Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Remi lika förödande för schack som filmning i fotboll!
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 15 . 16 . >>
Författare Meddelande
Gilly
Medlem
#91 Skrivet: 15 Jun 2016 22:27

Citerar: sture_lindberg, #120:
Tror inte ett ögonblick på att en diskussion här på SO kan ändra några regler.

Jag tror heller inte att jag kan påverka det Amerikanska presidentvalet men det hindrar mig inte att diskutera ämnet.

sture_lindberg
Medlem
#92 Skrivet: 15 Jun 2016 22:31

Må så vara.

Men remier kommer alltid att finnas i schack.

Och det går inte att hindra spelare från att ta remi..
Det bör man komma ihåg när man diskuterar detta .

Gilly
Medlem
#93 Skrivet: 15 Jun 2016 22:33

Citerar: sture_lindberg, #92:
Och det går inte att hindra spelare från att ta remi..
Det bör man komma ihåg när man diskuterar detta .

Med nuvarande regler ja! Men allt kan ändras om viljan finns

sture_lindberg
Medlem
#94 Skrivet: 15 Jun 2016 22:41 - Redigerad av: sture_lindberg

Jo allt kan ändras..så riktigt..
Men kommer det att leda till en förbättring ? och i så fall för vem ?

Gilly
Medlem
#95 Skrivet: 16 Jun 2016 00:01

Citerar: sture_lindberg, #94:
Jo allt kan ändras..så riktigt..
Men kommer det att leda till en förbättring ? och i så fall för vem ?

Så där tänkte de i FIFA och UEFA också angående målkameror i stora turneringar i fotboll. Jag har talat för målkameror i två decennier för jag har trott att det är en bra förändring. De bromsade ändringen länge men nu finns det äntligen målkameror på EM och alla tycker det är jättebra. De hade inte folk fattat men när det väl testats då ramlade polletten ner.

Vi är ju olika förändringsbenägen, jag själv gillar generellt förändringar, och frustrationen över de som bromsar blir ibland stor. De som bromsar behövs men man kan inte köra med bromsen nedtryckt allt för länge.

LNO1
Medlem
#96 Skrivet: 16 Jun 2016 00:12 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Vert, #88:
men att ändra reglerna gillar jag inte. Om vi tänker oss att remi faktiskt är ett rimligt resultat mellan stormästare som spelar ett korrekt parti (vilket ligger i schackets natur då de båda "arméerna" är jämnstarka från start)

Håller med dig fullständigt, och Sofia-regeln är numera regel snarare än undantag, så därmed är jag nöjd, men som sagt, jag skulle inte sörja ett dugg om remianbudet försvann. Senast igår såg jag ett online-parti då den ene spelaren började tjata om remi flera gånger i en hyperintressant ställning. Om remianbudet används för att slippa spela döda ställningar är det hela inget problem alls.

Eliten tvingas nu alltså att spela för att underhålla publiken, jobbigt ibland för dem är det nog, men vilket yrke innehåller inte jobbiga moment? Proffsen har valt sin bana och försörjs indirekt av publiken, så då får de ta skeden i vacker hand och vackert underhålla oss amatörer, vilket tycks vara inställningen hos de yngre toppspelarna idag.

Detta har ingenting att göra med spelstil att göra, var och en måste få ha sin stil och det är bara berikande, Carlsen har sin lugna malande stil, Mamedjarov spelar fantasirikt, Kasparov gick på full attack medan Karpov spelade positionellt, allt har sin charm för den allätande amatören. Men remi efter 12 drag utan att partiet ens har börja utveckla sig, är i mina ögon helt ointressant.

Citerar: sture_lindberg, #90:
Tror inte ett ögonblick på att en diskussion här på SO kan ändra några regler.

En diskussion måste ju börja någonstans och det finns väl ingen anledning att på något sätt vare sig förminska eller förstora betydelsen av en diskussion här, men just i detta fall har diskussionen förts på många andra håll.

Det är väl många trådar här på SO som inte har gett något större genomslag, vare sig i schacktrådarna eller i t.ex värdsligt-trådarna? Jag tänker i alla fall fortsätta att skriva i trådarna, väl medveten om att det knappast förändrar världen... Glöm inte Sture, att du en gång skrev att Sofiaregeln aldrig skulle införas i SM, nu är den ett faktum...

