Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / en passant-drag?
Författare Meddelande
sveneklund
Medlem
#1 Skrivet: 8 Jul 2016 08:06

Hur gör man en passant-drag i ett parti i "Schackonline"?

Sven Eklund

HSK_Andreas
Moderator
#2 Skrivet: 8 Jul 2016 08:51

Är det inte bara att flytta bonden så som den går?

Vert
Medlem
#3 Skrivet: 8 Jul 2016 09:55

Rent praktiskt utförs väl draget så att man först klickar på (i detta fall) e5-bonden och därefter på (i detta fall) d6-rutan.

sveneklund
Medlem
#4 Skrivet: 9 Jul 2016 08:48

Tack för svaren på mitt inlägg. Jag misstolkade tydligen definitionen på en passant-draget på samma sätt som Vert Moderator i det medföljande diagrammet. När motspelare går med två steg förbi min egen bonde gäller inte en passant-regeln och därför fungerade inte mitt försök till en passant-drag. Jag ber om ursäkt för mitt misstag.

Sven Eklund

knightrider
Moderator
#5 Skrivet: 9 Jul 2016 09:00

Citerar: sveneklund, #4:
När motspelare går med två steg förbi min egen bonde gäller inte en passant-regeln och därför fungerade inte mitt försök till en passant-drag

Jo, det är då den gäller.

uct2
Medlem
#6 Skrivet: 9 Jul 2016 10:48

Citerar: sveneklund, #4:
Jag misstolkade tydligen definitionen på en passant-draget på samma sätt som Vert Moderator i det medföljande diagrammet. När motspelare går med två steg förbi min egen bonde gäller inte en passant-regeln och därför fungerade inte mitt försök till en passant-drag.

Om du känner dig osäker, Sven, så finns en passant enkelt och tydligt förklarat i SchackOnlines egen "schackskola": http://schackonline.com/skolan/nyborjare/PJASER/Sp ecial.php
Vert vet hur slaget går till.

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 9 Jul 2016 12:49

Citerar: knightrider, #5:
Jo, det är då den gäller.

Ja då... men man måste göra passanten direkt..man kan inte vänta några drag innan man utför passanten ska kanske tilläggas.

Du måste logga in för att kunna posta!