Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Individuella Mästerskapet 2016
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Författare Meddelande
rodel
Medlem
#91 Skrivet: 1 Okt 2016 14:08

Det finns inget du har rättat mig i som varit korrekt. Oförskämt!

sture_lindberg
Medlem
#92 Skrivet: 1 Okt 2016 14:14

Jo jag har ju talat om (eller rättat kanske man ska skriva ))att i denna tråd ska det bara skriva om Individuella Mästerskapet 2016 och inget annat.

Men har du verkligen inte tagit till (fattat ) det ännu ? Kan det verkligen vara så att detta är tveksamt ännu...

Vert
Medlem
#93 Skrivet: 1 Okt 2016 14:14 - Redigerad av: Vert

Vad man anser om motorer här på schackOnline är upp till varje enskild spelare. Synsättet att det "tyvärr" förekommer är lika acceptabelt som synsättet att det är enligt reglerna. Det förekommer medlemmar som använder motor och det förekommer medlemmar som inte använder motor och bådadera är lika välkomna här på schackOnline. Eftersom frågan om motorer är "känslig" och alltid leder till infekterade diskussioner (vilket denna tråd är ett levande bevis på, trots att den inte skulle handla om motorer) är motordiskussioner "förbjuden frukt" i detta forum. Om detta kan man läsa mer här.

Vad gäller ämnet för denna tråd - individuella mästerskapet/SO-mästerskapet - så tillåter reglerna hjälpmedel såsom schacklitteratur och schackmotorer. På så sätt är motorerna och motorspelarnas förekomst i mästerskapet en icke-fråga.

(I lagmästerskapet/SO-serien är hjälpmedel däremot inte tillåtna, men detta är en annan femma då denna tråd handlar om individuella mästerskapet/SO-mästerskapet.)

För att sist och slutligen förtydliga vilka regler som gäller kring motorer kommer här en sammanfattning:
- Användning av schackmotorer på schackOnline: TILLÅTET
- Användning av schackmotorer i individuella mästerskapet/SO-mästerskapet: TILLÅTET
- Användning av schackmotorer i lagmästerskapet/SO-serien: EJ TILLÅTET
- Diskussioner om schackmotorer i schackOnlines forum: EJ TILLÅTET

Med denna fråga förtydligad uppmanar jag - i egenskap av moderator - samtliga deltagare i denna tråd att undvika diskussioner som direkt eller indirekt behandlar schackmotorernas förekomst på schackOnline. Ohörsamhet kommer - eftersom jimpan redan tidigare har skrivit att motordiskussionen ska upphöra - leda till omedelbar varning.

rodel
Medlem
#94 Skrivet: 1 Okt 2016 14:16

Jag kan bara konstatera att du inte förstått poängen i det jag skrev. Och det har vi sett i andra debatter också.

sture_lindberg
Medlem
#95 Skrivet: 1 Okt 2016 14:24

Läs Verts inlägg så förstår du.

Nog av mig nu i denna "debatt" med dig .

rodel
Medlem
#96 Skrivet: 1 Okt 2016 14:26

Det är ok att ha olika uppfattningar och att se saker på olika sätt.
Trevlig helg!
Håkan

sture_lindberg
Medlem
#97 Skrivet: 1 Okt 2016 14:28

Trevlig helg önskar jag även dig

Vert
Medlem
#98 Skrivet: 3 Okt 2016 16:55 - Redigerad av: Vert

Synpunkter på moderatorsingripanden och/eller andra medlemmars agerande avhandlas direkt med moderator via meddelandefunktionen, ej i trådarna.

Vert,
Moderator på schackOnline

lubbeluring
Medlem
#99 Skrivet: 15 Okt 2016 12:33 - Redigerad av: lubbeluring

Nu är jag klar med alla partier i grupp B-2.

Ömsom vin och ömsom vatten.

Tack för alla roliga partier.

tornado
Medlem
#100 Skrivet: 24 Okt 2016 05:49

Jag har också spelat klart i min grupp. A-5

Tack till alla motspelare för trevligt bemötande

CAQUELAQ
Medlem
#101 Skrivet: 25 Okt 2016 03:51

Resultat Klass B, Grupp 6:

1:a blir WWiSrS och 2:a blir Mikael66. De går vidare till semifinalspelet och kommer att få spela i Klass A nästa IM. 7:a blir lindberg1 genom inbördes vinst mot 8:an vailett. De två spelar i Klass C nästa år.

CAQUELAQ
Medlem
#102 Skrivet: 25 Okt 2016 03:57

Resultat Klass C, Grupp 4:

1:a blir martini och 2:a blir Berget. De går vidare till semifinalspelet och kommer att få spela i Klass B nästa IM. 7:a blir gter genom inbördes vinst mot 8:an carl.lost. De två spelar i Klass D nästa år.

