Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schackturneringar utan klubb
Författare Meddelande
Bondenslaktar
Medlem
#1 Skrivet: 15 Jun 2016 23:24

Kan man spela turneringar utan att vara med i klubb?
Jag har valt att ta "avstånd" från min klubb på obestämd tid. Om jag kommer tillbaka om 1 år, 2, ,5 vet jag inte... Men om jag vill börja spela turneringar igen kan jag då spela dem utan vara medlem i klubb?

HSK_Andreas
Moderator
#2 Skrivet: 15 Jun 2016 23:33

Det beror helt på vilka krav arrangören av tävlingen har. Nu vet jag inte var du bor, vilka tävlingar som intresserar eller varför du tagit avstånd från din klubb. Kanske kan du gå med i en annan klubb?

LNO1
Medlem
#3 Skrivet: 16 Jun 2016 00:25

Citerar: Bondenslaktar, #1:
Men om jag vill börja spela turneringar igen kan jag då spela dem utan vara medlem i klubb?

Välj ut någon klubb som du tycker verkar trevlig, gå med i den och betala in medlemsavgiften. Det är det enda du behöver göra, du behöver inte spela i klubben, bara vara medlem för att kunna spela i turneringar som kräver att man är en registrerad spelare.

Bondenslaktar
Medlem
#4 Skrivet: 16 Jun 2016 01:16

Okej tack!

Bondenslaktar
Medlem
#5 Skrivet: 18 Jun 2016 16:25

Man kan inte på något sätt vara medlem enbart via svenska schack förbundet och betala in en mindre årsavgift som klubblös men få spela iallafall? där ssf kansli räknar ut ens ELO?

HSK_Andreas
Moderator
#6 Skrivet: 18 Jun 2016 16:32

Nej, medlemmar i Sveriges SF är klubbar och distrikt.

Å andra sidan behöver ju inte medlemsavgiften vara vansinnigt hög. Hos oss är den numera 400 kr.. Det finns kanske klubbar med lägre avgift också.

Gilly
Medlem
#7 Skrivet: 18 Jun 2016 18:30 - Redigerad av: Gilly

Kan någon rekommendera en klubb i Gävleborg eller möjligen Dalarna? En klubb som fungerar bra och som kan acceptera mig som medlem utan att kräva att jag ska vara särskilt aktiv eller ställa upp på lagmatcher.

ChessDevil
Medlem
#8 Skrivet: 18 Jun 2016 19:22

Falu SK har haft medlemmar som bara synts till på SM, inga problem att vara inaktiv. Vi har däremot 750kr i medlemsavgift som kanske blir för högt om det bara ska vara för att få tävla på turneringar. Men du är välkommen oavsett hur aktiv du är!

Gilly
Medlem
#9 Skrivet: 18 Jun 2016 19:47

750:- låter onödigt mycket, men tack för tipset

Gilly
Medlem
#10 Skrivet: 21 Jun 2016 00:15

Jag kan konstatera att intresset för att få mig som medlem var mycket lågt. Inte undra på att klubbarna tappar medlemmar och att klubbar dör sotdöden.

Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.