Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / När ger ni upp här på so?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Författare Meddelande
IvarBlå99
Medlem
#61 Skrivet: 4 Sep 2016 16:41 - Redigerad av: IvarBlå99

Min iPhone gör som den vill ibland. Hoppas du förstod ändå Jag
Undrar bara: Hur ska vi kunna se och märka att du har kul?

sture_lindberg
Medlem
#62 Skrivet: 4 Sep 2016 16:47 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: sture_lindberg, #49:
Ett väldigt enkelt exempel är ju att man har 800 i ranking och inte vet att det är hopplöst.

Så skrev du..
Där de alltså enligt dig inte vet att det är hopplöst.

Och vem tusan nedvärderar 800-spelare ? I alla fall inte jag.

LNO1
Medlem
#63 Skrivet: 4 Sep 2016 16:50

Citerar: sture_lindberg, #62:
Och vem tusan nedvärderar 800-spelare ? I alla fall inte jag.

Vad bra, då kanske du ska undvika uttryck som att "de förstår inte bättre" eftersom det kan uppfattas som nedvärderande. Vi ska vara rädda om våra 800-spelare, de är de som är vår framtids 2800-spelare ! Men då känner jag mig trygg i att du inte nedvärderar dem Sture!

sture_lindberg
Medlem
#64 Skrivet: 4 Sep 2016 16:54

Citerar: LNO1, #63:
Men då känner jag mig trygg i att du inte nedvärderar dem Sture!

Du kan vara lugn..Jag har varit ungdomstränare I Dalarnas schackförbund och i Avesta schacksällskap och tror du jag fick de jobben för att jag nedvärderade mina ungdomar.

LNO1
Medlem
#65 Skrivet: 4 Sep 2016 16:56

Citerar: IvarBlå99, #60:
Nej, jag vill inte vara osportslig och därför hoppas jag att vi aldrig möts

nåja , för att komma i den helt hopplösa ställningen skulle du nog vara tvungen att anstränga dig lite, så risken är väl stor att det är jag som hamnar hopplöst, men vad jag då hoppas är att du inte ser mig som osportslig bara för att jag inte förstår att det inte finns några chanser i ställningen...

LNO1
Medlem
#66 Skrivet: 4 Sep 2016 17:06

Citerar: sture_lindberg, #64:
Jag har varit ungdomstränare I Dalarnas schackförbund och i Avesta schacksällskap och tror du jag fick de jobben för att jag nedvärderade mina ungdomar.

jag har ju själv varit ungdomstränare och vet hur svårt det är att få tag på dem Men nej jag tror inte alls att du var nedvärderande, vad jag reagerade på var formuleringen "de förstår inte bättre" men nu har vi ju rett ut det hela.

sture_lindberg
Medlem
#67 Skrivet: 4 Sep 2016 17:13

Citerar: LNO1, #45:
Ett väldigt enkelt exempel är ju att man har 800 i ranking och inte vet att det är hopplöst.

Det var DU och inte jag som skrev dessa rader dock.

HSK_Andreas
Moderator
#68 Skrivet: 4 Sep 2016 17:29

Då ska vi se vad jag har lyckats med:

* Jag har satt bort damen här på SO
* Jag har låtit min motståndare sätt mig matt här (Sture fick nöjet eller förtreten bara för några dagar sen)

Jag tycker om att sätta mått. Kanske inte att behöva matta med torn och kung mot kung, men det är ok det med. Hittar jag en läcker kombination som ger matt i 4 Blur jag nästan besviken om motståndaren ger upp draget innan.

Är man en sämre spelare så kan man mycket väl veta att man är förlorad utan att ge upp. Man kan lära sig mycket på att fortsätta.

