Författare |
Meddelande |
Vert
Medlem
|
#121 Skrivet: 10 Nov 2016 20:15 - Redigerad av: Vert
Inte för att jag vill komplicera saken ytterligare, men borde man inte räkna med gruppettan (Ivkov) antingen helt och fullt eller inte alls? Dvs. antingen håller man honom som gruppetta och då ska han räknas med i särskiljningen eller så håller man honom som diskvalificerad innan tävlingen avslutades och då ska man inte bry sig om honom alls.
Jag antar att det inte finns några regler kring denna lite speciella situation, men ovanstående är hur jag skulle resonera. I så fall skulle det finnas två möjligheter.
Antingen vann Ivkov gruppen och har sedan uteslutits, och då räknas hans resultat med i särskiljningen, eller så vann Ivkov inte gruppen och då ska han överhuvudtaget inte finnas med i särskiljningen (och då ska inte poängen tagna mot honom räknas med heller. Man kan däremot inte blanda båda tillvägagångssätten. Enligt min högst obetydliga mening, alltså!
|
sture_lindberg
Medlem
|
#122 Skrivet: 10 Nov 2016 20:21
Och vad skulle JAG då komma enligt detta ditt resonemang ?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#123 Skrivet: 10 Nov 2016 21:06 - Redigerad av: sture_lindberg
Citerar: Etelhem, #120: Särskiljning tillämpas endast på de placeringar som rör avancemang inom Mästerskapet samt upp- och nedflyttning till nästa mästerskap. Övriga delade placeringar särskiljs ej. Följande särskiljningsregler gäller genomgående när två eller flera spelare hamnar på samma poäng:
Inbördes möte
Bästa resultat mot övriga spelare i den ordning de placerat sig.
Flest antal vinster
Den som för de svarta pjäserna enl. §1 vinner
I sista hand tillgripes lottning.
Inbördes möten mellan 3 spelare var exakt lika-
Bästa resultat mot övriga spelare , var i detta fallet vinnaren som ska räknas...
Och där fick Luzidor och jag remi mot vinnaren.
Medan en spelare FÖRLORADE mot vinnaren.
Det betyder alltså att Luzzidor vann ,han hade svart mot mig
Jag kom 2a.
Vendel 3a då han förlorade mot vinnaren
Hur man kan börja räkna resultatet mot FYRAN är ju helt uppåt väggarna..Man måste ju räkna resultatet mot ETTAN före det.
|
Vert
Medlem
|
#124 Skrivet: 10 Nov 2016 21:11 - Redigerad av: Vert
Citerar: sture_lindberg, #122: Och vad skulle JAG då komma enligt detta ditt resonemang ?
Jag förstår inte riktigt varför jag ska räkna åt dig, men okej.
I det ena scenariot anser man att Ivkov fullföljde tävlingen. Hans resultat räknas således i sin helhet. Då slutar Ivkov etta i gruppen på 6 poäng. Därefter följer sture_lindberg, vendel och Luzidor på 5 poäng. Eftersom dessa tre spelare spelat remi inbördes (första särskiljningsregeln) tittar man på hur de presterat mot övriga spelare i den ordning de placerat sig. Eftersom Ivkov placerade sig bäst av övriga spelare tittar man först på deras resultat mot honom. Både sture_lindberg och Luzidor spelade remi mot Ivkov, men vendel förlorade och faller således bort. Eftersom sture_lindberg och Luzidor i övrigt har samma resultat mot övriga spelare tillämpas särskiljningsregel 4, och i så fall tar Luzidor andraplatsen tack vare att han hade svart mot sture_lindberg. sture_lindberg tar tredjeplatsen och vendel tar fjärdeplatsen. Således:
1. Ivkov
2. Luzidor
3. sture_lindberg
4. vendel
En fråga som - i detta scenario - kvarstår att reda ut är om Ivkovs semifinalplats ska lämnas tom eller erbjudas till någon annan; om det sistnämnda är fallet bör Luzidor och sture_lindberg beredas plats i semifinalspelet.
I det andra scenariot anser man att Ivkov inte fullföljde tävlingen, t.ex. därför att han bröt tävlingen eller blev diskvalificerad. I detta fall räknas hans resultat bort helt. Då blir vendel gruppsegrare på 5 poäng. Därefter följer sture_lindberg och Luzidor på 4,5 poäng vardera, återigen med identiska resultat. Därför tillämpas särskiljningsregel 4, och i så fall tar Luzidor andraplatsen tack vare att han hade svart mot sture_lindberg. sture_lindberg tar tredjeplatsen. Således:
1. vendel
2. Luzidor
3. sture_lindberg
I detta fall bör vendel och Luzidor beredas plats i semifinalspelet.
