Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / När klassas man som bra schackspelare?
Författare Meddelande
Bondenslaktar
Medlem
#1 Skrivet: 11 Jul 2016 16:28

När klassas man som bra schackspelare på schackonline? När man passerat en viss ranking isåfall vilken?

Malvan
Medlem
#2 Skrivet: 11 Jul 2016 16:39

Utgår man från ratinglistan ligger de i mitten på ca 2600.

mevensso
Medlem
#3 Skrivet: 11 Jul 2016 23:12 - Redigerad av: mevensso

Spelar man mycket och mot "rätt" motstånd är det enkelt att få upp rankingen. Jag ligger strax under 3000 och jag är ingen bra schackspelare, enligt mig.

De som jag mött som jag tycker är bra ligger på ca 3200 och däröver. Det märks att de har en helt annan nivå.

Catweazle
Medlem
#4 Skrivet: 12 Jul 2016 08:34

Frågan borde, enligt min mening, förtydligas. Snackar vi bra spelare på SO med eller utan hjälpmedel?

farbrorjo
Medlem
#5 Skrivet: 12 Jul 2016 08:43

Citerar: Catweazle, #4:
Snackar vi bra spelare på SO

Frågan är nog tillräckligt preciserad...

Citerar: Bondenslaktar, #1:
När klassas man som bra schackspelare på schackonline? När man passerat en viss ranking isåfall vilken?

för den andra delen av din förtydligandeäskan kommer ofelbart att leda in på förbjuden motordiskussion...

Citerar: Catweazle, #4:
med eller utan hjälpmedel

lubbeluring
Medlem
#6 Skrivet: 12 Jul 2016 09:00

Alla som har en högre rankingpoäng än Magnus Carlsen
måste väl ändå anses vara bra schackspelare.

Dvs. över 2855 poäng.

Catweazle
Medlem
#7 Skrivet: 12 Jul 2016 09:54

Citerar: farbrorjo, #5:
Frågan är nog tillräckligt preciserad...

Nej, frågan är absolut inte tillräckligt preciserad! Frågeställningen måste avse antingen spel med hjälpmedel eller utan. Annars blir frågeställningen helt irrelevant.

peking011
Medlem
#8 Skrivet: 12 Jul 2016 10:10

En bra schackspelare har vett att förlora mot mig. Tyvärr så sker det alldeles för sällan

Catweazle
Medlem
#9 Skrivet: 12 Jul 2016 11:27

Citerar: peking011, #8:
En bra schackspelare har vett att förlora mot mig.

Ja, jo, såna lirare är helt i min smak!

Hammerman
Medlem
#10 Skrivet: 12 Jul 2016 12:10

Jag blev skåpad av en spelare här på so i 2 partier, ja helt mosad. Mötte samma spelare vid ett bräde, då mosade jag honom som svart.
Det finns bra spelare här som ligger över 3200 men internet schack går inte att använda som klassning av bra schackspelare, det är vid det verkliga brädet.
Jag använder Internet-schack som träning, kan kika i öppnings böcker i bland, 5-6 första dragen, vet inte om det räknas som fusk?

HSK_Andreas
Moderator
#11 Skrivet: 12 Jul 2016 17:05

Citerar: Hammerman, #10:
Jag använder Internet-schack som träning, kan kika i öppnings böcker i bland, 5-6 första dragen, vet inte om det räknas som fusk?

Här är alla hjälpmedel tillåtna så det kan inte vara fusk. Gör du det i närschack däremot. Det är olika tävlingsformer helt enkelt, med samma värde.

sture_lindberg
Medlem
#12 Skrivet: 12 Jul 2016 18:08

Sen får man också skilja på korrschack och närschack.

2 ganska så stora skillnader på dessa faktiskt.

IvarBlå1
#13 Skrivet: 12 Jul 2016 18:54

I närschack tycker jag att det är när man känner sig som en bra spelare och får det epitetet av en samling spelare. I korr kan man ju ta till alla hjälpmedel som HSK_Andreas påpekar.

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 12 Jul 2016 19:01

Citerar: IvarBlå1, #13:
I korr kan man ju ta till alla hjälpmedel som HSK_Andreas påpekar.

ja jag säger ju att det är skillnader på dessa 2 spelsätt.