Däremot förstår jag inte varför man helt plötsligt slutar dra, men det år en annan fråga.

sture_lindberg
Medlem
#69 Skrivet: 4 Sep 2016 17:33

Citerar: HSK_Andreas, #68:
Jag har låtit min motståndare sätt mig matt här (Sture fick nöjet eller förtreten bara för några dagar sen)

Det var ett sant nöje

Vert
Medlem
#70 Skrivet: 4 Sep 2016 17:40 - Redigerad av: Vert

Citerar: sture_lindberg, #69:
Det var ett sant nöje

Tycker du inte att HSK_Andreas - f.ö. en mycket skicklig spelare som säkert redan hade listat ut hur partiet skulle sluta - gjorde sig "löjlig" genom att inte ge upp när han var två torn under?

sture_lindberg
Medlem
#71 Skrivet: 4 Sep 2016 17:45 - Redigerad av: sture_lindberg

Nej han hade möjligheter att få eviga schackar..Han fick min kung ut på vandring ordentligt.

Han skrev själv till mig att han hade förhoppning på "evig" schack.

Citat av HSK Andreas/
;"Tänkte att chansen till evig schack fanns i värsta fall"

Slut citat/

Så jag anser inte att han såg sig förlorad..Möjligtvis på slutet av partiet.

Så i sådana ställningar anser jag det INTE är löjligt att fortsätta spela.

LNO1
Medlem
#72 Skrivet: 4 Sep 2016 17:47

Citerar: sture_lindberg, #67:
Det var DU och inte jag som skrev dessa rader dock.

Javisst var det så, det har jag inte alls förnekat. Men bara för att du nu förklarat att du inte alls menade det nedsättande, så kunde det mycket väl uppfattas så, men nu är ju den detaljen utredd. Men bara för att den detaljen är utredd tycker jag inte att du och IvarBlå99 har rätt i sak, utan jag tycker tvärtom att ni har fel i sak. Det försökte jag argumentera emot. Något jag f.ö ägnat mig åt i flera trådar här på forumet när frågan dykt upp. Man skulle också kunna säga det på det här viset som HSK_Andreas gör:

Då ska vi se vad jag har lyckats med:

* Jag har satt bort damen här på SO
* Jag har låtit min motståndare sätt mig matt här (Sture fick nöjet eller förtreten bara för några dagar sen)

Jag tycker om att sätta mått. Kanske inte att behöva matta med torn och kung mot kung, men det är ok det med. Hittar jag en läcker kombination som ger matt i 4 Blur jag nästan besviken om motståndaren ger upp draget innan.

Är man en sämre spelare så kan man mycket väl veta att man är förlorad utan att ge upp. Man kan lära sig mycket på att fortsätta.

och i mina ögon så ser jag bara en sportslig kille i det inlägget, vad du Sture och andra förfäktat är att det skulle vara osportsligt att spela vidare, ja ni har använt andra ord också såsom löjligt mm. Det är inte utan att jag reagerar starkt på en sådan solipsistisk syn på ens hobby när den ändå inbegriper flera andra förutom en själv.

Och detta stycke var så bra att jag citerar det igen:

rodel
Medlem
#73 Skrivet: 4 Sep 2016 17:50

Sture, vi är nog alla överens om att det är trist att harva i en ställning som man själv tycker är lätt vinst. För mig är det viktiga om min motspelare tror han har en möjlighet eller ej. Tror han att han har det så är det rimligt att han fortsätter. Med ökad erfarenhet och ökade kunskaper så minskar risken att samma spelare vill fortsätta i kommande lika klara förlust ställningar. Att ge upp ett parti för att andra ev kan tycka det är löjligt ska ju egentligen inte behöva vara en anledning att ge upp.
När någon spelar riktigt bra spel mot mig och påbörjat en mattkombination så händer det att jag låter honom sätta mig matt. Som en slags bevis på uppskattning.
Håkan

sture_lindberg
Medlem
#74 Skrivet: 4 Sep 2016 17:55

Ok vi har olika meningar om detta,det har vi i alla fall kommit fram till!

Citerar: LNO1, #72:
du och IvarBlå99 har rätt i sak, utan jag tycker tvärtom att ni har fel i sak.

Ok jag vet vad du anser.