Jag har ingen åsikt om vilken av ovanstående lösningar som är bäst. Kanske finns t.o.m. någon regel om vad som ska gälla i dylika situationer. Men: att blanda ovanstående alternativ - t.ex. genom att först ta bort Ivkov ur tävlingen och sedan ändå räkna med honom i särskiljningen - tycker jag vore inkonsekvent. Jag är glad att jag inte tillhör tävlingsledningen, men har fullt förtroende för att den löser saken på ett bra sätt!
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#125 Skrivet: 10 Nov 2016 21:22 - Redigerad av: CAQUELAQ
Jag följde scenario 2 enligt Verts modell ovan, att Ivkovs resultat räknades bort - det var som om han inte hade spelat alls.
Var detta fel lösning? Jag ska som sagt rådgöra med farbrorjo, och återkommer snarast.
|
Vert
Medlem
|
#126 Skrivet: 10 Nov 2016 21:25 - Redigerad av: Vert
Citerar: CAQUELAQ, #125: Jag följde scenario 2 enligt Verts modell ovan, att Ivkovs resultat räknades bort - det var som om han inte hade spelat alls.
Jag vill ju hävda att du inte tillämpade den modellen fullt ut, för i så fall hade du inte längre haft tre spelare på samma poäng. Med detta sagt: jag ska kanske inte komma med fler synpunkter här; jag tillhör ju inte tävlingsledningen och ju fler kockar...
EDIT: jag inser nu att det kanske var det du menade när du skrev om att vendel höstade in en hel poäng mot CAQUELAQ; detta var inte som du resonerade kring särskiljning utan kring totalpoängen. Nåväl, jag kanske bara rör till det mer än jag klargör så jag ska vara tyst nu!
|
rodel
Medlem
|
#127 Skrivet: 10 Nov 2016 21:28
Jag har ju inte med detta att göra, men visst är det väl så att om någon blir struken räknas inte hans resultat mot någon spelare.
|
Vert
Medlem
|
#128 Skrivet: 10 Nov 2016 21:33
Citerar: rodel, #127: Jag har ju inte med detta att göra, men visst är det väl så att om någon blir struken räknas inte hans resultat mot någon spelare.
Jo, men det finns väl också någon regel om att om spelaren har fullföljt mer än halva turneringen så ska alla resultat räknas? Eller är jag fel ute? Vad gäller om någon bryter en "riktig" korrtävling? Jag avundas hur som helst inte tävlingsledningen!
|
rodel
Medlem
|
#129 Skrivet: 10 Nov 2016 21:35
Tror jag är riktigt. Har han spelat färdigt minst hälften så ska det räknas med annars inte.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#130 Skrivet: 10 Nov 2016 21:46
Citerar: Vert, #124: En fråga som - i detta scenario - kvarstår att reda ut är om Ivkovs semifinalplats ska lämnas tom eller erbjudas till någon annan; om det sistnämnda är fallet bör Luzidor och sture_lindberg beredas plats i semifinalspelet.
Klart man bör räkna så. Ivkov kan ju inte vara med och spela då han har blivit avstängd.Citerar: Vert, #128: Jo, men det finns väl också någon regel om att om spelaren har fullföljt mer än halva turneringen så ska alla resultat räknas?
ja han fullföljde turneringen och då ska hans resultat naturligtvis räknas.
jag räknar med att jag kom 3 alltså i gruppen.Men då inte Ivkov får vara med längre på grund av avstängning så bör jag uppdateras som 2a.
|
rodel
Medlem
|
#131 Skrivet: 10 Nov 2016 21:47
Men det står att Ivkov blivit avstängd. Är det så blir ju anledningen till avstängningen avgörande. Om inte hans resultat räknas kan han ju rimligen heller inte påverka särskiljningen. Anledningen till avstängning är helt avgörande som jag ser det...
|
sture_lindberg
Medlem
|
#132 Skrivet: 10 Nov 2016 21:49
Citerar: rodel, #131: Om inte hans resultat räknas kan han ju rimligen heller inte påverka särskiljningen.
