jag tråkig för att jag håller med Vert?! Nu är du ute på djupt vatten där du kallar mitt tyckande för tråkigt. Dessutom skriver jag ju inte bara att jag håller med Vert, jag argumenterar flr det också. Men du gör som vanligt Sture, läser det du vill och tolkar allt som du vill...

Och om du tycker det är tråkigt att hålla med nån annan; betyder de4 då att du bara säger emot för att inte vara tråkig?!

sture_lindberg
Medlem
#220 Skrivet: 10 Sep 2016 21:12

Citerar: rodel, #217:
Som tur är har vi ingen kutym regel här

Kutymer finns inte på allt inom schacket.. Tur det

sture_lindberg
Medlem
#221 Skrivet: 10 Sep 2016 21:13 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: timmy, #219:
Och om du tycker det är tråkigt att hålla med nån annan; betyder de4 då att du bara säger emot för att inte vara tråkig?!

Nej jag säger emot för att jag har rätt naturligtvis.

Men jag kan också tycka det lite bekvämt och tråkigt att bara hålla med sistnämnda som skriver.

Och därmed bevisa att man icke har några egna synpunkter

rodel
Medlem
#222 Skrivet: 10 Sep 2016 21:20

Inget i den här debatten får mig att tro att någon vädrat sin åsikt för att efterhärma föregående talare. Tycker faktiskt att säga så är nedlåtande och en ursäkt är på plats !

Vert
Medlem
#223 Skrivet: 10 Sep 2016 21:24

Citerar: LNO1, #204:
Ok Jag har ett förslag på hur en etisk grundval för hur en klubbspelare ska förhålla sig till en nybörjare kan se ut:

1 Ha en genuin förståelse för hur oerhört svårt detta spelet är för nybörjaren såväl som för klubbspelaren. Nybörjaren är inne i en läroprocess för att se de första mönstren, den mer erfarne klubbspelaren har börjat skrapa lite på ytan till de mer komplexa frågeställningarna.

Det är den mer erfarnes plikt (om han vill verka för klubbschackets bästa) att med tålamod undervisa genom sina drag och alltid göra sitt bästa även om hans motståndare är en nybörjare.

Ser fram emot reaktioner på detta och fler bidrag.

Jag tycker att detta är ett alldeles utmärkt förhållningssätt. Det absolut viktigaste att försöka förmedla är vilket fantastiskt spel schack är, och vad är det som gör schack fantastiskt? Jo, att man understundom kan spela riktigt bra partier men ändå aldrig blir fullärd. Hur förmedlar man detta? Genom att visa hur kul man tycker att det är, även att spela mot nybörjare, så att de också får se hur kul det kan vara. Detta kan, naturligtvis, innefatta att man t.ex. avsiktligt inte gör det bästa draget så att motståndaren ska få chansen att prova en fin kombination eller utföra sin första "familjegaffel" eller vad det nu kan vara.

sture_lindberg
Medlem
#224 Skrivet: 10 Sep 2016 21:36

Citerar: rodel, #222:
Inget i den här debatten får mig att tro att någon vädrat sin åsikt för att efterhärma föregående talare. Tycker faktiskt att säga så är nedlåtande och en ursäkt är på plats !

Citerar: timmy, #212:
Sture kör sin egna debatteknik, upprepning av sina egna argument och användning av de andras ord: ex.vis "anser att du är snett ute". Även om han får mothugg av vana schackspelare i klubb eller mothugg från t.ex undertecknad som inte har insyn i klubbschacket, men spelat tusentals partier på nätet och live för den delen. Håller med Vert 100 procent i hans senaste lite längre inlägg som jag flr övrigt anser försöker hålla sig mycket netral i sina formuleringar.

Detta timmys inlägg är det som är nedvärderande,där han påstår att min debatteknik endast är upprepningar-Så är det någon som bör be om ursäkt så är det timmy. Men undrar om det finns någon kurage där ?

rodel
Medlem
#225 Skrivet: 10 Sep 2016 21:38

Ja det finns många underbara skeenden i detta spel. Det som ändå gjort mest intryck på mig var när det begav sig Kasparov. Hans Kungsindiskt som svart är tidlöst. Ge några bönder och lira på. Just Kungsindiskt är en öppning där eliten menar att datorerna ännu inte kan bedöma rätt. Tar klassiska Mar Del Plats där en datoranalys ger nästan vinst spel för vit medan världsspelarna bedömer den annorlunda. Kasparov partier under världsmästare era är sevärda och njutbara. Inte alltid så lätt att ta till sig men tålamodet betalar sig.

