Författare |
Meddelande |
rodel
Medlem
|
#151 Skrivet: 10 Nov 2016 23:02
Tack Vert
Det var ett tydligt svar.
|
Luzidor
Medlem
|
#152 Skrivet: 10 Nov 2016 23:02
Ok...om det inte är kopplat till Individuella mästerskapet så måste väl hans resultat räknas?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#153 Skrivet: 10 Nov 2016 23:03 - Redigerad av: sture_lindberg
Rodel u har ju inget alls att göra med det inträffade-jag förstår inte varför du skriver om detta ...
|
rodel
Medlem
|
#154 Skrivet: 10 Nov 2016 23:08
Som du såg var det på en allmän nivå jag fortsatte diskussionen. Regeltolkning tycker jag är ganska komplicerat och vill passa på och ventilera för man lär sig alltid mer av att diskutera.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#155 Skrivet: 10 Nov 2016 23:09
Citerar: rodel, #154: Regeltolkning tycker jag är ganska komplicerat och vill passa på och ventilera för man lär sig alltid mer av att diskutera.
Ok jag får köpa detta då .. så sorry..
|
rodel
Medlem
|
#156 Skrivet: 10 Nov 2016 23:09
Nu önskar jag Sture och alla andra God Natt och ser vi fram emot VM !
|
Luzidor
Medlem
|
#157 Skrivet: 10 Nov 2016 23:10
Hur som helst...det är tävlingsledningen som bestämmer och vi får respektera deras beslut...
|
sture_lindberg
Medlem
|
#158 Skrivet: 10 Nov 2016 23:11 - Redigerad av: sture_lindberg
Vi får se vad dom kommer fram till.
Jag anser att du kommer etta nu och jag 2a efter att Ivkov har försvunnit från schackonline.
Jag anser detta är helt givet.
|
Vert
Medlem
|
#159 Skrivet: 10 Nov 2016 23:19
Då har både sådana som inte kan låta bli att diskutera frågor som egentligen inte rör dem (jag alltså, hehe) och sådana som faktiskt berörs av beslutet (sture_lindberg, Luzidor) fått säga sin mening. Tävlingsledningen har fått input från olika håll (vilket kanske inte underlättar för dem), och vi har fått fylla vårt dagsbehov av regeldiskussioner. Därför beslutar jag - i egenskap av moderator - att denna fråga nu ska överlämnas till tävlingsledningen (där den iofs. redan formellt befinner sig).
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#160 Skrivet: 11 Nov 2016 08:19 - Redigerad av: CAQUELAQ
Efter lite funderande så har vi beslutat att ge sture_lindberg rätt. farbrorjo uttryckte det så här:
"Om en idrottare befinns vara dopad vid tävlingarnas början lyfts denne bort om och sedan är det inte mer med det. Men när dopingen upptäcks efter att en tävling är avgjord stryks idrottaren alltjämt, men resultatlistan för de övriga, odopade förändras ej - alla flyttas upp ett snäpp. Ingen kan veta hur det hade gått om den dopade stängts av innan resultat hade uppnåtts, men alla kan se hur det gick när det skett i efterhand.
Alltså - tvåan blir etta, trean tvåa o s v. "
Detta blir alltså principen som vi härefter ska följa när en spelare blir struken: Alla dennes partier räknas, turneringens resultat räknas ut som vanligt, sedan plockas den strukne spelaren bort, och alla under honom flyttas upp ett snäpp.
Därför: jag ber sture och övriga inblandade om urschäckt, jag gjorde fel, f''låt, f'låt, f''låt. Jag gör om, och jag gör rätt:
Resultat Klass A, Grupp 8:
1:an Luzidor och 2:an sture_lindberg går till semifinalen. 7:an Atic och 8:an Joelmärsta spelar i Klass B nästa IM.
|
rodel
Medlem
|
#161 Skrivet: 11 Nov 2016 10:51
Jag håller mig till hur jag ser det i allmänhet, inte det specifika problemet i turneringen ovan. Även om jag dock tycker att det är ett korrekt domslut.
Däremot om en spelare gör regelbrott eller på annat sätt diskas beroende på hur han uppträder i turneringen, så kan domslutet för turneringen vara annorlunda. Där ser jag en hypotetisk skillnad.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#162 Skrivet: 11 Nov 2016 11:42
Citerar: CAQUELAQ, #160: Därför: jag ber sture och övriga inblandade om urschäckt, jag gjorde fel, f''låt, f'låt, f''låt. Jag gör om, och jag gör rätt:
Inga ursäkter behövs,men jag tackar dig och farbrorjo att rättvisa är skipad.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#163 Skrivet: 11 Nov 2016 17:55 - Redigerad av: CAQUELAQ
Resultat Klass A, Grupp 7:
Det blev tre spelare på samma poäng: arturo, shelesobeton och juden, som alla vann ett och förlorade ett parti mot varandra. Det gick till att kolla vem som förde de svarta pjäserna i sitt vinstparti, och det gjorde shelesobeton (de övriga vann som vit), och han blir därför 1:a. I det inbördes mötet vann arturo över juden. Alltså:
1:an shelesobeton och 2:an arturo spelar semifinal. 7:an UTM10 och 8:an magnolius spelar i Klass B nästa IM.
|
Atic
Medlem
|
#164 Skrivet: 12 Nov 2016 00:45
Citerar: CAQUELAQ, #160: och alla under honom flyttas upp ett snäpp.
Borde inte jag bli 6:a då?
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#165 Skrivet: 12 Nov 2016 06:54 - Redigerad av: CAQUELAQ
Citerar: Atic, #164: Borde inte jag bli 6:a då?
