Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / När ger ni upp här på so?
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Författare Meddelande
IvarBlå99
Medlem
#1 Skrivet: 3 Sep 2016 14:52

Själv ger jag upp om vi är något sånär jämbördiga när jag är pjäs under och saknar motspel Tycker det är tramsigt att spela bara för att invänta matten

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 3 Sep 2016 15:05 - Redigerad av: sture_lindberg

Jag ger upp när jag inser att jag är räddningslöst förlorad. Sitter alltså inte och gnetar i helt förlorade ställningar.

Det är bara bortkastad tid både för mej själv och för min motståndare.

Och därför att jag tycker så,så har jag också min turneringsserie som jag kallar "Vi som ger upp efter damförlust".

Jag menar inte då att man bokstavligt ska ge upp om man offrar sin dam för att få bra spel (som några konstigt nog verkar tro ).

Utan jag menar att man bör ge upp då man känner sig helt utan den minsta chans. Och inte har den minsta möjlighet till vare sej patt eller något annat.

Så man ska alltså ta turneringsseriens namn symboliskt och inte bokstavligen.

IvarBlå99
Medlem
#3 Skrivet: 3 Sep 2016 15:22

Där har vi samma syn för en gångs skull

sture_lindberg
Medlem
#4 Skrivet: 3 Sep 2016 15:30

Toppen !
Ha en bra lördag !

IvarBlå99
Medlem
#5 Skrivet: 3 Sep 2016 15:39

Detsamma !

Special_Observer
Medlem
#6 Skrivet: 3 Sep 2016 19:37

Jag kämpar alltid till sista blodsdroppen.

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 3 Sep 2016 19:46

Citerar: Special_Observer, #6:

Även om du ligger under med dam och 1 torn ?
Och det är bara en tidsfråga när du förlorar.
Och vet att du måste förlora ?

IvarBlå99
Medlem
#8 Skrivet: 3 Sep 2016 19:55

Ja, man kan jämföra.med ett halal - eller koscherslaktat djur

IvarBlå99
Medlem
#9 Skrivet: 3 Sep 2016 20:12

Jag jämför inte dig med det utan syndromet

Special_Observer
Medlem
#10 Skrivet: 3 Sep 2016 21:21

Citerar: sture_lindberg, #7:
Citerar: Special_Observer, #6:

Även om du ligger under med dam och 1 torn ?
Och det är bara en tidsfråga när du förlorar.
Och vet att du måste förlora ?

Jag har varit med om att motståndaren satt bort sin dam i kraftfullt pjäsövertag och gott om tid, så jag spelar nästan alltid till sista andetaget, ty innan det är slut så finns det alltid en chans. Sen är det inte schackädelt gentlemannabaner, men jag ser det som en del av spelet att man ska vara kapabel att ta det hela vägen i mål om man ska vara värdig att vinna.

IvarBlå99
Medlem
#11 Skrivet: 3 Sep 2016 21:41 - Redigerad av: IvarBlå99

Ger du upp när du blir enkelt matt i 1 drag då för det händer ofta att mina motståndare inte gör det Jag menar också att vad. du än flyttar blir du matt

sture_lindberg
Medlem
#12 Skrivet: 3 Sep 2016 21:43

Citerar: Special_Observer, #10:
Sen är det inte schackädelt gentlemannabaner, men jag ser det som en del av spelet att man ska vara kapabel att ta det hela vägen i mål om man ska vara värdig att vinna.

Jag ser det mera som att vara sportslig när man ger upp helt förlorade och helt chanslösa ställningar.
Vi ser detta lite olika,men det är helt ok.

gubbengrå
Medlem
#13 Skrivet: 4 Sep 2016 00:22

Citerar: sture_lindberg, #12:

Jag ser det mera som att vara sportslig när man ger upp helt förlorade och helt chanslösa ställningar.
Vi ser detta lite olika,men det är helt ok.

Ja, vi ser verkligen detta olika.
Men, - det är knappast ok att kalla det för osportslig att man kämpar till sista blodsdroppen.
Naturligtvis ligger det på den överlägsne att bevisa att han verkligen kan omsätta sin överlägsenhet till vinst.

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 4 Sep 2016 01:09

Citerar: gubbengrå, #13:
Naturligtvis ligger det på den överlägsne att bevisa att han verkligen kan omsätta sin överlägsenhet till vinst.

Tror nog alla som leder med dam utan att den andra har MINSTA chans eller kompensation klarar av att kunna vinna .

