Författare |
Meddelande |
sveneklund
Medlem
|
#1 Skrivet: 8 Jul 2016 08:06
Hur gör man en passant-drag i ett parti i "Schackonline"?
Sven Eklund
|
HSK_Andreas
Moderator
|
#2 Skrivet: 8 Jul 2016 08:51
Är det inte bara att flytta bonden så som den går?
|
Vert
Medlem
|
#3 Skrivet: 8 Jul 2016 09:55
Rent praktiskt utförs väl draget så att man först klickar på (i detta fall) e5-bonden och därefter på (i detta fall) d6-rutan.
|
sveneklund
Medlem
|
#4 Skrivet: 9 Jul 2016 08:48
Tack för svaren på mitt inlägg. Jag misstolkade tydligen definitionen på en passant-draget på samma sätt som Vert Moderator i det medföljande diagrammet. När motspelare går med två steg förbi min egen bonde gäller inte en passant-regeln och därför fungerade inte mitt försök till en passant-drag. Jag ber om ursäkt för mitt misstag.
Sven Eklund
|
knightrider
Moderator
|
#5 Skrivet: 9 Jul 2016 09:00
Citerar: sveneklund, #4: När motspelare går med två steg förbi min egen bonde gäller inte en passant-regeln och därför fungerade inte mitt försök till en passant-drag
Jo, det är då den gäller.
|
uct2
Medlem
|
#6 Skrivet: 9 Jul 2016 10:48
Citerar: sveneklund, #4: Jag misstolkade tydligen definitionen på en passant-draget på samma sätt som Vert Moderator i det medföljande diagrammet. När motspelare går med två steg förbi min egen bonde gäller inte en passant-regeln och därför fungerade inte mitt försök till en passant-drag.
Om du känner dig osäker, Sven, så finns en passant enkelt och tydligt förklarat i SchackOnlines egen "schackskola": http://schackonline.com/skolan/nyborjare/PJASER/Sp ecial.php
Vert vet hur slaget går till.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#7 Skrivet: 9 Jul 2016 12:49
Citerar: knightrider, #5: Jo, det är då den gäller.
Ja då... men man måste göra passanten direkt..man kan inte vänta några drag innan man utför passanten ska kanske tilläggas.
|