Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Tror ni på schackguden Caissa ?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
Författare Meddelande
Gilly
Medlem
#121 Skrivet: 13 Jul 2016 11:59 - Redigerad av: Gilly

Citerar: IvarBlå1, #150:
Varför ignoreras mina inlägg hela tiden. Nu var det#111# som ignorerades

Mina inlägg antingen ignoreras eller förlöjligas hela tiden, så jag har beslutat att om de andra på SO inte vill ha med mig att göra så jag kommer hädanefter att skita i forumet.
Många intressanta trådar dras tyvärr också ner till en rent pubertal nivå. Senast var det mattråden.

lubbeluring
Medlem
#122 Skrivet: 13 Jul 2016 13:38

Kom ihåg att den godhjärtade Caissa ser alla schackspelares
inlägg på SO.
Hon läser och ler samtidigt som hon gör rockard.

IvarBlå1
#123 Skrivet: 13 Jul 2016 16:30 - Redigerad av: IvarBlå1

Ber också dig om ursäkt, lubbe. Du är naturligtvis fri att skriva vad du vill så länge du inte bryter mot några regler. Jag tycker bara att dina inlägg ibland är svåra att förstå men får mer gensvar än vissas som i den här tråden

gubbengrå
Medlem
#124 Skrivet: 13 Jul 2016 17:38 - Redigerad av: gubbengrå

Lno #114 "Jag antar att du syftade på att bilden var en besvikelse, och inte det faktum att lubbeluring skrev ett inlägg som hävdade att hon finns "

Lubbelurings bevis var ett så kallat bildbevis. Jag har återfunnit min balans genom att helt frankt förneka autenciteten i detta bildbevis.

gubbengrå
Medlem
#125 Skrivet: 13 Jul 2016 18:18

Citerar: LNO1, #118:
Däremot bildförbud och fördelar.. Varje år vid melodifestivaltider känner jag en önskan att förbjuda musik överhuvudtaget, som ett uttryck för min vånda när jag hör alstren... Men det vore väl synd att gå miste om t.ex. Bach bara p.g.a detta faktum?

Ja, visst vore det tråkigt att gå miste om Bach, bara för att man vill slippa Melodifestivalen. Man får ta det onda med det goda, som det heter. Inte slänga ut barnet med badvattnet.

Att jag uttalar en viss förståelse för det gamla bildförbudet, innebär dock inte att jag jag vill tvinga på andra ett sådant förbud. Men jag börjar misstänka att för att att jag skall kunna närma mig Caissa, så bör jag nog göra upp med de avgudar som spärrar vägen för mig.

Vert
Medlem
#126 Skrivet: 13 Jul 2016 19:51

Har, i egenskap av moderator, tagit bort tre inlägg i denna tråd. Saker som medlemmar skriver till varandra i privata meddelanden ska inte avhandlas i forumtrådar eftersom meddelandena är avsedda att vara - just det! - privata. Därför vill jag inte se fler exempel på att innehåll i privata meddelanden avslöjas i forumet.

Gilly
Medlem
#127 Skrivet: 13 Jul 2016 20:00

Citerar: Vert, #126:
Har, i egenskap av moderator, tagit bort tre inlägg i denna tråd. Saker som medlemmar skriver till varandra i privata meddelanden ska inte avhandlas i forumtrådar eftersom meddelandena är avsedda att vara - just det! - privata. Därför vill jag inte se fler exempel på att innehåll i privata meddelanden avslöjas i forumet.

Censur alltså!
Menar du på allvar att om jag får ett oanständigt meddelande från någon ska jag inte kunna använda det som skrevs till mig i en tråd på forumet? Ska man inte i alla lägen kunna stå för det man skriver, även om det är i ett privat meddelande?
Jag har ingen skyldighet att skydda någon som skriver något till mig.

Vert
Medlem
#128 Skrivet: 13 Jul 2016 20:29

Citerar: Gilly, #127:
Censur alltså!

Nja, det skulle jag nog inte kalla det. Jag är ingen statlig myndighet och har inte granskat det du skrev i förväg.

Vidare diskussion i detta ärende tas inte i denna tråd. Synpunkter på någonting som något skickat i ett privat meddelande, synpunkter på någonting som någon skrivit i forumet och/eller synpunkter på moderering tas med fördel upp med moderator via privat meddelande. Vidare synpunkter på mina ingripanden i denna tråd tas med fördel i privat meddelande. Känner du dig illa behandlad av mig som moderator ska säkert någon av mina kollegor kunna hjälpa dig bättre.