LNO1
Medlem
#97 Skrivet: 16 Jun 2016 00:17

Citerar: Gilly, #95:
De som bromsar behövs men man kan inte köra med bromsen nedtryckt allt för länge.

Ett alldeles utmärkt inlägg, som visar att det som några fruktar (av okända psykologiska orsaker måhända) kanske inte alls är så dumt när det väl genomförs.

sture_lindberg
Medlem
#98 Skrivet: 16 Jun 2016 01:45

Så allt som är förnyelse är av godo ? Det kan jag absolut inte hålla med om.

Citerar: LNO1, #96:
Glöm inte Sture, att du en gång skrev att Sofiaregeln aldrig skulle införas i SM, nu är den ett faktum...

Jag skrev väl snarare att om 2 spelare vill ta remi så gör dom det oavsett Sofiaregeln.

Gilly
Medlem
#99 Skrivet: 16 Jun 2016 01:53

Citerar: sture_lindberg, #98:
Så allt som är förnyelse är av godo ? Det kan jag absolut inte hålla med om.

Det är det heller ingen som har påstått att all förnyelse är av godo.

sture_lindberg
Medlem
#100 Skrivet: 16 Jun 2016 02:24

Det verkar nästan så att några här anser det i alla fall.

Förslag är alltid bra att komma med..men då bör det vara BRA förslag eller regeländringar.

G_arvid
Medlem
#101 Skrivet: 16 Jun 2016 06:30

Jag skrev väl snarare att om 2 spelare vill ta remi så gör dom det oavsett Sofiaregeln.

Jag är böjd att hålla med. Sofiaregeln gör att de provocerande kortremierna försvinner och publiken får se fler drag utföras.Däremot kan jag svårligen tro att den ändrar på spelarnas kamplust och vilja att ta risker.

LNO1
Medlem
#102 Skrivet: 16 Jun 2016 14:46 - Redigerad av: LNO1

Det stämmer bra med min minnesbild.

Men jag har också bestämt för mig att du sa att Sofiaregeln aldrig skulle införas i SM, men jag ska inte envisas på den punkten för jag orkar inte gå igenom de gamla trådarna för att hitta just uttalandet om Sofiaregeln så jag väljer att lita på dig i den frågan.

Citerar: G_arvid, #101:
Däremot kan jag svårligen tro att den ändrar på spelarnas kamplust och vilja att ta risker.

Nu är det inte så att alla lagar och regler efterföljs. Men Sofiaregeln finns där av en anledning och den är en uttalad uppmaning till elitspelarna att sätta sig vid brädet och spelat ett fullständigt parti, oavsett om det blir remi eller vinst för endera parten. Regeln kan hjälpa till att skapa en medvetenhet och därmed en attitydförändring. Spelar du schack för att förtjäna ditt uppehälle så har du inte bara skyldigheter mot dig själv utan också mot din uppdragsgivare, d.v.s. arrangörer och publik, därmed basta.

Arrangörerna upplevde dessa tidiga remier som ett problem uppenbarligen och det är inte svårt att förstå varför. En klar attitydförändring har skett inte minst genom Magnus Carlsens försorg, han har dessutom explicit uttalat att han ser det som sin plikt att spela partierna till slut, jag kommer dock tyvärr inte ihåg var, men han visar det genom sina partier i alla fall, så det torde inte råda någon tvekan om hans inställning i alla fall.

G_arvid
Medlem
#103 Skrivet: 16 Jun 2016 15:34

Citerar: LNO1, #102:
Spelar du schack för att förtjäna ditt uppehälle så har du inte bara skyldigheter mot dig själv utan också mot din uppdragsgivare, d.v.s. arrangörer och publik, därmed basta.

Om någon anställer mig som schackspelare kan jag hålla med. Men annars har man väl inga skyldigheter...om jag vill försörja mig som konstnär eller författare eller frilansjournalist - har jag då skyldighet att bara skriva eller måla det som folk tycker om? Jag tycker inte det. En helt annan sak är att jag riskerar att svälta ihjäl om ingen köper mina saker.
Så jag tycker att det lika mycket är arrangörens sak att ställa villkor för pengarna och förvänta sig att spelaren levererar enligt överenskommelsen.

