Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Carlsen som frimärke?
Författare Meddelande
IvarBlå1
#1 Skrivet: 5 Aug 2016 19:26

Är det någon som vet om Carlsen finns som frimärke, Mycket troligt precis som att Fischer nog kom , och Kasparov finns säkert också. Kommer vi att få se ett med Karjakin om han vinner?

Vert
Medlem
#2 Skrivet: 5 Aug 2016 19:35

En snabb googling ger vid handen att Carlsen finns som frimärke: https://chess24.com/en/olympiad2014/news/magnus-ca rlsen-stamp-launched

IvarBlå1
#3 Skrivet: 5 Aug 2016 19:44

Rätt logisktprecis som jag tror att särskilt Fischer kunde man slicka därbak och kanske Kasparov också.

Vert
Medlem
#4 Skrivet: 5 Aug 2016 19:52

Ytterligare några googlingar avslöjar att du har helt rätt; Kasparov verkar, kanske något förvånande, finnas eller ha funnits som i frimärke i ett antal afrikanska och västindiska länder medan jag hittat Fischer på t.ex. ett österrikiskt frimärke.

Kasparov m.fl. i Guinea-Bissau
Fischer i Österrike

IvarBlå1
#5 Skrivet: 5 Aug 2016 20:01

Det var som jag trodde! Tack för researchen, Vert!

farbrorjo
Medlem
#6 Skrivet: 6 Aug 2016 08:01

Citerar: IvarBlå1, #1:
Är det någon som vet om Carlsen finns som frimärke

Ingen aning - köper bara Zlatanfrimärken - annars får det vara...

IvarBlå1
#7 Skrivet: 6 Aug 2016 18:14 - Redigerad av: IvarBlå1

Har han kommit ut som frimärke? Inget som jag skulle vilja slicka på. Vill faktiskt inte slicka någon därbak. Skickar aldrig brev så jag slipper

tornado
Medlem
#8 Skrivet: 6 Aug 2016 20:06

Citerar: IvarBlå1, #7:
Vill faktiskt inte slicka någon därbak.

Man kan ju alltid spotta där

IvarBlå1
#9 Skrivet: 6 Aug 2016 20:09

Citerar: tornado, #8:
Man kan ju alltid spotta där

Men då måste man sprida ut spottet jämnt och det kan vara svårt

tornado
Medlem
#10 Skrivet: 7 Aug 2016 19:55

Citerar: IvarBlå1, #9:
Men då måste man sprida ut spottet jämnt och det kan vara svårt

Gör som du vill,jag använder självhäftande frimärken

IvarBlå99
Medlem
#11 Skrivet: 9 Aug 2016 13:47

Zlatan är ju "självhäftande" så det passar ju bra

ålänning
Medlem
#12 Skrivet: 9 Aug 2016 14:29

undrar vad zlatan tycker om pogba?

farbrorjo
Medlem
#13 Skrivet: 9 Aug 2016 16:17

Citerar: ålänning, #12:
undrar vad zlatan tycker om pogba?

Förmodligen att monsieur Ibrahimovic själv är mer framstående på de gröna fältens SCHACK (som i schacktråd, ej Världsligttråd...).

IvarBlå99
Medlem
#14 Skrivet: 9 Aug 2016 16:29

Är pogba ett klistermärke?

farbrorjo
Medlem
#15 Skrivet: 10 Aug 2016 09:00

Nej, stavat med versal är det en fotbollsspelare ur senaste franska EM-truppen, vad nu denna din undran har med schack att göra...

IvarBlå99
Medlem
#16 Skrivet: 10 Aug 2016 09:31

Vi kom in på det för att ålänningen undrade vad Zlatan tycker om Pogba

Vert
Medlem
#17 Skrivet: 10 Aug 2016 09:36 - Redigerad av: Vert

Frågan om Zlatans åsikt om Pogba föranleddes i sin tur av att de båda från och med idag (eller möjligen igår) är klubbkamrater i Manchester United. Vad de verkligen tycker om varandra kommer man nog aldrig att få veta, men officiellt är jag övertygad om att de tycker att det ska bli inspirerande att spela tillsammans. Eftersom denna diskussion har mycket lite med diskussionen om Carlsen som frimärke att göra får jag emellertid, i egenskap av moderator, uppmuntra debattörerna att undvika detta ämne, åtminstone på denna plats.

På temat Carlsen som frimärke: en ytterligare länk för den som är intresserad.