CAQUELAQ
Medlem
#103 Skrivet: 25 Okt 2016 04:09

Resultat Klass D, Grupp 2:

Fyra spelare kom på samma poäng: grogg, cobracurt, doolycheck och rpj1958. I deras inbördes möten vann cobracurt och doolycheck två partier och förlorade ett, medan de andra två vann ett parti och förlorade två. cobracurt och doolycheck vinner därför gruppen. Alltså:

1:a blir cobracurt genom inbördes vinst mot 2:an doolycheck. Bägge spelar semifinal och får spela i klass C nästa IM. 6:a blir Argon genom inbördes vinst mot 7:an Ewka. De två spelar i Klass E nästa år.

CAQUELAQ
Medlem
#104 Skrivet: 28 Okt 2016 12:53 - Redigerad av: CAQUELAQ

Resultat Klass A, Grupp 9:

Två segrare på samma poäng - 1:a blir 29wolf som spelade svart i remin mot 2:an Michla. De går vidare till semifinalen. 7:an bo-kent och 8:an Mikaelk spelar i Klass B nästa IM.

CAQUELAQ
Medlem
#105 Skrivet: 28 Okt 2016 12:57 - Redigerad av: CAQUELAQ

Resultat Klass B, Grupp 8:

1:an lisbetsallander och 2:an rodeby går vidare till semifinalen och kommer att spela i Klass A nästa IM. 7:an lösaren och 8:an kush spelar i Klass C nästa IM.

CAQUELAQ
Medlem
#106 Skrivet: 30 Okt 2016 14:39

Resultat Klass A, Grupp 1:

Två segrare på samma poäng - 1:a blir nossagang som spelade svart i remin mot 2:an Nitz. De går vidare till semifinalen. 8:an braxen och 9:an Bondenslaktar spelar i Klass B nästa IM.

CAQUELAQ
Medlem
#107 Skrivet: 30 Okt 2016 14:41

Resultat Klass A, Grupp 2:

Två segrare på samma poäng - 1:a blir bärbel som spelade svart i remin mot 2:an Etelhem. De går vidare till semifinalen. 8:an iFallLikEsnoW och 9:an Alces spelar i Klass B nästa IM.

CAQUELAQ
Medlem
#108 Skrivet: 30 Okt 2016 14:51

Resultat Klass D, Grupp 3:

1:a blir vpaavola. Sedan kom fyra spelare på samma poäng: krille55, Larrylurex, tine och Draken16. I deras inbördes möten vann tine mot alla och blir därför 2:a. Alltså:

1:an vpaavola och 2:an tine spelar semifinal och får spela i klass C nästa IM. 6:an janambecker och 7:an uppsala1111 spelar i Klass E nästa år.

CAQUELAQ
Medlem
#109 Skrivet: 2 Nov 2016 03:44

Resultat Klass D, Grupp 1:

1:an Hasurami och 2:an CH0380 går vidare till semifinalen och kommer att spela i Klass C nästa IM. 6:a blir lunkan74 som förlorade mot Spelare_1 (båda på samma poäng) och 7:a blir Mangan47. De två spelar i Klass E nästa år.

CAQUELAQ
Medlem
#110 Skrivet: 5 Nov 2016 12:41 - Redigerad av: CAQUELAQ

Resultat Klass B, Grupp 2:

1:an VolvoXC90 och 2:an Hammerman går vidare till semifinalen och kommer att spela i Klass A nästa IM. 8:an djake och 9:an PeterWallberg spelar i Klass C nästa år.

Resultat Klass B, Grupp 7:

1:an Blixtanders och 2:an CUMULUS går vidare till semifinalen och kommer att spela i Klass A nästa IM. 7:an Welkrin och 8:an vanadis spelar i Klass C nästa år.

Resultat Klass C, Grupp 2:

1:an PAIB och 2:an KaptenASG går vidare till semifinalen och kommer att spela i Klass B nästa IM. 8:an Jokern_i_Leken och 9:an Karlgustav spelar i Klass D nästa år.

Resultat Klass C, Grupp 3:

1:an jum-jum och 2:an Coke går vidare till semifinalen och kommer att spela i Klass B nästa IM. 8:an ngoran och 9:an Fawkes spelar i Klass D nästa år.

CAQUELAQ
Medlem
#111 Skrivet: 6 Nov 2016 18:10

Resultat Klass A, Grupp 4:

1:an polu och 2:an tott går vidare till semifinalen. 8:an mevensso och 9:an jimpan spelar i Klass B nästa år.

CAQUELAQ
Medlem
#112 Skrivet: 7 Nov 2016 18:16 - Redigerad av: CAQUELAQ

Resultat Klass B, Grupp 4:

1:an Batista77 och 2:an Duluoz går till semifinal och kommer att spela i Klass A nästa IM. 8:an snigelmannen och 9:an hammarbyif spelar i Klass C nästa år.

CAQUELAQ
Medlem
#113 Skrivet: 8 Nov 2016 12:21 - Redigerad av: CAQUELAQ

Resultat Klass B, Grupp 5:

1:an H.Malmgren och 2:an Fich går till semifinal och kommer att spela i Klass A nästa IM. 8:an bjornoso och 9:an Wimsy spelar i Klass C nästa år.