IvarBlå1
#15 Skrivet: 12 Jul 2016 19:05 - Redigerad av: IvarBlå1

Då är vi överens. Däremot påpekar jag som ingen annan har gjort att man kan känna sig som en bra närschacksspelare när man själv tycker det och när ens klubbkamrater tycker det.

LNO1
Medlem
#16 Skrivet: 12 Jul 2016 23:24 - Redigerad av: LNO1

Citerar: IvarBlå1, #15:
Däremot påpekar jag som ingen annan har gjort att man kan känna sig som en bra närschacksspelare när man själv tycker det och när ens klubbkamrater tycker det.

Det är väl självklart att man kan vara stark i närschack, det bevisade väl redan Morphy på sin tid? Korr är ju numera en helt annan disciplin, eftersom vi använder räknemaskiner till hjälp, som mer gränsar till ren vetenskap än sport som jag ser det. Inget fel alls i detta förstås, men för min del är schack ingen vetenskap, därtill har jag varken kompetens, ork eller lust, men närschack gillar jag stenhårt eftersom jag sätter värde på kampen, trots att ett positivt resultat för mig eventuellt påverkar min motståndare negativt, detta kan jag tyvärr inte ta någon hänsyn till då det negativa resultatet likväl kan drabba mig.

Kampen har därmed sagt, både sina för och nackdelar. Jag hoppas dock att alla mina schackspelande kollegor bär sina förluster med jämnmod, det kommer alltid ett nytt parti efter förlusten och därmed en chans att revachera sig för den nesliga bortsättningen man gjorde i det föregående partiet.

LNO1
Medlem
#17 Skrivet: 12 Jul 2016 23:34 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Hammerman, #10:

Naturligtvis inte, korr är ju ett utmärkt tillfälle att spela nya varianter och det är fullt tillåtet att "fuska" hur mycket som helst, ta hjälp av öppningsböker, dator, Kortnoj (via medium numera, men det lär ju vara sagde Kortnojs specialitet). Problemet för mig vad gäller korr är var den s.k gränsen går för vad som kan anses vara tillåtet och ändå kalla det för ett schackparti i klassisk mening. Med detta syftar jag på regeln inom närschack som säger att du inte får ta emot någon som helst hjälp utifrån, något som jag anser måste vara en grundpelare om vi ska spela schack i tävlingssyfte...

IvarBlå1
#18 Skrivet: 13 Jul 2016 06:52

Citerar: LNO1, #16:
Det är väl självklart att man kan vara stark i närschack

Citerar: IvarBlå1, #15:
Däremot påpekar jag som ingen annan har gjort att man kan känna sig som en bra närschacksspelare när man själv tycker det och när ens klubbkamrater tycker det.

Vad har det mrd minkommentar att göra?

HSK_Andreas
Moderator
#19 Skrivet: 13 Jul 2016 07:51

Jag tycker Ivar är rätt på det. Man är en bra schackspelare när andra som man spelar mot anser det. Det betyder såklart att en spelare kan vara stark i en persons ögon, men inte i en annans. Jag är en väldigt stark spelare i ögonen hoa de nybörjare jag lär spela. Jag är inte det i världselitens ögon. Således är nog frågan väldigt svår att svara på generellt, så Malvans svar i #2 är nog bra.

IvarBlå1
#20 Skrivet: 13 Jul 2016 08:07

Citerar: HSK_Andreas, #19:
spelare kan vara stark i en persons ögon, men inte i en annans

Precis. Man kan utveckla ämnet till" När tycker jag själv att jag är en stark närschacksspelare. HSK_ Andreas svar är helt rätt, förstås.

Hammerman
Medlem
#21 Skrivet: 13 Jul 2016 15:05

Vart lite orolig över mitt "fusk", kikar i ju i bland i öppningsböcker, vart orolig att hamna i finkan

Skall ha en sens i kväll, se om Kortnoi kan komma med några små tips, det behövs.

Allt är ju tillåtet tack för tipset!

Fast använda motor, nää där går gränsen.

Du måste logga in för att kunna posta!