ålänning
Medlem
#18 Skrivet: 10 Aug 2016 10:11

Ber så mycket om ursäkt,då jag råkade kommentera på fel tråd!

ålänning
Medlem
#19 Skrivet: 20 Aug 2016 14:43

inga skitkommentarer som enligt kompisen är regel här!!

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 20 Aug 2016 15:52

Citerar: ålänning, #19:
inga skitkommentarer som enligt kompisen är regel här!!

Nej dom kommer nog mest om man skriver just skit..

ålänning
Medlem
#21 Skrivet: 22 Aug 2016 09:13

Carzo
Medlem
#22 Skrivet: 22 Aug 2016 18:10 - Redigerad av: Carzo

Ok, lite i periferin av trådämnet - men på tal om kändisar på frimärken så - - -
Kåsören Cello (Stockholmstidningen) skrev en gång om en olycklig spansk frimärksincident. Vådan för en svensk turist under Franco-tiden av att illustrera sitt behov av ett frimärke. Utanför en kiosk. I avsaknad av all kunskap om spanska språket uppförde han i stället en slags charad. Han hade en diffus aning om att ordet "franko" måste vara inblandat, vi har ju det svenska uttrycket "att frankera" t.ex.. Nå - följande inträffade. Mannen spottade på ett tänkt frimärkes baksida han "höll i handen", utstötte orden "TVI TVI TVI" - och dunkade efteråt knytnäven hårt i kioskdisken som för att illustrera hur man sätter fast ett frimärke. Under denna senare procedur skrek han dessutom högt "FRANKO, FRANKO"...
Polisen var snabbt på plats. Och de spanska fängelserna var inte hotellmässiga - i synnerhet inte på Francos tid.
En högst beklaglig incident... Vet inte om han blev skjuten, för missfirmelse av Diktatorn.

farbrorjo
Medlem
#23 Skrivet: 22 Aug 2016 20:48 - Redigerad av: farbrorjo

Citerar: Carzo, #22:
En högst beklaglig incident... Vet inte om han blev skjuten, för missfirmelse av Diktatorn.

Förmodligen - och om du - för att återanknyta till trådämnet - givet att du har svart och ska försvara dig mot Ruy Lopez - vad föredrar du???? (och skulle posta medelst Carlsenfrimärke, får jag väl lägga till, på det att jag ej må kasta sten i glashus och gör mig skyldig till samma brott mot forumreglerna som du själv just gjorde+++++++´+).

IvarBlå99
Medlem
#24 Skrivet: 25 Aug 2016 16:28

Hade aldrig kunnat tro att ett ämne som detta skulle vara så intressant

Vert
Medlem
#25 Skrivet: 1 Sep 2016 15:49 - Redigerad av: Vert

Jag får, i egenskap av moderator, poängtera följande, nämligen att

(i) om man - som forumdebattör och/eller schackOnline-medlem i största allmänhet - har synpunkter på en annan medlems agerande och/eller någonting han/hon har skrivit i en forumtråd eller ett personligt meddelande så går det utmärkt att ta upp detta i ett personligt meddelande till någon av oss moderatorer,

(ii) om man - som forumdebattör och/eller schackOnline-medlem i största allmänhet - tycker att inlägg i en tråd avviker från trådämnet och har synpunkter på detta så går det utmärkt att ta upp detta i ett personligt meddelande till någon av oss moderatorer,

(iii) om man - som forumdebattör och/eller schackOnline-medlem i största allmänhet - tycker sig ha blivit felaktigt behandlad av en av oss moderatorer så går det utmärkt att ta upp detta i ett personligt meddelande till någon (annan) av oss moderatorer.

Synpunkter på vilka privata meddelanden folk har skickat skall ej avhandlas i tråden, varför denna typ av inlägg har tagits bort. Blir det fler kommentarer på samma tema så kommer jag - i egenskap av moderator - att ingripa mot dessa med de medel som står oss moderatorer till buds. Vänligen återgå till trådämnet, dvs. Carlsen som frimärke.

IvarBlå99
Medlem
#26 Skrivet: 2 Sep 2016 09:08

Han kanske tom hamnar på sedel om de har samma viktigpettermodellen som vi

IvarBlå99
Medlem
#27 Skrivet: 3 Sep 2016 19:11

Viktigpettrar var ett skämt från mig. Naturligtvis är alla på de nya sedlarna värda sin plats

Du måste logga in för att kunna posta!