Om han har fullföljt turneringen måste hans resultat räknas.Oavsett senare avstängning.Är inte detta givet.
|
rodel
Medlem
|
#133 Skrivet: 10 Nov 2016 21:50
Inte nödvändigtvis.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#134 Skrivet: 10 Nov 2016 21:51
I alla fall enligt mig.
|
rodel
Medlem
|
#135 Skrivet: 10 Nov 2016 21:54
Jag har som sagt inte med det att göra och borde kanske inte kommenterat
|
sture_lindberg
Medlem
|
#136 Skrivet: 10 Nov 2016 21:58
Precis.Detta borde vara en fråga som berör tävlingsledningen och de 3 berörda spelarna.
|
rodel
Medlem
|
#137 Skrivet: 10 Nov 2016 22:00
Egentligen endast tävlingsledningen. 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#138 Skrivet: 10 Nov 2016 22:02
Varför det.
Om inte jag hade påpekat detta så hade jag dömts som 4a.Menar du att jag inte har rätten att protestera mot detta felaktiga sätt att räkna ?
|
rodel
Medlem
|
#139 Skrivet: 10 Nov 2016 22:06
I så fall tycker jag att också vi andra kan ha rätt att ha en uppfattning. Speciellt när ni för diskussionen där alla ser den.
|
rodel
Medlem
|
#140 Skrivet: 10 Nov 2016 22:15
Så här ser jag det allmänt (jag vill inte lägga mig Stures turnering) Om en spelare blir avstängd och det har med den befintliga turneringen att göra och att spelaren fått poäng som han inte borde fått och han inte får tillgodogöra sig resultatet, så ska hans poäng inte räknas med i resultat eller särskiljningen.
|
Luzidor
Medlem
|
#141 Skrivet: 10 Nov 2016 22:43
Ok...vi kan väl gå till pudelns kärna först dårå: Varför blev Ivykov avstängd? Kan väl omöjligen varit för att han använt motor då det är tillåtet?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#142 Skrivet: 10 Nov 2016 22:51
Citerar: Luzidor, #141: Kan väl omöjligen varit för att han använt motor då det är tillåtet?
Nej det kan det ju inte vara.
Men han har ju fullföljt turneringen och det måste ju vara prioritering ett.
|
peking011
Medlem
|
#143 Skrivet: 10 Nov 2016 22:51
Det har vi andra inte med att göra tycker jag varför så skedde.
|
Luzidor
Medlem
|
#144 Skrivet: 10 Nov 2016 22:55
Jag tycker att vi andra har med det att göra i allra högsta grad! Han har ju fullföljt turneringen och sedan kommer uppgifter om diskvalifikation...Har inte vi med det att göra då?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#145 Skrivet: 10 Nov 2016 22:56
Citerar: rodel, #135: Jag har som sagt inte med det att göra och borde kanske inte kommenterat
Citerar: rodel, #137: Egentligen endast tävlingsledningen.
Citerar: rodel, #139: I så fall tycker jag att också vi andra kan ha rätt att ha en uppfattning. Speciellt när ni för diskussionen där alla ser den.
3 olika uppfattningar ... Du ändrar din ståndpunkt rätt ofta
|
Vert
Medlem
|
#146 Skrivet: 10 Nov 2016 22:56
Ivkov har inte blivit avstängd p.g.a. att han använder motor eftersom motorer, som Luzidor mycket riktigt säger, är tillåtna. Han har heller inte blivit avstängd för en förseelse som är specifikt kopplad till Individuella Mästerskapet. I övrigt har peking011 rätt i att det är en sak mellan Ivkov och moderatorerna.
|
peking011
Medlem
|
#147 Skrivet: 10 Nov 2016 22:57
Nej det tycker inte jag iallafall.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#148 Skrivet: 10 Nov 2016 22:57 - Redigerad av: sture_lindberg
Luzidor och jag måste ju ha med detta att göra.Då vi är direkt inblandade i det hela.
Vi väl så klart veta hur resultaten räknas...
|
peking011
Medlem
|
#149 Skrivet: 10 Nov 2016 22:59
Precis Vert. Mycket bra. God natt för mig.
|
rodel
Medlem
|
#150 Skrivet: 10 Nov 2016 23:00
Sture
Jag ändrar inte min ståndpunkt. Men eftersom du svarar som du gör så valde jag att inte släppa det. Trodde du förstod det.
Var inte sån besserwisser. 
|