Ovanstående skrivet i egenskap av moderator.

farbrorjo
Medlem
#129 Skrivet: 14 Jul 2016 01:46

Citerar: Vert, #128:
Känner du dig illa behandlad av mig som moderator ska säkert någon av mina kollegor kunna hjälpa dig bättre.

Strängt taget så har Vert agerat på ett exemplariskt sätt - låt oss nu röka fredspipa och återgå till ämnet...

farbrorjo
Medlem
#130 Skrivet: 14 Jul 2016 01:47

Citerar: lubbeluring, #122:
Kom ihåg att den godhjärtade Caissa ser alla schackspelares
inlägg på SO.
Hon läser och ler samtidigt som hon gör rockard.

Just det!

farbrorjo
Medlem
#131 Skrivet: 14 Jul 2016 01:49

Citerar: gubbengrå, #124:
Lubbelurings bevis var ett så kallat bildbevis. Jag har återfunnit min balans genom att helt frankt förneka autenciteten i detta bildbevis.

Så vaddå - hävdar du att bilden är en kollektiv hallucination? I så fall var det djupt värre - har du några som helst belägg för detta?

farbrorjo
Medlem
#132 Skrivet: 14 Jul 2016 01:50

Citerar: LNO1, #118:
Så sant, det blir ju speciellt tydligt i fallet när heligheter, aldrig sedda av någon, men djupt kända av många, ska avporträtteras. Däremot bildförbud och fördelar..

Här har en väsentlig observation gjorts och dessutom har inläggsskribenten satt in bilden i ett adekvat, religionshistoriskt sammanhang... Hatten av!

farbrorjo
Medlem
#133 Skrivet: 14 Jul 2016 01:53 - Redigerad av: farbrorjo

Citerar: gubbengrå, #125:
Men jag börjar misstänka att för att att jag skall kunna närma mig Caissa, så bör jag nog göra upp med de avgudar som spärrar vägen för mig.

Ja, schas och bort med dessa beläten som vill föra ned oss schackspelare till en lågpannad och i marken släpandes knognivå som får en normalbegåvad schimpans att framstå som jämbördig Kasparov...Bara lögner och falska budskap alltså, men Caissa håller sin skyddande hand över oss alla - bara vi tar till oss tipset: "Only great players never castle...

gubbengrå
Medlem
#134 Skrivet: 14 Jul 2016 09:14 - Redigerad av: gubbengrå

farbrorjo #131
Ja, det var en knivig fråga, bäste farbrorjo! Jag bygger mitt avfärdande av bildbeviset enbart på min subjektiva intuition: Caissa kan helt enkelt inte se så här banal ut! Man kan då naturligtvis hävda att denna subjektivitet inte är ett dugg vettigare än ett godtyckligt påhitt av någon fnoskig 1800-talskonstnär.

Det ser ut som en återvändsgränd, det här. Men det går säkert att lösa på något vis. Jag återkommer i ämnet!

Gilly
Medlem
#135 Skrivet: 14 Jul 2016 15:21

Citerar: gubbengrå, #134:
Caissa kan helt enkelt inte se så här banal ut!

Tänk om det är just så där hon ser ut. Då är risken att hon kommer att hämnas på ditt schackspel gubbengrå pga att hon blivit förnärmad. Din statistikkurva kommer att visa oss svaret, blir det en kraftig svacka då tog hon hämnd, går kurvan kraftigt uppåt har hon visat dig tacksamhet.
Spänningen är olidlig!

lubbeluring
Medlem
#136 Skrivet: 14 Jul 2016 15:27

Caissas kurvor går heller inte av för hackor.
Där gäller det att navigera med yttersta försiktighet.
En passant.
Se upp för Mars.

gubbengrå
Medlem
#137 Skrivet: 14 Jul 2016 17:20

Gilly #135
IvarBlå #111

Tack för varningen Gilly! Den är dock ointressant för mig. Jag känner inte din Caissa, som tydligen är en segergudinna. Hon känner inte heller mig, eftersom jag aldrig har frågat efter hennes gunst. Inte har jag märkt av den något särskilt ,heller Segergudinnan må ingripa i mina partier aldrig så mycket, det är inget jag noterar, eller hoppas på.

Min Caissa har överhuvudtaget inget med vinst eller förlust att göra, Hon är själva essensen av skönheten i spelet. håll er till era segergudinnor, ni! Jag håller mig det som dessa skymmer sikten för.