LNO1
Medlem
#104 Skrivet: 16 Jun 2016 15:43

Citerar: G_arvid, #103:
Så jag tycker att det lika mycket är arrangörens sak att ställa villkor för pengarna och förvänta sig att spelaren levererar enligt överenskommelsen.

Därav Sofia-regeln, och skulle arrangören välja att förbjuda remianbudet så vore väl det också helt OK för dig om jag fattat det rätt. Vi vanliga amatörer har väl inga speciella skyldigheter annat än att hålla oss till regelverket. Likväl så tycker jag att det strider mot spelets idé att ta remi efter t.ex 10-12 drag, och i mina partier så nobbas sådana remianbud i alla fall. Jag betalar pengar för att spela, inte för att vinna något rankingpris etc.

G_arvid
Medlem
#105 Skrivet: 16 Jun 2016 16:15

Citerar: LNO1, #104:
Därav Sofia-regeln, och skulle arrangören välja att förbjuda remianbudet så vore väl det också helt OK för dig om jag fattat det rätt. Vi vanliga amatörer har väl inga speciella skyldigheter annat än att hålla oss till regelverket. Likväl så tycker jag att det strider mot spelets idé att ta remi efter t.ex 10-12 drag, och i mina partier så nobbas sådana remianbud i alla fall. Jag betalar pengar för att spela, inte för att vinna något rankingpris etc.

Ja, vi är väl någorlunda överens - ingen ovanlig företeelse...

LNO1
Medlem
#106 Skrivet: 16 Jun 2016 17:30

Citerar: G_arvid, #105:
Ja, vi är väl någorlunda överens - ingen ovanlig företeelse...

Helt riktigt, som vanligt, är jag frestad att tillägga

sture_lindberg
Medlem
#107 Skrivet: 16 Jun 2016 18:09

Citerar: LNO1, #102:
Men jag har också bestämt för mig att du sa att Sofiaregeln aldrig skulle införas i SM, men jag ska inte envisas på den punkten för jag orkar inte gå igenom de gamla trådarna för att hitta just uttalandet om Sofiaregeln så jag väljer att lita på dig i den frågan.

Bra!

Men som jag sagt förut..Inga regler i världen,inte ens någon Sofiaregel , kan hindra 2 spelare att ta remi om de 2 spelarna är överens om detta.

Gilly
Medlem
#108 Skrivet: 16 Jun 2016 18:15

Citerar: sture_lindberg, #107:
Men som jag sagt förut..Inga regler i världen,inte ens någon Sofiaregel , kan hindra 2 spelare att ta remi om de 2 spelarna är överens om detta.

Det är klart att det går att införa regler som hindrar godtyckliga remier.

sture_lindberg
Medlem
#109 Skrivet: 16 Jun 2016 18:20 - Redigerad av: sture_lindberg

NEJ det går inte--

Om det inte införs remiförbud förstås..

Annars får du gärna berätta för mig hur dessa regeländringar ska vara.

IvarBlå1
#110 Skrivet: 16 Jun 2016 18:21

Om jag ska säga något som kanske regan blivit sagt, så är det att man ska inte förakta remier och bara ge poäng för vinst. Kvaliteten på partierna kommer att bli mycket sämre och inte samma nöje att spela igenom som nu.

LNO1
Medlem
#111 Skrivet: 16 Jun 2016 18:41 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #107:
.Inga regler i världen,inte ens någon Sofiaregel , kan hindra 2 spelare att ta remi om de 2 spelarna är överens om detta.

Det är helt riktigt Sture, men vad är poängen med det hela?

På Renteros tid i Linares behövdes ingen Sofia-regel, spelarna blev inte inbjudna de kommande Linaresturneringarna om de tog just sådana remier som vi talar om här (korta remier utan kamp).

På vilket sätt tycker du att det är bra för schackets popularitet när två stormästare tar remi efter 12 drag utan kamp i ett livesänt parti?

Ännu en fråga: tycker du att det ingår i spelets idé att man ska kunna spela ett parti utan kamp?

Eller anser du bara att det är ju tråkigt att de tar remi utan egentligt spel , men det är inget att göra något åt?