timmy
Medlem
#226 Skrivet: 10 Sep 2016 21:45

Om jag har kurage menar du? Jodå, det tycker jag nog. Jag kräver ingen ursäkt av dig Sture och du vill nog inte ha någon av mig heller. Det vi diskuterar med etik och kutym inom schacket, för att återknyta till ämnet, är väl inget som du är den enda som kan Sture?! Jag tänker vidare att det måste finnas olika kutymer isåfall vad gäller klubbschacket, mellan klubbar, "köksbordsschack", nätschack, tävlingar etc?!

rodel
Medlem
#227 Skrivet: 10 Sep 2016 21:45

Det kan vara så att Timmy blir fundersam över att du menar dig ha rätt när så många andra etablerade spelare inte delar din uppfattning. Visst kan det vara så att du har rätt, men för mig har det varit så att när jag tror mig ha rätt och nästan alla andra ser det på annat sätt, sä har det hänt att jag efter lite eftertänksamhet insett att jag har fel. Men det är jag och det behöver inte av den anledningen stämma här.

sture_lindberg
Medlem
#228 Skrivet: 10 Sep 2016 22:08 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: timmy, #226:
Om jag har kurage menar du? Jodå, det tycker jag nog. Jag kräver ingen ursäkt av dig Sture och du vill nog inte ha någon av mig heller. Det vi diskuterar med etik och kutym inom schacket, för att återknyta till ämnet, är väl inget som du är den enda som kan Sture?! Jag tänker vidare att det måste finnas olika kutymer isåfall vad gäller klubbschacket, mellan klubbar, "köksbordsschack", nätschack, tävlingar etc?!

Kurage anser inte jag vara att endast hålla med sistnämnda "talare" och inte uppvisa någon egen åsikt.

Jo etik och kutym är jag rätt duktig på. Såg för någon vecka sedan att några här på SO inte ens visste vad ordet kutym betydde eller ens vad det stod för.
Att påstå att jag är den enda som påstår mig veta vad kutym är ytterligare en ren lögn.

Jag har dessutom aldrig påstått att jag är den enda som vet vad schackkutymer är.

Citerar: timmy, #226:
Jag tänker vidare att det måste finnas olika kutymer isåfall vad gäller klubbschacket, mellan klubbar, "köksbordsschack", nätschack, tävlingar etc?!

Ja det finns en hel del kutymer både vad det gäller klubbschack och mellan schackklubbar.osv

Om jag skulle dra dom här så får jag väl bara ytterligare en massa påhopp.

LNO1
Medlem
#229 Skrivet: 10 Sep 2016 22:39 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #210:
Kanske du efterhärmar LNO1,s debatteknik helt enkelt.

Det tycker jag inte, Vert har en helt egen stil på sina inlägg, skillnaden mellan min och Verts debatteknik kan möjligen vara att Vert gör det lite bättre än undertecknad som understundom låter känslorna ta överhanden.

sture_lindberg
Medlem
#230 Skrivet: 10 Sep 2016 22:42

Citerar: LNO1, #229:
kan möjligen vara att Vert gör det lite bättre än undertecknad som understundom låter känslorna ta överhanden.

Jag tycker ni är tämligen likvärdiga.

Inte mycket som skiljer.

gubbengrå
Medlem
#231 Skrivet: 10 Sep 2016 22:52

Citerar: sture_lindberg, #228:
Jo etik och kutym är jag rätt duktig på. Såg för någon vecka sedan att några här på SO inte ens visste vad ordet kutym betydde eller ens vad det stod för.

Ja, sture_lindberg googlade fram synonymer till "kutym"

Citerar: sture_lindberg, #143:
Synonymer till kutym
bruk, sed, vana, skick, tradition, sedvana, sedvänja, praxis, vedertaget handlingsmönster

Till dessa synonymer skulle jag vilja lägga den beskrivande förklaringen av kutym som "oskriven regel". Jag tycker att denna beskrivning av kutym är bra, eftersom den förklarar varför det lätt uppstår olika meningar om vad som är kutym i olika sammanhang. Det finns helt enkelt inget "svart på vitt" om vad som är kutym.

En sådan inbyggd osäkerhet ger en viss frihet åt den som upplever kutym-praxis som inskränkande. Den ger också ett visst fritt utrymme åt den som upplever praxis som alltför slapp och vill skärpa kraven. Diskussioner om vad som är "rätt" kutym kan därför pågå i evighet.

LNO1
Medlem
#232 Skrivet: 10 Sep 2016 23:17

Citerar: rodel, #193:
Jag skulle vilja föreslå att vi försöker hitta ett gemensamt förhållningssätt för etik och kutym, som vi vill förmedla till de icke klubbspelare som finns här på SO. Och utifrån deras perspektiv.