Du tycker vi har fel ..och vi tycker du har fel.Och jag gissar på att du aldrig kommer att kunna omvända oss
Men detta är ju en diskussionstråd så vi får ta det så...

sture_lindberg
Medlem
#75 Skrivet: 4 Sep 2016 17:59

Citerar: rodel, #73:
Att ge upp ett parti för att andra ev kan tycka det är löjligt ska ju egentligen inte behöva vara en anledning att ge upp.

Klart man inte ska ge upp för att någon annan tycker så. Självklart inte.

Vad jag försöker påpeka är att man ska/borde försöka ha den insikten att VETA när man är helt förlorad utan den minsta chans över huvud taget.

Är inte det två skilda saker ?

rodel
Medlem
#76 Skrivet: 4 Sep 2016 18:10

Men Sture, insikten och kunskapen är ju olika för oss alla. Hur undviker jag att spela alltför galet eller hur skaffar jag mig en kunskap om spelet som gör att jag förstår när jag ska ge upp?
Genom erfarenhet. Hur skaffar jag mig erfarenhet? Genom att göra de misstagen en erfaren spelare inte gör. Och som Andreas snuddar vid är det lärorikt att se hur en stark spelare vinner en vunnen ställning.
Håkan

sture_lindberg
Medlem
#77 Skrivet: 4 Sep 2016 18:20

Citerar: rodel, #76:
Genom att göra de misstagen en erfaren spelare inte gör.

Och en ERFAREN spelare spelar inte vidare i en helt förlorad ställning.
Utan då ger han upp och spelar ett nytt parti.
Då är det väl bra att de med inte så stor erfarenhet i schack lär sig detta förhållningssätt.

Att sitta och bli utklassad i en helt förlorad ställning lär man sig knappast något av.

Möjligen om man är en nybörjare.

LNO1
Medlem
#78 Skrivet: 4 Sep 2016 18:22

Citerar: rodel, #73:
Sture, vi är nog alla överens om att det är trist att harva i en ställning som man själv tycker är lätt vinst

Där kan det kanske vara lite speciellt med korr, jag har ingen aning om det egentligen, men jag har haft tro det eller ej, väldigt överlägsna ställningar både här på SO och på FICS och ute i verkliga livet så att säga. Jag har aldrig tyckt att det varit trist att spela dessa ställningar däremot har det varit väldigt lätt för mig att hitta dragen.

Vad gör man då vid dessa i mitt fall sällsynta tillfällen då detta inträffat? Är man ute på en turnering är det ett perfekt tillfälle att kika på kompisarnas partier och kanske köpa en fika och glädjas åt den kommande ettan i protokollet.

Förslag på vad ni ska göra under tiden ni som spelar frekvent här på SO när ni sitter med alla dessa totalt vunna ställningar har jag många, men ni vet säkert bäst själv vad ni kan göra som roar er mer än att titta på den totalt vunna ställningen.

Ni som sitter med så många sådana här partier SO att det blir ett verkligt problem för er att ni inte kan finna någon glädje med detta, till er har jag faktiskt ett enkelt råd: börja spela seriös korr med datorer som hjälp, alternativt utmana endast de allra bästa här på SO och jag kan lova er att problemet med totalt vunna ställningar kommer att lysa med sin frånvaro...

Själv är jag jätteglad över att jag kan möta spelare som är bättre än vad jag är, lika bra (det kanske allra roligaste med tanke på den dråpliga kamp som ofta uppstår) och att möta spelare som är sämre än vad jag är. Jag gillar den blandningen. Jag får då ta smällen att jag kan få partier där den ena parten är helt överlägsen, men det hör väl liksom till spelets villkor?

Men om den överlägsne parten börjar grymta och gnälla om hur tråkigt eller förnedrande det är för honom eller henne att behöva spela mot en sådan förment dålig, eller hur osportsligt det är att inte ge upp, är det som att vifta med ett rött skynke för mina ögon.