Jo, jag skrev fel. Både du och Joelmärsta flyttas upp ett steg. Det skulle därför stå 6:an Atic och 7:an Joelmärsta spelar i Klass B nästa IM.
Det förändrar dock ingenting, eftersom ni båda kom sist i turneringen. 6:eplatsen stod ju mellan dig och bregi, och bregi spelade svart i ert inbördes möte som slutade remi, vilket gav dig nedflyttningsplatsen.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#166 Skrivet: 12 Nov 2016 08:33
Resultat Klass B, Grupp 9:
1:an ivars och 2:an J_Ahlin tar sig vidare till semifinal och spelar i Klass A nästa IM. 7:a blir tomros genom inbördes vinst mot 8:an katja på samma poäng. De två spelar i Klass C nästa år.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#167 Skrivet: 13 Nov 2016 13:23
Resultat Klass A, Grupp 3:
1:an MORFAR33 och 2:an nicholas tar sig vidare till semifinal. 8:an Vercingetorix och 9:an dilshad spelar i Klass B nästa IM.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#168 Skrivet: 13 Nov 2016 13:27 - Redigerad av: CAQUELAQ
Resultat Klass A, Grupp 6:
Segraren Gryphon har blivit avstängd, så alla under honom klättrar upp en placering.
1:an Lasviv och 2:an dunderklumpen tar sig till semifinal. 7:an The_Toth_Hierophant och 8:an ålänning spelar i Klass B nästa år.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#169 Skrivet: 13 Nov 2016 13:39 - Redigerad av: CAQUELAQ
Resultat Klass C, Grupp 1:
Det kom tre spelare på samma poäng: christer55, lochnagar och Synnöve, som alla vann ett parti och förlorade ett mot varandra. Den enda som förde de svarta pjäserna i sitt vinstparti var christer55, som blir 1:a. I det inbördes mötet vann Synnöve över lochnagar och blir 2:a.
Sist kom Edvard, men tre slogs om att undvika nedflyttningsplatsen: Magnum6, rallsjo och maxatte. maxatte vann båda inbördes partierna, och Magnum6 besegrade rallsjo, som därmed blir näst sist.
Alltså:
1:an christer55 och 2.an Synnöve går vidare till semifinal och spelar i Klass B nästa IM. 8:an rallsjo och 9:an edvard spelar i Klass D nästa år.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#170 Skrivet: 13 Nov 2016 13:45
Resultat Klass E, Grupp 2:
1:an pluplu, 2:an tompa48, 3:an stenslyst och 4:an ludde1 spelar i semifinalen och får spela i Klass D nästa IM.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#171 Skrivet: 16 Nov 2016 16:45 - Redigerad av: CAQUELAQ
Resultat Klass B, Grupp 10:
1:an itabe och 2:an prostparken tar sig vidare till semifinal och spelar i Klass A nästa IM. 7:an malten och 8:an Klonk spelar i Klass C nästa år.
Resultat Klass C, Grupp 7:
1:a blir Chessman genom inbördes vinst mot 2:an peking011 på samma poäng. De tar sig vidare till semifinal och spelar i Klass B nästa IM. 7:an Thelinlan och 8:an ängeln spelar i Klass D nästa år.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#172 Skrivet: 22 Nov 2016 02:34 - Redigerad av: CAQUELAQ
Resultat Klass B, Grupp 3:
1:an z28rikard och 2:an vindo går till semifinalen och kommer att spela i Klass A nästa IM. 8:an Johnny74 och 9:an Sabadjija spelar i Klass C nästa år.
Resultat Klass E, Grupp 1:
1:an TesseS (genom inbördes vinst mot) 2:an Taxi16 på samma poäng, samt 3:an ohd0716 och 4:an Benganwahlman går till semifinal och kommer att spela i Klass D nästa IM.
Därmed är grundspelet avslutat, och inom kort startar semifinalerna.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#173 Skrivet: 22 Nov 2016 08:16
Jag har lagt upp semifinalerna i Mästerskapswikin, och nu ska jag säga till Erik så att han kan starta turneringarna. Budet nu är att semifinalerna startar söndag den 27e november.
|
erik
Moderator
|
#174 Skrivet: 27 Nov 2016 12:08
Turneringarna är upplagda! Starten går under eftermiddagen.
Lycka till! 
|
29wolf
Medlem
|
#175 Skrivet: 27 Nov 2016 14:07
Lieber Schachfreund,
plötzlich werde ich in der Klasse A nicht mehr aufgeführt. Ich würde gerne das Halbfinale bestreiten.
Bitte wieder eintragen.
Danke und schönen Sonntag
Wolfgang 29wolf
|
29wolf
Medlem
|
#176 Skrivet: 27 Nov 2016 14:19
Hallo lieber Schachfreund,
auf der Tabelle unten heißt es: bitte anmelden - aber mein Passwort wird nicht angenommen. Was kann ich tun damit ich am Turnier teilnehmen kann?
Gruß Wolfgang
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#177 Skrivet: 27 Nov 2016 14:24
Erik will dich anmelden - darum brauchst du dich nicht zu kummern.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#178 Skrivet: 27 Nov 2016 22:12
Nu är semifinalerna igång - lycka till, allihop!
|
sture_lindberg
Medlem
|
#179 Skrivet: 28 Nov 2016 01:08
Tackar
|
29wolf
Medlem
|
#180 Skrivet: 28 Nov 2016 10:37
tack för din användning, att det äntligen fungerade.
Vielen Dank für euren Einsatz, dass es doch noch geklappt hat.
Viele Grüße
Wolfgang
|