Vi kan ju konstatera att Sture trots all sin erfarenhet inte kunde komma med något konstruktivt inlägg på detta utmärkta initiativ från din sida rodel.Jag syftar alltså på din uppmaning till Sture att gärna komma med någon reflektion.

Om du vill ha konstruktiva förslag får du nog vända dig till någon annan än just Sture och lika bra är väl det, eller kanske t.o.m bättre , vad vet jag?

Knightrider påpekade att man ska låta nybörjaren vinna och det var ju sannerligen ett bra och konstruktivt inlägg, medan jag talade om ödmjukhet inför spelets svårighet både för nybörjaren och den mer erfarne klubbspelaren.Jag ville att man ska undervisa genom sina drag och tänkte väl mest på tävlingspartier.

Är det någon mer som har något förslag på de etiska värderingar vi klubbspelare bör ha i mötet med hemmaspelaren? Jag tror nämligen att det finns en uppsjö av tänkvärda saker hos er andra som kanske är mindre uttjatade än Stures ihärdiga försök att få oss att förstå att man bör ge upp om sätter damen och ordet kutyms mer subtila innebörd.

Vert
Medlem
#233 Skrivet: 10 Sep 2016 23:29

Citerar: LNO1, #232:
Är det någon mer som har något förslag på de etiska värderingar vi klubbspelare bör ha i mötet med hemmaspelaren?

Jag gjorde ett försök i inlägg #223, där jag pratade om att förmedla schackglädjen. Kanske inte har så mycket med etik att göra, men ändå. Jag ska fundera vidare!

rodel
Medlem
#234 Skrivet: 10 Sep 2016 23:37

Ja uppmuntran i alla dess former är bra. Låta nybörjar upptäcka så mycket som möjligt själv. Men var där när du efterfrågas.

LNO1
Medlem
#235 Skrivet: 10 Sep 2016 23:47 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Vert, #233:
Jag gjorde ett försök i inlägg #223, där jag pratade om att förmedla schackglädjen.

Ja! Det är jätteviktigt! Jag missade tyvärr ditt inlägg men nu har det ju lyfts fram igen!

sture_lindberg
Medlem
#236 Skrivet: 11 Sep 2016 00:12

Citerar: rodel, #234:
Ja uppmuntran i alla dess former är bra. Låta nybörjar upptäcka så mycket som möjligt själv. Men var där när du efterfrågas.

Det ställer jag upp på.Mycket bra!

Men också vara med och vägleda naturligtvis.

lubbeluring
Medlem
#237 Skrivet: 11 Sep 2016 09:57

Många här i tråden kämpar på trots att de befinner
sig i ett hopplöst läge.
Kanske dags att ge upp eller åtminstone ge ett
remierbjudande.

rodel
Medlem
#238 Skrivet: 11 Sep 2016 10:20

Ja kanske har vi belyst ämnet tillräckligt. Föreslår att någon moderator stänger det.

Vert
Medlem
#239 Skrivet: 11 Sep 2016 11:16 - Redigerad av: Vert

Jag kan stänga tråden om det är trådskaparens önskan, men skulle annars gärna föra diskussionen vidare i en lite annan riktning. (Vänligen bekräfta om du, rodel, vill att jag ska stänga, eller stäng den själv med knappen "Ämnet låst" under rutan där man skriver inlägg.)

När det gäller förhållningssättet till nybörjare så tycker jag att det gäller att vara pragmatisk. Schacket har ganska många regler - såväl på brädet (rockad, promovering, en passant) som vid sidan om brädet (rörd är förd, släppt är släppt, kungen får inte slås i blixt, man ställer om klockan med samma hand som man gör draget, man måste skriva sina drag osv.) - och många av dessa kan vara svåra att få grepp om. Dessutom finns dragupprepningar, remianbudet, som utförs efter att eget drag är utfört, innan klockan ställs om (eller så har iaf. jag lärt mig) och allehanda specialregler om när man kan kräva remi.

Av den anledningen tycker jag att det absolut bästa förhållningssättet i kontakten med nybörjare är att bortse från eventuella kutymer och istället inta en tillåtande och förlåtande attityd snarare än ett hårdnackat upprätthållande av alla svårgreppbara regler.

rodel
Medlem
#240 Skrivet: 11 Sep 2016 12:07

Bra Vert
Tycker då det är bra att vi fortsätter tråden i den föreslagna riktningen och med förhållningssättet att kutym inte är så viktigt.
Håkan

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!