Att då inte veta att man bör ge upp kallar jag inte för att "kämpa till sista blodsdroppen "
Utan jag kallar det att vara naiv ...Men det är vad JAG tycker.Och säkert flera med mig.

gubbengrå
Medlem
#15 Skrivet: 4 Sep 2016 07:01

Citerar: sture_lindberg, #14:

Att då inte veta att man bör ge upp kallar jag inte för att "kämpa till sista blodsdroppen "
Utan jag kallar det att vara naiv

Om jag möter någon som kämpar vidare, när ställningen är mer än klart förlorad, så sätter jag inte någon nedsättande etikett på vederbörande, som t.ex. att denna skulle vara naiv.

Jag accepterar att vi tänker annorlunda, och tar på mig uppgiften att på brädet visa att han kan ge upp. Så länge han inte gör det, försöker jag ännu mer att bevisa och öka min överlägsenhet genom effektiva drag. Det kan bli ganska underhållande

lubbeluring
Medlem
#16 Skrivet: 4 Sep 2016 07:17

Tänk om Sverige hade gett upp när Tyskland ledde med 4 - 0 i fotboll.

IvarBlå99
Medlem
#17 Skrivet: 4 Sep 2016 08:49

Sverige gav upp mot Tyskland med tågtransporterna under Andra världskriget och kan någon vänlig själ kommentera "11"

tornado
Medlem
#18 Skrivet: 4 Sep 2016 09:00

Citerar: IvarBlå99, #11:
Ger du upp när du blir enkelt matt i 1 drag då för det händer ofta att mina motståndare inte gör det Jag menar också att vad. du än flyttar blir du matt

Jag hamnar sällan i ett sånt läge eftersom jag redan tidigare gett upp

gubbengrå
Medlem
#19 Skrivet: 4 Sep 2016 09:14

Citerar: IvarBlå99, #17:
Sverige gav upp mot Tyskland med tågtransporterna under Andra världskriget

Ja, det gjorde Sverige.
Kanske är din poäng med att dra in detta historiska avtal i debatten, att påvisa någon slags förnuft i att ge upp inför övermakten.
Men jag tycker inte att det är så enkelt. Sverige har fortfarande anledning att skämmas för för denna feghet. Den må ha varit aldrig så realpolitiskt motiverad

IvarBlå99
Medlem
#20 Skrivet: 4 Sep 2016 09:22

Tack, Tornado men jag har upplevt det mot sådana spelare vars ranking säger att de borde det. Och inte bara en gång utan flera

LNO1
Medlem
#21 Skrivet: 4 Sep 2016 09:41 - Redigerad av: LNO1

Citerar: IvarBlå99, #1:
Tycker det är tramsigt att spela bara för att invänta matten

Å ena sida ska man tydligen ge upp när man står tillräckligt dåligt enligt någon slags "gentlemmanased" å andra sidan har jag läst att flera GM har som en hedersbetygelse spelat vidare så att motståndaren kan sätta matt, just som en hedersbetygelse då, allt enligt samma gentlemannased.

Jag förstår inte att detta överhuvudtaget skulle vara ett problem på något plan. Ni må anföra argument som "slöseri med tid" (man ska då veta att det finns många som anser att schack överhuvudtaget är slöseri med tid) eller att motståndaren gör det för att jävlas(man bör då vara fullt på det klara med att man oftast inte har en aning om varför motståndaren handlar på det sätt hen gör).

Jag har till och med hört bittra gubbar klaga på att deras motståndare spelar så dåligt att det är tråkigt att spela. (Vilket är det bakomliggande skälet måhända till att det klagas på att det inte ges upp tillräckligt tidigt)

En ödmjuk attityd inför spelet har sin grundval i en respekt för reglerna och att man inte knystar ett pip så länge motståndaren följer reglerna. Och på tal om sportslighet så visar Special_Observer upp ett prov på detta i sitt inlägg :

Citerar: Special_Observer, #10:
Jag har varit med om att motståndaren satt bort sin dam i kraftfullt pjäsövertag och gott om tid, så jag spelar nästan alltid till sista andetaget, ty innan det är slut så finns det alltid en chans. Sen är det inte schackädelt gentlemannabaner, men jag ser det som en del av spelet att man ska vara kapabel att ta det hela vägen i mål om man ska vara värdig att vinna.

Special_Observer orkar också ta det intellektuella språnget förbi subjektiva tolkningar av s.k gentlemannamaner till sakens kärna som också belyses med ett citat från tidsepoken då gentlemannamaner stod högt i kurs: "Det viktigaste i livet är inte att segra, utan att kämpa väl." För några här på SO så störs tydligen tillvaron av att några individer följer denna praxis...