LNO1
Medlem
#138 Skrivet: 14 Jul 2016 23:43

Citerar: gubbengrå, #137:
Hon är själva essensen av skönheten i spelet.

Det tycker jag var en trevlig och poetisk tolkning av Caissa.

Personligen skulle jag inte vilja ägna mig åt ett spel som är deterministiskt styrt av metafysiska entiteter. Nu hör det förstås till saken att jag inte tror på något sådant överhuvudtaget.

Jag väljer att inte tänka på Caissa överhuvudtaget när jag spelar, jag nöjer mig med spelet som det är, och för mig är essensen av det själva kampen spelare mot spelare, eventuella vackra varianter är det ju förstås trevligt om det blir, men för mig kan spelet vara lika intressant och spännande även om partiet inte vinner något skönhetspris.

Gilly
Medlem
#139 Skrivet: 14 Jul 2016 23:47

Gudinnan Caissa är schackspelets beskyddare, hon styr inte spelet.
Hon är också komplicerad, svårförstådd, grym och underbar.

LNO1
Medlem
#140 Skrivet: 15 Jul 2016 00:08 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Gilly, #139:

Du menar alltså att hon är själva spelet egentligen?
Gudinnan Caissa är schackspelets beskyddare, hon styr inte spelet.

Eller kanske finns hon helt utanför spelet.

Citerar: gubbengrå, #134:
Man kan då naturligtvis hävda att denna subjektivitet inte är ett dugg vettigare än ett godtyckligt påhitt av någon fnoskig 1800-talskonstnär.

Kanske vettigare,men att konstnären ifråga skulle vara fnoskig köper jag inte fullt. Alltihopa är ju inspirerat av förlagor från antiken, och det vet vi ju hur dessa skulle framställas. Det är inte säkert att konstnären visste någonting om själva schacket.

En liten poäng i sammanhanget är att mig veterligen finns det inte någon motsvarighet till Caissa i andra sporter, och de utövare som tror på högre makter där håller sig till mer allmängiltiga gudomar, men jag har alltid varit skeptisk till de som påstår att de vann med Guds hjälp. Det främsta argumentet jag har till denna hållning är att det kan uppfattas som om vederbörande då påstår att de står mer i gunst hos den högre makten. Det verkar lite stötande ur det sportsliga perspektivet. Ibland kan det ju t.o.m bli så illa som i fallet Maradona och Guds hand...

Gilly
Medlem
#141 Skrivet: 15 Jul 2016 00:24

Citerar: LNO1, #140:

Du menar alltså att hon är själva spelet egentligen?

Nej, jag menar att hon är som de flesta andra kvinnor.

Gilly
Medlem
#142 Skrivet: 15 Jul 2016 00:31

Citerar: LNO1, #140:
En liten poäng i sammanhanget är att mig veterligen finns det inte någon motsvarighet till Caissa i andra sporter, och de utövare som tror på högre makter där håller sig till mer allmängiltiga gudomar, men jag har alltid varit skeptisk till de som påstår att de vann med Guds hjälp. Det främsta argumentet jag har till denna hållning är att det kan uppfattas som om vederbörande då påstår att de står mer i gunst hos den högre makten. Det verkar lite stötande ur det sportsliga perspektivet. Ibland kan det ju t.o.m bli så illa som i fallet Maradona och Guds hand...

Du tolkar som du vill men jag tolkar det på ett annat sätt. Nämligen att den som säger sig ha vunnit med Guds hjälp eller tack vare Gud visar sig ödmjuk och erkänner Guds hand i allt. Den idrottsman som tackar Gud för framgången visar också i regel sin motståndare större respekt och tror sig inte ha fått någon fördel av Gud gentemot sin motståndare.
Jag tycker alltså att en sådan hållning är sympatisk.

LNO1
Medlem
#143 Skrivet: 15 Jul 2016 01:13 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Gilly, #142:
Den idrottsman som tackar Gud för framgången visar också i regel sin motståndare större respekt och tror sig inte ha fått någon fördel av Gud gentemot sin motståndare.
Jag tycker alltså att en sådan hållning är sympatisk.

Riktigt så var det väl inte i fallet med Maradona t.ex. Nog kan det finnas mycket sympatiska sportutövare som är troende likväl som bland icke troende, så jag tror att på den punkten inte det finns ett direkt motsatsförhållande mellan våra åsikter här.