Resultat Klass C, Grupp 5:

1:an rakan2 och 2:an myntsamlaren går vidare till semifinalen och spelar i Klass B nästa IM. 7:a blir tomdan efter förluster mot Rosenqvist och Vulkan på samma poäng. Tomdan och 8:an andershoerby spelar nästa år i Klass D.

Resultat Klass C, Grupp 6:

1:a blir våren. Sedan kom två på samma poäng, glenord och Carzo. 2:a blir glenord, eftersom han vann mot våren men Carzo förlorade. våren och glenord spelar semifinal och spelar i Klass B nästa IM. 7:an P.G.W.G. och 8:an frisco spelar i Klass D nästa IM.

Resultat Klass D Grupp 4:

1:an inyon och 2:an BOAN går till semifinal och kommer att spela i Klass C nästa IM. 6:an Guinness och 7:an andor spelar i Klass E nästa år.

CAQUELAQ
Medlem
#114 Skrivet: 10 Nov 2016 07:02 - Redigerad av: CAQUELAQ

Resultat Klass A, Grupp 8:

Segraren i turneringen, Ivkov, har stängts av från sO.

Det kom tre på samma poäng: sture_lindberg, vendel och Luzidor, som spelade remi inbördes. sture_lindberg och Luzidor fick bara remi mot 4:an CAQUELAQ medan vendel höstade in en full poäng. vendel blir alltså 1:a. I partiet mellan sture och Luzidor förde Luzidor de svarta pjäserna och blir därför 2:a.

7:eplatsen stod mellan bregi och Atic på samma poäng. bregi spelade svart i deras inbördes möte som slutade remi, vilket ger Atic nedflyttningsplatsen. Joelmärsta kom 8:a.

Sammanfattning:

1:an vendel och 2:an Luzidor går till semifinal. 7:an Atic och 8:an Joelmärsta spelar i Klass B nästa IM.

CAQUELAQ
Medlem
#115 Skrivet: 10 Nov 2016 18:06

Resultat Klass A, Grupp 5:

1:an knightrider och 2:an tornado går vidare till semifinalen. 8:a blir spielmann1 (efter inbördes förlust mot kjoeloe på samma poäng) som tillsammans med 9:an andraskeszeg spelar i Klass B nästa år.

CAQUELAQ
Medlem
#116 Skrivet: 10 Nov 2016 18:13 - Redigerad av: CAQUELAQ

Resultat Klass B, Grupp 1:

1:a blir Harwee. Sedan kom tre på samma poäng: webo, Carlchessberg och Karloz. I deras inbördes möten vann Carlchessberg sina partier och blir därför 2:a.

Alltså 1:an Harwee och 2:an Carlchessberg går vidare till semifinalen och får spela i Klass A nästa IM. 8:an Fightfireman och 9:an dallas9316 spelar i Klass C nästa år.

sture_lindberg
Medlem
#117 Skrivet: 10 Nov 2016 19:26 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: CAQUELAQ, #114:
Det kom tre på samma poäng: sture_lindberg, vendel och Luzidor, som spelade remi inbördes. sture_lindberg och Luzidor fick bara remi mot 4:an CAQUELAQ medan vendel höstade in en full poäng. vendel blir alltså 1:a.

Är det inte i första hand resultatet mot den som kom ETTA som räknas.

Vendel förlorade ju mot ettan .. jag och Luzidor fick remi--Borde inte då Luzidor och jag gå vidare.

Att ettan sedan av någon anledning har stängt av ...är det den avgörande faktorn ???

CAQUELAQ
Medlem
#118 Skrivet: 10 Nov 2016 19:40

Citerar: sture_lindberg, #117:

Är det inte i första hand resultatet mot den som kom ETTA som räknas.

Vendel förlorade ju mot ettan .. jag och Luzidor fick remi--Borde inte då Luzidor och jag gå vidare.

Att ettan sedan av någon anledning har stängt av ...är det den avgörande faktorn ???

Jag ska höra med farbrorjo - om jag har resonerat fel så ska det naturligtvis rättas till. Jag återkommer.

sture_lindberg
Medlem
#119 Skrivet: 10 Nov 2016 19:52

Tack..

Jag har varit tävlingsledare i många år Och ordnat många turneringar..

Och är inbördes möten lika så ska man räkna från TOPPEN, alltså vilken som kom etta i detta fallet..Inte vilken som kom FYRA.

Sen om denna etta av någon anledning stängts av kan ju inte ha någon betydelse alls.
Han kom ju lika fullt etta i denna turnering !

Etelhem
Medlem
#120 Skrivet: 10 Nov 2016 20:10

Särskiljning tillämpas endast på de placeringar som rör avancemang inom Mästerskapet samt upp- och nedflyttning till nästa mästerskap. Övriga delade placeringar särskiljs ej. Följande särskiljningsregler gäller genomgående när två eller flera spelare hamnar på samma poäng:
Inbördes möte
Bästa resultat mot övriga spelare i den ordning de placerat sig.
Flest antal vinster
Den som för de svarta pjäserna enl. §1 vinner
I sista hand tillgripes lottning.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!