IvarBlå99
Medlem
#22 Skrivet: 4 Sep 2016 09:52 - Redigerad av: IvarBlå99

Ja, jag finner det ytterst långtråkigt att behöva matta i 70 när man leder med Dam i 30 Och motståndaren visar att honom inte har någon chans även om man sätter bort Damen

LNO1
Medlem
#23 Skrivet: 4 Sep 2016 10:06 - Redigerad av: LNO1

Citerar: IvarBlå99, #22:
Ja, jag finner det ytterst långtråkigt att behöva matta i 70 när man leder med Dam i 30 Och motståndaren visar att honom inte har någon chans även om man sätter bort Damen

Om jag ska raljera lite: behöver du verkligen 70 drag för detta till de redan spelade 30 i en ställning där du har ett sådant kraftigt övertag, ja då behöver du verkligen öva på din effektivitet på brädet, så i själva verket gör din motståndare dig en tjänst genom att spela vidare. När motståndaren är hopplöst förlorad och du vet hur det ska göras, kostar det dig varken kraft eller tid att utföra dragen. Som belöning för ditt, i detta exempel, slit får du en etta i protokollet. Nöj dig med detta.

IvarBlå99
Medlem
#24 Skrivet: 4 Sep 2016 10:11 - Redigerad av: IvarBlå99

Säg60 då

gubbengrå
Medlem
#25 Skrivet: 4 Sep 2016 10:21

Citerar: IvarBlå99, #22:
Ja, jag finner det ytterst långtråkigt att behöva matta i 70 när man leder med Dam i 30

Det var tråkigt att höra. Själv tycker jag att schack är ett mycket spännande spel, och det förstörs inte för min del av envisa motståndare.

I själva verket brukar jag kunna göra även mina överlägsna partier mot envisa motståndare kul. Det handlar om att ha fantasi, att bjuda till. Du måste verkligen öva på detta om du skall orka fortsätta med schacket. Fantasi och vilja är schackets A och O. Utan detta blir spelet snart just... "ytterst långtråkigt".

IvarBlå99
Medlem
#26 Skrivet: 4 Sep 2016 10:35

Jag måste varken öva på detta eller något annat för att tycka att schack är kul Det går per automatik

gubbengrå
Medlem
#27 Skrivet: 4 Sep 2016 10:41

Citerar: IvarBlå99, #26:

Jag måste varken öva på detta eller något annat för att tycka att schack är kul Det går per automatik

Ja, du avgör själv vad du behöver träna på. Men om jag hade behövt lika mycket tid för detta som du...
Ja ,då hade jag övat på det.

IvarBlå99
Medlem
#28 Skrivet: 4 Sep 2016 10:50

Det kan hända att motståndaren samlar i stort sätt alla sina pjäser runt kungen och då kan det ta tid

Vert
Medlem
#29 Skrivet: 4 Sep 2016 10:56

För egen del ger jag upp när jag är räddningslöst förlorad. När detta inträffar skiljer sig dock åt beroende på motståndet; möter jag en högre rankad spelare kan det räcka med någon eller ett par bönders underläge för att jag ska kasta in handduken, mot en jämnrankad spelare kanske det krävs ett pjäsunderläge för att jag ska ge upp, och mot en lägre rankad spelare kanske det krävs ett torn, ett par pjäser eller pjäs och ett par bönder (alltsammans, givetvis, under förutsättning att jag inte har kompensation och/eller har offrat materialet frivilligt för t.ex. ett angrepp).

Vad gäller hederskodexen kring att spela till matt så kan jag tycka att det är en smula ohyfsat att spela vidare med dam under, med ensam kung mot ett par pjäser och ett gäng bönder eller liknande (alltsammans återigen givetvis under förutsättning att spelaren i underläge inte har kompensation för materialunderläget), men jag skulle aldrig störa mig på det. Poängen med att spela vidare i en sådan ställning är ju att försöka "psyka" motståndaren till att göra ett misstag, och det ska jag inte låta den underlägsne lyckas med.

Till sist, angående världselitens hederskodex att låta motståndare sätta matt: detta gäller ju knappast när man har satt bort damen. Om den ena spelaren offrar två pjäser - kanske ett dubbel löparoffer på h7 och g7 - och följer upp med ett mattangrepp så är det kutym att låta motståndaren sätta matt snarare än att ge upp ett eller ett par drag innan mattsättningen, men detta gäller väl endast i de fall då man har blivit utsatt för ett kungsangrepp som leder till matt? Om en stormästare lurar av en stormästarkollega en pjäs eller ett torn i mittspelet utan att det finns tillstymmelse till angrepp finns det väl ingen tradition av att spela till matt?

IvarBlå99
Medlem
#30 Skrivet: 4 Sep 2016 10:58

Men för att återgå till nr 11 gubbengrå m fl: Tycker ni att det är sportsligt om man har 1400ca i ranking?

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.