LNO1
Medlem
#112 Skrivet: 16 Jun 2016 18:46

Citerar: IvarBlå1, #110:
så är det att man ska inte förakta remier och bara ge poäng för vinst.

För tydlighetens skull: jag har absolut inget emot remier, bara det är riktiga partier som spelas, inte bara några öppningsdrag.

IvarBlå1
#113 Skrivet: 16 Jun 2016 18:52

Citerar: LNO1, #112:
För tydlighetens skull: jag har absolut inget emot remier, bara det är riktiga partier som spelas, inte bara några öppningsdrag.

Det finns säkert många som tycker så sftersom man jämställer remi med filmning

sture_lindberg
Medlem
#114 Skrivet: 16 Jun 2016 18:53

Citerar: LNO1, #111:
Eller anser du bara att det är ju tråkigt att de tar remi utan egentligt spel , men det är inget att göra något åt?

Det är nog detta jag mest vill framhålla ja.

Sen kan ju andra faktorer också spela roll för ANLEDNINGEN till tidiga remier.

Att en schackspelare (eller i detta fallet 2 schackspelare )

Kan och vill ta remi på grund av :

Trötthet
Får prispengar vid remi.
Respekt för motståndaren
Reseavgång,alltså för att hinna med tåg eller flyg etcetera

Det finns ännu flera anledningar för att ta remi,men detta överlåter jag till läsaren att finna ut

sture_lindberg
Medlem
#115 Skrivet: 16 Jun 2016 18:58

På vilket sätt tycker du att det är bra för schackets popularitet när två stormästare tar remi efter 12 drag utan kamp i ett livesänt parti?

Och har jag någonsin skrivit att det är BRA att det tas remi efter 12 drag ???

Jag har skrivit att 2 spelare tar remi oavsett Sofiaregler om de är överens om detta.

Nog finns det en skillnad där eller hur ?

Gilly
Medlem
#116 Skrivet: 16 Jun 2016 18:59

Citerar: sture_lindberg, #109:
NEJ det går inte--
Om det inte införs remiförbud förstås..
Annars får du gärna berätta för mig hur dessa regeländringar ska vara.

Men Sture, det handlar ju inte om att upphäva gravitationen eller något liknande.

Det går att införa en regel som säger att det är förbjudet att bjuda remi, t ex. Uppenbart uppgjorda matcher ska ge noll poäng för båda spelarna, här behövs kunniga domare för att göra korrekta bedömningar, men de finns i stora turneringar så det ska inte vara några problem.
Se där! det var väl inte så svårt?

LNO1
Medlem
#117 Skrivet: 16 Jun 2016 19:00 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #114:
Trötthet
Trötthet
Får prispengar vid remi.
Respekt för motståndaren

Jodå skälen kan nog vara dessa som du nu räknar upp, men en elitspelare ska enligt mig:
* Vara så vältränad att tröttheten inte ska ha en avgörande betydelse
* Spela sig till remin för att vinna prispengar.
* Respektera motståndaren, men inte fylld av sådan respekt att han inte tror sig kunna vinna eller remisera i ett "riktigt" parti.
* Se till att planera sina resor så att han kan fullfölja tävlingen.

sture_lindberg
Medlem
#118 Skrivet: 16 Jun 2016 19:01

Ännu en fråga: tycker du att det ingår i spelets idé att man ska kunna spela ett parti utan kamp?

Ja jag tycker faktiskt att det är upp till spelaren/spelarnas sak att avgöra detta.

läs mitt inlägg 114 så vet du varför..

Gilly
Medlem
#119 Skrivet: 16 Jun 2016 19:02

Citerar: sture_lindberg, #114:
Trötthet
Får prispengar vid remi.
Respekt för motståndaren

Detta är helt oacceptabla anledningar att göra upp om oavgjort resultat, och borde inte tillåtas.

LNO1
Medlem
#120 Skrivet: 16 Jun 2016 19:02

Citerar: sture_lindberg, #118:
Ja jag tycker faktiskt att det är upp till spelaren/spelarnas sak att avgöra detta.

Om det gällde ett parti mellan dig och mig i all vänskap så skulle vi väl kunna strunta i att spela det överhuvudtaget. Men i en tävling? hmmm...

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 15 . 16 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!