Citerar: rodel, #76:
Men Sture, insikten och kunskapen är ju olika för oss alla. Hur undviker jag att spela alltför galet eller hur skaffar jag mig en kunskap om spelet som gör att jag förstår när jag ska ge upp?
Genom erfarenhet. Hur skaffar jag mig erfarenhet? Genom att göra de misstagen en erfaren spelare inte gör. Och som Andreas snuddar vid är det lärorikt att se hur en stark spelare vinner en vunnen ställning.

Med eftertryck: detta inlägg som jag citerat borde en gång för alla belysa hur rent ut sagt ogenomtänkt argumentationen om osportslighet i samband med ovilja att ge upp när motståndarens så önskar är.
Bra Rodel!

LNO1
Medlem
#79 Skrivet: 4 Sep 2016 18:24 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #77:
Möjligen om man är en nybörjare.

Nåja en spelare under 2000 (min egen gissning) har nog väldigt mycket kvar att lära sig om vad som är en hopplös ställning eller inte.

rodel
Medlem
#80 Skrivet: 4 Sep 2016 18:25

Sture, Det är inte förhållningssättet att det jag anser är en förlorad ställning som ska få min motståndare att ge upp, utan hur han ser på det. Och han har rätt att bedöma ställningen utifrån sina normer.
Håkan

sture_lindberg
Medlem
#81 Skrivet: 4 Sep 2016 18:36

Citerar: LNO1, #79:
Nåja en spelare under 2000 (min egen gissning) har nog väldigt mycket kvar att lära sig om vad som är en hopplös ställning eller inte.

Jag har bara 1800 men nog vet jag när jag ska ge upp.

Har jag en dam mindre och helt utan chanser så tvivlar jag inte en sekund på vad jag ska göra

Det är ju sådana hopplösa förlustställningar vi pratar om och inte några ställningsfunderingar ...

Citerar: rodel, #80:
Sture, Det är inte förhållningssättet att det jag anser är en förlorad ställning som ska få min motståndare att ge upp, utan hur han ser på det. Och han har rätt att bedöma ställningen utifrån sina normer.
Håkan

Det är så klart inte den som har matriell överlägsenhet som ska avgöra något,har jag ju aldrig påstått.

Utan den som är klart förlorad bör inskaffa sig den kunskapen.

rodel
Medlem
#82 Skrivet: 4 Sep 2016 18:38

Tack LNO1, ja alla vi glada amatörer har alldeles säkert massor att lära av de riktigt starka spelarna. Man säger ibland att mot riktigt starkt motstånd måste man vinna en klar vinst ställning 2 gånger. Först skaffa sig den, sedan att försöka bärja vinsten.
Håkan

rodel
Medlem
#83 Skrivet: 4 Sep 2016 18:39

Och Sture, jag har gett receptet för detta i tidigare inlägg.
Håkan

sture_lindberg
Medlem
#84 Skrivet: 4 Sep 2016 18:42

Citerar: rodel, #82:
Tack LNO1, ja alla vi glada amatörer har alldeles säkert massor att lära av de riktigt starka spelarn

Så är det säkert.

Också kan nybörjare och lågt rankade spelare lära sig något av 1700-2000-spelare.Och en av de sakerna är just det jag nyss skrev.
Att alltså inte sitta och gneta i helt förlorade ställningar. Det tar onödig tid både av dig själv och din motståndare.

LNO1
Medlem
#85 Skrivet: 4 Sep 2016 18:48

Citerar: sture_lindberg, #84:
Att alltså inte sitta och gneta i helt förlorade ställningar. Det tar onödig tid både av dig själv och din motståndare.

Denna slags kunskap som du nu ger uttryck betackar jag mig för, eftersom den endast ger uttryck för någonting helt annat!

gubbengrå
Medlem
#86 Skrivet: 4 Sep 2016 18:48

Citerar: sture_lindberg, #81:
Har jag en dam mindre och helt utan chanser så tvivlar jag inte en sekund på vad jag ska göra

Hhhmm! Jasså? Alltid?
Det har aldrig hänt att du spelat vidare i hopplösa ställningar ?