Men låt oss göra ett litet tankeexperiment:
Antag att du sitter och spelar mot en motståndare som slår dig gång på gång och efter varje parti så säger han att det låg i Caissas händer. Efter 100 gånger kanske du börjar bli lite trött på den sortens ödmjukhet, för du vet att, eftersom du är intelligent , det beror helt enkelt på att han är en bättre schackspelare.

Jag tycker att man gör klokast i att ligga lågt med sin tro när det gäller profana aktiviteter som t.ex. sport och politik.

Gilly
Medlem
#144 Skrivet: 15 Jul 2016 01:26

Citerar: LNO1, #143:
att det låg i Caissas händer.

Det är ju inte ett dugg sympatiskt att säga att det låg i Caissas händer! Skulle alltså Gudinnan ha gynnat honom framför mig? En partisk Gud? Nej!
Men att inse att man inte har kunnat prestera alls utan Gudinnans välsignelser är en helt annan sak därför att min motståndare fått samma välsignelser.

LNO1
Medlem
#145 Skrivet: 15 Jul 2016 01:41

Citerar: Gilly, #144:
Men att inse att man inte har kunnat prestera alls utan Gudinnans välsignelser är en helt annan sak därför att min motståndare fått samma välsignelser.

Allt gott och väl om du förutsätter att båda parter delar världsbilden som inbegriper, i detta fall, en gudinna.

Din motståndare kanske anser att det är frukten av hens hårda arbete vid träningen och inte alls har att göra med metafysik, och möjligen är hens förklaringsmodell precis lika giltig, det var därför jag skrev att jag tyckte att man gör klokast i att ligga lågt med förklaringsmodeller av metafysisk natur när det gäller profana aktiviteter.

Gilly
Medlem
#146 Skrivet: 15 Jul 2016 01:53

Det kloka är att träna och spela schack som om Gudinnan Caissa inte fanns och när man spelat klart tacka henne (och motståndaren) för partiet

gubbengrå
Medlem
#147 Skrivet: 15 Jul 2016 09:13

Citerar: LNO1, #145:
Din motståndare kanske anser att det är frukten av hens hårda arbete vid träningen och inte alls har att göra med metafysik, och möjligen är hens förklaringsmodell precis lika giltig, det var därför jag skrev att jag tyckte att man gör klokast i att ligga lågt med förklaringsmodeller av metafysisk natur när det gäller profana aktiviteter.

Jovisst! Själv använder jag inte gudinnan som någon förklaringsmodell överhuvudtaget. Som både du och Gilly antyder, kan det lätt bli orimligt förmätet att påstå att hon kan vara partiskt intresserad av någons tillfälliga fram- och motgångar.

Men att tala om Caissa kan ge en bra beskrivning av hur det är för entusiasten att spela schack. Vetenskapen skulle i stället tala om om signalsubstanser och belöningssystem i hjärnan, antar jag. Detta kan säkert vara klargörande på många sätt. Men jag tycker att det metafysiska och poetiska sättet att prata om saken kan få fram nyanser, som med nödvändighet måste undfly vetenskapliga analyser.

Att jag överhuvudtaget här pratar om gudinnan, är på förekommen anledning. Håller med om att det rent allmänt kan vara klokt att ligga lågt med snacket.

Gilly
Medlem
#148 Skrivet: 15 Jul 2016 09:57

Citerar: LNO1, #145:
jag tyckte att man gör klokast i att ligga lågt med förklaringsmodeller av metafysisk natur när det gäller profana aktiviteter.

Du menar alltså att schack endast är att betrakta som profan aktivitet? Jag skulle då aldrig inskränka schackspelet på det viset.

LNO1
Medlem
#149 Skrivet: 15 Jul 2016 13:53

Citerar: Gilly, #148:
Du menar alltså att schack endast är att betrakta som profan aktivitet? Jag skulle då aldrig inskränka schackspelet på det viset.

Du har uppfattat min ståndpunkt helt riktigt, jag ser mitt schack som en helt och hållet icke-religiös hobby. Inskränkt kan det tyckas för den utomstående betraktaren, men jag försäkrar dig att jag har fullt utbyte av mitt schack.

sture_lindberg
Medlem
#150 Skrivet: 15 Jul 2016 14:07

Citerar: LNO1, #149:
Du har uppfattat min ståndpunkt helt riktigt, jag ser mitt schack som en helt och hållet icke-religiös hobby. Inskränkt kan det tyckas för den utomstående betraktaren, men jag försäkrar dig att jag har fullt utbyte av mitt schack.

Håller här med LNO1 fullständigt.
Vad har någon påhittad symbol (Caissa ) med vårat schackspelande att göra.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!