Vert
Medlem
#87 Skrivet: 4 Sep 2016 18:54 - Redigerad av: Vert

Citerar: sture_lindberg, #81:
Utan den som är klart förlorad bör inskaffa sig den kunskapen.

Exakt, och det gör han eller hon som har mindre erfarenhet genom att prova sig fram. Att du, som synnerligen erfaren schackspelare, säger att man kan ge upp när man är dam under tycker jag inte att eventuella nybörjare som läser detta ska fästa något som helst avseende vid.

Nej, erfarenhet skaffar man sig - oavsett ämne eller område - genom att prova själv. Det lilla barnet lär sig att krypa och, så småningom, gå genom att prova sig fram (och kanske sätta en och annan rova på vägen). Den som får ett par slalomskidor på fötterna för första gången kommer en bit på vägen, men inte särskilt långt, genom att lyssna på dem som är mer erfarna, utan måste ge sig i kast med backarna för att lära sig (även om han/hon på detta sätt riskerar att göra en och annan vurpa). På samma sätt kan den nyblivne schackspelaren säkerligen lära sig ett och annat genom att lyssna på mer erfarna spelare, men för att fullt ut förstå varför man kan ge upp när man är dam under - dvs. varför en dam är ett tillräckligt stort materiellt överläge för att partiet ska vara avgjort i de allra flesta fall - måste han/hon få prova dels att försvara sig mot detta överläge, dels att vinna med detta överläge. Kanske kommer han/hon att göra en eller annan miss (rova, vurpa) emellanåt, men han/hon kommer också att utöka sin egen erfarenhetsbank och så sakteliga bli en bättre och mer erfaren schackspelare.

Att ondgöra sig över spelare som - av en eller annan anledning - fortfarande tycker sig befinna sig i denna utveckling, t.ex. genom kommentarer om att dessa spelare är "larviga" eller "löjliga", har - enligt min ringa mening - inte mycket med diskussionen om sportslighet att göra och visar dessutom på en rätt osympatisk syn på schackspelare som inte har kommit lika långt i sin utveckling. Den typen av von oben-attityd mår de flesta nybörjare sannolikt bäst av att slippa.

rodel
Medlem
#88 Skrivet: 4 Sep 2016 18:56

Alla vi spelare befinner sig på olika nivåer som spelare och i vår egen utvecklingskurva. De spelare som befinner sig i början av sin måste också få utrymme att utveckla sig. Om jag tex skulle börja spela cricket är jag helt övertygad om att jag skulle bryta mot ett eller flera oskrivna regler. Men jag skulle fortfarande ha rätt att spela cricket på min nivå. Om lagledaren och mina lagkamrater stod ut med mig.
Håkan

sture_lindberg
Medlem
#89 Skrivet: 4 Sep 2016 19:00

Citerar: LNO1, #85:
Denna slags kunskap som du nu ger uttryck betackar jag mig för, eftersom den endast ger uttryck för någonting helt annat!

Den ger uttryck för sportmannaskap.

[quote=gubbengrå, #86:]Hhhmm! Jasså? Alltid?
Det har aldrig hänt att du spelat vidare i hopplösa ställningar ?

Jo i hopplösa ställningar har jag fortsatt ibland.

Men aldrig i helt utsiktlösa förlorade ställningar ,där det inte finns den minsta chans och där jag vet att jag kommer att förlora.

Kan det verkligen vara så vårt att skilja på dessa två ställningstyper ?

rodel
Medlem
#90 Skrivet: 4 Sep 2016 19:06

Sture, som du skriver så fortsätter du inte i ställningar som du anser helt utsiktslösa. Och det är just till det jag vill komma. Vi alla ger nog oftast upp när vi anser att ställningen är totalförlorad. Inte nödvändigtvis när du eller jag anser det, utan när de själva anser det.
Håkan

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.